Урок з позакласного читання. Знайомство одинадцятикласників із твором письменника-сучасника А.Дністрового "Біла дівчинка". Компаративний аналіз твору з новелою Г.Маркеса
А.Дністровий «Біла дівчинка». Порівняльний аналіз з новелою Г.Маркеса «Стариган з крилами»
Клас: 11
Тип: позакласне читання
Методи: словесні, практичні, дослідницькі
Мета: ознайомити учнів із біографією письменника; провести ідейно-художній аналіз твору «Біла дівчинка»; порівняти твори Дністрового та Маркеса; розвивати увагу, мислення, мовлення, дослідницькі навички учнів, вміння висловлювати власні думки, працювати в групах; виховувати інтерес до сучасної літератури.
Обладнання: тексти новел, портрет А.Дністрового, план порівняльного аналізу творів, повідомлення учнів, текст літературного диктанту.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Розподілені раніше на 4 групи учні займають свої місця.
ІІ. Основний етап.
А) Слово вчителя: Сюжет оповідання співвідносний з біблійними міфами, у яких ідеться про кінець світу (Апокаліпсис). Основний конфлікт перенесено у площину внутрішнього «Я» героїв, втілюючи тезу про одночасне співіснування в душі кожної людини ПЕКЛА та РАЮ.
У автора Апокаліпсис – це порушення світо устрою, панування хаосу. [Теми та образи Апокаліпсису постають у творчості митців, котрі жили на зламі епох, або в кризових ситуаціях].
Біла дівчинка – уособлення чогось таємного, оскільки з’явилася нізвідки і пішла в небуття. На сакральність героїв вказує білий колір – символ чистоти, непорочності, святості. Як і Ісус, вона мала дар зцілювати. До неї доторкалися лише ті люди, котрі мали намір допомогти їй – самі ж тоді біліли і через деякий час виявляли в собі здатність зцілювати недуги. Побілілі люди ставали ніби Помазаниками Божими.
Б) Бесіда:
- Як ставилися люди містечка до дівчини? (з острахом, а історики та краєзнавці сказали, що «це Господнє попередження про велику небезпеку»)
- Чи серйозно сприймали Білу дівчинку як Божий знак? (Ні, розпочався «білий бум» - все біле стало модним; приїзд туристів – заробіток. Автор змальовує повну нівеляцію духовності, що замінена матеріальними вигодами. Відкидання людьми Світлої сили та її носіїв (побілілих людей) вказувало на перемогу моралі «раба» на мораллю «Господаря» (за Ф.Ніцше). Адже Ніцше зазначав, що у моралі господаря «добро» завжди означає «шляхетність» у значенні «високої духовності», а «зло» - «вульгарність» та «плебейство»)
- Наведіть приклади цькування побілілих людей.
- Хто став на їх захист? (священик)
- Чи дійшли його слова до жителів містечка? (ні; вони називали їх «інфікованими», «небезпечними», «хворими»).
- З чим можна порівняти ярмарок промислових та продовольчих товарів? (Шабаш темних сил, який оголив усі вади та пороки суспільства).
- Якою картиною завершує автор свій твір? ( буревій, що змів усе з площі, де проходив фестиваль).
- Що символізує буревій? (Очисну силу, яка в той же час стає і караючою).
3. Робота в групах.
Завдання для груп:
ІІІ. Закріплення.
Літературний диктант
Відповіді: 1 а, 2б, 3в, 4в, 5а, 6в, 7г, 8 метафора, 9в, 10 оповідання, 11г, 12а.
ІУ. Підсумок.
Література:
ДОДАТОК
Аналогії та контрасти |
«Біла дівчинка» |
«Стариган з крилами» |
Зміст (тема, ідея, проблема, фабула, характер, пафос) |
Тема: Показ єства сучасних людей, для яких матеріальні вигоди замінили духовність.
Проблема: бездуховність, жорстокість, байдужість, жадібність; добро і зло; віра і зневір’я; Ідея: пошук шляхів гармонізації світу, що втратив вектор руху; прагнення віднайти внутрішню гармонію власного «Я». Жанр: новела. Настрій сумний. Пафос трагічний. |
Тема: Показ єства сучасних людей, для яких матеріальні вигоди замінили духовність. Проблеми: бездуховність, жорстокість, байдужість, жадібність; добро і зло; віра і зневір’я; Ідея: замислитися над сенсом життя, над своєю поведінкою у людському середовищі, зазирнути до власної душі, чого в ній більше: духовного чи матеріального. Жанр: новела. Настрій сумний. Пафос трагічний. |
Внутрішня форма |
Сюжет співвідносний з біблійними есхатологічними міфами, у яких оповідується про кінець світу. З образом Апокаліпсису пов’язано образ Білої дівчинки. Цей образ стає сюжетоорганізуючим компонентом твору.
Ніхто з людей не звертався до білої дівчинки ні з яким проханням.
Наявні портретні (біла дівчинка), пейзажні (на початку твору дається опис осіннього містечка, опис буревію в кінці твору)описи.
|
Сюжет поєднує реальне і фантастичне, звичайне і міфологічне.
Ніхто з людей не звертався до янгола ні з яким проханням.
Наявні портретні (янгол, дівчина-павук), пейзажні описи. |
Зовнішня форма |
Форма оповіді: від імені автора. Біла дівчинка не розмовляє. Автор співчуває білій дівчинці (звідси пестливі слова: дівчинка, білісінько-білосніжною, голівка тощо; зображує її у світлих тонах). Жителі містечка: страх і цікавість, глузування. |
Форма оповіді: від імені автора. Янгол розмовляє «незрозумілою мовою» (це люди не розуміють Божої мови). Ближчою до людей (бо вони грішні) є дівчина-павук, бо вона «розповідає про своє нещастя», їй «можна було ставити скільки завгодно запитань», такою вона стала через непослух. Автор співчуває янголу (пестливі слова:«старенький», кристаликами; наділяє його «звучною» мовою, яку люди не розуміють, бо давно вже думають лише про власні потреби). Грубі у ставленні до янгола місцеві жителі, наприклад, для подружжя янгол – це «старезний дід» з обскубаними крилами, для отця Гонзага – «старезна курка». |
Композиція |
Поділу на частини нема Зав’язка: поява білої дівчинки. Кульмінація: ярмарок. Розв’язка: «…її губи нечутно щось прошепотіли, і дівчинка пішла в протилежний бік». Початок твору має песимістичний, депресивний настрій, що підтверджує пейзаж та настроєвий стан людей містечка.
|
Поділу на частини нема Зав’язка: поява янгола у вигляді старого діда, «який упав обличчям у грязюку». Кульмінація: хвороба ангела в останню зиму. Розв’язка: виросло тверде й довге пір’я в янгола, і він полетів «у бік моря». Початок твору має песимістичний, депресивний настрій, що підтверджує пейзаж. |
Контрасти |
1.Образи: Біла дівчинка; будівельники; діти; мер; таксисти; священики, баба Пелагея 2.Біла дівчинка, як і Ісус Христос, мала дар зцілювати . 3. Деякі люди співчували і допомагали Білій дівчинці (хлопчик, який «дружньо взяв її за руку»; літня жінка, що хотіла нагодувати та вдягти дівчинку; старий селянин, що погладив її по голові; 6-літній хлопчик, що допоміг перебратися через потічок). 4. Має присвяту (поза сюжетний елемент). «Донечці Марті-Марії». 5. Протиставляються дії звичайних людей і тих, хто став білими. 6. Фраза баби Пелагеї вказує на те, що люди не готові до змін і не хочуть їх («Чому я повинен змінюватися?» - говорить скептик у натовпі) 7. Ярмарок відбувався в четвер, а наші предки цього дня омивали душу й тіло від гріхів (у творі навпаки: всі грішать). 8.Білу дівчинку бачили не всі. 9. Ознака духовності – білий колір дівчинки. 10. Місце дії: містечко. 11. Зросли доходи містечка. 12.Біла дівчинка теж самотня, їй не вистачило сили протистояти духовно хворому суспільству (можливо, через свій вік). 13. Час дії: пізня осінь. 14. Є застереження: поява білої дівчинки – це «Господнє попередження про небезпеку» (через хвору душу суспільство може зникнути): чи дослухаються люди до цього ( адже в кінці твору дівчину не чують, і вона йде з міста). 15. Колір: білий протиставляється жовто-сірому
|
1.Образи: головні - родина: чоловік Пелайо, його дружина Елісенда, їх син; Янгол (основна риса характеру – терплячість); другорядні - дівчина-павук; падре Гонсага, жителі рибальського селища. 2. Чудеса янгола «схожі більше на жарт» (у сліпого виросли три зуби; паралітик виграв у лотерею; у прокаженого на уражених місцях росли соняшники). 3. Кидали камінням в нього; припекли бік розжареною залізякою; висмикували пір’я. Елісенді він заважав. 4. Не має присвяти. 5. Протиставляються янгол і дівчина павук. 6. Полегшене зітхання Елісенди говорить про те, що люди не хочуть змінюватися. 7. Янгола бачили всі. 8. Ознака духовності – крила янгола. 9. Місце дії: рибальське селище. 10. Збагачення подружжя. 11. Янгол дуже розчарований в людях і не чекає від них нічого; він вже не має сил боротися за їх душі. 12. Час дії: декілька років. 13. Є оптимістична нота: янгол зміг само- вилікуватися і само-відновитися (може, й люди зможуть). 14. Колір: сірий (поєднує в собі протилежні якості чорного і білого, вважається самотнім. З ним пов’язують меланхолійні, хворобливі, печальні, депресивні настрої). |
Символіка |
Білий колір – символом віри, чистоти, непорочності, святості; Ярмарок – «шабаш темних сил»; Буревій – символ очисної і караючої сили |
Море – символ бурхливого і суперечливого життя; ангел – втілення прекрасного, прагнення до ідеалу, відображення душі людини; свіжий морський вітер – відчуття свободи; крила – духовний злет; Грім і гроза – Божа кара |
Мова твору (Г. Маркес «Стариган з крилами»):
1) поетична лексика
Маркес символічно, через натяки і алегорію показує єство сучасної людини.
Мова твору (А.Дністровий «Біла дівчинка»):
ТРОПИ: