Адаптація навчальної програми з біології

Про матеріал
Адаптація навчальної програми з біології на І семестр для учня з особливими освітніми потребами
Перегляд файлу

                                         адаптація навчальної програми з біології для 6 класу

  з/п

Дата проведення уроку

Зміст навчального матеріалу

 (Тема уроку)

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Базові поняття та терміни

Організація навчально-пізнавальної діяльності під час уроку

Адаптація

Система та критерії оцінювання

Вступ (4 год)

 

 

1

 

Біологія – наука про життя. 

 

 

Учень/учениця:

називає:

- основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем);

- відміни живого від неживого;

- основні групи організмів (рослини, тварини гриби, бактерії); 

-причини різноманітності живих організмів;

- науки, що вивчають життя;

- методи вивчення організмів

(спостереження, опис, порівняння, експеримент);

наводить приклади:

- застосування біологічних знань у практичній діяльності людини  едицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо).

Біологія – комплексна наука про життя (опорні знання із курсу «Природознавство»)

Демонстрація об’єктів вивчення біології

Організаційна допомога дитині з ООП

Ведення шкали найменших позитивних зрушень

2

 

Науки, що вивчають життя. Методи вивчення організмів.

Науки, що вивчають життя (опорні знання із курсу «Природознавство»), спостереження, опис, порівняння, експеримент

Демонстрація можливостей використання методів вивчення організмів

Надання можливості обрати метод вивчення організмів і продемонструвати його

Заповнення  з учнем шкали досягнень

3

 

Основні властивості живого.

Ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем

Дослідження основних властивостей живого (віртуальна лабораторія)

Застосування методу поширення ( того, що знає дитина)

Заповнення  з учнем шкали досягнень

4

 

Різноманітність життя (на  прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про Віруси.

Основні групи організмів (рослини, тварини гриби, бактерії, віруси)

Демонстрація об’єктів основних груп організмів

Використання індивідуальних ілюстративних карток

Заповнення  з учнем шкали досягнень

Тема 1. Клітина (10 год)

 

 

5

6

 

Клітина - одиниця живого.  

Історія вивчення клітини. Лупа. Мікроскоп.

Учень/учениця:

називає:

- основні функції клітини: ріст, розмноження, обмін з навколишнім середовищем;

- імена вчених, які зробили внесок у вивчення клітини (Р. Гук, Р. Броун, Т. Шванн, М. Шлейден);

- основні елементи світлового мікроскопа (об’єктив, окуляр, дзеркало, предметний столик, гвинт налаштування чіткості);

- речовини, що входять до складу клітин;

- складові частини клітини;

- спільні ознаки рослинної і тваринної клітин;

- відмінності рослинної і тваринної клітин;

- основні положення клітинної теорії; 

описує:

- історію вивчення клітини;

- результати власних спостережень;

характеризує:

ріст клітин;

пояснює:

- роль хромосом у поділі клітин;

- біологічне значення поділу клітин;

розпізнає:

- на малюнках, фотографіях: рослинну і тваринну клітини;

складові частини клітини (клітинну мембрану, цитоплазму, ядро, вакуолю,  хлоропласти, мітохондрії);

- на мікропрепаратах рослинних клітин: цитоплазму, вакуолю, клітинну оболонку, ядро;

уміє:

- налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкту;

- виготовляти  прості мікропрепарати    рослинних клітин;

дотримується правил:

- роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;

- виконання рисунків біологічних об’єктів;

робить висновок:

- всі організми складаються з клітин;

- клітини рослин і тварин мають спільні риси будови;

- клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа;

- більшість органел клітини помітні лише під електронним мікроскопом.

 

Складові частини клітин (курс «Природознавство»)

Демонстрація

клітин рослин і тварин за допомогою оптичного мікроскопа; 

колекцій   зображень (у тому числі електронних) клітин рослин і тварин.

 

Лабораторні дослідження:

-будови клітини листка елодеї.

-руху цитоплазми в клітинах листка елодеї.

 

Зменшення інформативного навантаження

Заповнення  з учнем шкали досягнень

7

 

Практична робота:

1. Будова світлового мікроскопа  та робота з ним.

Збільшувані прилади

Надання можливості обрати методику виконання

Виявлення труднощів у  навчанні

8

 

 

Будова клітини на світлооптичному та електронно-мікроскопічному рівнях.

Методи вивчення організмів

Виключення неважливих компонентів

Заповнення  з учнем шкали досягнень

9

10

 

Будова рослинної і тваринної клітини.

Лабораторні дослідження:

-будови клітини листка елодеї.

-руху цитоплазми в клітинах листка елодеї.

Клітинна оболонка, цитоплазма, мітохондрії, пластиди, ядро, хромосоми

Надання можливості обрати методику виконання

Заповнення  з учнем шкали досягнень

11

 

Практична робота:

2.Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа.

Правила роботи з мікроскопом

Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи

Виявлення труднощів у  навчанні

12

13

 

Надходження речовин у клітину. Утворення нових клітин. Ріст клітин.

Будова клітини, основні ознаки живого

Зменшення інформативного навантаження

Заповнення  з учнем шкали досягнень

14

 

Основні положення клітинної теорії.

Клітина – одиниця будови та функціонування організмів

Переформулювання правил та інструкцій більш доступними для розуміння й менш «науковими» словами

Заповнення  з учнем шкали досягнень

           Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (8 год, 2 год - резервні)

 

 

15

 

Амеба,   інфузорія - одноклітинні твариноподібні організми (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).

Учень/учениця:

називає:
- середовища існування одноклітинних організмів;

- ім’я вченого, який першим побачив одноклітинні організми (А. Левенгук);

- ознаки бактеріальної клітини;

наводить приклади:

- одноклітинних організмів;

- використання людиною хламідомонади, хлорели, дріжджів, бактерій, губок;

описує:

- будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених);

- результати власних спостережень;

характеризує:
- прояви життєдіяльності в одноклітинних організмів (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух);

- пристосування одноклітинних організмів до середовищ життя;
- роль одноклітинних організмів в екосистемах;

- особливості будови вольвоксу, губок, ульви;

порівнює за вказаними ознаками:
- будову і процеси життєдіяльності одноклітинних оранізмів;

пояснює:
- пристосувальне значення переходу до багатоклітинності;

розпізнає (на малюнках, фотографіях):  
- одноклітинні організми (із числа вивчених);

застосовує знання

 для  профілактики інфекційних та паразитарних  захворювань; 
дотримується правил

роботи з мікроскопом;

робить висновок:

- клітини можуть бути самостійними організмами.

Одноклітинні організми, амеба,   інфузорія

Демонстрація

мікропрепаратів одноклітинних організмів;

колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних, багатоклітинних організмів без тканин.

 

 

 

 Лабораторне дослідження

-спостереження інфузорій. 

 

 

Використання додаткової наочності (карток)

Виявлення труднощів у  навчанні

16

 

Малярійний плазмодій,  дизентерійна амеба –  одноклітинні паразитичні організми.

Малярійний плазмодій,  дизентерійна амеба

Виключення неважливих компонентів

Заповнення  з учнем шкали досягнень

17

 

Евглена зелена.

Евглена зелена

Використання  візуальної інформації.

Заповнення  з учнем шкали досягнень

18

 

Хламідомонада, хлорела – одноклітинні водорості (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).

Хламідомонада, хлорела – одноклітинні водорості

Зменшення інфор мативного навантаження

Заповнення  з учнем шкали досягнень

19

 

Дріжджі – одноклітинні гриби. 

Гриби, дріжджі

Залучення до проведення демонстрації.

Заповнення  з учнем шкали досягнень

20

 

Бактерії – найменші одноклітинні організми. Їхня роль  у природі  та значення в житті людини.

Бактерії, А. Левенгук

Використання відеоматеріалів з теми

Заповнення  з учнем шкали досягнень

21

 

Міні-проект (на вибір)

Чому скисає молоко?

Корисний йогурт.

Живі фільтри.

 

Допомога у виборі теми. Чіткий інструктаж складання проєкту

Заповнення  з учнем шкали досягнень

22

 

Вольвокс, губки, ульва - багатоклітинні організми.

Перехід до багатоклітинності, вольвокс, губка, ульва

Використання індивідуальних ілюстративних карток, схем (губки)

Заповнення  з учнем шкали досягнень

23

 

Узагальнення та систематизація знань.

 

Залучення до колективної роботи, стимулювання активності.

Виявлення труднощів у  навчанні

24

 

Контрольна робота №1

 

Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи

Виявлення труднощів у  навчанні

Тема 3. Рослини (20 год)

 

 

25

 

Рослина – живий організм.

Фотосинтез як характерна особливість рослин.

Учень/учениця:

називає:

- основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин);

- умови, необхідні для життєдіяльності рослин;

- речовини, необхідні для живлення та дихання рослин;

- умови за яких відбувається фотосинтез;

- ознаки рослинної клітини;

- тканини рослин (твірні, покривні, основні, провідні, механічні) та їх функції;

- вегетативні органи рослини (корінь, пагін: стебло, листок, брунька,) та їх основні функції;

- відмінності коренеплоду і кореневища;

- форми розмноження рослин (статеве, нестатеве);
- способи запилення;

- способи поширення плодів;

- умови проростання насінини;

наводить приклади:

- рухів рослин;

- рослин з видозмінами кореня (3-4),

- рослин з видозмінами пагона  та його частин (3-4);

- способів вегетативного розмноження рослин (3-4);

- рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насіння (3-4);

описує:

- ріст кореня, пагона;

-  розвиток пагона з бруньки;

- досліди що підтверджують: фотосинтез; дихання;  випаровування води; транспорт речовин по рослині; поглинання коренем води; вплив мінеральних речовин на розвиток  рослин;

- процес запилення, пристосування рослин   до різних способів запилення;

- розвиток рослини з насінини;

- способи поширення плодів і насіння;

- способи поширення плодів і насіння;

- результати власних спостережень;

характеризує:

- автотрофний тип живлення;

- будову кореня у зв’язку з функціями поглинання води та укріплення у ґрунті;

- будову стебла у зв’язку з функцією транспорту речовин;

- будову листка у зв’язку з функціями фотосинтезу, газообміну,  випаровування води;

- бруньку як зачаток пагона;

- коренеплід як видозмінений корінь;

 - цибулину, кореневище, як видозмінені підземні пагони;

-  квітку як орган статевого розмноження рослин;

- запліднення (злиття статевих клітин, утворення зиготи);

порівнює за вказаними ознаками:

- процеси фотосинтезу та дихання;

- статеве і нестатеве розмноження;

пояснює:

- значення кореневої системи;

- роль судин і ситоподібних трубок  у рослині;

- значення мінерального та повітряного живлення в житті рослин;

- значення фотосинтезу,  дихання, випаровування води в житті рослин;

- біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах);

- біологічне значення суцвіть, плодів;

розпізнає (на малюнках, фотографіях, моделях):

- органи рослини;

- частини квітки, насінини;

визначає:

- спосіб запилення за будовою квітки;

- спосіб поширення плодів і насіння за особливостями їх будови;

уміє:

- розмножувати рослини одним із способів вегетативного розмноження;

- пророщувати  насіння;

- фіксувати результати спостережень;

дотримується правил:

- роботи  з мікроскопом та лабораторним обладнанням;

- виконання рисунків біологічних об’єктів;

застосовує знання

для догляду за рослинами;

робить висновок:

- відмінності рослин є наслідком їх здатності  до фотосинтезу;

- видозміни органів рослин мають пристосувальний характер;

- про зв’язок органів у рослинному організмі.

Ознаки живого, пластиди, фотосинтез

Демонстрація:

- дослідів, що підтверджують: фотосинтез; дихання;  випаровування води; транспорт речовин по рослині; поглинання коренем води; вплив мінеральних речовин на розвиток рослин;

- мікропрепаратів внутрішньої будови кореня, стебла, листка.

Лабораторні дослідження:

будови пагона;

будови бруньки;

будови цибулини;

будови коренеплоду (на прикладі моркви);

будови квітки;

будови насінини;

будови плода;

 

 

 

Дослідницький практикум

Вегетативне розмноження рослин.

Дослідження процесу росту

вегетативних органів.

 

Спостереження за розвитком пагона з бруньки.

Транспорт речовин по рослині.

Дослідження умов проростання насіння.

 

Міні-проект (на вибір):

Листопад.

Квіти і комахи.

Рослини мандрівники.

Рослини хижаки.

 

 

Виключення неважливих компонентів

Заповнення  з учнем шкали досягнень

26

 

Живлення (мінеральне, повітряне) рослин.

Автотрофи

Зменшення інформативного навантаження

Заповнення  з учнем шкали досягнень

27

 

Дихання рослин. Рухи рослин.

Дихання

Застосування методу поширення ( того, що знає дитина)

Заповнення  з учнем шкали досягнень

28

29

 

Будова рослини. Клітини рослин. Тканини рослин.

 

Будова клітини,

тканини рослин (твірні, покривні, основні, провідні (флоема, ксилема), механічні) та їх функції;

Зменшення інформативного навантаження. Використання індивідуальних карток

Заповнення  з учнем шкали досягнень

30

31

 

Органи рослин.

Корінь: будова, основні функції (поглинання води та укріплення у ґрунті).

Будова та функції кореня

Використання додаткових засобів і матеріалів

 

 

 

 

Заповнення  з учнем шкали досягнень

32

33

 

Пагін: будова, основні функції (фотосинтез, газообмін, ріст, випаровування води, транспорт речовин).

Будова та функції пагона

Виключення неважливих компонентів

Заповнення  з учнем шкали досягнень

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Планування
Інкл
Додано
27 вересня 2022
Переглядів
656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку