18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Африка найжаркіший материк.

Про матеріал
Фізико - географічне положення Африки. Історія дослідження та освоєння. Мета. Ознайомити учнів з алгоритмами « План вивчена материка» та «План характеристики ФГП материка»; Допомогти учням встановити особливості ФГП Африки шляхом аналізу карт та розглянути етапи дослідження Африки; закріпити навички визначати географічні координати; За допомогою навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці сприяти розвитку географічного мислення, елементарних дослідницьких компетенцій, вміння працювати з географічною картою.
Перегляд файлу

                      Фізико - географічне положення Африки. Історія дослідження та освоєння.

 

Мета. Ознайомити учнів з алгоритмами « План вивчена материка» та «План характеристики ФГП материка»; Допомогти учням встановити особливості ФГП Африки шляхом аналізу карт та розглянути етапи дослідження Африки; закріпити навички визначати географічні координати; За допомогою навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці сприяти розвитку географічного мислення, елементарних дослідницьких компетенцій, вміння працювати з географічною картою.

 

Тип уроку: засвоєння первинних знань.

 

Методи навчанняемонетративний, алгоритмічний, виконавський,частково-пошуковий,творчий, евристичний, пошуковий

-

Методи викладанняшояснювальний, спонукаючий

 

Принципи навчанняоступність, наочність, самостійність і активність учнів, зв'язок з життям,

інтеграція з історією, діференціація

 

Форми організації навчального процесу:фронтальна, індивідуальна, парна

 

Обладнання: фіз.карта світу( карта півкуль), фізична карта Африки,атласи, ноутбук, проектор, виставка книг про Африку

Хід уроку.

Організаційно-мотиваційний етап

Сердце Африки пенья полно и пыланья,

И я знаю, что, если мы видим порой

Сны, которым найти не умеем названья,

Это ветер приносит их, Африка, твой!

Б.Пиляцкий

Вчитель. Досі ми вивчали загальні закономірності природи Землі:

  • розглядали рельєф планети та його формування; клімати Землі; води Світового океану і суходолу;
  • ознайомилися з такими важливими поняттями, як «біосфера», «географічна оболонка», «природний комплекс».

Усі ці знаня, вміння та навички, набуті вами на попередніх уроках, будуть використані й розширені при

вивченні всіх 6-ти материків, що є на Землі, які ми будемо вивчати до кінця року.

(робота з підручником. Зачитати про материки стор.63)

Першою ми будемо вивчати Африку.

(запис у зошит: число, кл робота,тема Африка)

-   Які асоціації викликає у вас Африка? (Відповіді дітей)

 

«Африка- невилікована пристрість: вдихнеш пил її червоної землі- латеріту, почуєш багатоголосий бій тамтамів, побачиш у відблиску нічних багать мускулисті тіла танцюристів у заворожливих масках , і важко буде повертатися з цього таємничого світу.Зустрівпшсь віч-на-віч із цим надзвичайним континентом, часом віриш у правдоподібність легенд і переказів, у дійсність казок, що з дитинства захоплюють уяву ...»,- так писав про Африку В.Корочанцев.

 

або


« Африка- другий за розмірами материк земної кулі після Євразії. її пустелі та напівпустелі змінюються тропічними вологими вічнозеленими лісами. Снігові шапки високих гірських вершин піднімаються над безкраїми просторами спекотних саван. В Африці протікає найбільш повноводна ріка східної півкулі Конго й найдовша ріка земної кулі Ніл. Тут проживають найвищі та найнижчі люди планети. Африка-найспекотніший континент.»

 

( Разом із словами в класі звучить бій тамтамів; слайд-шоу природи Африки)

 

- Чи можемо ми з вами бути впевненими що все знаємо про Африку?

Я запрошую вас протягом 10 уроків бути дослідниками Африки і внаслідок цього ви зможете:

 по-перше, розширити свої знання про Африку;

по-друге, набудете необхідних компетенцій для вивчення інших материків. А в цьому нам допоможуть джерела географічної інформації. Підручник, стор.269 (план вивчення материка)

 

Вивчення будь-якого материка відбувається у певній послідовності.

(на екрані « План вивчення материка», підручник В.Пестушко стор.269)

Перед вами план вивчення материка. Він складається з таких пунктів:

1 .Географічне положення 7.Природні зони

2.Дослідження й освоєння 8.Природні ресурси, природоохоронні

З .Рельєф, корисні копалини й закономірності їх розміщення території

4.Клімат 9.Населення й господарство

5.Води суходолу 10.Головні держави

б.Грунтово-рослинний покрив, тваринний світ

- Ми сьогодні розберемо перші два пункта цього плану.

(запис у зошит), а також частково виконаємо практичну роботу 7

Домашнє завдання  Вивчити параграф14, закінчити практичну роботу №7

 

 

Етап навчально-пізнавальної діяльності учнів

1.Загальні відомості про материк

 

 

 

Подорож у слово.

  1. учень. Учені досі не можуть дати однозначну відповідь на запитання про походження назви «Африка».Римляни свого часу Африкою (Афригою) називали тільки ту частину континенту, яка прилягає до Туніської затоки. Деяки дослідники вважають, що назва походить від стародавньої фінікійської колонії Карфаген ( Нове місто), заснованої вихідцями з Тиру. Колонія входила до складу Фінікії. Згодом Карфаген здобув самостійність. І фінікійці почали називати його Афора, що означає той, який відокремився. Поступово слово «Афора» перетворилося на «Африку» і стало назвою всього континенту.
  2. учень. Іншу точку зору мали середньовічні арабськи географи й історики.Вони стверджували, що назва «Африка» пов'язана з арабським словом « фарака» (розділення, відокремлення). Так вони називали землі відокремлені від Європи Середземним морем.

 

учень. Деяки вчені наполягають на такій версії: назва «Африка» асоціюється з одним із берберських племен - авриг(або африк), що мешкало в минулому на території Північної Африки.

Мореплавці Стародавньої Греції, які спостерігали за хвилями , що накочувалися на червонувато - бурі береги континенту, охрестили його «Африкою» - країною, що лежить за смугою піни.Давньогрецькою «афрос» означає піна.

  1. учень. Існує також припущення, що слово «Африка» походить від латинського «афріа», що означає безморозна Якщо це так, то назва материка цілком виправдовує себе природними умовами.

 

Цього матеріалу немає в підручнику, тому для підготовки до уроків, для розширення інформації треба користуватися додатковими джерелами географічної інформації, (звернути увагу на книжкову полицю)

2.ФГП Африки (на екрані «План вивчення ФГП материка, підручник стор.269)

Перед вами роздатковий матеріал

Географічне положення - це особливості розташування материка на земній кулі відносно екватора, нульового меридіану, інших материків, океанів і морів із зазначенням його крайніх точок і розмірів, що дають можливість скласти уявлення про природні умови. ГП материка будемо вивчати за певним планом.

 

План Зміст дій

1.Положення материка на градусній сітці:
А) відносно екватора та початкового меридіана Положення відносно екватора та нульового

меридіана, в якій півкулі розташовується та в якій її частині


Б) розташування за широтою та протяжність її з півночі на південь

 

 

 

В) розташування за довготою та протяжність із заходу на схід

Між якими градусами широти розташований, координати крайніх півнгічної та південної

точок, протяжність з півночі на південь у

градусах та кілометрах

 

Між якими градусами довготи розташований, координати крайніх західної та східної точок, протяжність із заходу на схід в градусах та кілометрах


 


2.Положення материка відносно інших об'єктів: А) відносно інших материків

 

Які материки розташовані поблизу, в якому напрямку, як саме відокремлюються


Б) відносно океанів

 

                                                                 Океани, утворені ними моря, затоки, протоки, що омивають материк, характеристика берегової смуги, морські течїї, що омивають материк

Результат роботи запишемо у зошиті для практичних робіт.

Використовуючи план вивчення ФГП, визначимо, які карти нам потрібні й чому саме вони?

(Робота по визначенню ФГП Африки виконується за допомогою фізичної карти світу та фізичної карти

Африки)

Давайте пригадаємо опорні поняття, які нам знадобляться для визначення ФГП - географічні координати, крайні точки, екватор, тропіки.Перевіримо правильність у зошиті для практичних робіт стор 13.

З

Виконання практичної роботи

 

Подорож у слово.

  1. учень. Гібралтарська протока - протока, що розташована між Європою і Африкою, сполучає Середземне море з атлантичним океаном. Довжина її - 65 км, ширина - від 14 до 44 км, глибина у фарватері - 338 км. На берегах Гібралтарської протоки розташовані так звані «Геркулесові стовпи», які за давньогрецькою легендою, установив Геракл. Гібралтарська протока має велике економічне і стратегічне значення.
  2. учень. Суецький канал - судноплавний морський канал у Єгипті, що сполучає Середземне та Червоне море. Офіційно відкритий для судноплавства 17 листопада 1869 року. Це найкоротший водний шлях між портами Атлантичного та Індійського океанів. Він на 8-15 тис.км коротший від шляху навколо Африки.У стародавньому Єгипті близько II тисячоліття до н.е. було споруджено канал, який з'єднував Ніл та Червоне море ( так званий канал Фараонів). У період занепаду Стародавнього Єгипту канал занедбали, у римську епоху його називали « річкою Трояна». У 642 році канал відбудували араби, проте в 776 році його засипали.Знову відкрили канал лише в 1869 році. Понад 70% перевезень, що здійснюються каналом сьогодні, становлять нафта і нафтопродукти.
  3. учень. Червоне море, як і всі моря, має прозорі води. Проте на глибині спостерігається дивне явище -вода стає червоною, як кров. Це пояснюють поширенням мікроскопічних водоростей. Море тривалий час називали Еритрейським (від грецької еритрос — червоний), а потім цю назву переклали буквально -червоне.

 

3. Дослідження та освоєння.

У дослідженні Африки можна виділити три етапи:

  • античні часи
  • епоха великих географічних відкриттів (15-18 ст.) -19-20 ст.

А тепер послухаємо учнів, які отримали випереджальне завдання, вони спробували бути дослідниками, залучили додаткову літературу для підготовки питання.

 

1 учень.В античні часи дослідженням Африки займалися стародавні єгиптяни і фінікійці. Примітивні єгипетські кораблі, що були зроблені з папірусу і не мали кіля, не могли плавати в морях.Тому в пошуках нових земель і рабів єгиптяни здебільшого досліджували Ніл, Лівійську пустелю і землі на південь від Єгипту. 3,5 тис. Років тому єгиптяни здійснювали далекі плавання вздовж берегів Червоного моря на південь. Фараони посилали своїх підданих у країну Пунт (нині Ефіопія і Сомалі), які звідти привозили слонову кістку, золото, цінні породи дерев.Фінікійці - народ-мореплавець, зуміли побудувати кораблі, що могли плавати в морях і океанах. У пошуках нових земель, народів, з якими можна було торгувати, вони обпливли весь відомий на той час світ. У тому числі вони досліджували і Африку, зокрема: -північне узбережжя Африки; -пропливли через Гібралтарську протоку. З VII ст. Арабські купці перетинали Сахару та екватор.

  1. учень. Упродовж тривалого часу Африка не досліджувалася. Лише в 15 ст. європейці спробували знайти нові шляхи до багатих Індії та Китаю.Іспанці спробували досягти їх західним шляхом, а португальці, пливучи навколо Африки. Португальці, поставивши за мету обігнути Африку, не цікавилися її внутрішніми районами. Вони пливливздовж західного узбережжя якомога далі, виходили на берег і засновували невеличкі поселення. Кожна наступна експедиція просувалася далі. Довго португальці не могли обігнути мис Доброї Надії. Першим, хто це зробив, був Бартоломео Діаш. Ідучи його слідами, Васко да Гама у 1497-1498 роках аідкрив шлях до Індії навколо Африки.Далі, майже 400 років, дослідження внутрішніх районів Африки європейцями практично зупинилось. Це сталося тому, що європейці були безсилими проти великої кількості африканських хвороб.Особливо проти тропічної лихоманки. Вона вбивала за 3 дні. Європейці освоювали лише райони африканського узбережжя. Тут вони заснували центри работоргівлі. Лише коли у 19 ст. було винайдено ліки проти неї - хінін -європейці відновили свої дослідження.
  2. учень. На третьому етапі -19-20 ст.- великий внесок у її дослідження зробили англійці- Давід Лівінгстон, Генрі Стенлі, росіяни- микола Вавилов, Василь Юнкер, українець- Єгор Ковалевський. ( презентація учня)

 

 

Закріплення і систематизація знань

Розгадування кросворду

1 .Море,що омиває Африку з півночі

  1.                Півострів Африки
  2.                Море, що омиває Африку зі сходу. 4.Великий острів біля материка

 

  1.                Канал,що роз'єднує Африку й Азію
  2.                Учений, який вивчав Африку

 

Основні висновки

  • Африку майже посередині перетинає екватор, що зумовлює подібність її природних умов у північній та південній частинах;
  •       Лежить між тропікамидому є найспекотнішим материком на Землі;
  • У різний час Африку досліджували Бартоломеу Діаш, Васко да Гама, Давид Ливингстон,Єгор Ковалевський

 

Підведення підсумків

 

doc
Додав(-ла)
Каденко Іра
До підручника
Географія 7 клас (Топузов О.М., Надтока О.Ф., Назаренко Т.Г., Вішнікіна Л.П., Шуканова А.А., Самойленко В.М.)
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
522
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку