Фізико - географічне положення Африки. Історія дослідження та освоєння.
Мета. Ознайомити учнів з алгоритмами « План вивчена материка» та «План характеристики ФГП материка»; Допомогти учням встановити особливості ФГП Африки шляхом аналізу карт та розглянути етапи дослідження Африки; закріпити навички визначати географічні координати; За допомогою навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці сприяти розвитку географічного мислення, елементарних дослідницьких компетенцій, вміння працювати з географічною картою.
Тип уроку: засвоєння первинних знань.
Методи навчання:демонетративний, алгоритмічний, виконавський,частково-пошуковий,творчий, евристичний, пошуковий
-
Методи викладанняшояснювальний, спонукаючий
Принципи навчання:доступність, наочність, самостійність і активність учнів, зв'язок з життям,
інтеграція з історією, діференціація
Форми організації навчального процесу:фронтальна, індивідуальна, парна
Обладнання: фіз.карта світу( карта півкуль), фізична карта Африки,атласи, ноутбук, проектор, виставка книг про Африку
Хід уроку.
Організаційно-мотиваційний етап
Сердце Африки пенья полно и пыланья,
И я знаю, что, если мы видим порой
Сны, которым найти не умеем названья,
Это ветер приносит их, Африка, твой!
Б.Пиляцкий
Вчитель. Досі ми вивчали загальні закономірності природи Землі:
Усі ці знаня, вміння та навички, набуті вами на попередніх уроках, будуть використані й розширені при
вивченні всіх 6-ти материків, що є на Землі, які ми будемо вивчати до кінця року.
(робота з підручником. Зачитати про материки стор.63)
Першою ми будемо вивчати Африку.
(запис у зошит: число, кл робота,тема Африка)
- Які асоціації викликає у вас Африка? (Відповіді дітей)
«Африка- невилікована пристрість: вдихнеш пил її червоної землі- латеріту, почуєш багатоголосий бій тамтамів, побачиш у відблиску нічних багать мускулисті тіла танцюристів у заворожливих масках , і важко буде повертатися з цього таємничого світу.Зустрівпшсь віч-на-віч із цим надзвичайним континентом, часом віриш у правдоподібність легенд і переказів, у дійсність казок, що з дитинства захоплюють уяву ...»,- так писав про Африку В.Корочанцев.
або
« Африка- другий за розмірами материк земної кулі після Євразії. її пустелі та напівпустелі змінюються тропічними вологими вічнозеленими лісами. Снігові шапки високих гірських вершин піднімаються над безкраїми просторами спекотних саван. В Африці протікає найбільш повноводна ріка східної півкулі Конго й найдовша ріка земної кулі Ніл. Тут проживають найвищі та найнижчі люди планети. Африка-найспекотніший континент.»
( Разом із словами в класі звучить бій тамтамів; слайд-шоу природи Африки)
- Чи можемо ми з вами бути впевненими що все знаємо про Африку?
Я запрошую вас протягом 10 уроків бути дослідниками Африки і внаслідок цього ви зможете:
по-перше, розширити свої знання про Африку;
по-друге, набудете необхідних компетенцій для вивчення інших материків. А в цьому нам допоможуть джерела географічної інформації. Підручник, стор.269 (план вивчення материка)
Вивчення будь-якого материка відбувається у певній послідовності.
(на екрані « План вивчення материка», підручник В.Пестушко стор.269)
Перед вами план вивчення материка. Він складається з таких пунктів:
1 .Географічне положення 7.Природні зони
2.Дослідження й освоєння 8.Природні ресурси, природоохоронні
З .Рельєф, корисні копалини й закономірності їх розміщення території
4.Клімат 9.Населення й господарство
5.Води суходолу 10.Головні держави
б.Грунтово-рослинний покрив, тваринний світ
- Ми сьогодні розберемо перші два пункта цього плану.
(запис у зошит), а також частково виконаємо практичну роботу 7
Домашнє завдання Вивчити параграф14, закінчити практичну роботу №7
Етап навчально-пізнавальної діяльності учнів
1.Загальні відомості про материк
Подорож у слово.
учень. Деяки вчені наполягають на такій версії: назва «Африка» асоціюється з одним із берберських племен - авриг(або африк), що мешкало в минулому на території Північної Африки.
Мореплавці Стародавньої Греції, які спостерігали за хвилями , що накочувалися на червонувато - бурі береги континенту, охрестили його «Африкою» - країною, що лежить за смугою піни.Давньогрецькою «афрос» означає піна.
Цього матеріалу немає в підручнику, тому для підготовки до уроків, для розширення інформації треба користуватися додатковими джерелами географічної інформації, (звернути увагу на книжкову полицю)
2.ФГП Африки (на екрані «План вивчення ФГП материка, підручник стор.269)
Перед вами роздатковий матеріал
Географічне положення - це особливості розташування материка на земній кулі відносно екватора, нульового меридіану, інших материків, океанів і морів із зазначенням його крайніх точок і розмірів, що дають можливість скласти уявлення про природні умови. ГП материка будемо вивчати за певним планом.
План Зміст дій
1.Положення материка на градусній сітці:
А) відносно екватора та початкового меридіана Положення відносно екватора та нульового
меридіана, в якій півкулі розташовується та в якій її частині
Б) розташування за широтою та протяжність її з півночі на південь
В) розташування за довготою та протяжність із заходу на схід
Між якими градусами широти розташований, координати крайніх півнгічної та південної
точок, протяжність з півночі на південь у
градусах та кілометрах
Між якими градусами довготи розташований, координати крайніх західної та східної точок, протяжність із заходу на схід в градусах та кілометрах
2.Положення материка відносно інших об'єктів: А) відносно інших материків
Які материки розташовані поблизу, в якому напрямку, як саме відокремлюються
Б) відносно океанів
Океани, утворені ними моря, затоки, протоки, що омивають материк, характеристика берегової смуги, морські течїї, що омивають материк
Результат роботи запишемо у зошиті для практичних робіт.
Використовуючи план вивчення ФГП, визначимо, які карти нам потрібні й чому саме вони?
(Робота по визначенню ФГП Африки виконується за допомогою фізичної карти світу та фізичної карти
Африки)
Давайте пригадаємо опорні поняття, які нам знадобляться для визначення ФГП - географічні координати, крайні точки, екватор, тропіки.Перевіримо правильність у зошиті для практичних робіт стор 13.
З
Виконання практичної роботи
Подорож у слово.
3. Дослідження та освоєння.
У дослідженні Африки можна виділити три етапи:
А тепер послухаємо учнів, які отримали випереджальне завдання, вони спробували бути дослідниками, залучили додаткову літературу для підготовки питання.
1 учень.В античні часи дослідженням Африки займалися стародавні єгиптяни і фінікійці. Примітивні єгипетські кораблі, що були зроблені з папірусу і не мали кіля, не могли плавати в морях.Тому в пошуках нових земель і рабів єгиптяни здебільшого досліджували Ніл, Лівійську пустелю і землі на південь від Єгипту. 3,5 тис. Років тому єгиптяни здійснювали далекі плавання вздовж берегів Червоного моря на південь. Фараони посилали своїх підданих у країну Пунт (нині Ефіопія і Сомалі), які звідти привозили слонову кістку, золото, цінні породи дерев.Фінікійці - народ-мореплавець, зуміли побудувати кораблі, що могли плавати в морях і океанах. У пошуках нових земель, народів, з якими можна було торгувати, вони обпливли весь відомий на той час світ. У тому числі вони досліджували і Африку, зокрема: -північне узбережжя Африки; -пропливли через Гібралтарську протоку. З VII ст. Арабські купці перетинали Сахару та екватор.
Закріплення і систематизація знань
Розгадування кросворду
1 .Море,що омиває Африку з півночі
Основні висновки
Підведення підсумків