АКТИВНА І ПАСИВНА ЛЕКСИКА. ЗАСТАРІЛІ СЛОВА
( АРХАЇЗМИ, ІСТОРИЗМИ), НЕОЛОГІЗМИ ( 6 КЛАС)
Мета: ознайомити шестикласників із поняттями «активна» і «пасивна» лексика,. різновидами «пасивної» лексики; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати лексику за активністю вживання, розрізняти слова, що є у повсякденному вжитку, і ті, які рідко використовуються в мовленні, вдосконалювати навички використання таких слів; через слово виховувати повагу до звичаїв і традицій пращурів, та історичного минулого свого народу.
Обладнання: підручник ( Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Рідна мова: Підруч. для 6-го кл. – К.: Грамота, 2006), комп’ютерна презентація до теми, картки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Культурознавча змістова лінія: словникове багатство української мови з давніх- давен до сьогодення.
ХІД УРОКУ
Епіграф:
У душі виношуємо слово,
Лагідне й безжальне, ніби криця.
Мово рідна, мово колискова,
Совісті народної дзвіниця
В. Земляний
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Слово вчителя.
У нас сьогодні незвичайний урок. Спробуємо розшифрувати кожну його літеру. Він принесе нам Успіх і Радість, а показати ми на ньому повинні Обдарованість і Кмітливість.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
1. Мовознавче дослідження ( робота з текстом на картках)
Картка №1
Прочитайте текст. Про кого йдеться мова в тексті? Хто ця людина? Що вам відомо про неї? Випишіть виділені слова в зошит. Як часто вживаються виділені слова в повсякденному мовленні? Що вони означають? З΄ясуйте значення виділених слів за словником.
Богдан Хмельницький брав участь у польсько-турецькій війні 1620-1621 років. У цій війні вбито його батька, українського сотника Михайла Хмельницького. Богдан потрапив у полон, де вивчив турецьку і татарську мови. Після двох років неволі Хмельницький повернувся до батьківського маєтку в Суботові й записався до реєстрових козаків. Зібравши десять тисяч відважних козаків, Хмельницький 1621 року потопив на Чорному морі дванадцять турецьких галер, а решту козацькі чайки переслідували аж до самісінького Царгорода.
Словничок незрозумілих слів:
Сотник – в Україні в 16-18 ст. - особа, яка очолювала сотню; обиралася спершу козаками, а згодом призначалася гетьманом або царем.
Маєток – садиба землевласника.
Реєстрові козаки - занесені до переліку, списку.
Галера – старовинне вітрильне багатовеслове військове судно.
Чайка 1. -- морський водоплавний птах.
Чайка 2. – істор. Бойовий човен запорізьких козаків з вітрилами та веслами.
2. «Мозкова атака»
- А ви помітили, що деякі слова зустрічаються дуже рідко в нашому мовленні, а інші ми використовуємо частіше? Як ви гадаєте, з чим це може бути пов’язано?
- А чи хотіли б ви здійснити мандрівку машиною часу, щоб дослідити історію вживання слів і дізнатися,чому зникають з мови одні слова, а на зміну їм з’являються нові?
ІII. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
- Сьогодні наш урок незвичайний. На ньому ми помандруємо в минуле та зазирнемо в майбутнє, аби побачити, якою була чи стане наша мова. Ми познайомимося зі словами, якими користувались князі Київської Русі та запорозькі козаки, і , навіть, з такими, якими розмовлятимуть у далекому майбутньому. Отже, вирушаймо!
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя (опрацювання теоретичного матеріалу).
- З плином часу деякі речі виходять з ужитку, тому зникають і слова, які їх позначають (наприклад, вельможа, князь, кольчуга). Такі слова називаються застарілими і вони становлять пасивну лексику людини. До застарілих слів відносять архаїзми та історизми (розгляд схеми)
Словничок незрозумілих слів :
Активний - енергійний, діяльний , завзятий.
Пасивний – бездіяльний.
І навпаки - із розвитком науки, техніки, мистецтва з’являються нові слова,предмети, явища, які вимагають відповідних назв( скажімо, ком’ютер, плеєр, дискета,смс.) Таким чином виникають нові слова – неологізми, які згодом стають загальновживаними.
Знайдіть і зачитайте визначення інших ключових понять уроку.
Архаїзми –
Історизми –
Активна лексика –
Пасивна лексика -
4. Початок подорожі
- А тепер закрийте очі і уявіть, що ми опинилися у машині часу. Ми летимо через часовий простір у далеке минуле. Ось карта нашої подорожі.
б) Зупинка №1 «Київська Русь»
- Чуєте : брязкіт зброї, іржання коней. Це часи, коли руським князям в 10 - 12 ст. доводилось часто виступати у військові походи задля оборони руських земель від нападників. Про цю епоху багато чого може розказати наш гід Михайлик.
(Розповідь учня, який мав випереджальне завдання):
5. Встановлення відповідності.
Картка №2
До слів-архаїзмів, поданих у колонці ліворуч, доберіть відповідні слова і словосполучення сучасної української мови, подані в правій колонці.
Б. ЗОЗУЛЯ
Г. ВІЙСЬКО
Д. ПАЛЕЦЬ
Ж. ДЗЕРКАЛО
З. ВОЇНИ
- Отже, ми познайомились зі словами, якими користувались за часів Київської Русі. Як вони називаються?
б) Зупинка №2 «Запорізька Січ»
- Як ви гадаєте, чи однакові вживались слова в період існування Запорізької Січі та Київської Русі? Кого з князів Київської Русі видатний історик Михайло Грушевський назвав першим запорожцем? І чому? (Святослава)
- А чуєте пісню ? (звучить пісня « Ой на горі та й женці жнуть..»). Про кого ця пісня? Хто такий Петро Дорошенко?
Укладання словника до теми
Картка №3 (робота в парах)
Прочитайте текст. Про кого йдеться мова в тексті? Хто ця людина? Що вам відомо про неї? На основі слів тексту укладіть словничок до теми «Запорозька Січ».
Петро Дорошенко – видатний гетьман Козацької держави. Коли Росія й Польща поділили Україну по Дніпру надвоє, Дорошенко все робив для об΄єднання Лівобережжя і Правобережжя. Він навіть просив допомоги у Порти – так тоді називали Туреччину. Султан передав Дорошенкові булаву, бунчук, стяг як символи влади. На відміну від інших гетьманів, які билися за булаву, Петро Дорошенко мав мужність поступитися владою заради єдності Батьківщини.
- Чи можливо підібрати до ваших слів відповідники в сучасній мові? Отже, це- ІСТОРИЗМИ.
в) Зупинка №3 «Гостя з майбутнього»
- А тепер перенесімося на нашій машині часу в майбутнє. Готуючись до уроку, я побувала там трохи раніше за вас і зустріла дівчинку Алісу, яка житиме через 100 років у нашому місті. Вона виявилася дуже уважної , доброзичливою і чемною. Я поросила її розповісти вам про те, яким стане життя через 100 років. Уважно послухайте звуковий лист і запишіть до зошита ті нові незрозумілі слова, які почуєте.
Картка №4
Випишіть з данного звукового листа неологізми.
- Доброго дня, шановні мої предки. Мені дуже приємно зустрітися з тими, хто, можливо, буде моїми прабабусею чи прадідусем. Я гадаю, вам цікаво буде послухати, як ми живемо в майбутньому.
Епоха комп'ютеризації полегшить спілкування людей, на зміну сучасним мобільним телефонам прийдуть відеофони. Які дадуть змогу не лише чути, а й бачити співрозмовника. У кожному місті, у тому числі і нашому, буде свій авіапарк, де спеціальні машини – космосари - рухатимуться в повітрі і слугуватимуть людям на зразок вашого таксі. Учені зазирнуть і в морські глибини – туристам, які бажатимуть помилуватися красою підводного світу, легко буде це здійснити на аквамобілях. Тож до зустрічей в майбутньому!
- Отже, протягом уроку ми здійснили мандрівку крізь століття. З якою лексикою ви познайомилися? А на останок я пропоную вам написати диктант, але не звичайний, а малюнковий.
1. Малюнковий диктант
Розподіліть назви побачених на екрані предметів на 2 колонки - застарілі слова та неологізми.
Комп’ютер, кольчуга, щит, тостер, меч, плеєр, дискета, веретено, мікрохвильова піч, серп, шолом, мобільний телефон.
- Ось і завершується наша подорож у минуле й майбутнє. Сподіваюся, вона залишила у вашій пам’яті незабутні враження.
«Незакінчене речення»
Продовжити думку : «Сьогодні на уроці я почув, побачив, зрозумів…»
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Записати й розіграти діалог «Зустріч з Богданом Хмельницьким», використовуючи історизми, придумати власні неологізми.
1