Тема: Групи слів за вживанням: загальновживані та стилістично забарвлені слова, діалектні, професійні слова і терміни.
Мета: ознайомити із групами слів за сферою вживання; виробляти навички знаходити діалектні, професійні слова, терміни; уміння правильно й доречно використовувати в мовленні як загальновживані, так і стилістично забарвленні слова; підвищувати культуру мовлення, збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: нестандартний – з використанням інтерактивних технологій (метод «ажурної пилки»)
Обладнання: словники, дидактичний матеріал, опорні схеми, аркуші ватману, фломастери, маркери.
Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, робота в групах, «Ажурна палка».
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
— Що називається лексикою?
— Який розділ мовознавчої науки називається лексикологією?
— Які види словників ви знаєте?
— Які є групи слів за сферою вживання?
Проблемні запитання.
— Навіщо, на вашу думку, потрібні знання про групи слів за сферою вживання?
— Чи всі ці групи лексики доречно вживати в повсякденному мовленні?
Учитель. Повернемося до цих запитань наприкінці уроку й подивимося, чи виникли у вас нові думки із цього приводу.
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Слова розрізняються не тільки лексичним значенням і граматичними ознаками, а й стилістично, тобто сферою й частотою вживання, своєю належністю до певного стилю мови, емоційним забарвленням чи його відсутністю. Наприклад, слово плуг сприймається як сучасне, звичайне, загальновживане, тоді як слово соха здається давнім, є історизмом. Слова друг, герой, трудяга викликають позитивні почуття, а нероба, хуліган — негативні; слово бабуся сповнене ніжності, а слова бабка, бабище — зневажливі, грубі; у всіх стилях мовлення вживаються слова сад, земля, а, наприклад, слово фуганок — дуже рідко, переважно в мовленні столярів.
Робота з підручником. Аналіз таблиці-схеми «Групи слів за вживанням».
Інтерактивна вправа «Ажурна пилка».
• Робота в «домашніх» групах.
Ви були об’єднані в «домашні» групи. Кожна «домашня» група працювала над певною частиною теоретичного матеріалу. Повторіть його й перевірте себе, чи добре знаєте свою частину теми. Визначте, хто в групі буде слідкувати за часом, а хто — ставитиме членам групи запитання з вашої теми.
• Робота в «експертних» групах.
Ваші «домашні» групи були одного складу, а зараз ми організуємо нові групи — «експертні». У кожній «експертній» групі присутні по одному члену з кожної «домашньої» групи. Ви ділитеся знаннями, отриманими в «домашніх» групах. Ви — одночасно вчителі й учні.
• Повернення в «домашні» групи, узагальнення почутого, схематичне зображення інформації.
• Презентація та захист схем представниками «домашніх» груп.
V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
Гра «Хто швидше». Робота в групах.
Запишіть на дошці слова. Група, яка запише більше слів, переможе.
Група 1: мовознавчі терміни.
Група 2: математичні терміни.
Група 3: природничі терміни.
Група 4: спортивні або медичні терміни.
Відповіді на проблемні запитання. Робота з епіграфом.
(Учні висловлюють свої думки, пояснюють, як зрозуміли слова Сократа.)
VІ. Підсумок уроку
Бесіда.
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Які слова називаються діалектними? Наведіть приклади.
— Що ви знаєте про професійні слова? Наведіть приклади.
— Хто вживає терміни? Наведіть приклади.
— Розкажіть про просторічні слова.
— Що таке суржик?
— Що ви можете сказати про вульгаризми та жаргонізми? Чому в підручнику немає прикладів вульгаризмів?
— Яких навичок ви набули сьогодні?
— Що було на сьогоднішньому уроці найбільш вдалим?
— Які висновки ми можемо зробити із цього уроку? Пов’яжіть свої відповіді з епіграфом уроку.
(Учні записують по одному реченню на окремих аркушах паперу, потім клеять їх до ватману на дошці й коментують свої відповіді.)
Самооцінювання.
VІІ.Домашнє завдання. Параграф 7, 8. Вправа 109, 123.
1