Актуальність і несуперечливість інформації

Про матеріал
"Актуальність і несуперечливість інформації" Конспект уроку створений за модельною програмою "Українська мова. 5-6 класи" автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М. Підручник: Ніна Голуб, Олена Горшкіна. Українська мова. 6 клас.Київ: Видавничий дім "Освіта" 2023 )
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови у 6 класі

Тема: Достовірність і недостовірність інформації

Мета:

  •                 Ознайомити учнів з поняттями "достовірна" та "недостовірна" інформація;
  •                 Навчити учнів критично оцінювати інформацію з різних джерел;
  •                 Розвивати вміння аналізувати інформацію, знаходити факти та аргументи;
  •                 Виховувати інформаційну грамотність та відповідальність за поширення інформації.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку:

І. Організаційний момент

  •                 Привітання
  •                 Перевірка готовності до уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  •                 Вчитель запитує учнів, з якими джерелами інформації вони стикаються щодня (інтернет, телебачення, газети, книги, соцмережі тощо).
  •                 Вчитель ставить проблемне питання: "Як відрізнити достовірну інформацію від недостовірної?".

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  •                 Вчитель опитує учнів про те, що таке інформація, які її види вони знають.


Що таке інформація та її види

Інформація - це відомості про об'єкти, явища та процеси навколишнього світу, а також про абстрактні поняття та ідеї. Вона може бути представлена у різних формах, таких як текст, звук, зображення, відео, та інші.

Види інформації:

  •                 За способом сприйняття:
    •                                         Зорова (наприклад, текст, картинки, відео)
    •                                         Слухова (наприклад, мова, музика)
    •                                         Нюхова (наприклад, запахи)
    •                                         Смакова (наприклад, смаки)
    •                                         Дотикова (наприклад, відчуття від дотику)
  •                 За формою подання:
    •                                         Текстова (наприклад, книги, статті)
    •                                         Числова (наприклад, математичні дані)
    •                                         Графічна (наприклад, малюнки, картини)
    •                                         Звукова (наприклад, музика, мова)
    •                                         Відео (наприклад, фільми, телепередачі)
  •                 За змістом:
    •                                         Наукова (наприклад, дані про дослідження)
    •                                         Технічна (наприклад, інструкції з експлуатації)
    •                                         Соціальна (наприклад, новини, події)
    •                                         Економічна (наприклад, дані про ринки)
    •                                         Культурна (наприклад, твори мистецтва)
  •                 За доступністю:
    •                                         Відкрита (наприклад, доступна всім)
    •                                         Закрита (наприклад, доступна лише певній групі людей)

Важливо пам'ятати:

  •                 Інформація може бути корисною або шкідливою.
  •    Важливо вміти критично оцінювати інформацію, щоб відрізняти правду від фейків.
  •                 Важливо вміти берегти свою особисту інформацію.

Приклади видів інформації

  •                 Текстова інформація: книга, стаття, веб-сайт
  •                 Числова інформація: результат тесту, ціна товару, дата народження
  •                 Графічна інформація: карта, діаграма, малюнок
  •                 Звукова інформація: пісня, мова, шум
  •                 Відеоінформація: фільм, телепередача, відео з YouTube

Джерела інформації

  •                 Книги: підручники, енциклопедії, наукові журнали
  •                 Інтернет: веб-сайти, статті, блоги
  •                 Люди: друзі, члени сім'ї, вчителі, експерти
  •                 ЗМІ: газети, журнали, телебачення, радіо

Як знайти інформацію

  •                 Пошукові системи: Google, Bing, Yahoo
  •                 Бібліотеки: шкільні, публічні, наукові
  •                 Експерти: вчителі, професори, науковці
  •                 ЗМІ: газети, журнали, телебачення, радіо

Як перевірити надійність інформації

  •                 Зверніть увагу на джерело інформації: чи є воно авторитетним?
  •                 Перевірте дату публікації: чи є інформація актуальною?
  •                 Порівняйте інформацію з інших джерел: чи є вона послідовною?
  •                 Використовуйте критичне мислення: чи здається вам інформація правдоподібною?

Як використовувати інформацію

  •                 Використовуйте інформацію для навчання: читайте книги, статті, веб-сайти
  •                 Використовуйте інформацію для прийняття рішень: зважте всі за і проти, перш ніж робити вибір
  •                 Використовуйте інформацію для спілкування: діліться знаннями з друзями, членами сім'ї та іншими людьми

Важливість інформації

  •                 Інформація є необхідною для життя.
  •                 Інформація допомагає нам пізнавати світ.
  •                 Інформація допомагає нам приймати правильні рішення.
  •                 Інформація допомагає нам спілкуватися з іншими людьми.
  •                 Вчитель пояснює, що інформація може бути достовірною та недостовірною.

IV. Вивчення нового матеріалу

  •                 Вчитель дає визначення понять "достовірна" та "недостовірна" інформація.
  •                 Достовірна інформація - це та, яка відповідає дійсності, є точною, перевіреною та підтвердженою з кількох джерел
  •                 Вчитель наводить приклади достовірної та недостовірної інформації.

Достовірна інформація:

  •                 Стаття в науковому журналі: "Вплив вакцинації на частоту захворювань на грип" - опублікована в авторитетному журналі, написана дослідниками з науковими ступенями, містить посилання на інші дослідження.
  •                 Веб-сайт урядової організації: "Центр контролю та профілактики захворювань" - містить актуальну інформацію про COVID-19, засновану на наукових даних, оновлюється регулярно.
  •                 Новинна стаття з перевіреного джерела: "BBC News: Зміна клімату досягає небезпечної точки" - написана досвідченими журналістами, ґрунтується на фактах, містить посилання на джерела інформації.

Недостовірна інформація:

  •                 Пост в соціальній мережі: "Вакцини викликають аутизм" - не має підтвердження з наукових джерел, поширюється неперевіреними людьми, може бути шкідливим для здоров'я.
  •                 Клікбейт-заголовок: "10 секретів, які зроблять вас багатими за тиждень" - сенсаційний заголовок, який не відповідає дійсності, використовується для залучення трафіку на веб-сайт.
  •                 Стаття на невідомому веб-сайті: "Ліки від раку, про які не говорять лікарі" - не має наукового підтвердження, може бути небезпечним для здоров'я, використовується для продажу неперевірених продуктів.

Важливо пам'ятати, що не вся інформація, яку ви знаходите в Інтернеті, є достовірною.

Ось кілька порад, як відрізняти достовірну інформацію від недостовірної:

  •                 Перевіряйте джерело інформації: Шукайте інформацію з авторитетних джерел, таких як наукові журнали, урядові веб-сайти, або перевірені новинні організації.
  •                 Порівнюйте інформацію з інших джерел: Не покладайтеся на одне джерело інформації. Шукайте інформацію з кількох джерел, щоб переконатися, що вона відповідає дійсності.
  •                 Зверніть увагу на дату публікації: Переконайтеся, що інформація актуальна.
  •                 Зверніть увагу на тон та стиль інформації: Недостовірна інформація може бути емоційною, сенсаційною, або містити clickbait.
  •                 Використовуйте логіку та мислення: Якщо інформація здається вам занадто гарною, щоб бути правдою, то вона, ймовірно, неправдива.

Навчитися критично оцінювати інформацію є важливим навиком, який допоможе вам приймати правильні рішення, бути впевненим у своїх знаннях, та не стати жертвою дезінформації.

V. Закріплення вивченого матеріалу

  •                 Робота з підручником.
  •                 Вправа "Вірю - не вірю": вчитель зачитує твердження, а учні повинні визначити, чи є воно достовірним.
  1.               Вірю: Блакитний колір є найхолоднішим. (Вірю)
  2.               Не вірю: Всі люди на Землі мають однаковий колір крові. (Не вірю)
  3.               Вірю: Слон - найбільша тварина на Землі. (Не вірю)
  4.               Не вірю: Бджоли їдять мед. (Не вірю)
  5.               Вірю: Сонце обертається навколо Землі. (Не вірю)
  6.               Не вірю: У людей 5 органів чуття. (Не вірю)
  7.               Вірю: Пінгвіни можуть літати. (Не вірю)
  8.               Не вірю: Вода кипить при 100 градусах Цельсія. (Вірю)
  9.               Вірю: Каміння може рости. (Не вірю)
  10.           Не вірю: Океан - це найбільша водойма на Землі. (Вірю)

 

  • Мовна практика

- Прослухайте текст, виконайте завдання

9 квітня: День пам'яті та примирення

9 квітня в Україні відзначають День пам'яті та примирення – день, коли ми вшановуємо пам'ять мільйонів людей, які загинули в роки Другої світової війни. Цей день єднає нас у спільній скорботі за загиблими та у прагненні до миру.

Війна 1939-1945 років стала жахливою трагедією для України. Вона забрала життя мільйонів наших співвітчизників, зруйнувала міста і села, залишила глибокий рану в душах людей.

День пам'яті та примирення – це день, коли ми схиляємо голови перед пам'яттю загиблих воїнів, партизанів, підпільників, мирних жителів, які загинули від рук окупантів. Ми згадуємо їх подвиг, їх самовідданість, їх віру в перемогу.

Цей день – це також день примирення. Ми примиряємося з тими, хто воював по інший бік барикад, з тими, хто був змушений зробити складний вибір. Ми розуміємо, що війна – це трагедія для всіх народів, і ми прагнемо до того, щоб вона ніколи не повторилася.

Символами Дня пам'яті та примирення є:

  •                 Червоний мак – символ пам'яті про загиблих воїнів.
  •                 Хвилина мовчання – час, щоб згадати тих, хто загинув, і помолитися за мир.
  •                 Запалена свічка – символ віри в мирне майбутнє.

 

  •                 Мовні завдання
    •                                         Доберіть синоніми до слів: війна мир пам'ять загибель майбутнє
    •                                         Визначте частини мови в реченні: "9 квітня в Україні відзначають День пам'яті та примирення."
  •                 Визначте граматичні основи речень:
    •                                         "Цей день єднає нас у спільній скорботі за загиблими."
    •                                         "Ми згадуємо їх подвиг, їх самовідданість, їх віру в перемогу."
    •                                         Складіть речення з поданими словами: пам'ять війна  мир  примирення 

VI. Підсумок уроку

  •                 Вчитель узагальнює вивчене на уроці.
  •                 Вчитель виставляє оцінки за урок.
  •                 Вчитель дає домашнє завдання: написати есе на тему "Як я перевіряю достовірність інформації".

VII. Рефлексія

  •                 Вчитель просить учнів висловити свою думку про урок, відповівши на питання:
    •                                         Що нового ви дізналися на уроці?
    •                                         Що вам було цікаво?
    •                            Що було складно?
    •                                         Які висновки ви зробили для себе?
doc
Додано
10 квітня
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку