Конспект уроку української мови у 6 класі
Тема: Достовірність і недостовірність інформації
Мета:
-
Ознайомити учнів з поняттями "достовірна" та "недостовірна" інформація;
-
Навчити учнів критично оцінювати інформацію з різних джерел;
-
Розвивати вміння аналізувати інформацію, знаходити факти та аргументи;
-
Виховувати інформаційну грамотність та відповідальність за поширення інформації.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку:
І. Організаційний момент
-
Привітання
-
Перевірка готовності до уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-
Вчитель запитує учнів, з якими джерелами інформації вони стикаються щодня (інтернет, телебачення, газети, книги, соцмережі тощо).
-
Вчитель ставить проблемне питання: "Як відрізнити достовірну інформацію від недостовірної?".
ІІІ. Актуалізація опорних знань
-
Вчитель опитує учнів про те, що таке інформація, які її види вони знають.
Що таке інформація та її види
Інформація - це відомості про об'єкти, явища та процеси навколишнього світу, а також про абстрактні поняття та ідеї. Вона може бути представлена у різних формах, таких як текст, звук, зображення, відео, та інші.
Види інформації:
-
За способом сприйняття:
-
Зорова (наприклад, текст, картинки, відео)
-
Слухова (наприклад, мова, музика)
-
Нюхова (наприклад, запахи)
-
Смакова (наприклад, смаки)
-
Дотикова (наприклад, відчуття від дотику)
-
За формою подання:
-
Текстова (наприклад, книги, статті)
-
Числова (наприклад, математичні дані)
-
Графічна (наприклад, малюнки, картини)
-
Звукова (наприклад, музика, мова)
-
Відео (наприклад, фільми, телепередачі)
-
За змістом:
-
Наукова (наприклад, дані про дослідження)
-
Технічна (наприклад, інструкції з експлуатації)
-
Соціальна (наприклад, новини, події)
-
Економічна (наприклад, дані про ринки)
-
Культурна (наприклад, твори мистецтва)
-
За доступністю:
-
Відкрита (наприклад, доступна всім)
-
Закрита (наприклад, доступна лише певній групі людей)
Важливо пам'ятати:
-
Інформація може бути корисною або шкідливою.
-
Важливо вміти критично оцінювати інформацію, щоб відрізняти правду від фейків.
-
Важливо вміти берегти свою особисту інформацію.
Приклади видів інформації
-
Текстова інформація: книга, стаття, веб-сайт
-
Числова інформація: результат тесту, ціна товару, дата народження
-
Графічна інформація: карта, діаграма, малюнок
-
Звукова інформація: пісня, мова, шум
-
Відеоінформація: фільм, телепередача, відео з YouTube
Джерела інформації
-
Книги: підручники, енциклопедії, наукові журнали
-
Інтернет: веб-сайти, статті, блоги
-
Люди: друзі, члени сім'ї, вчителі, експерти
-
ЗМІ: газети, журнали, телебачення, радіо
Як знайти інформацію
-
Пошукові системи: Google, Bing, Yahoo
-
Бібліотеки: шкільні, публічні, наукові
-
Експерти: вчителі, професори, науковці
-
ЗМІ: газети, журнали, телебачення, радіо
Як перевірити надійність інформації
-
Зверніть увагу на джерело інформації: чи є воно авторитетним?
-
Перевірте дату публікації: чи є інформація актуальною?
-
Порівняйте інформацію з інших джерел: чи є вона послідовною?
-
Використовуйте критичне мислення: чи здається вам інформація правдоподібною?
Як використовувати інформацію
-
Використовуйте інформацію для навчання: читайте книги, статті, веб-сайти
-
Використовуйте інформацію для прийняття рішень: зважте всі за і проти, перш ніж робити вибір
-
Використовуйте інформацію для спілкування: діліться знаннями з друзями, членами сім'ї та іншими людьми
Важливість інформації
-
Інформація є необхідною для життя.
-
Інформація допомагає нам пізнавати світ.
-
Інформація допомагає нам приймати правильні рішення.
-
Інформація допомагає нам спілкуватися з іншими людьми.
-
Вчитель пояснює, що інформація може бути достовірною та недостовірною.
IV. Вивчення нового матеріалу
-
Вчитель дає визначення понять "достовірна" та "недостовірна" інформація.
-
Достовірна інформація - це та, яка відповідає дійсності, є точною, перевіреною та підтвердженою з кількох джерел
-
Вчитель наводить приклади достовірної та недостовірної інформації.
Достовірна інформація:
-
Стаття в науковому журналі: "Вплив вакцинації на частоту захворювань на грип" - опублікована в авторитетному журналі, написана дослідниками з науковими ступенями, містить посилання на інші дослідження.
-
Веб-сайт урядової організації: "Центр контролю та профілактики захворювань" - містить актуальну інформацію про COVID-19, засновану на наукових даних, оновлюється регулярно.
-
Новинна стаття з перевіреного джерела: "BBC News: Зміна клімату досягає небезпечної точки" - написана досвідченими журналістами, ґрунтується на фактах, містить посилання на джерела інформації.
Недостовірна інформація:
-
Пост в соціальній мережі: "Вакцини викликають аутизм" - не має підтвердження з наукових джерел, поширюється неперевіреними людьми, може бути шкідливим для здоров'я.
-
Клікбейт-заголовок: "10 секретів, які зроблять вас багатими за тиждень" - сенсаційний заголовок, який не відповідає дійсності, використовується для залучення трафіку на веб-сайт.
-
Стаття на невідомому веб-сайті: "Ліки від раку, про які не говорять лікарі" - не має наукового підтвердження, може бути небезпечним для здоров'я, використовується для продажу неперевірених продуктів.
Важливо пам'ятати, що не вся інформація, яку ви знаходите в Інтернеті, є достовірною.
Ось кілька порад, як відрізняти достовірну інформацію від недостовірної:
-
Перевіряйте джерело інформації: Шукайте інформацію з авторитетних джерел, таких як наукові журнали, урядові веб-сайти, або перевірені новинні організації.
-
Порівнюйте інформацію з інших джерел: Не покладайтеся на одне джерело інформації. Шукайте інформацію з кількох джерел, щоб переконатися, що вона відповідає дійсності.
-
Зверніть увагу на дату публікації: Переконайтеся, що інформація актуальна.
-
Зверніть увагу на тон та стиль інформації: Недостовірна інформація може бути емоційною, сенсаційною, або містити clickbait.
-
Використовуйте логіку та мислення: Якщо інформація здається вам занадто гарною, щоб бути правдою, то вона, ймовірно, неправдива.
Навчитися критично оцінювати інформацію є важливим навиком, який допоможе вам приймати правильні рішення, бути впевненим у своїх знаннях, та не стати жертвою дезінформації.
V. Закріплення вивченого матеріалу
-
Робота з підручником.
-
Вправа "Вірю - не вірю": вчитель зачитує твердження, а учні повинні визначити, чи є воно достовірним.
-
Вірю: Блакитний колір є найхолоднішим. (Вірю)
-
Не вірю: Всі люди на Землі мають однаковий колір крові. (Не вірю)
-
Вірю: Слон - найбільша тварина на Землі. (Не вірю)
-
Не вірю: Бджоли їдять мед. (Не вірю)
-
Вірю: Сонце обертається навколо Землі. (Не вірю)
-
Не вірю: У людей 5 органів чуття. (Не вірю)
-
Вірю: Пінгвіни можуть літати. (Не вірю)
-
Не вірю: Вода кипить при 100 градусах Цельсія. (Вірю)
-
Вірю: Каміння може рости. (Не вірю)
-
Не вірю: Океан - це найбільша водойма на Землі. (Вірю)
- Прослухайте текст, виконайте завдання
9 квітня: День пам'яті та примирення
9 квітня в Україні відзначають День пам'яті та примирення – день, коли ми вшановуємо пам'ять мільйонів людей, які загинули в роки Другої світової війни. Цей день єднає нас у спільній скорботі за загиблими та у прагненні до миру.
Війна 1939-1945 років стала жахливою трагедією для України. Вона забрала життя мільйонів наших співвітчизників, зруйнувала міста і села, залишила глибокий рану в душах людей.
День пам'яті та примирення – це день, коли ми схиляємо голови перед пам'яттю загиблих воїнів, партизанів, підпільників, мирних жителів, які загинули від рук окупантів. Ми згадуємо їх подвиг, їх самовідданість, їх віру в перемогу.
Цей день – це також день примирення. Ми примиряємося з тими, хто воював по інший бік барикад, з тими, хто був змушений зробити складний вибір. Ми розуміємо, що війна – це трагедія для всіх народів, і ми прагнемо до того, щоб вона ніколи не повторилася.
Символами Дня пам'яті та примирення є:
-
Червоний мак – символ пам'яті про загиблих воїнів.
-
Хвилина мовчання – час, щоб згадати тих, хто загинув, і помолитися за мир.
-
Запалена свічка – символ віри в мирне майбутнє.
-
Мовні завдання
-
Доберіть синоніми до слів: війна мир пам'ять загибель майбутнє
-
Визначте частини мови в реченні: "9 квітня в Україні відзначають День пам'яті та примирення."
-
Визначте граматичні основи речень:
-
"Цей день єднає нас у спільній скорботі за загиблими."
-
"Ми згадуємо їх подвиг, їх самовідданість, їх віру в перемогу."
-
Складіть речення з поданими словами: пам'ять війна мир примирення
VI. Підсумок уроку
-
Вчитель узагальнює вивчене на уроці.
-
Вчитель виставляє оцінки за урок.
-
Вчитель дає домашнє завдання: написати есе на тему "Як я перевіряю достовірність інформації".
VII. Рефлексія
-
Вчитель просить учнів висловити свою думку про урок, відповівши на питання:
-
Що нового ви дізналися на уроці?
-
Що вам було цікаво?
-
Що було складно?
-
Які висновки ви зробили для себе?