Сучасне освітнє середовище ставить перед нами виклик: як забезпечити якісне навчання та подолати освітні втрати на уроках української мови? Це питання стає особливо актуальним у контексті постійних змін у суспільстві та технологіях, що впливають на процес навчання. В умовах такого різноманіття факторів, що впливають на навчання, необхідно розглянути шляхи ефективного подолання цих втрат та забезпечення якісного освітнього процесу. У даній роботі ми розглянемо різні аспекти освітніх втрат на уроках української мови та запропонуємо шляхи їх подолання. Робота ґрунтується на аналізі сучасних методик та підходів у навчанні мови, а також на досвіді практикуючих вчителів та дослідників у галузі освіти[1, с.34].
Ми спробуємо визначити ключові чинники, які призводять до втрат на уроках української мови, та розглянемо можливі шляхи їх ефективного подолання. Досвід та знання, накопичені у цій роботі, мають на меті сприяти покращенню якості навчання української мови та забезпечити розвиток освітнього процесу, що є ключовими аспектами у формуванні грамотного та мовно компетентного суспільства.Подолання освітніх втрат на уроках української мовиу 5, 8, 9 класах демонструє перед нами важливе завдання, що потребує не лише системного підходу, а й впровадження ефективних стратегій. Щоб досягти успіху в цьому напрямку, я використовую різноманітні шляхи:
Індивідуалізація навчання: враховуючи різноманітність потреб та рівнів знань учнів, я застосовую індивідуальний підхід до кожного учня. Це дозволяє виявити їхні сильні сторони та слабкі місця, а також враховувати їхні індивідуальні інтереси та потреби. Використання інтерактивних методик: залучення учнів до активної участі у процесі навчання за допомогою різноманітних інтерактивних методик, таких як групова робота, дискусії, рольові ігри тощо. Це сприяє залученню уваги учнів та збільшенню їхнього інтересу до предмета. Це і завдання «Закінчи речення», і «Знайди мінімум 5 синонімів», «Ускладни речення» - на уроках української мови. Особливо це актуально в роботі з учнями 5-8 класів, коли діти вчаться зв’язному мовленню та активно мають поповнювати свій словниковий запас. Головне завдання учня на такому уроці — «кoнструювати» знання і навички, формувати власне ставлення до теми [2,с.184]. При цьому доцільнo, аби він записував те, що не зрозумів, аби з’ясувати в майбутньoму. Одразу пропоную учням не просто записувати таку інформацію, а створювати певні моделі чи схеми, будувати асоціації, адже наш мозок краще сприймає інформацію саме в такому вигляді (“Карта пам’яті”, “Ментальна карта”, “Кубування”, “Коло ідей”, “Кластер”, “Асоціативний кущ”, “Письмо в малюнках”, “Хмари слів”). Головне на цьому етапі уроку
- стимулювати учнів використовувати складні запитання (не просто “Що?”, “Коли?” і т.д., а “Чому саме так?” “Чи можливо інакше?” , “А як би вчинив\зробив я?”), аби вони навчилися аналізувати проблему й приймати рішення [3].
Використання сучасних технологій: інтеграція цифрових технологій у навчальний процес, таких як використання інтерактивних дошок, відеоуроки, онлайн-ресурси тощо, допомагає зробити навчання більш цікавим та ефективним для учнів. Доволі часто використовую інтерактивні платформи, де в ігровій формі також можна “боротись” за чистоту мовлення наших учнів. Зокрема, рекомендую інтернетресурс “Мова — ДНК нації” (ігри з Лепетуном), платформи Wordwall, LearningApps. Там є цікаві інтерактивні та яскраві завдання, і вчитель має змогу створити власні вправи[4,с.34].
Стимулювання мотивації: застосування різноманітних методів та прийомів для стимулювання мотивації учнів до вивчення української мови. Це може включати організацію конкурсів, виставок, заохочувальні системи та інші мотиваційні заходи. На уроках української мови це може виглядати так: пропонуємо учню взяти на себе роль якоїсь частини мови чи члена речення. Наприклад, завдання: «Ти – іменник. Розкажи про себе». Розповідь іде від першої особи, що завжди «чіпляє» увагу. При цьому можна звертатися до друзів за допомогою – наприклад, для ілюстрації позиції між іншими словами-частинами мов. З метою стимулювання зацікавленості конкретною темою на уроках української мови класах впрoваджую такі методичні прийоми як: «Фантастична дoбавка», «Кроссенс», «Асоціативний кущ», «Сенкан», «Кластер», «Деревo передбачень»[5].
Постійне професійне самовдосконалення: постійне вивчення та впровадження новітніх методик та стратегій навчання, а також участь у професійних тренінгах та семінарах, дозволяє підтримувати високий рівень компетентності та ефективності викладацької діяльності. Ці шляхи допомагають створити сприятливі умови для подолання освітніх втрат на уроках української мови та забезпечити успішні результати навчання для кожного учня.
У моїй роботі з учнями 5 - 9 класів я намагаюся створити цікаве та успішне навчальне середовище. Моїм підходом є поєднання інноваційних методів навчання з традиційними, з метою сприяння розвитку знань, навичок та інтересів учнів.
Я активно використовую інтерактивні технології, такі як комп'ютерні програми та веб-сайти, для створення уроків більш цікавими та мотивуючими. Важливим аспектом моєї роботи є створення інтерактивних уроків, де учні взаємодіють з матеріалом та спільно розв'язують завдання. Під час уроків мови я використовую ейдос-конспекти, які допомагають учням краще засвоювати навчальний матеріал та розвивати асоціативне мислення. Також мої уроки часто включають роботу над проєктами, що дозволяє учням виявити свою творчість та дослідницькі навички.
Я завжди намагаюся диференціювати підхід до навчання, враховуючи різний рівень знань та інтересів учнів. Додатково, я також використовую цифрові скрайб-презентації, які допомагають учням створити цифрові ейдос-конспекти.
Для створення цифрових скрайб-презентацій я використовую такі сервіси, як PowToon, Wideo та Canva. Я можу додавати в презентації зображення, персонажі, текст та музику, роблячи процес більш цікавим та інтерактивним. Цей підхід додатково розширює творчі можливості, учні розвивають навички самостійного навчання та досягають їх самооцінки за рахунок досягнень у навчанні. Він також стимулює інтерес та допитливість учнів, створюючи психологічний комфорт на уроках[6,с.200].
Розробляючи навчальні вправи з медіаграмотності, створюю проблемні ситуації в процесі навчально-виховного процесу, пропоную розв’язати проблемні питання через діалогові форми, навчаю виносити гіпотези та оцінювати дилеми, передбачаю письмовий виклад роздумів із рефлексією, що відбуватиметься далі. Впродовж своєї педагогічної діяльності я набула значного досвіду в роботі з учнями на уроках української мови. Одним із найважливіших аспектів мого досвіду є розуміння та визначення освітніх втрат, з якими стикаються мої учні. Ретельне спостереження за навчальним процесом дозволяє мені вчасно виявляти проблемні моменти та шукати шляхи їх вирішення. Зокрема, у своїй роботі я активно використовую різноманітні методики та стратегії, спрямовані на підвищення мотивації учнів до вивчення української мови. Це включає в себе застосування інтерактивних методів навчання, використання цікавих та актуальних матеріалів, а також індивідуальний підхід до кожного учня з урахуванням його особливостей та потреб. Крім того, я постійно працюю над власним професійним зростанням, вивчаючи нові методи та підходи до навчання, а також обмінюючись досвідом з колегами. Це дозволяє мені не лише підтримувати високий рівень своєї роботи, а й постійно розширювати свої знання та навички в галузі освіти. Завдяки цьому досвіду я відчуваю впевненість у здатності подолати освітні втрати на уроках української мови та забезпечити якісне навчання для кожного учня.
1. Гевал М. Д. Підвищення мотивації навчання учнів через використання ігрових завдань та інтерактивних технологій. К.: Основа. 2021. №3. С. 34–34.
2. Дорошенко Ю. О., Листопад Н. П. Особливості формування критичного мислення в школі. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи : зб. наук. праць / За ред. Л. І. Даниленко (гол. ред.) та ін. К.: Логос, 2020. С. 184–189.
3. Жук Ю. Можливості нової технології. Використання засобів нових інформаційних технологій у навчальному процесі для розвитку ключових компетентностей. Освіта. 2021. 23-30 лип.
4. Кивлюк О. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в системі навчальних дисциплін. Загальноосвітня школа.
2021. №4. С. 34–35.
5. Марченко О. Г. Формування критичного мислення школярів. Х. : Вид. група «Основа»: «Триада+», 2021. 160 с.
6. Наумчик М. М. Сучасний урок української мови в середній та старшій школі (Методика і технологія навчання). Тернопіль: Астон, 2021. 352 с.