Альбом з розвитку фонематичного сприймання

Про матеріал
Формування фонематичного слуху в нормотиповому онтогенезі відбувається досить рано. Вже дворічний малюк здатний сприймати як неоднакові слова ті, що відрізняються лише одним звуком. Що ж допомагає розвитку фонематичного слуху? Вправи
Перегляд файлу

 

 

 

Розвиток фонематичного сприймання

 

 

Формування фонематичного слуху в нормотиповому онтогенезі відбувається досить рано. Вже дворічний малюк здатний сприймати як неоднакові слова ті, що відрізняються лише одним звуком.

Що ж допомагає розвитку фонематичного слуху? Вправи! Методика будується на послідовному відпрацювання шести етапів:

 

• основа фонематичного сприймання – розрізнення немовних звуків;

• розрізнення тембру, сили, висоти голосу, тобто вправи з мовними звуками;

• розрізнення слів, які дуже близькі за звучанням (набором фонем);

• розрізнення окремих складів;

• розрізнення окремих звуків мови;

• засвоєння аналізу і синтезу слів.

 

 

 

 

 

Засвоїти вправи для кожного етапу нескладно. Форма гри для дитини природна, тому і є прийнятною для малюків. Залишилося підготувати роздатковий матеріал для занять з розвитку фонематичного слуху (фото і вирізані з журналів картинки, предмети, що звучать  та ін.) і вивчити методику роботи.             

 

 

 


 


Перший етап

Початковий етап роботи дозволяє створити базу, фундамент для розвитку тонкого слуху і підходить для зовсім маленьких дітей. Що треба робити? Грати! Наприклад, в гру "Вгадай, що звучить". Побутові ситуації можна обігравати будь-які: шум води, що ллється, дзвін посуду, кроки людини, нявкання кішки, шелестіння паперу.

ВПІЗНАВАННЯ НЕМОВНИХ ЗВУКІВ

На столі перед дитиною знаходяться декілька іграшок, що звучать: бубон, губна гармошка, дзвоник, брязкальце і т. п. Дорослий пропонує дитині послухати і запам'ятати звучання кожного предмета. Потім малюкові треба тільки на слух, без зорової опори (чи дитина відвертається, або іграшки закриваються ширмою) визначити, що звучить. Назва кожного предмета проговорюється. Кількість іграшок збільшується поступово, з трьох до п'яти. Вправа проводиться до досягнення стійкого розрізнення гучних і контрастних звуків.

 

 Назви предмети. Знайди пару і з'єднай.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Співвіднеси картинку з реальним предметом


 

Перед дитиною виставляються 4-5 предметів (наприклад: металева коробка, скляна банка, пластмасова скляночка, дерев'яний кубик і тому подібне), при постукуванні по яким можна почути різні звуки. За допомогою олівця дорослий викликає звучання кожного предмета, відтворює його багаторазово, поки дитина не запам'ятає характер звуку. Починається вправа з двох контрастних звучань при зоровій опорі: по металу і дереву, пізніше додають 3й і 4й варіант звучання. Потім тільки на слух (дитина відвертається) пропонується визначити, що звучить. Вправа проводиться до стійкої диференціації звучань.

Назви картинки. Знайди пари і зєднай. 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Співвіднеси картинку з реальним предметом


Перед дитиною виставляються добре знайомі йому предмети: олівець, ножиці, чашка з водою, порожня чашка. Малюкові пропонується без зорової опори визначити, що він почує, і розповісти про дії дорослого можливо повніше. Потім дитина обертається спиною до предметів або вони закриваються ширмою. Дорослий переливає воду з однієї чашки в іншу, ріже папір ножицями, рве її, мне, стукає ножицями об чашку, малює олівцем на папері, стукає олівцем об чашку. Після кожної виконаної дії дитина повинна розповісти, що почула в силу своїх мовних можливостей, але максимально детально. При значних труднощах звучання повторюється із зоровою опорою. Вправа проводиться до досягнення стійкої диференціації звучань.

Назви картинки. Знайди пари і зєднай. 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Співвіднеси картинку з реальним предметом


ВПІЗНАВАННЯ МОВНИХ ЗВУКІВ

 

                    Впізнай звук за артикуляцією

 

                                                                


 

 

А

 

 

У

 

 

 

 І

 

О

 

И

 

 

 

 

 

Е


2 етап

РОЗРІЗНЕННЯ ОДНАКОВИХ ЗВУКОКОМПЛЕКСІВ ЗА ВИСОТОЮ, СИЛОЮ І ТЕМБРОМ

 

Вправа спрямована на розрізнення за тембром максимально скороченого звукокомплексу. Дорослий пропонує дитині відвернутися і здогадатися, хто з дітей (якщо гра відбувається в групі) або хто з рідних (якщо грають удома) покликав його. Спочатку дитину звуть по імені, потім (для ускладнення) вимовляють коротке АУ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А------------------------ У


 

 


Вправа "ТРИ ВЕДМЕДІ"

Дорослий пропонує дитині згадати казку "Три ведмеді". Потім, міняючи висоту голосу, просить відгадати, хто говорить: Михайло Іванович (низький голос), Анастасія Петрівна (голос середньої висоти) або Мишко (високий голос). Одні і ті ж репліки: «Хто сидів на моєму стільці?»,  «Хто їв з моєї чашки?», «Хто спав в моєму ліжку?», «Хто ж був в нашому будинку?» і т. п. вимовляються по черзі різним за висотою голосом, в трьох варіантах. Коли дитина навчиться розрізняти репліки за висотою звучання, слід попросити  вимовити одну з фраз за ведмедя, ведмедицю і ведмежа голосом, що міняється за висотою.

 Виконай завдання: обведи Ведмедя-тата - синім олівцем, Ведмедицю-маму - червоним, а Мишка -зеленим олівцем.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

Дорослий вимовляє один і той же звук зі зміною його характеру, тембру і емоційного забарвлення, а потім просить дитину відтворити зразок.

 


 А - плаче, кричить дівчинка

О - здивувалась мама

А - показують горло лікареві

О - стогне бабуся

А - співає співачка

 

О - співає співачка

А - гойдаємо малюка

О - потягується тато

А - дівчинка вкололася голкою

 

У- гуде пароплав

У- звучить дудочка

У - плаче хлопчик

У- виє вовк


 


 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як думаєш які звуки вони вимовляють? Покажи, хто на картинці вимовляє звук "Ууу" -обведи і вимови теж.


Дорослий пропонує дитині визначити, далеко чи близько знаходиться об'єкт, а потім відтворити звуконаслідування різним за силою голосу (голосно, тихо). Хлопчик кричить: АУ (голосно), АУ (тихо). Собака гавкає: ГАВ (голосно), ГАВ - ГАВ (тихо). Кішка нявкає, корова мукає, півень співає, жаба квакає, ворона каркає і т. п.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 варіанти гри :

1. Покажи хто гавкає? Обведи. Скажи Гав-Гав! Голосно - тихо.

2. Дорослий вимовляє «кар – кар», покажи, хто так каркає? Вимов голосно-тихо (Закресли або обведи картинку).

 

 

 

 

3 етап

 РОЗРІЗНЕННЯ СЛІВ, СХОЖИХ ЗА

ЗВУКОВИМ СКЛАДОМ

 Назви картинки. Повторюй поєднання слів і швидко показуй картинки.                                                       Мак-бак-лак

Дім-сом-ком

Лак-бак-мак

 

ком-сом-дім

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ком

 

бак


 

мак

лак


дім

 

 

 

 

сом


 


РОЗРІЗНЕННЯ СЛІВ, СХОЖИХ ЗА ЗВУКОВИМ СКЛАДОМ

 

 З'єднай картинки, близькза звуковим складом. Склади речення з кожним словом.

 

Мак – бак, суп - зуб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Назвати пари картинок. Дитині пропонується повторити за дорослим по два слова і визначити, чи схожі вони за звучанням. Якщо схожі, то зафарбувати кружечок під рамкою в зелений колір, а якщо не схожі - у червоний.

 

 

 

 

букет

пакет

гілка

пакет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

бак

мак

 

галка

палка


 

Дитині пропонується повторити за дорослим по два слова і визначити, чи схожі вони за звучанням. Якщо схожі - дитина натискає на зелену кнопку, якщо ні, то - на червону

.

ПЕНЬ — ДЕНЬ

КАНАТ — ВАТА

ТОПІТ — КУБИК

БАНКА — МАНКА

МАЙКА — БАЙКА

КІТ— ПІТ

ФАНТИК — БАНТИК

КАБІНА — ФОНТАН

ЛІФТ — БАНАН

 СІК— БІК 

КАЧКА — ТАЧКА

СІМ-ДІМ


Дитині пропонується повторити за дорослим спочатку по два, а потім по три схожих слова по порядку. При відтворенні слів дитині необов'язково знати їх значення. Особливість цього і подальшого підбору слів в тому, що вони доступні за звуковим складом, не містять «складних» звуків.                                                             

                                                               

                                                                    БАК-ТАК

МОТОК-КАТОК-ВІНОК

МАК-БАК-ТАК

БАТОН-БУТОН-БЕТОН

ТОК-ТУК-ТАК

БУДКА-ДУДКА-ВУДКА

БИК-БАК-БІК

ДАМ-ДІМ-ДИМ

ДУДКА-БУКВА-БУДКА

ГАЛКА – ПАЛКА – БАЛКА

 

 

 

 

 

 


Дорослий чітко вимовляє пари слів і просить дитину визначити -однакові вона чує імена чи різні. Якщо однакові - зафарбуй кружечок зеленим кольором, а якщо різні -червоним (чи плесни якщо схожі, топни - якщо ні).

 

Люда — Люда

Міша — Маша

Толя — Тоня

Соня — Саня

Коля — Толя

 

 

Діна — Інна

Діма — Діна

Вова — Вова

Саша — Саша

Таня — Тоня


З чотирьох слів, чітко вимовлених дорослим, дитина повинна вибрати і назвати те слово, яке відрізняється від інших і закреслити його (плеснути в долоні - для молодших дітей)

 

 

 

 

 

ГІЛКА – ГАЛКА – ГІЛКА - ГІЛКА

БУДКА — БУКВА — БУДКА — БУДКА БАНТ — БАНТ — БИНТ — БАНТ

 

БУФЕТ — БУКЕТ — БУФЕТ — БУФЕТ ДУДКА — БУДКА — БУДКА — БУДКА

КОСА – КОСА – КОЗА - КОСА

СОН – СОМ – СОН - СОН

ПЕНЬ – ДЕНЬ – ПЕНЬ - ПЕНЬ

                                 КИТ – КИТ - КИТ - КІТ


 

 

 

 

 

Дорослий пропонує дитині закінчити фразу, підібравши відповідне слово, що римується :

 


 

 

 

         Ось вона яка –

Розбійниця морська!

Всіх би проковтнула

Зажерлива … акула

 

Запитав орел в шуліки:

  • Де дістати можна ліки,
  • Цей будинок недалеко,

Називається…аптека

 

Все у зелені довкола:

Пасовище, ліс і поле.

Мчать струмочки до ріки,

Ліплять гнізда ластівки.

І в сороки новина –

Облітала всіх вона,

Сповіщаючи:…весна

 

 

Довгі палички кругленькі,

Сині, жовті, червоненькі.

На папері походили,

Кольори свої лишили.

Звуться палички оці

Кольорові…олівці

 

На скелі він будує дім.

І не боїться жити в нім.

Два могутніх є крила

У господаря… орла

 

 

Так високо, ой лишенько,

Росте солодка…вишенька

 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Камерле Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
27 березня 2020
Переглядів
1985
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку