Скарбничка математичних ідей
9 клас
АЛГЕБРА
ПРИКЛАДНІ ЗАДАЧІ
НАВЧАННЯ МИСТЕЦТВУ РОЗВ´ЯЗУВАТИ ЗАДАЧІ – ЦЕ ВИХОВАННЯ ВОЛІ. Д. ПОЙА
Підготувала вчитель математики
Шеремет В.П.
Істотним для процесу розв´язування будь-якої задачі є бажання, прагнення мір її розв´язати. Задача, якою ви гадаєте зайнятись, яку ви досить добре зрозуміли, - це ще не зовсім ВАША ЗАДАЧА. Вона стає по-справжньому вашою, насправді опановує вас, коли ви пройнялися рішучістю належно її дослідити і ПРАГНЕТЕ її розв´язати. Задача може захопити вас більшою чи меншою мірою, ваше бажання розв´язати її може бути сильніше й слабше. Але я тверджу, що поки воно не стане ДУЖЕ СИЛЬНИМ, ваші шанси розв´язати по-справжньому важку задачу будуть мізерні. Д. Пойа.
Прикладне спрямування задач сприяє формуванню вміння досліджувати реальні явища засобами математики, складати математичні моделі задач та зіставляти здобуті результати з реальними. Використання прикладних задач дозволяє вдало створювати на уроці проблемні ситуації. Розв´язування таких задач стимулює учнів до здобуття нових знань, збагачує теоретичними знаннями з технічних та інших дисциплін, готує до дорослого життя. Прикладна задача – це задача, що виникла поза математикою, але яку можна розв´язати математичними засобами.
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТЕМИ: прикладна задача, математична модель задачі.
СХЕМА РОЗВ´ЯЗУВАННЯ ПРИКЛАДНОЇ ЗАДАЧІ:
-
створення математичної моделі даної задачі;
-
розв´язування відповідної математичної задачі;
-
аналіз відповіді.
***Скласти математичні моделі задач у вигляді рівнянь або систем рівнянь і розв`язати їх.
«ЗАНУРЕННЯ В ТЕМУ»: рівняння, корені рівняння, лінійне рівняння, рівносильні рівняння, подібні доданки, квадратне рівняння, дискримінант.
-
На двох полицях 67 книжок, причому на першій – на 5 книжок більше, ніж на другій. Скільки книжок на кожній полиці?
-
Дріт завдовжки 45 м розрізали на дві частини, одна з яких на 13 м коротша від другої. Знайди довжину коротшої частини.
-
Скільки років учневі, якщо відомо, що через 7 років він стане у 3 рази старшим, ніж був 7 років тому?
-
Катер проплив 100 км за течією річки і 64 км проти течії за 9 год. Іншим разом, рухаючись з тією самою швидкістю, за той самий час він проплив 80 км за течією і стільки ж проти течії. Знайди власну швидкість катера і швидкість течії річки.
-
Катер за 42 хв пройшов озером і 11 км річкою, що впадає в це озеро. Знайдіть власну швидкість катера, якщо він за 2 години проходить за течією річки на 10 км менше, ніж за 3 год проти течії.
-
Два робітники, працюючи разом, можуть виконати завдання за 4 години. За скільки годин може виконати завдання кожен робітник, працюючи самостійно, якщо один із них може це зробити на 6 год швидше, ніж другий?
«БЕЗ ТЕОРІЇ НЕМАЄ ПРАКТИКИ!»
Пропоную повторити теорію, закінчивши речення.
-
Рівність із невідомим значенням змінної називається ….
-
Значення змінної, для якої рівняння перетворюється у правильну числову рівність називається …
-
Розв’язати рівняння означає…
-
Опис якогось реального об’єкта чи процесу мовою математики називають…
-
Математичною моделлю задачі є …
-
Рівняння виду ах+b=0 називають …
-
Рівняння виду ах²+bх+с=0, де а≠0 називають …
-
Кількість дійсних коренів квадратного рівняння залежить від …
Важкість розв´язання якоюсь мірою входить у саме поняття задачі: там, де немає труднощів, немає і задачі. Д.Пойа.
СТОРІНКАМИ ІСТОРІЇ:
За допомогою пропорцій розв´язували задачі ще в стародавні часи. Повну теорію пропорцій було створено в Стародавній Греції в 4 ст. до н.е. переважно працями видатних учених Евдокса Кнідського і Теетета. Учення про відношення і пропорції стародавні греки називали музикою, яку вважали галуззю математики. Вони знали, що чим слабкіше натягнуто струну, тим нижчий звук, який вона дає, а чим тугіше натягнута струна, тим вищий вона дає звук. Але в кожному музичному інструменті не одна, а кілька струн. Щоб усі вони під час гри звучали узгоджено, довжина їх частин, які дають звук, повинна перебувати в певному відношенні. Поняття пропорційності мало і має широке застосування в мистецтві, архітектурі, живопису, скульптурі. Тут воно означає додержання певних співвідношень між окремими частинами споруди, картини, скульптури. Сучасний запис пропорцій у вигляді а:в=с:d увів на початку 18 ст. німецький математик і філософ Г.Лейбніц.
ЦЕ ВАЖЛИВО!
*** Основна властивість пропорції: Добуток крайніх членів пропорції дорівнює добутку її середніх членів.
«СКРИНЬКА ЗАДАЧ»:
-
Довжина прямокутника втричі більша за ширину. Знайдіть площу прямокутника, якщо його периметр дорівнює 48,8 см.
-
В одному бідоні молока вдвічі більше, ніж у другому. Якщо з першого бідону перелити 12 л молока в другий бідон, то в обох бідонах стане порівну. Скільки молока було спочатку в першому бідоні?
-
На одному складі було у 3 рази більше телевізорів, ніж на другому. Після того, як з першого складу взяли 20 телевізорів, а на другий привезли 14, телевізорів на обох складах стало порівну. Скільки телевізорів було на кожному складі спочатку?
-
Дріт завдовжки 456 м розрізали на три частини, причому перша частина в 4 рази довша за третю, а друга – на 114 м довша за третю. Знайдіть довжину кожної частини дроту.
ПРИКЛАДНІ ЗАДАЧІ ДО ТЕМИ «КВАДРАТНІ РІВНЯННЯ».
«ЗАНУРЕННЯ В ТЕМУ»: квадратне рівняння, коефіцієнти, дискримінант, зведене квадратне рівняння, теорема Вієта.
А ЧИ ПАМ´ЯТАЄТЕ ВИ?
***Загальний вигляд квадратного рівняння;
***Формулу для визначення дискримінанта квадратного рівняння;
***Формулу коренів квадратного рівняння;
***Теорему Вієта.
-
На скільки відсотків вдвічі потрібно знизити ціну на підручник, щоб його вартість досягла 64% від початкової?
-
Моторний човен рухався річкою зі швидкістю 10 км/год. Таким чином він проплив 18 км за течією та 14 км проти течії, витративши 3 год 15 хв. Необхідно знайти швидкість течії річки.
-
У футбольному турнірі зіграно 480 матчів, причому кожна команда грала з усіма іншими на своєму та на чужому полі по одному разу. Скільки всього футбольних команд брало участь у турнірі?
Контрольна робота.
-
Яку суму отримає вкладник на рахунок через 2 роки, якщо він поклав на рахунок 6 000 грн під 12% річних?
-
Робітник щогодини виготовляв 13,12,16,12,10,9,12,13 деталей. Знайдіть моду, медіану та середнє значення вибірки.
-
У коробці лежить 6 зелених, 8 жовтих і 7 червоних кульок. Яка ймовірність того, що навмання витягнута кулька буде не червоною?
-
х²+4х-5=0.
-
Довжини сторін паралелограма відносяться як 2:5. Його периметр дорівнює 140 см. Знайдіть сторони паралелограма.
-
х³-8х²+8х-1=0.
-
З 20 кг насінні соняшнику можна отримати 3,5 кг олії. Скільки олії можна одержати з 400 кг такого самого насіння?
-
Сторони трикутника відносяться як 6:7:8. Знайдіть периметр подібного йому трикутника, середня сторона якого дорівнює 21 см.
Прикладні задачі.
-
Знайти середнє значення та моду вибірки: 12; 13; 11; 10; 10; 12; 13; 13; 13; 15; 16; 10.
-
Вкладник вніс до банку 1200 грн під 7% річних. Скільки грошей він отримає через 2 роки.
-
Турист проплив на моторному човні 30 км проти течії річки і повернувся назад на плоту. Знайдіть швидкість течії річки, якщо на плоту турист плив на 3 год більше, ніж човном, а власна швидкість човна становить 15 км/год.
-
Після того як змішали 50% і 20% розчини кислоти, отримали 900 г 30% розчину. Скільки грамів кожного розчину змішали?
-
Один із катетів прямокутного трикутника менший від другого на 3 см, а від гіпотенузи – на 6 см. Знайти периметр цього трикутника.
Якщо ви хочете навчитися плавати, то сміливо ступайте у воду, а якщо хочете навчитися розв´язувати задачі, то розв´язуйте їх! Д. Пойа.
ЦЕ ВАЖЛИВО!
СИСТЕМУ РІВНЯНЬ МОЖНА РОЗВ´ЯЗАТИ:
***графічним способом;
***способом підстановки;
***способом додавання.
ЗАДАЧІ З ДПА:
-
Знайдіть чотири послідовних непарних натуральних числа, якщо добуток другого і третього числа на 111 більший, ніж потроєна сума першого та четвертого чисел.
-
Човен, власна швидкість якого 18 км/год, проплив 30 км за течією і 16 км проти течії, затративши на весь шлях 2,5 год. Знайдіть швидкість течії.
-
Два робітники повинні за планом разом виготовити 250 деталей. Перший робітник перевиконав план на 10%, а другий – на 15%, тому було виготовлено 280 деталей. Скільки деталей за планом повинен був виготовити кожний робітник?
-
Сплав золота зі сріблом містить 20 г золота. До цього сплаву додали 5 г срібла і 10 г золота. Отриманий сплав містить на 5% більше срібла, ніж початковий. Скільки грамів срібла було в початковому сплаві?
-
На склад завезли апельсинів на 100 кг більше, ніж бананів. Після того як продали 80% апельсинів і 30% бананів, на складі апельсинів залишилося на 105 кг менше, ніж бананів. Скільки кілограмів апельсинів і скільки кілограмів бананів завезли на склад?
Література
-
Адруг Л.М.,Чепурна Т.В. Алгебра 8-10. Моніторинг рівня навчальних досягнень. – Х.:2010.
-
Бевз Г.П.,Бевз В.Г. Математика, 8. – К.:Зодіак-ЕКО,2008.
-
Бевз Г.П., Бевз В.Г.,Алгебра, 9. -К.:Зодіак-ЕКО,2008.
-
Журнал «Математика в школах України».
-
Журнал «Відкритий урок. Розробки. Технології. Досвід».