АЛГОРИТМ ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ВИКОРИСТОВУВАТИ ЗНАННЯ ПРИ РОЗВ’ЯЗАННІ ТИПОВИХ ЗАДАЧ З МОЛЕКУЛЯРНОЇ БІОЛОГІЇ
Одним із важливих завдань шкільного курсу «Біологія» є формування в учнів загальнонавчальних та спеціальних умінь. Вміння розв’язувати задачі – один із об’єктивних критеріїв оцінки глибини засвоєння матеріалу.
Практичне застосування здобутих знань під час розв’язуванняя задач сприяє розвитку логічного мислення, творчому, аналітичному підходу до вирішення поставленого питання або проблеми в цілому, що особливо важливо для майбутніх працівників сучасних галузей виробництва, сільського господарства, медицини.
Одиниці вимірювання
В біології використовуються основні та похідні одиниці міжнародної системи одиниць (СО): довжини, маси, енергії, роботи, теплоти тощо.
Одиниці довжини – метр (м).
1 м = 10 дм =100 см = мк = нм, 1 нм = м.
Одиниці маси – кілограми (кг).
1 кг = г (грамів); 1 г = нг (нанограмів);
1 дальтон – одиниця молекулярної маси, яка дорівнює масі атома Гідрогену.
Одиниця енергії, роботи та кількості теплоти - джоуль (Дж).
1 Дж = ерг = 0,2388 кал; 1 кал = 4,1868 Дж.
У процесі розв’язування будь-якої задачі виділяють певні етапи.
Місце, що залишилось після короткого запису умови задачі, умовно поділіть на дві частини. В лівій частині запишіть данні, які ви будете використовувати, справа – рішення. Дій у задачі може бути декілька. Записуйте їх так: 1) …; 2) …; 3) … тощо.
Перевірте правильність розв’язування в цілому, сформулюйте і запишіть остаточну відповідь.
ПРИКЛАДИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ЗАДАЧ НА МОЛЕКУЛЯРНІ ОСНОВИ СПАДКОВОСТІ
Під час розв’язання таких задач необхідно пам’ятати, що:
Задача 1.
На фрагменті одного ланцюга ДНК нуклеотиди розташовані в послідовності, показаній нижче.
… АГТАЦГГЦАТГТАГЦ …
Розв’язання
ДНК: |
|
А |
Г |
Т |
|
А |
Ц |
Г |
|
Г |
Ц |
А |
|
Т |
Г |
Ц |
|
А |
Г |
Ц |
|
||||||
|
|
| |
| |
| |
|
| |
| |
| |
|
| |
| |
| |
|
| |
| |
| |
|
| |
| |
| |
|
||||||
|
|
Т |
Ц |
А |
- |
Т |
Г |
Ц |
- |
Ц |
Г |
Т |
- |
А |
Ц |
Г |
- |
Т |
Ц |
Г |
- |
l = 15 х 0,34 = 5,1 (нм) (15 - кількість нуклеотидів в одному ланцюгу).
Мr = 345 х 15 = 5175 (а.о.м) (30 – кількість нуклеотидів у двох ланцюгах).
Відповідь. Другий ланцюг фрагмента ДНК має таку структуру: ТЦА – ТГЦ – ЦГТ – АЦГ – ТЦГ ; довжина фрагмента ДНК – 5,1 нм; молекулярна маса фрагмента ДНК – 5175 а.о.м.
Задача 2.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку нуклеотидну послідовність: ТАЦАГАТГГАГТЦГЦ. Визначте послідовність мономерів білка, закодованого фрагментом другого ланцюга ДНК.
Розв’язання
|
ДНК: - |
ТАЦ |
- |
АГА |
- |
ТГГ |
- |
АГТ |
- |
ЦГЦ- |
|
|
||| |
|
||| |
|
||| |
|
||| |
|
||| |
|
- |
АТГ |
- |
ТЦТ |
- |
АЦЦ - |
ТЦА |
- |
ГЦГ- |
|
|
іРНК: - |
УАЦ |
- |
АГА |
- |
УГГ |
- |
АГУ |
- |
ЦГЦ- |
|
Білок: - |
тир |
- |
арг |
- |
трип |
- |
сер |
- |
арг- |
Відповідь. Послідовність мономерів білка: тирозин – аргінін – триптофан – серин – аргінін.
Задача 3.
Фрагмент ланцюга А білка нормального гемоглобіну складається із 7 амінокислот, розміщених у такій послідовності:
вал – лей – лей – тре – про – глн – ліз.
Розв’язання-відповідь
Білок: |
вал |
- |
лей |
- |
лей |
- |
тре |
- |
про |
- |
гли |
- |
ліз |
іРНК: |
ГУУ |
- |
УУА |
- |
УУА |
- |
АЦУ |
- |
ЦЦУ |
- |
ЦАА |
- |
ААА |
ДНК: |
ЦАА |
- |
ААТ |
- |
ААТ |
- |
ТГА |
- |
ГГА |
- |
ГТТ |
- |
ТТТ |
|
||| |
|
||| |
|
||| |
|
||| |
|
||| |
|
||| |
|
||| |
|
ГТТ |
|
ТТА |
|
ТТА |
|
АЦТ |
|
ЦЦТ |
|
ЦАА |
|
ААА |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Задача 4.
Біохімічний аналіз показав, що іРНК має 30% аденіну, 18% гуаніну та 20% урацилу. Визначте частку (у %) кожного нуклеотида у відповідному фрагменті дволанцюгової ДНК?
Розв’язання
Дано:
= 30%; = 18%; = 20%.
- ?- ? - ? |
Визначаємо відсоток цитозинових нуклеотидів у даній іРНК: =100% - ( + + ) = = 100% - (30% +20% + 18%) = 32%. Визначаємо відсоток аденінових і тимінових нуклеотидів (окремо) у фрагменті ДНК: = = ( + ) : 2 = (30% + 20%) : 2 = 25%. Визначаємо відсоток гуанінового і цитозиновог нуклеотидів (окремо) у фрагменті ДНК: = ( + ) : 2 = (18% + 32%) : 2 = 25%. Відповідь. Частка кожного нуклеотида у відповідному фрагменті дволанцюгової ДНК становить 25%. |
Задача 5.
Білок складається зі 124 аміноліслот. Порівняйте відносні молекулярні маси білка та гена, який його кодує.
Розв’язання
Дано: Склад білка – 124 амінокислоти; Мr(амінокислоти) = 100; Мr(нуклеотида) = 345. Мr(гена) - ? Мr(білка) - ?
|
1). Визначаємо відносну молекулярну масу білка: 124 х 100 = 12400. 2). Визначаємо кількість нуклеотидів у складі гена, що кодує даний білок: 124 х 3 х 2 = 744 (нуклеотиди). 3). Визначаємо відносну молекулярну масу гена: 744 х 345 = 256 680. 4). Визначаємо, у скільки разів ген важчий за білок: 256 680 : 12400 = 20,7 (рази).
Відповідь. Відносна молекулярна маса гена у 20,7 рази більша, ніж кодованого білка.
|
Задача 6.
Гормон росту людини (соматотропін) – білок, що містить 191 амінокислоту. Скільки кодуючи нуклеотидів і триплетів входить до складу гена соматотропіну?
Розв’язання
Одну амінокислоту кодує триплет нуклеотидів , отже, до складу гена соматотропну входить 191 триплет.
191 х 3 = 573 (нуклеотиди) – один ланцюг;
573 х 2 = 1146 (нуклеотидів) – обидва ланцюги.
Відповідь. До складу гена соматотропну входить 191 триплет, що містить 1146 нуклеотидів (обидва ланцюги гена).
Задача 7.
У хворого на синдром Фанконі (порушення утворення кісткової тканини) із сечею виділяються амінокислоти, яким відповідають наступні триплети іРНК: АУА, ГУЦ, АУГ, УЦА, УУГ, УАУ, ГУУ, АУУ. Визначте, які амінокислоти виділяються із сечею у хворих на синдром Фанконі (див. таблиця «Генетичний код»).
Розв’язання
Амінокіслоти: ілей, вал, мет, сер, лей, тир, вал, ілей.
Відповідь. У хворих на синдром Фанконі виділяються із сечею такі амінокислоти: ізолейцин, валін, метіонін, серін, лейцин, тирозин.
ЕКЗОН-ІНТРОННА ОРГАНІЗАЦІЯ ГЕНОМА
Більшість структурних генів еукаріот (ділянки ДНК) внутрішньо неоднородні. Вони складаються з екзонних (інформативних) та інтронних (безінформаційних) фрагментів.
Під час транскрипції в ядрі спочатку синтезується про-іРНК (незріла), яка має в собі як екзони, так і інтрони. Далі за допомогою комплекса ферментів безінформаційні ділянки вирізаються та руйнуються, а інформативні з’єднюються в новий полинуклеотидний ланцюг – зрілу іРНК. Механізм дозрівання іРНК в ядрі називається сплайсингом.
Задача 1.
Фрагмент ланцюга молекули ДНК містить 1100 нуклеотидів , з них 100, 120, і 130 нуклеотидів утворюють інтронні ділянки. Визначте, скільки амінокислот кодує цей фрагмент ДНК:
Дано: N (ДНК-нуклеотидів) - 1100; N (інтронних нуклеотидів) – 100, 120, 130.
N(амінокислот) -? |
Розв’язання: 1). 100 + 120 + 130 = 350 ( кількість нуклеотидів, які утворюють інтронні ділянки); 2). 1100 – 350 = 750 ( кількість нуклеотидів, які утворюють екзонні ділянки); 3). 750 : 3 = 250 (амінокислотних залишків). Відповідь. Цей фрагмент ДНК кодує 250 амінокислот. |
Задача 2.
Структурний ген (фрагмент молекули ДНК) містить 384 цитозинових нуклеотидів, що становить 20% від їх загальної кількості. В екзонних ділянках цього гена закодовано білок, який складається із 120 амінокислотних залишків.
Дано: N(Ц-нуклеотидів) – 384 (20%); N(амінокислот у білку) – 120; L(нуклеотида) – 0,34 нм; Мr(нуклеотида) – 345.
|
Розв’язання
384 нуклеотидів – 20%; Х нуклеотидів – 100%; Х = = 1920 (нуклеотидів);
|
За принципом компліментарності:
Г = Ц = 384 нуклеотиди = 20%. Звідси: А = Т = = 30%.
384 нуклеотиди – 20%;
Х нуклеотидів – 30%; х = = 576 9нуклеотидів);
А = Т 576 нуклеотидів.
Знаходимо кількість нуклеотидів у інтронних ділянках гена:
1920 – 720 = 1200 (нуклеотидів).
Знаходимо відносну молекулярну масу інтронних ділянок гена:
Mr(інтр. ділянок гена) = 1200 х 345 = 414 000.
l(про-іРНК) = (384 + 576) х 0,34 = 326,4 (нм).
Зріла іРНК складається лише з інформативної частини. Її довжина становить:
l(зрілої РНК) = 120 х 3 х 0,34 = 122,4 (нм).
Різниця в довжині про-іРНК та зрілої іРНК складає:
326,4 нм – 122,4 нм = 204 нм.
Відповідь. 1. Ген містить по 576 аденінових і тимінових нуклеотидів, і по 384 гуанінових і цитозинових нуклеотиди. 2. Відносна молекулярна маса інтронних ділянок гена – 414 000. 3. Різниця в довжині між про-іРНК та зрілою іРНК – 204 нм.