Алгоритми і виконавці

Про матеріал

Конспект уроку на тему Алгоритми і виконавці. Підійде для вчителів, які викладають тему алгоритмів на уроках інформатики

Перегляд файлу

Тема. Алгоритми і виконавці. Складання алгоритмів для виконавців

Мета: навчальна: сформувати уявлення про алгоритми та виконавців алгоритмів; навчити виконувати прості алгоритми та складати алгоритми за прикладом; складає план дій, що приводить до заданої мети;

розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, словниковий запас, логічне мислення; формувати вміння робити висновки;

виховна: виховувати інтерес до інформатики; формувати вміння слухати співрозмовника; виховувати повагу до думки інших.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

Обладнання та наочність: мультимедійна дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.

Програмне забезпечення: Сходинки до інформатики, браузер,підключення до мережі Internet.

Хід уроку

І. Організаційний етап

     привітання;

     перевірка присутніх;

     перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Гра «чарівник»

Результат пошуку зображень за запитом "чарівник"Учитель повідомляє, що він чарівним чином може відгадати число, яке здобудуть діти, виконавши певні дії. Для цього він запише число та покладе аркуш у конверт. Далі пропонує дітям загадати будь-яке число і виконати такі дії:

— Загадайте число.

— До цього числа додайте 5.

— Від результату відніміть 3.

— Здобуте число збільште на 10.

— Відніміть задумане вами число.

— Зменште отримане число в 3 рази.

— Назвіть здобуте число.

(Учитель дістає з  конверта та показує число 4.)

(Наприклад, загадуємо 5, тоді 5+5=10; 10-3=7; 7+10=17; 17-5=12; 12:3=4)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення з елементами демонстрування презентації

(використовуються можливості проектора)

Люди при підготовці до виконання завдань складають план дій.

План визначає порядок виконання дій для досягнення певної мети – результату.

 

План виготовлення годівнички для птахів можна подати так:

1. Креслення деталей.

2. Вирізання деталей з дерева.

3. Створення каркаса.

4. Виготовлення дашка.

5. З'єднання деталей годівнички.

6. Закріплення підвіски.

Але в кожному випадку важливим э порядок виконання дій. Якщо в плані переплутали порядок дій, то такий план не приведе до очікуваного результату.

Команда — це чіткий і короткий наказ.

Виконавцем команд є той, хто розуміє і може виконати ці команди. Виконавцями команд можуть бути людина, тварина, комп’ютер тощо.

Набір усіх команд, які розуміє і може виконати виконавець, називають системою команд виконавця.

Алгоритм — це послідовність команд для виконавця, що визначає, які дії та в якому порядку потрібно зробити для виконання певного завдання.

Слово алгоритм походить від імені перського вченого, астронома і математика Аль-Хорезмі. Приблизно 825 р. він сформулював правила виконання дій над числами, якими користувалися в Стародавній Індії.

Алгоритми мають спільні ознаки:

     кожна команда є зрозумілою для виконавця;

     нова  команда  не  розпочинається,   поки  не  завершено попередню;

     кількість команд обмежена і їх можна виконати за досить короткий час;

     послідовне виконання всіх команд приводить до отримання результату.

Для зручності команди алгоритму часто нумерують. Кожному алгоритму зазвичай надають назву, яка пояснює, для чого призначений цей алгоритм.

Кожного дня ти виконуєш багато різних  алгоритмів. Так, зранку ти виконуєш алгоритми вмивання, снідання, збирання до школи.

Наприклад, одного ранку ти вирішив приготувати на сніданок бутерброд із сиром. Дізнаємося, як це можна  зробити.

Алгоритм  «Приготування бутерброду із сиром»

1. Відріж скибочку хліба.

2. Змасти скибочку хліба маслом.

3. Відріж шматочок сиру.

4. Поклади сир на хліб з маслом.

Такий опис алгоритмів називається словесним.

Ще одним із способів подання алгоритму є графічна форма, тобто за допомогою блок-схеми.


Складемо алгоритм для обчислення значення виразу 73+(37-12)·15 для виконавця за допомогою блок-схеми.

 

ІV. Фізкультхвилинка

Взимку холодно у лісі — всі дерева голі й лисі.

Білка ж гарне хутро має, ще й зарядка зігріває.

Зранку хутко із дупла — зігріватись до тепла.

Поскакає по гілках, побігає по стежках,

На всі боки прогиналась, лосів в лісі роздивлялась.

Плечі добре розрівняли і за парти посідали.

V. Засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок

Робота за комп’ютером

1) Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.

2) Інструктаж учителя.

3) Практична робота за комп’ютерами.

 

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки і санітарно-гігієнічних норм

 

Вправа 1. Черговий учень.

Завдання. Із запропонованого набору команд вибери ті, які входять до системи команд чергового учня на уроці фізичної культури, та створи презентацію «Черговий учень».

  1. Завантаж презентацію Команди, що міститься в папці Заготовки до уроку.
  2. Розглянь команди, подані на другому слайді. Видали ті, що не входять до системи команд чергового учня на уроці фізичної культури.
  3. Упорядкуй решту команд так, щоб скласти алгоритм дій чергового на початку уроку фізичної культури.
  4. Збережи файл презентації з іменем Черговий учень в своїй папці.

 

Вправа 2. Складаємо алгоритм.


Завдання. Розмісти у правильному порядку картки, що відповідають алгоритму копіювання файлів і папок за допомогою контекстного меню у вправі, запропонованій за адресою http://LearningApps.org/view1704887.

 

Вправа 3. Побудова середини відрізка.

Завдання. Виконай побудову середини відрізка за допомогою циркуля й лінійки.

Нехай виконавець Кресляр уміє: зображати точку, ставити вістря циркуля в точку, розхиляти циркуль до точки, будувати коло за допомогою циркуля, креслити відрізок від однієї точки до іншої, проводити пряму через дві точки, позначати точки перетину фігур.

  1. Перевір, чи можеш ти виконати дії, які входять до системи команд заданого виконавця.
  2. Виконай такий алгоритм:
  1. Зобразити дві точки А і В. Накреслити відрізок АВ.
  2. Поставити вістря циркуля в точку А.
  3. Розхилити циркуль до точки В.
  4. Побудувати коло.
  5. Поставити вістря циркуля в точку В.
  6. Побудувати коло.
  7. Позначити точки перетину кіл Q і Р.
  8. Провести пряму QP.
  9. Позначити точку О – точку перетину прямої QP та відрізка АВ.

  1. Перевір, чи можна замість креслярських інструментів використати Інструменти побудови графічного редактора Paint і виконати алгоритм побудови малюнка не в робочому зошиті, а на полотні графічного редактора. Як при цьому може змінитися система команд виконавця і сам алгоритм?
  2. Збережи створений малюнок з іменем Середина відрізка в своїй папці:
  3. Закрий всі відкриті вікна.
  4. Повідом вчителя про завершення роботи.

4) Вправи для очей.

Очі треба нам здорові, щоб світ дивиться кольоровий!

Подивились вправо, вліво, вгору, вниз, собі на ніс!

Знову вправо, знову вліво і покліпали очима!

VІ. Підбиття підсумків уроку

Гра «Так чи ні»

 Алгоритм — це послідовність команд. (так)

 Виконавцем завжди виступає той, хто склав алгоритм. (ні)

 Виконавцем може бути комп’ютер.(так)

 Один алгоритм можна виконати декілька разів.(так)

 Виконавець може відмовитися виконувати команду.(так)

VII. Домашнє завдання

Вивчити конспект уроку. Опрацювати розділ 4, п.1(с. 129-131).

В робочих зошитах складіть алгоритм обчислення значення виразу 74+350: (54-40). Подайте його словесним і графічними способами. Виконайте складений алгоритм.

docx
Додано
3 січня
Переглядів
468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку