Підготовка до ЗНО . Українська література. Усна народна творчість. Народні пісні. Пісні Марусі Чурай.

Про матеріал
ЗНО. Українська література. Усна народна творчість. Народні пісні. Пісні Марусі Чурай.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Номер слайду 3

Українська пісня — це бездонна душа українського народу, це його слава.       О. Довженко. КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІКалендарно-обрядові пісні — це пісні, які виконувались під час різних народних свят та обрядів.

Номер слайду 4

СУСПІЛЬНО-ПОБУТОВІ ПІСНІЩо ж це за пісні? Усі різновиди суспільно-побутових пісень об'єднує те, що в них відображені настрої народу, викликані різними явищами суспільного життя.

Номер слайду 5

РОДИННО-ПОБУТОВІ ПІСНІРодинно-побутові пісні — це ліричні поетично-музичні твори, в яких відбиті почуття, переживання, думки людини, пов´язані з її особистим життям, подіями в сім´ї, родинними стосунками.

Номер слайду 6

ПІСНІ МАРУСІ ЧУРАЙ

Номер слайду 7

«Віють вітри, віють буйні»Пісня Марусі Чурай «Віють вітри, віють буйні» передає почуття самотньої дівчини, яка страждає в розлуці з «милим, чорнобривим». Іван Котляревський використав її як вступну арію Наталки Полтавки в однойменній опері. Тема: відтворення страждань дівчини за своїм милим.Ідея: возвеличення щирого почуття кохання. Жанр: лірична пісня

Номер слайду 8

«Засвіт встали козаченьки»У пісні розповідається, як козаченьки, що «засвіт встали», вирушають у похід. Козак заспокоює свою кохану Марусю та просить її помолитись Богу за нього. Проводжає мати свого сина в далеку дорогу й просить його додому вертатись. Син не знає, чи вернеться живим, чи ляже в полі, а тому просить матір прийняти його кохану «як рідну дитину». Мати бідкається, що ж то за час настав, «щоб чужая дитиночка за рідную стала». Тема: зображення походу козаків, розлучення хлопця з матінкою і коханою.Ідея: звернення сина до матері, щоб вона прийняла його кохану як свою дитину. Жанр: літературна козацька пісня.

Номер слайду 9

«Заморочки із народної бочки»1. Рядки: «Ой візьму я кріселечко,Сяду край віконця,А ще очі не дрімали,А вже сходить сонце»узято з. А календарно-обрядової пісніБ народної балади. В родинно-побутової пісніГ соціально-побутової пісніД історичної пісні2. Рядки: «Золотії серпики бряжчали,Поки сього жита дождали;Тепер вже не будуть бряжчати,А будуть в коморі лежати» узято з. А календарно-обрядової пісніБ народної балади. В родинно-побутової пісніГ соціально-побутової пісніД історичної пісніrr

Номер слайду 10

«Заморочки із народної бочки»3. Рядки: «Трачу літа в лютім горюІ кінця не бачу;Лишень серцю легше стане. Як нишком поплачу» узято з. А календарно-обрядової пісніБ народної балади. В родинно-побутової пісніГ соціально-побутової пісніД історичної пісні4. Рядки: « Ой вінку мій, вінку, хрещатий барвінку!А я тебе плела вчора до вечора»узято з. А календарно-обрядової пісніБ народної балади. В родинно-побутової пісніГ соціально-побутової пісніД історичної пісніrr

Номер слайду 11

«Заморочки із народної бочки»5. Рядки. Та забіліли сніги, Забіліли білі, Ще й дібровонька. Ще й дібровонька... Та заболіло тіло Бурлацькеє біле, Ще й головонька. узяті з. А календарно-обрядової пісніБ суспільно-побутової пісніВ історичної пісніГ думи6. Марусю Чурай уважають автором обох творів: А Віють вітри», «Чи не той то хміль»Б «Чи не той то хміль», «Ой летіла стріла»В «Ой летіла стріла», «Віють вітри»Г «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри»rr

Номер слайду 12

Домашнє завдання. Виконати тестові завдання за посиланням https://naurok.com.ua/test/usna-narodna-tvorchist-10106.html. Опрацювати тексти пісень. Проаналізувати кожну. Заповнити читацький щоденник. Дякую за увагу! Успіхів у навчанні!ЗНО на 200)!

Номер слайду 13

Номер слайду 14

ІСТОРИЧНІ ПІСНІПісня - ліричний вірш куплетної будови, призначений для виконання співом.Історична пісня – ліро-епічний твір героїчного характеру про події минулого та відомих історичних осіб.

Номер слайду 15

Основні теми історичних пісень

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

«Хто ж він Морозенко?»« … славний козаче…»« попереду… сивим конем виграває »«… став… у полі гуляти…»Народна пам'ять зберегла прізвище легендарного воїна у пісні « Ой Морозе, Морозенку» (можливо, це — Нестор Морозенко, осавул Кропивнянського полку, який разом з Максимом Кривоносом діяв на Поділлі проти польської шляхти і брав участь в облозі м. Збаража; існує також думка, що це полковник Станіслав Морозенко (Мрозовицький), який загинув у 1649 р. у бою під Збаражем.  Морозенко — преславний козак, який «на три милі кругом себе кладе ворожого трупу», у бою за ним «тече кривавая річка. Ні страху, ні втоми не знає молодий воїн, і лише численність ворогів здолала героя. Терплячи страшні муки, Морозенко не кориться, він виявляє незвичайну витривалість, зневажає смерть і з думкою про Україну гине.

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Композиція Експозиціяпохід козаків на татар. Зав’язка. Розвиток діїбій з ворогом. Кульмінація. Розв’язкаполон тапокараннякозацького ватажкатуга, страждання матері - України за втраченою дитиною. Твір має свого роду обрамлення — починається і закінчується уславленням мужності козацького ватажка Морозенка.

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Пісня про Богдана Хмельницького. У цій історичній пісні згадуються події Національно-визвольної війни 1648 -1657 pp. під проводом Богдана Хмельницького (бій під Жовтими Водами). Народ звеличує свого ватажка Богдана Хмельницького. Його змальовано як справжнього народного героя, мужнього і відважного воїна, мудрого діяча й політика, захисника поневолених, «козацького батька». У творі уславлений гетьман порівнюється з дужим і буйним хмелем, який швидко росте, набирається сили й оповиває все своїми листками та стеблом: Чи не той то хміль, що коло тичин в’ється?Гей, той то Хмельницький, що з ляхами б’ється.

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Композиція Експозиціярозповідь про Б. Хмельницького, порівняння його з хмелем. Зав’язка. Розвиток діїзастереження гетьману — перед битвою з ляхами не пити Золотої Води. Кульмінація. Розв’язкаперемога над ворогом«Утікали вражі ляхи…»Гетьмана Богдана Хмельницького показано сміливим воїном, розумним стратегом, полководцем, який у боротьбі спирається на широкі народні маси, що підтримують його На другому плані в пісні – поляки-загарбники, які змальовані в зневажливо-сатиричному дусі.

Номер слайду 25

Вправа «Коректор»Звучить цитата з історичної пісні, у якій спотворена інформація. Необхідно виправити помилку і вказати джерело повідомлення (назву пісні)1. «Ой той то Кармелюк,Що ляхів рубає»2. «За тобою, наш Сірко,Вся Вкраїна плаче»1. Хмельницький.(«Чи не той то хміль»)2. Морозенко. («Ой Морозе, Морозенку»)3. Ой з-за гори та з-за кручі Буйне військо виступає, Попереду Кармелюк Сивим конем виграває3. Морозенко. («Ой Морозе, Морозенку»)4. «Не пий, Морозенко, дуже Золотої Води, —Їде ляхів сорок тисяч. Хорошої вроди».4. Хмельницький.(«Чи не той то хміль»)5. Гей, там річка,Через річку глиця —Не по однім монголу. Зосталась вдовиця...5 . Ляшку.(«Чи не той то хміль»)6. «Десь-то син мій, Морозенко, З ляшками б’ється! 6. Татарами. («Ой Морозе, Морозенку»)

Номер слайду 26

ЗНО НА 200 ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Петренко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гузь Дарина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
1372
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку