Тема . Під чужим небом
.(Еміграційна література. Представники «празької школи».
Є. Маланюк. «Уривок з поеми»)
Мета. (формувати компетентності) предметні: особливості розвитку літератури за кордоном,представники «празької школи»; життя і творчість Є. Маланюка, читацьку активність; ключові: навички роботи з інформаційними джерелами, прагнення розвивати світогляд; застосовувати знання раніше набуті, зв'язок з історією; вміння працювати в колективі, відстоювати свою думку; розвиток образного мислення.
Цілі. Учні знатимуть цікаві факти з життя представників; створюватимуть психологічний портрет поета, вмітимуть характеризувати духовний світ автора ; аналізувати поезію; відрефлексувати й оцінити власну діяльність.
Обладнання. Використання інтернет-ресурсів (портети, назви збірок, фото, декламування)., випереджаюче завдання групам
Міжпредметні зв’язки. Історія, музика, образотворче мистецтво.
Тип уроку . Урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
- У яких умовах розвивалася література ХХ ст.?
- Що таке «розстріляне відродження», назвіть представників.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Очікувані результати учнів.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Явище еміграції було характерним для української історії і тісно пов’язане з іменами творчих людей, особливо поетів і письменників, для яких доля Батьківщини і народу була не байдужою. Про це ми говорили, вивчаючи творчість письменників «розстріляного відродження».
Для того, щоб мати більшу свободу вираження думок, письменники змушені були емігрувати і своєю зброєю- словом виборювали державність України.
Багато митців знайшли собі притулок у Чехословаччині, тут утворилася «Празька школа». Провідними мотивами у творах представників стали патріотизм і волелюбність, відповідальність перед Україною. Вони зверталися до тем, на які в нашій країні було накладено табу: репресії, голод… Це питання розкриють учні, які готували презентацію
2 Навчаючись- учу (випереджаючі завдання групам)
.(Розповідь учнів групи «Діаспора» про творчість О Теліги, Ю. Клена, Ю Дарагана, Л. Мосендза. О.Ольжича).
3. Відповідь у презентації учнів групи «Бібліографи», які познайомлять із віхами життя поета і творчою спадщиною. (учні записують тези).
4.Є. Маланюк «Уривок з поеми».
4.1Прослуховування поезії та перегляд відеоролика . ( https://www.youtube.com/watch?v=aolgncqUHbE)
4.2 Словникова робота: (пояснення значень слів: криця, прерія, паралітик, гураган)
4.3.Ідейно-художній аналіз поезії.
- Про які історичні події згадує Є. Маланюк, з якими історичними особами пов’язаний зміст?
( Згадує окремі епізоди героїчного минулого нашої країни, які пов’язані з іменами Б. Хмельницького, Гонти, Мазепи).
- Що ви знаєте з історії про цих героїв, яка їх роль?
- Яким постав перед вами ліричний герой? ( справжній українець, патріот,знавець історії, що закохався «в гучних віках» і перейняв волелюбність від предків)
- Який мотив звучить у вірші? (мотив боротьби за незалежність)
- В яких рядках автор симпатизує тим, кому не байдужа доля України?
- З яким закликом звертається ліричний герой? З чим співзвучний він? ( «Вставайте! Кайдани порвіте!»).
- Визначте ідею твору (засуджує загарбницьку політику посягання на державу. Оцінюючи минуле,автор твердо переконаний, що знищити народ і державу не вдасться нікому, бо «по паркету наших заль ступати лаптю буде сковзко»).
- Чи символічна назва твору?( це уровок-епізод з історії України, яка продовжується. І були, і є, і будуть поети, які допишуть цей уривок для майбутніх поколінь)
4.4 Метод кольористики . Розфарбуйте рядочки відповідно яким настроєм вони пройняті.
4.5 Метод «Діамант». Висловити одним реченням особисте ставлення до прочитаної поезії.
4.6.Прослухати реп на твір Є Маланюка у виконанні Назара Захарко
V. Рефлексивно-оцінювальний етап. Підсумок уроку
- Чи досягли поставленої мети?
- Що цікавого було на уроці?
VI. Домашнє завдання.
Дослідити художні засоби. Скласти паспорт твору.