Тема . Під чужим небом .(Еміграційна література. Представники «празької школи». Є. Маланюк. «Уривок з поеми»)

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для учнів 11 класу під час вивчення теми "Література письменників-емігрантів"
Перегляд файлу

 

Тема . Під чужим небом

.(Еміграційна література. Представники «празької школи».

 Є. Маланюк. «Уривок з поеми»)

Мета. (формувати компетентності) предметні: особливості розвитку літератури за кордоном,представники «празької школи»; життя і творчість Є. Маланюка, читацьку активність; ключові: навички роботи з інформаційними джерелами, прагнення розвивати світогляд; застосовувати знання раніше набуті, зв'язок з історією; вміння працювати в колективі, відстоювати свою думку; розвиток образного мислення.

Цілі. Учні знатимуть цікаві факти з життя представників; створюватимуть психологічний портрет поета, вмітимуть характеризувати  духовний світ автора ; аналізувати поезію; відрефлексувати й оцінити власну діяльність.

Обладнання. Використання інтернет-ресурсів  (портети, назви збірок, фото, декламування)., випереджаюче завдання групам

Міжпредметні зв’язки. Історія, музика, образотворче мистецтво.

Тип уроку  . Урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

- У яких умовах розвивалася література ХХ ст.?

- Що таке «розстріляне відродження», назвіть представників.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Очікувані результати учнів.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Слово вчителя.

- Явище еміграції  було характерним для української історії і тісно пов’язане з іменами творчих людей, особливо поетів і письменників, для яких доля Батьківщини і народу була не байдужою. Про це ми говорили, вивчаючи  творчість письменників «розстріляного відродження».

Для того, щоб мати більшу свободу вираження думок, письменники змушені були емігрувати і своєю зброєю- словом виборювали державність України.

Багато митців знайшли собі притулок у Чехословаччині, тут утворилася «Празька школа». Провідними мотивами у творах представників стали патріотизм і волелюбність, відповідальність перед Україною. Вони зверталися до тем, на які в нашій країні було накладено табу: репресії, голод… Це питання розкриють учні, які готували презентацію

2 Навчаючись- учу (випереджаючі завдання групам)

.(Розповідь учнів групи «Діаспора» про творчість О Теліги, Ю. Клена, Ю Дарагана, Л. Мосендза.  О.Ольжича).

  •              Учитель.Є. Маланюк писав: «Може, найважливішим з наших завдань, як національної спільноти, було, є і буде: пізнати себе. Наше покоління узріло батьківщину в зовсім іншім світлі. Вона виглядала зовсім інакше в періоді бездержавному; інакше – у війні за державність;  інакше – в часі короткотривалої державності». Ці рядки належать  поету-патріоту, емігранту, який любив свою Україну, марив нею, а вона для нього була фата-морганою – недосяжним міражем. Хто ж він такий?

3. Відповідь у презентації учнів групи «Бібліографи», які познайомлять із віхами життя поета і творчою спадщиною. (учні записують тези).

  •            Учитель. За своїм стилем представники «празької школи» і зокрема Є Маланюк були неоромантиками.  У їхніх творах – болісні роздуми над причинами поразки у визвольних змаганнях за державність України . Вони сформували свою концепцію людини. Це духовно сильна  вольова натура, національно свідомий громадянин, який з ідейних переконань віддасть життя за незалежність України. Ще одна ознака – це історіософічність( позначена мудрістю історії).

4.Є. Маланюк «Уривок з поеми».

4.1Прослуховування поезії та перегляд відеоролика . ( https://www.youtube.com/watch?v=aolgncqUHbE)

4.2 Словникова робота: (пояснення значень слів: криця, прерія, паралітик, гураган)

4.3.Ідейно-художній аналіз поезії.

-   Про які історичні події згадує Є. Маланюк, з якими історичними особами пов’язаний зміст?

( Згадує окремі епізоди героїчного минулого нашої країни, які пов’язані з іменами Б. Хмельницького, Гонти, Мазепи).

-  Що ви знаєте з історії про цих героїв, яка їх роль?

-  Яким постав перед вами ліричний герой? ( справжній українець, патріот,знавець історії, що закохався «в гучних віках» і перейняв волелюбність від предків)

-  Який мотив звучить у вірші? (мотив боротьби за незалежність)

-  В яких рядках автор симпатизує тим, кому не байдужа доля України?

-  З яким закликом звертається ліричний герой? З чим співзвучний він? ( «Вставайте! Кайдани порвіте!»).

-  Визначте ідею твору (засуджує загарбницьку політику посягання на державу. Оцінюючи минуле,автор твердо переконаний, що знищити народ і державу не вдасться нікому, бо «по паркету наших заль ступати лаптю буде сковзко»).

-  Чи символічна назва твору?( це уровок-епізод з історії України, яка продовжується. І  були, і є, і будуть поети, які допишуть цей уривок для майбутніх поколінь)

4.4  Метод кольористики . Розфарбуйте рядочки відповідно  яким настроєм вони пройняті.

4.5 Метод «Діамант». Висловити одним реченням особисте ставлення до прочитаної поезії.

4.6.Прослухати реп  на твір Є Маланюка у виконанні Назара Захарко

V. Рефлексивно-оцінювальний етап. Підсумок уроку

- Чи досягли поставленої мети?

-  Що цікавого було на уроці?

VI. Домашнє завдання.

Дослідити художні засоби. Скласти паспорт твору.

 

  

 

docx
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
1347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку