Аналіз навчальних програм із зарубіжної літератури для 5 класу

Про матеріал
У 2022/2023 навчальному році вивчення зарубіжної літераткри в 5 класі здійснюється за модельними навчальними програмами: «Школа радості. Зарубіжна література. 5-6 класи» (авт. Ніколенко О.М. та ін.); «Школа радості. Зарубіжна література. 5-9 класи» (авт. Ніколенко О.М. та ін.); «Зарубіжна література. 5-6 класи» (авт. Волощук Є.В.); «Зарубіжна література. 5-6 класи» (авт. Богданець-Білоскаленко Н. І. та ін.).
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Аналіз модельних навчальних програм із зарубіжної літератури для 5 класу на 2022-2023 н.р.

Номер слайду 2

У 2022/2023 навчальному році вивчення зарубіжної літераткри в 5 класі здійснюється за модельними навчальними програмами: «Школа радості. Зарубіжна література. 5-6 класи» (авт. Ніколенко О. М. та ін.); «Школа радості. Зарубіжна література. 5-9 класи» (авт. Ніколенко О. М. та ін.); «Зарубіжна література. 5-6 класи» (авт. Волощук Є. В.); «Зарубіжна література. 5-6 класи» (авт. Богданець-Білоскаленко Н. І. та ін.).

Номер слайду 3

У модельних навчальних програмах, затверджених наказом МОН №795, визначено орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання учнів, зміст навчального предмета та види навчальної діяльності учнів. Спираючись на модельні навчальні програми, заклади освіти можуть розробляти власні навчальні програми

Номер слайду 4

Відповідно до кожної з модельних навчальних програм створено підручники. Міністерство освіти і науки України пропонує варіантність підручників для 5 класу закладів загальної середньої освіти, зокрема, варіантність щодо реалізації кожної з модельних навчальних програм

Номер слайду 5

Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Волощук Є. В.)

Номер слайду 6

Мета: забезпечити перехід учнів на новий, складніший рівень осмислення художніх творів, ознайомити їх з низкою творів, які належать до літературного канону зарубіжної літератури і водночас зберегти та розвинути інтерес до читання, що був закладений в початковій школі. Для цього матеріал предмета «Зарубіжна література» згруповано за жанрово-тематичним принципом, запропоновано вивчення елементів теорії літератури, уведено поняття «зарубіжної літератури», звернено увагу на відмінності між давньою та сучасною літературою тощо. Відповідно до мети можна сформулювати завдання для адаптаційного циклу.

Номер слайду 7

Програма реалізує компетентнісний потенціал предмета «Зарубіжна література» для адаптаційного циклу навчання (5–6 класи) Вільне володіння державною мовою. Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) (1) та іноземними мовами (2)Математична компетентність. Компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологійІнноваційність Екологічна компетентністьІнформаційно-комунікаційна компетентність. Навчання впродовж життя. Громадянські (1) та соціальні (2) компетентностіКультурна компетентність. Підприємливість та фінансова грамотність

Номер слайду 8

В основу концепції модельної навчальної програми покладено: Особистісний підхід («учнєцентризм»)Естетичний принцип. Поєднання класичної та сучасної літератури. Репрезентативний принцип. Розширений українознавчий компонентІнтердисциплінарний потенціал курсу. Академічна свобода вчителя/автора підручника

Номер слайду 9

Структура модельної навчальної програми:І. Пояснювальна записка.ІІ. Основна частина. Очікувані результати навчання Пропонований зміст навчального предмета Види навчальної діяльності (рекомендовані)

Номер слайду 10

Тематичні розділи 5 класу. ВСТУПБІБЛІЙНІ ПЕРЕКАЗИБіблія – духовна скарбниця людства. Біблійні історії про творення світу й перших людей. ТЕМА 2. У СВІТІ КАЗОК2.1. Казки народів світу2.2. Візерунки літературної казки. ТЕМА 3. У СВІТІ ПРИРОДИ3.1. Оповідання про природу3.2. Краса природи в західноєвропейській поезії3.3. Розмаїття природного життя у віршах єврейських поетів з України. Лейб Квітко (1890–1952). «Жук». Перец Маркіш (1895–1952) «Врожай»ТЕМА 4. У СВІТІ ДИТИНСТВА4.1. Яскраві миті дитинства4.2. Бестселери дитячої літератури ХХ–ХХІ ст.

Номер слайду 11

Коло охоплює: Інваріантний компоненту входять твори, пропоновані як обов’язкові до читання (обов’язковий мінімум). Варіативний компонент:1. Рекомендовані твори»: тут пропоновано низку творів на вибір, аби полегшити вчителеві / авторові пошук відповідних текстів. 2. Назви творів не вказані, натомість зазначено їхнє тематичне або жанрове спрямування, що відповідає темі розділу (наприклад, народні чи літературні казки), які вчитель / автор підручника добирає самостійно

Номер слайду 12

Додаткові орієнтири для вчителя:-теорія літератури (ТЛ), - культурний контекст (КК )-міжпредметні зв’язки (МЗ) - український мотив (УМ)

Номер слайду 13

Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О. М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мацевко-Бекерська Л. В., Юлдашева Л. П., Рудніцька Н. П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С. О., Вітко М.І., Джангобекова Т. А.)

Номер слайду 14

Роль зарубіжної літератури в системі загальної середньої освіти України. Нова українська школа має стати для сучасного юного покоління ШКОЛОЮ РАДОСТІ

Номер слайду 15

Головна мета:прилучення учнів до найкращих здобутків класичної й сучасної художньої літератури різних країн і народів, формування компетентних читачів, здатних творчо сприймати, критично оцінювати й насолоджуватися художніми творами, брати участь у різних комунікативних ситуаціях та взаємодії (зокрема із застосуванням цифрових технологій) на підставі прочитаних художніх текстів і медіатекстів відповідно до контексту.

Номер слайду 16

Структура навчального предмета «Зарубіжна література» і місце адаптаційного циклу (5-6 класи) в ній. Згідно із пропонованою модельною навчальною програмою «Зарубіжна література» вивчається окремо як самостійний і самодостатній предмет, що має унікальну неперервну традицію викладання (з 1991 р.) в умовах Незалежності і сприяє її утвердженню.

Номер слайду 17

Пріоритети викладання зарубіжної літератури в основній школі:антропологічний (з позицій якого головним аспектом вивчення літературних творів є особистість учня, його естетичне сприйняття і творчий розвиток);аксіологічний (спрямований на розвиток в учнів сталого інтересу до взірців світового красного письменства, уміння читати і творчо сприймати художні твори зарубіжних письменників, збагачуватися фундаментальними цінностями культури різних країн і народів, вирішувати життєві ситуації з урахуванням набутого читацького досвіду);українознавчий (метою якого є презентація зарубіжної літератури крізь призму української культури);полікультурності (реалізація якого передбачає вивчення художніх текстів національних культур у контексті розвитку світової літератури, розкриття різноманітних аспектів взаємодії творів різних національних традицій);етичний (який передбачає, що робота над художніми текстами, включеними до програми, дозволить не тільки збагатити учнів знаннями класичної й сучасної зарубіжної літератури, але і, що не менш важливо, запропонує варіанти вирішення моральних проблем, що хвилюють школярів).

Номер слайду 18

Завдання: -репрезентувати актуальні для школярів художні твори (класичні та сучасні), необхідні для духовної та психологічної адаптації людини в сучасному полікультурному суспільстві; - сформувати в учнів сталу потребу в діалозі з творами словесного мистецтва, необхідність у власній рефлексії над почуттями й думками, які виникають в семантичному та естетичному полі художнього тексту; - навчити школярів естетично сприймати літературні твори, виявляти їх художню своєрідність, розглядати в контексті розвитку загальнолюдської культури та національних культур різних країн і народів; - розширити особистісний культурно-естетичний тезаурус учнів на основі набутих знань про художню літературу світу, практичних умінь і навичок сприймання, аналізу, інтерпретації, дослідження художніх творів зарубіжних письменників від давнини до сучасності, а також у процесі творчого діалогу із художніми текстами і відповідними медіатекстами; - розвивати високі моральні якості школярів, їхні ціннісні орієнтації, ставлення, емоційно-чуттєву сферу особистості; - виховувати в учнів патріотизм, повагу до національних традицій і різних культур, толерантне ставлення до «інакшості», до відмінного від власного погляду

Номер слайду 19

Потенціал предмета в реалізації ціннісних орієнтирів базової середньої освіти Гуманістичний потенціал зарубіжної літератури дозволяє реалізувати ціннісні орієнтири базової середньої освіти. Під час вивчення художніх творів різних країн і народів необхідно забезпечити повагу до особистості учня/учениці, зокрема до його/її власної думки, позиції, оцінки, права на різні форми творчого самовираження та вибір художніх текстів і медіатекстів. Особливу увагу слід приділити рівному доступу учнів до художніх текстів та медіатекстів, різних видів інформації без будь-яких форм дискримінації. Предмет «Зарубіжна література» покликаний засобами мистецтва слова сприяти становленню вільної особистості учня/учениці, його/її критичного мислення, впевненості у собі й креативності.

Номер слайду 20

Врахування наступності між початковою і базовою середньою освітою. Модельна навчальна програма побудована на основі загальнодидактичних принципів послідовності і наступності у навчанні.

Номер слайду 21

Очікувані результати та види навчальної діяльності у модельній навчальній програмі сформовані (до кожного розділу) за чотирма основними групами:І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях; ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів; ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі; IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення

Номер слайду 22

Принципи побудови модельної навчальної програми:хронологічнийжанрово-родовий концентричнийпроєктивний

Номер слайду 23

Структура модельної навчальної програми:1) пояснювальна записка;2) основну частину, в якій визначено для кожного класу зміст навчального предмета (за розділами, темами), очікувані результати навчання учнів (що корелюють із результатами навчання та орієнтирами для оцінювання учнів у мовно-літературній галузі відповідно до Державного стандарту), види навчальної діяльності учнів (за розділами);3) прикінцева частина (додатки): – 1) компетентнісний потенціал предмета «Зарубіжна література», -2) список творів для додаткового читання учнів, -3) електронні ресурси зарубіжної літератури для учнів.

Номер слайду 24

Базові знання в межах предмета «Зарубіжна література»Це передовсім літературний твір (класичної або сучасної художньої літератури) в аспектах актуальної національної та загальнолюдської проблематики;інформація, її джерела, види та вміння працювати з нею; комунікація як взаємодія в ситуаціях спілкування та використання різних форм мовлення і мовленнєвих стратегій; текст (зокрема медіатекст) як більш широке поняття порівняно із «художній текст», різновиди, зміст і структури текстів у сучасну добу; мовні засоби, що використовуються в художніх текстах відповідно до задуму письменника та культурної ситуації доби.

Номер слайду 25

У модельній навчальній програмі до кожного розділу запропоновано рубрики: Теорія літератури (ТЛ), Література і культура (ЛК), Україна і світ (УС), Медіатекст (МТ)

Номер слайду 26

Програма містить обов’язковий і варіативний компоненти. Обов’язковий компонент – це художні твори класики й сучасності, які передбачені для обов’язкового вивчення. Варіативний компонент містить перелік художніх текстів, із яких учитель може вибрати один або декілька відповідно до забезпечення матеріально-технічними ресурсами, інтересів учнів тощо.

Номер слайду 27

Тематичні розділи 5 класу. ВСТУП. РОЛЬ КНИЖКИ В ТРЕТЬОМУ ТИСЯЧОЛІТТІСКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ КАЗОК (2 ТВОРИ ЗА ВИБОРОМ УЧИТЕЛЯ)ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ СВІТУСЛУХАЄМО ГОЛОСИ ПРИРОДИ(Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі»)СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИУ ВИРІ ЗАХОПЛИВИХ ПРИГОДПІДСУМКИ

Номер слайду 28

Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5-6 класи» (авт. Богданець-Білоскаленко Н. І., Снєгірьова В. В., Фідкевич О. Л.)

Номер слайду 29

Мета:розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які володіють українською мовою, читають, слухають, аналізують та інтерпретують тексти класичної та сучасної світової літератури та медіатексти для духовного, культурного, національного самовираження та міжкультурного діалогу; для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування ціннісних орієнтацій і ставлень.

Номер слайду 30

Завдання:усвідомлення значущості читання творів зарубіжної літератури для духовного та інтелектуального розвитку; формування потреби в систематичному читанні як способі пізнання світу і себе у світі, засобі самовдосконалення, естетичного та інтелектуального задоволення; - формування ставлення до літератури як однієї з основних культурних цінностей народу (що відбиває його історію та менталітет) і людства (що містить смисли, важливі для людства в цілому); виховання толерантного ставлення до розмаїття мов і культур; - забезпечення культурної самоідентифікації, усвідомлення комунікативно-естетичних можливостей української мови на основі вивчення видатних творів зарубіжних літератур у кращих українських перекладах; - розвиток здатності сприймати, аналізувати, критично оцінювати та інтерпретувати прочитане, аргументувати свою думку і оформляти її в усних і письмових висловлюваннях різних жанрів, брати участь в обговоренні прочитаного (зокрема онлайн); планувати своє читання; - опанування загальнонавчальних умінь (формулювання мети діяльності, її планування, здійснення бібліографічного пошуку, вміння знаходити і обробляти необхідну інформацію з різних джерел, включаючи Інтернет тощо).

Номер слайду 31

Державні вимоги1) сприймає, аналізує, інтерпретує (висловлює власні думки, почуття, ставлення та ідеї), критично оцінює тексти різних видів, зокрема тексти класичних та сучасних творів світової літератури, медіатексти, та використовує їх інформацію для збагачення власного досвіду і духовного розвитку; 2) взаємодіє (на основі прочитаного) з іншими особами в усній формі в різних комунікативних ситуаціях; 3) взаємодіє з іншими особами в письмовій формі, у разі потреби взаємодіє з іншими особами в цифровому просторі, дотримується норм української літературної мови; 4) аналізує індивідуальне мовлення та мовленнєву творчість (власні та інших осіб), працює над удосконаленням власного мовлення.

Номер слайду 32

Зміст курсу «Зарубіжна література»Для читання і вивчення подано класичні твори зарубіжної літератури. Цікаву і доступну для сприйняття підлітків зарубіжну прозу другої половини ХХ – початку ХХІ ст. у кращих українських перекладах запропоновано на вибір учителя та учнів для читання та обговорення.

Номер слайду 33

Система вивчення теорії літератури. Починаючи з 5 класу, послідовно вибудовується система вивчення теорії літератури на доступному для учнів рівні, але в повній відповідності з вимогами сучасної науки. Теоретичні поняття вводяться в активне використання в навчальній практиці і є основою аналізу художніх творів. Програма передбачає чітку і послідовну роботу із засвоєння, закріплення цих понять і збагачення знань про них від теми до теми і від класу до класу.

Номер слайду 34

Тематичні розділи 5 класу. ВСТУПДЛЯ ЧИТАННЯ ТА ВИВЧЕННЯ КАЗКА --Фольклорні казки (Французька народна казка «Дроворубова донька») -Літературні (авторські) казки. РЕАЛЬНІСТЬ І ВИГАДКА В ХУДОЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ(Рудольф Еріх Распе (1736-1794), Бюргер Ґотфрід Август (1747- 1794) «Пригоди барона Мюнхгаузена»)ТВАРИНИ-ГЕРОЇ ЛІТЕРАТУРНИХ ТВОРІВ(Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Книга джунглів», Веша Куоннезін (Арчибальд Стенсфелд Білейні) (1888-1938). «Саджо та її бобри» )ПОЕТИЧНИЙ ОБРАЗ ПРИРОДИДЛЯ ЧИТАННЯ ТА ОБГОВОРЕННЯ(Анджела Нанетті (нар. 1942). «Мій дідусь був черешнею»)

pptx
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
1795
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку