Аналіз партій та типових позицій

Про матеріал
Значення аналізу партій для повноцінного розвитку спортсменів. Аналіз партій та типових позицій використовується як невелике доповнення протягом учбового процесу: під час заняття з теорії - вступ до теми мітельшпілю, під час заняття з практики – спілкування з вихованцями після туру змагань кваліфікаційних турнірах, матчах. За допомогою шахів тренується аналітична складова у швидкому прийнятті рішення, виховується характер.
Перегляд файлу

Центр дитячої та юнацької творчості №4

Харківської міської ради

(Слобідського району)

 

 

 

 

 

 

Методичні матеріали до відкритого заняття в шаховому гуртку

 

 

 

 

 

 

Тема заняття: Аналіз партій та типових позицій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготував та провів:

Вінниченко О.В.

керівник шахових гуртків,

 керівник гуртка-методист

 

 

 

 

 

Харків 2021


Рівень гуртка: основний

Рік навчання: третій

Вік вихованців: 8 - 12 років

Місце проведення: ЦДЮТ №4

Дата: 16.12.2021

Тип заняття: комбінований

Форма навчання: групова

 

План-конспект

відкритого заняття шахового гуртка за темою:

Аналіз партій та типових позицій

 

Мета/навчальна, виховна/:

  • створити необхідні умови для розвитку вмінь аналітичного напряму;
  • навчити розуміти і якісно оцінювати ходи та позицію;
  • практичне використання оцінювання і прийняття рішень, за короткий проміжок часу, у партіях змагань різного рівню;

 

Задачі:

  • формувати зацікавленість до аналітичної діяльності під час змагання і після зіграної партії, можливість робити підсумки;
  • удосконалити навички теорії і практики аналізуючи особисті партії;
  • виховувати працьовитість, наполегливість, самореалізацію через конкуренцію між учнями.

 

Матеріали та обладнання: допоміжні матеріали, демонстраційна шахова дошка, індивідуальний комплект шахів з нотацією, шахові годинники, учнівські зошити та блокноти запису.

 

Види діяльності вихованців: пізнавальна, ігрова, навчальна.

 

Форма і методи проведення занять: бесіда, аналіз варіантів гри, виконання вправ оцінювання та використання типових прийомів, обговорення.

 

Елементи інтерактивних технологій: використання підходу самостійного випробування та аналізу що сприяє зацікавленості до нового матеріалу.

 

Базові терміни та поняття: основні принципи дебюту, міттельшпілю, ендшпілю, оцінка статична і динамічна, правила Стейніца для прийняття рішень у ігрових ситуаціях, сила фігур абсолютна і відносна.

 

 

 

 

Хід заняття

1.Організаційний момент        5 хв.

  1.           Привітання та налаштування гуртківців.
  2.           Перевірка наявності дітей на занятті.
  1. Актуалізація опорних знань.       10 хв.
    1.           Ознайомлення дітей з метою та завданням заняття.
    2.           Повторення комбінаційних тем мітельшпілю та методів оцінки позиції.
  2. Мотивація.          20 хв.
    1.           Визначення необхідних знань аналітичного напряму, підходів порівняння можливостей фігур у статичному та динамічному понятті.
    2.           Плани дій при кращій, гіршій або рівній позиції.
  3. Викладання нового матеріалу        55 хв.
    1.           Розгляд типових позицій та методів боротьби (розгляд, аналіз на шахівницях та запис, якщо потрібно, основних моментів)
    2.           Аналіз партій які були записані учнями на змаганнях різних рівнів.
    3.           Надати можливість учасникам заняття самостійно оцінити та планувати варіанти гри в деяких ситуаціях.
  4. Етап доведення нового матеріалу       45 хв.
    1.           Виконання у парах гри з переміною кольору та періодично оцінювати отримані позиції (повтор завдань матеріалу, виконання, відповідно до вимог заняття)
    2.           Обговорення ігрового процесу. Виступи учнів або дискусії по отриманим позиціям, «бліц-запитання».
  5. Підведення підсумків заняття. Обговорення сприйнятого вихованцями матеріалу, як проводити аналітичну роботу під час змагань, скільки потрібно відводити часу для аналізу хода та позиції. Оцінювання знань отриманих учнями                                                                                                                              10 хв.
  6. Рекомендації для самостійної роботи, домашнє завдання     5 хв.


Заняття Аналіз партій та типових позицій (основний рівень)

Мета: Практичне відпрацювання і поради до гри вихованців.

Обладнання та матеріали: Демонстраційна шахівниця, комплекти шахів з фігурами відповідно до кількості пар гравців.

Добірка з прикладами партій.

Тип: комбінований

Хід заняття

Організаційний момент

Привітання, перевірка відповідного зовнішнього стану приміщення і вигляду учнів/вихованців. Нагадати правила під час гри і правила поведінки в ігровій зоні.

 

Актуалізація опорних знань

 

Шахова гра, на це заняття діти готові використовувати багато-багато часу. Головне отримання задоволення від боротьби і пошуку ідей. Потрібно звернути увагу на те, що кожна партія має свою особливість це і є сенс гри, вкладати в розуміння шахів пошук, аналіз, прийняття швидкого і правильного рішення. Значення аналізу партій для повноцінного розвитку спортсменів. Також аналіз партій та типових позицій використовується як невелике доповнення протягом учбового процесу: під час заняття з теорії - вступ до теми мітельшпілю, під час заняття з практики – спілкування з вихованцями після туру змагань кваліфікаційних турнірах, матчах. За допомогою шахів тренується аналітична складова у швидкому прийнятті рішення, виховується характер.

 

Мотивація

 

Проводиться обговорення, бесіда можливості удосконалення своїх знань за допомогою більш щільного розгляду позицій, що трапляються під час змагань. І зрозуміло, тим самим, поповнюється багаж знань та шаблонів у типових чи не типових позиціях. Практичне удосконалення вихованців як основний і необхідний шлях для підвищення кваліфікації і розуміння шахової теорії (теорія без практики сліпа). Виконанням норм розряду.

 

Викладання нового матеріалу

 

Аналіз партій та типових позицій як педагогом так і учнями/вихованцями: розгляд партій вихованців та добір завдань для аналізу типових помилок.

Приклади партій учнів:

Сицилійський захист

1.e4 c5 2.Nf3 d6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 a6 6.Bg5 Nbd7 7.f4 h6 8.Bxf6 gxf6

9.Qf3 Qb6 10.O-O-O Rg8 11.Nd5 Qa7 12.Nc7+ Kd8 13.Nde6+ fxe6 14.Nxe6+ Ke8 15.Qh5+ Rg6 16.Qxg6#

--------------------------------

Захист Грюнфельда

1.d4 Nf6 2.Nf3 g6 3.c4 Bg7 4.Nc3 d5 5.e3 O-O 6.Qb3 e6 7.Be2 b6 8.cxd5 exd5 9. Qa3 Ne4 10.O-O Bb7 11.b4 Nd7 12.b5 c5 13.bxc6 Bxc6 14.Bb2 Re8 15.Qb3 Nxc3 16. Bxc3 Rc8 17.Ba6 Rc7 18.a4 Nb8 19.Bb5 a6 20.Be2 Bd7 21.Rfc1 (21.Bd2 Rc6 22.Qxd5) 21...Bg4 22.h3 Bf5 23.Bd2 Rxc1+ 24.Rxc1 Qd6 25.Bb4 Qd7 26.Ba3 Qe6 (26...Qb7) 27.Rc7 h6 28.Rb7 Nd7 29.Bxa6 Bxh3 30.gxh3 Qxh3 31.Nh2 Nf6 32.Bf1 Qh4 33.Nf3 Qg4+ 34.Bg2 h5 35.Ne5 Rxe5 36.dxe5 h4 37.exf6 h3 38.Qxd5 h2+ 39.Kh1 Qh4 40. Qxf7+ 1-0

-------------------------------

Захист Каро-Канн

1.e4 c6 2.d4 d5 3.Nc3 dxe4 4.Nxe4 Nd7 5.Ng5 Ngf6 (5...h6 6.Ne6) 6.Bc4 e6 7.Qe2 Nb6 8.Bd3 h6 9.N5f3 Bd6 10.Ne5 Qc7 11.Ngf3 Nbd7 12.Bd2 b6 13.O-O-O Bb7 14.Rhe1 Rf8 (14...Bxe5 15.dxe5 Nd5 16.c4 Ne7) 15.g4 O-O-O 16.g5 hxg5 17.Nxg5 Bxe5 18.dxe5 Nd5 19.c4 Ne7 20.Bc2 c5 21.Bc3 Nc6 22.f4 Nb4 23.Bb1 Nc6 24.Rd6 Nd4 25.Bxd4 cxd4 26.Rd1 Nc5 27.R1xd4 Rxd6 28.Rxd6 Rh8 29.Bc2 Qe7 30.b4 Nd7 31.Be4 Nb8 32.Kb2 Bxe4 33.Nxe4 Qh4 34.Rd2 Qxf4 35.Nd6+ Kc7 36.Nb5+ Kb7 37.Qg2+ Nc6 38.Rd7+ Kb8 39.Qxc6 Rxh2+ 40.Kb3 Qe3+ 41.Nc3 1-0

-------------------------------

Захист Німцовича, головне - фігурна гра

1.d4 Nf6 2.c4 e6 3.Nc3 Bb4 4.e3 d5 5.Ne2 dxc4 6.a3 Ba5 7.Qa4+ Nc6 8.Qxc4 e5 9. dxe5 Nxe5 10.Qb5+ Nfd7 11.Qxa5 Nd3+ 12.Kd2 Nxf2 13.Ng3 Nxh1 14.Nxh1 Nc5+ 15. Ke1 b6 16.Qb5+ Bd7 17.Qc4 O-O 18.b4 Be6 19.Qf4 Nb3 20.Rb1 c5 21.bxc5 Rc8 22. Nf2 Rxc5 23.Nfe4 Rf5 24.Qd6 Qc8 25.Bb2 Bc4 26.Be2 Bxe2 27.Kxe2 Rd8 28.Qb4 Nc5 (28...Qa6+ 29.Nb5 Rxb5) 29.Nxc5 Rxc5 30.Rc1 Qf5 31.Qe4 Qh5+ 32.Qf3 Qxh2 33.Ne4 Rxc1 34.Bxc1 Qh1 35.Bd2 Qh6 36.Qg4 Qg6 37.Qxg6 hxg6 38.a4 f6 39.a5 Kf7 40.axb6 axb6 41.Nc3 Ke6 42.e4 Rb8 43.Nb5 Rc8 44.Bc3 Rc5 45.Nd4+ Kd7 46.Bb2 b5 47.Kd3 Rg5 48.g4 b4 49.e5 Rxe5 50.Nc2 Rg5 51.Nxb4 Rxg4 52.Nd5 Ke6 53.Ne3 Ra4 54.Bd4 g5 55.Ke4 g6 56.Kd3 f5 0-1

-------------------------------

Потрібно проводити розгляд партій вихованців. Аналіз партій проводиться з обговоренням, наставлянням та запитаннями у тих ситуаціях що вже не раз розглядалися.

 

Розгляд варіантів для вдосконалення на основі партій шахістів вищого рівня чи класиків шахового мистецтва або кращі партії учнів групи.

 

Прийнятий Ферзевий гамбіт

1.d4 d5 2.Nf3 Nf6 3.c4 dxc4 4.e3 e6 5.Bxc4 a6 6.Qe2 b5 7.Bd3 Nbd7 8.a4 b4 9.e4 Be7 10.O-O O-O 11.Nbd2 c5 12.e5 Nd5 13.Nb3 cxd4 14.Bd2 Bb7 15.a5 g6 16.Rac1 Re8 17.Rfe1 Kg7 18.Qe4 Rc8 19.h4 h5 20.Ng5 Rxc1 21.Nxe6+ Kg8 22.Nxd8 Rxe1+ 23. Bxe1 Bxd8 24.f4 Be7 25.Bc4 1-0

-------------------------------

Сицилійський захист, варіант Найдорфа

1.e4 c5 2.Nf3 d6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 a6 6.Be3 e5 7.Nf3 Be7 8.h3 O-O 9. g4 Be6 10.g5 Nfd7 11.h4 Nc6 12.Nd5 Rc8 13.Bh3 b5 14.h5 Bxd5 15.exd5 Nd4 16. Bxd4 exd4 17.h6 Re8 18.hxg7 Rc5 19.Qd3 (19.Kf1 Rxd5 20.Bf5 Rxf5 21.Qd3) 19...Bf6+ 20.Kf1 Bxg7 21.Bf5 Rxd5 22.Bxh7+ Kf8 23.g6 Nc5 24.Qd2 f5 25.Ng5 Ne4 26. Nxe4 fxe4 27.a3 Qf6 28.Kg2 Rg5+ 29.Kf1 e3 1-0

--------------------------------

Французький захист

1.e4 e6 2.d4 d5 3.e5 c5 4.c3 Nc6 5.Nf3 Qb6 6.Be2 Bd7 7.O-O Nh6 8.Na3 cxd4 9. cxd4 Nf5 10.Nc2 Be7 11.g4 (11.Rb1) (11.b3 O-O 12.Bb2 Rac8 13.Bd3 Rc7 14.Bxf5 exf5) 11...Nh4 12.Nxh4 Bxh4 13.f4 (13.g5 h6) 13...h6 14.Kg2 O-O-O 15.b3 (15.b4 Nxb4 16.Ba3 Nxc2 17.Qxc2+ Bc6 18.Rab1 Qxd4 19.Rb4 Qe3 20.Ba6 Kb8 21.Bc1 Qb6 22.Rxb6 axb6 23.Qb3 d4+ 24.Kh3 bxa6 25.Qxb6+ Bb7 26.Ba3) 15...Be7 16.Bb2 (16. Be3) 16...f6 17.Rc1 g5 18.Qd2 (18.exf6 Bxf6 19.f5) 18...gxf4 19.Rxf4 fxe5 20. dxe5 Bg5 0-1

--------------------------------

Безперечно необхідність та корисність аналізу зіграних партій. Цей аналіз дозволяє знаходити досконалі помилки, розгадувати планові операції. Але особливе значення набувають окремі заняття з аналізу особистих партій або партій за темами. Аналіз, розгляд творчості класиків надасть відкриттю краси шахового мистецтва. Партій сучасників знанню новітнього погляду на шахову боротьбу. А також треба зазначити, що аналіз особистих партій вихованців сприяє більш швидкому та глибокому розумінню шахової науки.

 

Етап доведення нового матеріалу

Виконання у парах гри з переміною кольору та періодично оцінювати отримані позиції (повтор завдань матеріалу, виконання, відповідно до вимог заняття). Обговорення ігрового процесу. Виступи учнів або дискусії по отриманим позиціям, «бліц-запитання»

 

Підсумок заняття

 

Підведення підсумків заняття. Згадати основні принципи оцінювання, типові помилки або досягнення під час практики. Обговорення сприйнятого вихованцями матеріалу, як проводити аналітичну роботу під час змагань, скільки потрібно відводити часу для аналізу хода та позиції. Оцінювання знань отриманих учнями. Перевірка додаткових завдань, задач. Рекомендації для самостійної роботи, домашнє завдання.

 


 

Список рекомендованої літератури:

  1. Вінниченко О. В., Коваль О. М., Тимошенко Л. В., Ільницький М. Й., Захарчук І. Р. /Шахи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів та закладів позашкільної освіти, Тернопіль: видавництво «Підручники і посібники», 2017 – 95 с.
  2. Симкин Ю.Е., Бондарчук А.Н., Штатнов В.В. «64 рецепта успеха» (Практикум по психофизиологии шахмат) Киев – «Купола» - 2010
  3. Николаев Л.В., Баранюк А.И. ОЦЕНКА И РАСЧЕТ (Серия «РШШША») К: ООО «Задруга», 2009. – 300 с.

 

doc
Додано
7 грудня 2021
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку