Аналіз підходів науковців щодо трактування сутності поняття «критичне мислення»

Про матеріал
Розглянуто різні точки зору вчених щодо визначення сутності поняття «критичне мислення». Наведені трактування даного словосполучення, надані науковцями, психологами та педагогами.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Аналіз підходів науковців щодо трактування сутності поняття «критичне мислення»

 

 

 

Резнік Олександра Антонівна –

вчитель початкових класів

Комунального закладу освіти

«Середня загальноосвітня школа №112»

Дніпровської міської ради

 

 

 

 

ПРО МАТЕРІАЛ:

Розглянуто різні точки зору вчених щодо визначення сутності поняття «критичне мислення». Наведені трактування даного словосполучення, надані науковцями, психологами та педагогами.

 

 

Аналіз підходів науковців щодо трактування сутності

поняття «критичне мислення»

 

Термін «критичне мислення» відомий дуже давно із робіт таких видатних науковців як Брунера Дж., Піаже Ж., Виготського Л. С. та інших. Зацікавленість ним в Україні з’явилася в кінці минулого століття, а останнім часом дане словосполучення використовується в освітянській методичній літературі все частіше.

Поняття «критичне мислення» настільки різнобічне, що фахівці різних галузей освіти сприймають його по-різному. З точки зору філософів, критичне мислення – це вміння логічно мислити та аргументувати, аналітично дискутувати та правильно висловлювати свою думку.                   У педагогічній літературі критичність розглядається як усвідомлений контроль за ходом інтелектуальної діяльності, в процесі якої відбувається оцінювання роботи, думок, вироблених гіпотез, шляхів їх доведення тощо.        З точки зору психології, критичне мислення – це таке мислення, яке         має наступні характеристики [1]:

- глибина – вміння проникати в суть, бачити неясне там, де іншим усе здається зрозумілим;

-послідовність – уміння дотримуватись логічних правил, обґрунтовувати висновки;

- самостійність – уміння ставити запитання, знаходити нові підходи до їх з’ясування;

- стратегічність – послідовне висування гіпотез і вибір відповідних дій;

- швидкість – уміння швидко впоратися з пізнавальним завданням;

- гнучкість – уміння змінювати спосіб розв’язання проблеми, знаходити нові шляхи.

Нами були переглянуті різні джерела інформації, в яких наведені визначення словосполучення «критичне мислення». Для зручності результати пошуку зведені в таблицю 1.

Таблиця 1

Теоретичні підходи до визначення сутності поняття «Критичне мислення» в різних джерелах іформації

Джерело інформації

Визначення

Пометун О. І., Пилипчатіна Л.М., Сущенко І. М., Баранова І. О. Основи критичного мислення: навчальний посібник для учнів 10 (11) класів загальноосвітніх навчальних закладів. – Тернопіль: Богдан, 2010. – 216 с.

Критичне мислення означає не негативність суджень або критику, а раціональний розгляд розмаїття підходів з метою висловлення обґрунтованих суджень і рішень.

Драннікова Л.В., Садекова О.О. Застосування методів критичного мислення в початковій школі на уроках української мови,- http://www.slideshare.net

Критичне мислення – це зважений і вдумливий розгляд різних, а часом і протилежних підходів і розумінь проблеми з метою прийняття обґрунтованих рішень та формулювання оцінок.

 

Харченко Н.Г., вчитель початкових класів Носівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 (Чернігівська область), - https://docviewer.yandex.ua

Під критичним мисленням ми розуміємо особливості розумової діяльності особистості, котрі зумовлені характером завдань, що виникають в процесі пізнання соціальної дійсності, самопізнання, взаємодії з іншими людьми.

Продовження таблиці 1.

Методи формування та розвитку критичного мислення. - http://metodichka.at.ua/publ/teorija_metodika

Критичне мислення – це процес, під час якого людина може охарактеризувати явище або предмет, виразити своє ставлення до нього шляхом полеміки або аргументації власної думки, знайти вихід з будь-якої ситуації.

Критичне мислення - презентація з педагогіки. – http://svitppt.com.ua/pedagogika/kritichne-mislennya.html

Критичне мислення - це уміння урівноважувати у своїй свідомості різні точки зору; перевірка окремих ідей на можливість їх використання.

Сіренко А.А. «Впровадження технології розвитку критичного мислення на уроках у початковій школі», – nachalka.com.ua

Критичне мислення – це процес розгляду ідей з багатьох точок зору, відповідно до їх змістовних зв’язків та порівняння з іншими ідеями.

 

 

Крім визначень, наведених в таблиці 1, додамо ще декілька визначень із робіт відомих зарубіжних науковців:

Реформатор освіти, видатний американський мислитель, філософ і педагог Джон Д’юї, якому належить твердження, що фундаментальна мета сучасної освіти полягає не в наданні учням інформації, а в тому, щоб розвивати в них критичний спосіб мислення, описував критичне мислення як «складну, пов'язану з вчинками людини, засновану на утриманні мережу діяльності, яка залучає всю людину» [2].

Інший американський дослідник, педагог Роберт Енніс, який вважається одним з найбільших представників критичного мислення, розглядав критичне мислення як «розумне рефлективне мислення, зосереджене на прийнятті рішення, у що вірити або як поступити» [3].

Канадський професор Ральф Х. Джонсон визначає критичне мислення як «особливий вид розумової діяльності, що дозволяє людині винести раціональне судження щодо запропонованої їй точці зору або моделі поведінки» [4].

На думку Бейера Б., критичне мислення - це спосіб оцінки автентичності, цінності або точності чого-небудь [5].

Сучасні дослідники Кларк Д.Х. та Бідл А.У. визначають критичне мислення як процес, за допомогою якого розум опрацьовує інформацію з метою осягнення або продукування ідей або розв’язання проблеми [6].

Завершуючи огляд різних тлумачень сутності словосполучення «критичне мислення» зауважимо, що в процесі пошуку і аналізу інформації по даній темі ми звернули увагу на те, що деякі автори розглядають критичне мислення не як окреме явище чи процес, а в порівнянні його ознак з другими видами розумової діяльності, в порівнянні з іншими типами мислення. Тому, на нашу думку, для більш чіткого уявлення про суть даного поняття, є сенс в подальшому провести дослідження по порівнянню ознак і особливостей різних видів (типів) мислення.

 

Список використаних джерел

1. Визначення поняття «критичне мислення» в науковій психології. – yanchaplak.com

2. Джон Д’юї. – https://uk.wikipedia.org/wiki

3. Роберт Енніс  Біографія, критичне мислення, твори.- https://ua.thpanorama.com

4. Реалізація технології формування критичного мислення. – roippo.org.ua

5. Проблема розвитку критичного мислення. – vuzlib.com

6. Динаміка розвитку критичності мислення у школярів. – ukrbukva.net

 

Резнік Олександра

13.10.2021

docx
Додано
13 жовтня 2021
Переглядів
1052
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку