Аналіз поезії
Іван Франко « Чого являєшся мені у сні?...»
( фрагмент уроку)
Текст твору:
|
Відео ( читання твору):
https://www.youtube.com/watch?v=x-lulC0UVJg
|
Вчитель.
( учні висловлюють свою думку).
Перегдяд відео
https://www.youtube.com/watch?v=G8dPsfwbL4U
Любов - це бути разом
політ ріка
висота крила зірки
космос
Однією із перлин інтимної лірики Івана Франка, що ввійшла до другого жмутку збірки «Зів’яле листя», є поезія «Чого являєшся мені…». Зараз ви прослухаєте цей вірш. Будьте готові дати відповідь на запитання: «Які у вас виникають думки і враження стосовно цього вірша?»
Вчитель читає вірш
( можна використати відео і прослухати поезію у виконанні учнів).
https://www.youtube.com/watch?v=x-lulC0UVJg
Які враження виникли у вас від прочитання вірша?
( учні діляться своїми думками)
- Що відчуває людина, коли закохується?
- Ви вже закохувались в кого-небудь?
- Чи було це кохання взаємним? Чи нерозділеним?
- Якщо так, то, мабуть, вам легко зрозуміти переживання поета?
Самостійне прочитання учнями поезії «Чого являєшся мені у сні…»
Колективний аналіз поезії
Іван Франко сказав: « Любов – це кара, це сумна в'язниця,
Бог від якої заховав ключі…»
- Яким ви являєте ліричного героя поезії?
- Якою перед вами постає його кохана?
- Що відбувається між ними?
- Давайте проаналізуємо цей твір!
Запишемо паспорт твору в зошити: ( використовуємо схему ):
Назва твору: « Чого являєшся мені у сні?»
Автор: Іван Якович Франко.
Рік написання:1907.
Збірка:» Зів'яле листя»
Жанр: ліричний вірш, ліричний портрет, змальований крізь призму сну.
Тематична приналежність (вид лірики): інтимна лірика.
Напрям: модернізм.
Течія: неоромантизм.
Тема: відображення внутрішнього світу закоханої людини, її думок та страждань.
Ідея: це своєрідний заклик до пошуку свого кохання всупереч усім бідам, не дивлячись ні на що.
Провідний мотив: нерозділене кохання.
Поетичний образ: Ліричний герой , що живе у світі, де панує реальне, вигадане і неподілене кохання. Він бачить перед собою портрет коханої, таємничий духовний зміст її внутрішнього змісту, ідеал, яким його собі уявляє ліричний герой.
Віршовий розмір: чотиристопний ямб.
Чого являєш
Римування: перехресне.
Художні засоби, : ( працюємо з текстом у групах)
Епітети ( І група) |
Порівняння ( ІІ група) |
Метафори ( ІІІ група) |
Чудові очі Ясні очі Дно студене Зарево червоне Довгими ночами Щастя молодого Дива золотого |
Очі…, немов криниці дно студене, Уста…., мов зарево червоне, Серце…, неначе перла у болоті
Підкреслюють надзвичайну красу дічини, її байдужо- зневажливе ставлення до почуттів коханого юнака |
докір займається і… тоне у тьмі, Ти серце надірвала, Вирвала ридання голосні, Свій біль, свій жаль, свої пісні у серці здавлюю на дні,
Підсилюються повторами, що увиразнюють душевний біль героя |
Синтаксичні фігури:
Повторення
В житті мене ти й знать не знаєш,… увиразнюють
Хоч знаєш, знаєш, добре знаєш, душевний біль
Як я люблю тебе без тями,
Як мучусь довгими ночами
І як літа вже за літами
Свій біль, свій жаль, свої пісні
У серці здавлюю на дні.
Риторичне заперечення « О ні!» Риторичне звертання
« Являйся, зіронько мені!» Риторичний оклик « Хоч в сні!»
Це зворушливий монолог, що вражає відображенням внутрішньої боротьби, душевних мук ліричного героя.
Стилістичні фігури:
Як я люблю тебе без тями,
Як мучусь довгими ночами анафора
І як літа вже за літами
Свій біль, свій жаль, свої пісні
У серці здавлюю на дні.
О ні!
Являйся, зіронько, мені
Хоч в сні!
В житті мені весь вік тужити —
Не жити.
Так най те серце, що в турботі,
Неначе перла у болоті,
Марніє, в’яне, засиха, —
Хоч в сні на вид твій оживає, анафора
Хоч в жалощах живіше грає,
По-людськи вільно віддиха,
І того дива золотого
Зазнає, щастя молодого, інверсія
Бажаного, страшного того
Гріха!
Цінність поетичного цього твору:
Ця поезія має неймовірну естетичну цінність. О. Корнійчук у статті «Великий Каменяр» зазначає, що «ліричні вірші Франка з циклу «Зів’яле листя» стоять на рівні шедеврів світової поезії».
Вірш «Чого являєшся мені у сні» увійшов до славетної збірки «Зів’яле листя», створеної 1886 року. Покладений на музику композитором К. Данькевичем, він став популярним романсом. Сучасні співаки із задоволенням виконують цей романс у власній інтерпретації.
Давайте послухаємо
https://www.youtube.com/watch?v=IjH62V_oERM
Коли читаєш чи слухаєш цей вірш, то відчуваєш всю силу почуття, глибину страждань цієї зраненої коханням людини. Туга відчувається у сповнених великого душевного болю, в епітетах і порівняннях, використаних у вірші. Вони передають частину образу коханої, її стриманість у ставленні до ліричного героя. Ця любов закоханого не знаходить відгуку в серці дівчини, свідчать у поезії словами «німі уста», «криниці дно студене» її прекрасних очей.
Однак бажання забути образ милої було миттєвим. Ліричний герой просить хоч у сні приходити до нього і приносити змученому серцю миті щастя
Так ниє серце, що в турботі,
Неначе перла у болоті,
Марніє, в’яне, засихає.
Як яскраво, поетично і разом із тим правдиво зумів передати поет невимовні страждання люблячого серця, гіркоту нерозділеного кохання.
Написати так може лише любляча людина, яка все це сама вистраждала.
І це було дійсно так. Франкові «тричі приходила любов».
Ольга Рошкевич — перша і незабутня любов поета, Юзефа Дзвонковська, яка відмовила Франкові свідомо, знаючи про свою смертельну недугу, Целіна Журовська — «гордая душа».
Презентації, що розповідають про силу почуття І. Франка до трьох жінок.
https://naurok.com.ua/prezentaciya-zhinki-v-zhitti-i-franka-21628.html
Не склалося його кохання, і з’явилися ці чудові поетичні рядки.
Який докір, яке страждання,
Яке несповнене бажання
На них, мов зарево червоне,
Займається і знову тоне
У тьмі?
Моє враження від поезії і від стилю написання Івана Франка:
Тільки вміючи так, до самозабуття, до самозречення, кохати, тільки маючи такий могутній, неповторний талант, можна було створити прекрасну пісню великої любові, яка хвилюватиме й захоплюватиме серця людей вічно. Важко заглядати у людську душу, та коли вже потрапив у цю царину – шануй її, цінуй її, плекай, як дитину. Дякую Вам, Іване Яковичу, за довіру і скарби своєї душі!
Аналіз цієї поезії можна виконати у вигляді ментальної карти ( в зошиті, на окремих аркушах паперу)
1