Аналіз уроку світової літератури

Про матеріал
Аналіз уроку світової літератури, проведеного учителем за темою "Уславлення сміливості, винахідливості, порядності (Джім Хокінс та його товариші)."
Перегляд файлу

                  Аналіз уроку світової літератури,

     проведений вчителем Загальноосвітньої школи І-ІІ ст. № 4 у 6 класі

                Суглобовою Мариною Анатоліївною

 

Проаналізувала урок: студентка 4 курсу 4 – А групи

         ННІ гуманітарної освіти

                                  Мінтус Анна Михайлівна

1. Загальні відомості про урок, його тип, структуру і зміст.

Урок зі світової літератури, проведений Суглобовою Мариною Анатоліївною у 6 класі Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів № 4.

Дата проведення уроку – 19. 03. 2013

Тема уроку: Уславлення сміливості, винахідливості, порядності (Джім Хокінс та його товариші).

Тип уроку: вивчення художнього твору.

Протягом уроку були витримані усі його структурні елементи: актуалізація опорних знань, повідомлення теми, мети, завдань уроку, сприймання й усвідомлення нового навчального матеріалу, узагальнення та систематизація набутих знань і вмінь учнів, підведення підсумків, мотивація оцінок та осмислення домашнього завдання.

Структура уроку відповідає триєдиній меті уроку (навчальній, розвиваючій, виховній): досліджувати особливості сюжету роману, з'ясувати, як події розкривають характери героїв, проаналізувати спільні та відмінні риси між персонажами різних літературних творів; розвивати уміння характеризувати образи героїв через їхні вчинки, навички робити порівняльну характеристику літературних героїв, навички самоаналізу, здатність до критичного мислення, удосконалювати культуру спілкування; виховувати вдумливого читача, інтерес до самопізнання, відповідальне ставлення до свого життя, толерантне ставлення до інших.

Етапи уроку побудовані послідовно, час уроку розподілено раціонально. Найбільше часу присвячено етапові сприймання й усвідомлення нового навчального матеріалу.

Урок відповідає навчальній програмі.

Аналіз змісту етапів уроку.

Організація класу

Учні класу підготувалися до уроку (провітрили приміщення, зробили вологе прибирання, привели в порядок класну дошку, дістали підручники та зошити). До початку уроку Марина Анатоліївна записала дату проведення уроку, класна робота, тему та епіграф до уроку. Учні приготувалися до уроку одразу після дзвоника. Учитель перевірив кількість відсутніх учнів у класі.

Актуалізація опорних знань

Даний етап уроку проводився шляхом розгадування учнями кросворду на пригадування попередньо вивчених героїв з розділу "Людина у життєвих випробовуваннях". Учитель задавала невідоме слово, а учні – його відгадували. Таким чином учні пригадали попередньо вивчений матеріал.

Також учитель запропонувала зіграти учням у літературне лото "Упізнай героя за цитатою". Учитель зачитувала цитати з відомих творів, а учні відгадували героїв за описом із цитат.

Завдяки двом даним видам роботи учні пригадали попередньо вивчений матеріал і включилися у роботу.

На даному етапі вчитель вперше звернулася до епіграфу до уроку: учні пояснили як вони зрозуміли даний вислів, а вчитель пов'язала його з темою уроку.

ІІ. Формування нових понять і способів дій

Перед учнями були поставлені завдання – інтерактивне опитування: - Який герой твору сподобався вам найбільше?; - Чому саме цей герой викликає у вас захоплення і повагу? Підкріпіть свою думку епізодами з твору ; усне "словесне малювання": - Яким ви уявляєте собі цього героя? - Опишіть його зовнішність. ; Евристична бесіда на основі запитань. Орієнтовні запитання:

- Як ви гадаєте, чому саме Джимові автор "довірив" розповідь?; - З чого почалися незвичайні події в житті Джима Хокінса?; - Яке враження справив на вас "морський вовк" Біллі?; - Що в його поведінці свідчить про піратське минуле?; - Що спричинило загибель Білла?; - Які документи зберігалися в скриньці цього моряка?; - Завдяки яким обставинам вдалося врятуватися Джиму та його матері?; - Які рішення прийняли Трелоні та Лівсі, ознайомившись з ними?; - У розмові цих двох джентльменів згадувалося ім'я морського розбійника Флінта. Чим прославився цей пірат?; - Чим не сподобався Джиму лист сквайра?; - Як Трелоні знайшов екіпаж для "Еспаньоли"? Яке враження справив на нього Джон Сільвер?; - Як капітан Смоллет оцінив свою команду?; - Які деталі поведінки команди викликали у Смоллета недовіру?; - Як поставився до слів капітана сквайр Трелоні та лікар Лівсі?; - Що під час першої зустрічі з кухарем здалося Джимові підозрілим?; - Як і залежно від чого змінювалося ставлення Джима до Джона Сілвера?

Протягом даного етапу учні працювали з підручником, робили записи у свої зошити. Учитель доцільно пояснювала учням новий навчальний матеріал. Протягом уроку забезпечувалася реалізація таких принципів: п. науковості, п. проблемності, п. наочності, п. активності і свідомості, п. доступності, п. систематичності і послідовності, п. міцності, п. розвитку навчальної діяльності, п. виховання.

ІІІ. Формування умінь і навичок учнів

Марина Анатоліївна підготувала учнів до характеристики головних героїв твору, що вивчається учнями 6 класу. Після чого провела з ними евристичну бесіду, яка включила в себе: 1) складання цитатного плану характеристики героя; 2) роботу з епіграфом (увага вдруге звертається до епіграфа уроку. Учням пропонується з'ясувати, якому персонажу належать процитовані в ньому слова і з яким епізодом вони пов'язані? (Слова Джима Хокінса, якими він коментує сцену промови його матері, під час її звертання до жителів селища по допомогу); 3) аналізу поведінки Джима в небезпечних ситуаціях, що випробовують його характер (учні вибірково пригадали зазначені епізоди й охарактеризували героя відповідно до них); 4) складання плану порівняльної характеристики героїв (Джим Хокінс та Дік Сенд): спираючись на результати виконаного домашнього завдання, учні в парах обмінялися спостереженнями щодо рис характеру Джима Хокінса та відповідних життєвих обставин, в яких ці риси виявляються/формуються. Учнівські знахідки виписувалися в ліву колонку, а в праву записалися спостереження стосовно Діка Сенда.

Порівнюючи прочитаний роман Ж. Верна "П'ятнадцятирічний капітан" із романом "Острів скарбів", учні визначили спільний мотив небезпечної подорожі, а напругу інтелектуальних, душевних і фізичних сил як необхідну умову перемоги людини в її боротьбі за правду та справедливість.

На уроці використовувалися різні види уваги, вчитель вміє мобілізувати увагу учнів різними способами, вміє підтримати і розвинути їхню увагу. Під час уроку створювалися умови для успішного запам'ятовування та попередження забування досліджуваного матеріалу, використовувалися ситуації, під час яких "включаються" різні види пам'яті учнів.             

Учителем ставилися навчальні завдання, що вимагали від учнів доказів, вчитель домагався самоконтролю та самоаналізу помилок від учня.

Моральні, інтелектуальні та естетичні емоції і почуття учнів несли під час уроку позитивний характер.

ІV. Підведення підсумків. Мотивація оцінок. Осмислення домашнього завдання

Після заключного слова вчителя, у якому Марина Анатоліївна підбила загальні висновки до уроку, вона записала на дошці домашнє завдання для учнів на наступний урок. Після цього виставила учням оцінки, пояснивши їх рівнем активності учнів під час уроку.

Отже, на уроці було успішно розв’язано триєдину мету: освітню, розвиваючу, виховну. Цілі, які поставив вчитель перед учнями, також були реалізовані під час уроку. Учні навчилися аналізувати образи героїв твору, проводити літературні паралелі з образами попередньо вивчених героїв та своїми власними рисами характеру. Працюючи на уроці, учні розвивали такі пізнавальні процеси як: увагу, пам'ять, уяву, свої почуття та емоції і мислення. Учителеві вдалося організувати активну роботу учнів під час уроку, Марина Анатоліївна володіє педагогічним тактом та культурою  спілкування. Дисципліна на уроці була витриманою, вчителеві вдалося викликати в учнів інтерес до теми, що стало основою їх активної трудової діяльності на всіх етапах уроку.

Загальна оцінка уроку  – "відмінно".

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Мельник Анна
Додано
8 травня 2020
Переглядів
12145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку