Анатолій Качан «Крихта хліба».

Про матеріал
Анатолій Качан «Крихта хліба». Тема уроку. Анатолій Качан «Крихта хліба». Мета: формувати компетентності: Ключові: - вміння вчитися: пригадувати необхідні знання для виконання завдань, здійснювати самооцінювання; - соціальна: вчити учнів працювати в парі (групі); продуктивно співпрацювати з усіма членами групи; - загальнокультурна: ефективно застосовувати навички мовлення та мовної культури; - здоров’язбережувальна: адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну роботу групи.. Предметні: - ознайомити дітей з новим жанром літературної творчості – байкою, із життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова та його байкою «Коник-стрибунець»; - формувати вміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння тексту, - продовжувати вдосконалення навички читання; - розвивати увагу, пам'ять, мислення; - збагачувати словниковий запас учнів; - виховувати працелюбність.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Анатолій Качан «Крихта хліба».

Мета: формувати компетентності:

Ключові:                               

-         вміння вчитися: пригадувати необхідні знання для виконання завдань, здійснювати самооцінювання;

-         соціальна: вчити учнів працювати в парі (групі); продуктивно співпрацювати  з усіма членами групи;                               

-         загальнокультурна: ефективно застосовувати навички мовлення та мовної культури;

-         здоров’язбережувальна: адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну роботу групи..

Предметні:

-         ознайомити дітей з новим жанром літературної творчості – байкою, із життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова та його байкою «Коник-стрибунець»;

-         формувати вміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння тексту,

-         продовжувати вдосконалення навички читання;

-         розвивати увагу, пам'ять, мислення;

-         збагачувати словниковий запас учнів;

-         виховувати працелюбність.

 

 

 

 

 

 

                                              Хід заняття

I Етап орієнтації.

1. Організація класу. Вітання.

       1. Організація  учнів до уроку.

       Ось вже дзвоник пролунав,

       На урок нас всіх позвав.

       Нумо, діти, підведіться,

       Одне одному всміхніться!

       - Сьогодні у нас на уроці є гості. Давайте привітаємося.

 

2.Установка на позитивний настрій.

1. Гра «Побажання» (Слайд 1)

  • До якого уроку ми приготувалися?
  • Діти, погляньте на сонечко. Його промінчики торкаються кожного із Вас, даруючи  своє тепло. Подумки побажайте всього найкращого своїм рідним: татові, мамі, братові чи сестрі, та звичайно, ж собі та своїм однокласникам. Тільки маючи гарний настрій і натхнення можна впоратися  з будь-яким завданням.

 

–У вас на парті є хмаринка і сонечко. Оберіть той образ, який відповідає вашому.

3.Очікування.

  • Діти, подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?

(Цікавим, навчальним, трохи казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим)

--Діти, що ви очікуєте від уроку.(Відповіді дітей . Використовується додаткова дошка )

- нових знань,

-знайомство з новими авторами,

 -позитивних емоцій

-цікаві тексти,

-цікаві завдання,

-знайомство з новими персонажами,

-хороших оцінок.

 

-А чого навчить цей урок?  Продовжіть вислів такими словами : «Цей урок навчить мене…»

 

 

визначати головну думку твору          розвивати мислення    

                                                                                                      мовлення

 

поважати думку товаришів                                                              бути уважними

 

                                                        Цей урок навчить мене…

 

                                                                                                        творчо працювати

                              читати виразно

 

                                                                    давати характеристику

                                                                                героїв

 

 

- Щоб праця наша була успішною, слід дотримуватися певних правил. Пригадаємо їх.

 

1. Правило піднятої руки.

2. Дружна співпраця.

3. Уважна робота учителя і учнів.

4. Активна і творча праця.
 

Девіз нашого уроку:

Девізом нашого уроку є такі слова «Як  допоможемо дружно, малята, виживуть взимку птахи і звірята».

– Щоб наш урок був гарним, цікавим змістовним і ви досягли успіху якими ви бажаєте бути на уроці?

У-    уважним, усміхненим, умілим.

С-    старанним, спостережливим.

П-    працьовитим, пильним, правдивим.

І-      інтелектуальним.

Х-    хоробрим, хорошим.   

  • Тож приступаємо до роботи.

                                  

II Етап визначення мети і проектування.

- І пропоную наш урок провести за таким планом.

 

1. Ознайомлення з планом уроку.

 

1. Мовленнєва розминка.

2. Перевірка домашнього завдання.

3. Вивчення нового матеріалу.

4. Фізкультхвилинка.

5. Зустріч з групою «літераторів».

6. Робота над текстом.

7. Робота в групах, парах.

8. Домашнє завдання.

 

III Етап організації виконання плану діяльності.

 

 

1. Мовленнєва розминка.

- Тож почнемо нашу роботу з мовної розминки, виконаємо дихальні вправи  і підготуємо  ротики до читання.

1.1. Зарядка для язичка та дихання.

 

- Попросимо тиші (ц-ц-ц).

- Дзюркоче вода у струмочку (дз-дз-дз).

- Загуркотів у полі трактор (др-др-др).

- Пошуміли вітерцем (ш-ш-ш).

- Закаркали ворони (кар-кар-кар).

- Розігнали галасливих птахів(кш-кш-кш).

 

                                        

1.3. Робота над чистомовкою.

 - Промовимо чистомовку, а ви подумайте, хто може її співати.

Ма-ма-ма  - ось прийшла … зима.

Оз-оз-оз – надворі … мороз.

Ло-ло-ло – снігу… намело.

Ше-ше-ше – їсти стало … менше.

Да-да-да – ми лишаєм … гнізда.

Єм-єм-єм – всі … перелітаєм.

Ей-ей-ей – до житла .. людей.

  • Чия це пісенька? (Птахів)

                    

1.4.Робота над скоромовками.

- А тепер уважно послухайте скоромовку

Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок-сорок морок.

  • Про кого ця скоромовка?

Гра «Дощик»

Прочитаємо скоромовку хором «дощиком»

  • дощик накрапає (тихо);
  • дощ пускається сильніше(голосніше);
  • злива(голосно)
  • Які слова звучать однаково?
  • Конкурс на кращого читця скоромовки. (Декілька учнів читають скоромовку)
  • Хто більше знає слів – назв птахів, які починаються звуком (с)?

(Соловей, сорока, сойка, сова, сокіл, снігур, страус, синиця).

 

2. Перевірка домашнього завдання.

    - Переходимо до наступного пункту нашого плану – це перевірка домашнього завдання.

2.1 Запитання за змістом тексту.

- Діти, хто з українських письменників збагатив скарбницю літературних казок? (Леся Українка, Наталя Забіла, Михайло Коцюбинський, Іван Франко, Оксана Іваненко, Василь Сухомлинський).

 

- Так,діти, казки українських письменників захоплюючі та багаті на вигадки.

- З яким твором ви ознайомилися на минулому уроці?

(  На минулому уроці ми працювали над розповіддю Лариси Письменної «Як зажурився веселий Казкар).

 

Пропоную пограти в гру «Доведи, що…» Ви повинні вибрати в тексті і прочитати те місце, яке доводить…

  • Що в розповіді є опис казкаря?
  • Що казкар писав веселі казки?
  • Що казкар писав сумні казки?
  • Чому він полюбив негоду?

 Гра «У художньому музеї». (Слайд 13)

Діти презентують свої малюнки, розповідають, яким чином можна допомогти птахам взимку.

   3. Актуалізація знань учнів
      1. Мозковий штурм

Відгадування загадки (Зараз я пропоную вам прочитати і розгадати загадку).

Прийшла до нас бабуся

У білому кожусі.

Поля причепурила-

Пухнастим снігом вкрила.

Вгадайте – хто вона

Бабуся чепурна?

  • Як звуть цю бабусю?
  • Зима –чудова пора року! (Слайд 4)
  • Дітки, зима вже закінчується, і незабаром настане весна! Сьогодні на уроці ми з вами ще раз пригадаємо і повторимо, як потрібно допомагати птахам взимку, адже не завжди весна настає за календарем!!! Бувають випадки, коли сонечко яскраво пригріє, і птахи повернуться з теплих країв, а зима знову нагадає про себе!!! Так було в минулому році!!!

 

Вправа « Асоціативний кущ» (Слайд 5)

  • Які асоціації у вас виникають зі словом зима?(сніг, мороз, Новорічні свята, катання на санках, на лижах, хокей, гра в сніжки, канікули)

Ми любимо зиму за  скрипучий білий сніг, за морозець, який щипає ніс і щоки, за свята, за чудові зимові розваги. Та для наших пернатих друзів зима – суворе випробування. С

  •         Діти, давайте прочитаємо з вами деформовані слова (анограми) назви пташок, які у нас зимують. ( Синиця, снігур, сорока, горобець, ворона, голуб, шишкарі) (Слайд 6)

Діти, пропоную нам зараз інсценізувати розмову пташок.

Автор

Ой мороз,який мороз!

Всіх пташок проймає дрож.

Скачуть,скачуть горобці:

Горобці
        Ми бідненькі гороб'ятка,

Зимна взимку наша хатка.

Киньте нам хоч по кришині,

А поможете пташині!

Автор

А синички невеличкі

Просять:

Синичка1.Час-час-час

                   Вийди,Марійко до нас!

Синичка2.Зима вже на порозі!

                     І прийшли суворі дні.

                    Холод й голод теж в дорозі

                    Стало страшно щось мені.

Автор

Снігурі сидять вгорі,

Заздрять дуже дітворі:

Снігурі

Вам,дівчатка і хлоп'ятка,

Тепло,бо у вас є хатка,

А у нас нема хатинки

Й на обід – ані зернинки.

Автор

А дятел із щигликом собі

Дятел

Цинь-цинь-цинь.

Хлопчику,зернятко кинь!

Щиглик

Ціть-ціть-ціть.

Діти,любі,спішіть.

Пташки разом.Подбайте, діти,про нас!

На сніданочок для пташки

Киньте зерен,киньте кашки

Ми ж все літо працювали,

Сади з черви обчищали.

Ще й співали вам на втіху-

Світ навколо звеселяли.

Автор.

Добрі діти це почули,

Зі стола крихти згорнули,

Вибігли на сніг із хати

Пташенят нагодувати.

Слова сценки виконували такі учні …

 

1. Повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя

Взимку пташкам холодно і голодно.

  • А що ж найстрашніше для пташки? Дуже глибоко під снігом схована їжа. Важко пернатим знайти поживу.
  • Як  ви думаєте, про кого ми будемо читати сьогодні твори?
  • Сьогодні ми будемо вчитися бути небайдужими, допомагати братам нашим меншим у цей нелегкий час.
  • Сьогодні ми прочитаємо вірш Анатолія Качана «Крихта хліба» .

1. Зустріч з групою «літераторів».    

Біографія письменника.

Анатолій Леонтійович Качан народився 16 січня 1942 у селі Гур’ївці, що лежить у пониззі Бугу, на Миколаївщині, у сім’ї токаря місцевої . Коли підріс, любив слухати батькові оповіді про те, як колись, ще до війни, на місцевих ланах золотої пшениці знімали славнозвісний кінофільм «Трактористи».

Від батька взяв відчуття землі, селянську мудрість і спостережливість. А від матері, чия пам’ять зберігала безліч усіляких пісень, переказів, бувальщин, — доброту й любов до слова.   Після закінчення школи Анатолій працював радіомонтером, а пізніше навчався в Одеському університеті на філологічному факультеті.

Учителювати довелося в незвичайному місті Вилкове, що за десять кілометрів від Чорного моря «розсипалося» в гирлі Дунаю на острівцях, порізаних численними каналами й протоками. Це місто називають ще українською Венецією: тут люди живуть прямо «на воді», а за автобуси і трамваї їм правлять звичайнісінькі човни.

І хоч Анатолієві річкова стихія була знайома з дитинства, однак він довго не міг звикнути до такого. Замість прогулятися вранішніми міськими вулицями молодий учитель повинен був добиратися до школи різними протоками на старенькій плоскодонці.

А потім письменник свою долю пов’язав із славнозвісним Дніпром оселившись на його березі в Києві.
З дітьми А. Качан завжди розмовляє серйозно, ніколи не «ламає» язика, не підлаштовується під малечу. У зовнішній незворушності, небагатослівності, розважливості Анатолія Качана ховається широта натури, глибина думок, мислення.

Дуже люблять діти, коли Анатолій Леонтійович приходить до них на розмову. Стільки всіляких скоромовок, дражнилок, мирилок, забавлянок знає він, що годі з ним і змагатися!

 

Вчитель. До читанок, підручників з української мови, книг для позакласного читання включено понад п’ятдесят поезій Анатолія Качана. Він не тільки відомий поет, а й досвідчений журналіст, сумлінний редактор, знавець літератури, заслужений працівник культури України, Відмінник освіти України, лауреат премій імені Миколи Трублаїні та імені Лесі Українки.

2. Фізкультхвилинка

3. Опрацювання вірша «Крихта хліба».

Перед читанням проведемо словникову роботу. Прочитайте значення слів: лісосмуга та ожеледь.

Словникова робота. (Слайд 9)

Лісосмуга- смуга лісових насаджень.

Ожеледь-тонкий шар льоду на землі,деревах.

Читання стовпчиків слів у парах

Слідуюче завдання «Робота в парах». Прочитайте один одному стовпчики слів

Жить свищуть

мерзлу пригощав

завірюха дрібниця

перебрались відчувать

  • Прочитайте спочатку дієслова? А тепер  - іменники.
  • Доберіть синонім до слова завірюха? (заметіль, віхола, хурделиця, хуртовина).

 

4. Виразне читання вірша вчителем

  •              Яким пташкам поет присвячує свій вірш?

 

5. Читання вірша «Рибками».

  • То куди перебрались синиці? Чому?

 

6. Повторне читання вірша «ланцюжком».

 Аналіз змісту вірша.

  • Як пташки просять про допомогу?
  • Які почуття передає поет?
  • Прочитайте рядки , що найточніше передають бідування пташки?
  • Які слова слід вимовити з більшою силою голосу?
  •              Прочитайте останні рядки вірша.
  •              Що значить крихта  хліба для пташок?
  •              Продовжіть речення «Вчасна допомога особливо цінна тому, що …»

 

7.Гра «Читання незнайком»

  •              Відшукайте речення у вірші, прочитайте їх правильно.

«З лісосмуг, де свищуть сніговиці…»

«В хуртовину, ожеледь, морози…»

«Синички ділять на порозі…»

 

7. Гра «Диктор телебачення»

Читати вірш,періодично відриваючи погляд,щоб подивитися на глядачів.

8. Цікаво знати! (Слайд 10) 2. Самостійна пошукова діяльність.

 

 

Синиця – корисна пташка. Влітку синиця за день з’їдає 300-400 гусениць, тобто з’їдає за день їжі стільки ж, скільки важить сама. Всього існує більше 50 різних видів синиць. В Україні зустрічається 8 видів.

 

Всупереч своїй назві, синього кольору в оперенні синиць майже немає. 

 Майже всі види синиць не вміють самостійно видовбувати собі дупло в старих деревах, тому займають покинуті дупла інших птахів.

 

Синиці легко піддаються прирученню і відрізняються довірливістю. Набравшись терпіння, можна погодувати навіть цілком «диких» синиць в лісі або парку з долоні. Синиці під час польоту рідко махають крилами, що, однак, не заважає їм літати із вражаючою швидкістю.

 

На зиму синиці не відлітають на південь, але перебираються з лісів в міста, бо там простіше знайти місце, де можна погрітися та легше знайти їжу. Синиці годують своїх пташенят по 30-40 разів на годину. Батьки можуть зробити до 1000 вильотів за їжею в день.  

 

Ви знаєте, яка їжа може відправити цю пташку на той світ? Чорний хліб. Він містить велику кількість дріжджів, що спричиняють процес бродіння в шлунку маленької птички. Тому, обов’язково відмовте вашим “сусідкам” в борошняному.  Ці яскраві пернаті люблять їсти сало і м’ясні продукти. В холодну пору року їх можна підгодовувати нежирним м’ясом та салом без додавання солі.

 

На Русі існував указ, згідно якому покаранням за вбивство синиці був величезний штраф. У синиць феноменальна пам’ять. Вони пам’ятають місця, де вони знаходили їжу. Пара синиць готова пожертвувати навіть їжею, щоб не розлучатися навіть на короткочасний термін. Ось така «лебедина» вірність у цих пташок.

 

Тривалість життя синиць в природі 1-3 роки, а в неволі можуть прожити до 15 років. Синиць не дарма називають санітарами лісу, так одна пара синиць в період гніздування оберігає від шкідників як мінімум 40 дерев. В приємному щебетанні синичок знавці розрізняють більше 40 різних звукових поєднань. Особливо люблять співати самці і щебечуть практично круглий рік, трохи затихаючи тільки взимку.

 

Вчитель .Синиця з'їдає за день більше їжі,ніж важить сама.Пара синиць,що вигодовує молодь,щоденно приносить пташенятам у середньому 1800 комах та їх личинок.За весь час перебування у гнізді малеча з'їдає близько 15000 комашок і гусені.Гострий дзьоб синиці весь час зношується,тому безперервно відростає.

 

 

9.Робота в групах .(Слайд 11)

Зараз ми будемо працювати в групах. Давайте пригадаємо правила роботи.

Об'єднатися в групи нам допоможуть загадки. Я буду читати загадки, а учні, в яких на парті лежить картинка-відгадка, будуть показувати її.

Загадки

Сіра шубка із пір'їн,

На морозі жвавий він.

Не орел цей стрибунець.

Хто це,діти?-…

(Горобець)

Жовтогруді щебетушки,

Мають чорні капелюшки,

Сірі лапки,білі щічки,

Називаються….

(Синички)

Учні, в якх відгадка –

Горобець – Iгрупа

Синичка – ІІ група

І група

Прочитайте скоромовку зі здивуванням ,вставивши одну й ту саму пропущену букву.

…идів горобець на … о…ні,за…нув і звалив…ся у …ні,якби не звалив…ся у …ні,і до…і б …идів на …о…ні.

ІІ група

Скадіть розповідь « Як ми можемо допомогти пташкам взимку»(3-4 речення)

Слова для довідок:зробити годівничку,покласти крихти хліба

  • Як називають птахів,яких можна побачити взимку?
  • Назвіть зимуючих птахів.
  • Діти,взимку можна зустріти і інших птахів. Подивіться і запам'ятайте, кому потрібна ваша допомога.

III група

Складіть меню, яке можна запропонувати пташкам?

 

 

IV група

 Скласти сенкан до слова «Синичка».

1. Іменник                    Синичка

2. Прикметник          Проворна, весела

3. Дієслово                  Стрибає, співає

Вислів.                        Зимуючий птах.

Синонім.                    Птах.

 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП УРОКУ

  1.                    Підсумок уроку.

Продовжи речення:

Сьогодні на уроці я дізнався про…

Сьогодні на уроці я зрозумів, що…

Найцікавішим завданням сьогодні на уроці було…

 Сьогодні на уроці мені  вдалось…

Дома мені слід попрацювати над….

 

Ось і підійшов до кінця наш урок. Давайте підсумуємо  все сказане.

  • Дітки, ви сьогодні добре попрацювали на уроці. Я думаю, що кожен із вас буде другом для найменших братів наших. Буде їм допомагати.
  • З яким твором ми познайомились сьогодні на уроці?

 

2.Перегляд відеоролику «Птахи взимку»

Життя птахів взимку не легке. У пошуках їжі минає для них короткий зимовий день. Щоб допомогти пернатим друзям вижити,ми повинні турбуватися про них.

 

  • Які риси характеру повинен мати захисник пташок?
  • Що ми можемо на прощання пообіцяти звірям і птахам?

Ніколи не зробимо шкоди

Тварині ми в ріднім краю,

Нехай звеселяють природу,

Співають пташки у гаю.

Ми друзі і вірні,і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок,що літають у вирій,

І всіх,хто зимує у нас.

2. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати вірш А.Качана «Крихта хліба».

 

 

docx
Додано
13 січня 2021
Переглядів
1216
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку