Тема: Апостроф. Перенос слів з апострофом.
Мета: вчити дітей правильно вимовляти та писати слова з апострофом; формувати вміння ставити апостроф у словах; вчити правильно переносити слова з апострофом із рядка в рядок; розвивати зв'язне мовлення, навички свідомого, виразного читання, вміння спостерігати, порівнювати; поповнювати словниковий запас; прищеплювати інтерес до усної народної творчості; виховувати охайність, працелюбність, інтерес до вивчення української мови.
Обладнання: презентація до уроку, картки з словами, таблиця «Вживання апострофа»
ХІД УРОКУ
Усміхніться один одному , подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того ,щоб впоратись на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
-Як називавається наша країна?
Я - українка!
Горджуся й радію,
Що рідною мовою
Я володію,
Шевченковим словом
Умію писати
Слова мелодійні
І вірші складати.
Я - українка!
Живу в Україні,
На вільній, єдиній
Моїй Батьківщині,
Де все мені в радість:
Ліси і садки.
Озера й річки,
І глибокі ставки,
Лани неосяжні,
І гори, й долини,
Цвіт білосніжний
У лузі калини.
В душі моїй солодко
Грає сопілка,
Бо я з України,
Бо я - українка!
Сьогодні на уроці української мови ми будемо подорожувати містами нашої славетної країни. Всі ці міста поєднує якась деталь. Ви повинні працювати уважно, щоб здогадатися. Мешканці кожного міста підготували для нас завдання.
1.Перше місто у яке ми з вами завітаємо - Кам'янка-Бузька (Львівська область). ВІДЕО
В цьому місті нас зустрічає незнайомець із завданням.
Каліграфічна хвилинка
Пропишіть каліграфічну хвилинку.
Сім’я, любов’ю, солов’ї, п’єдестал.
(Апостроф читає загадку)
Я такий же , як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі,
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати «ім’я»-
Зразу стану потрібним і я.
(Відповіді дітей)
- На уроці ми перевіримо ваші знання про вживання апострофа у словах української мови, і згадаємо як правильно переносити слова з апострофом.
2. Разом з Апострофом ми мандруємо далі. Наступне місто - Кам'янець-Подільський (Хмельницька область) Відео
Завдання від мешканців цього міста.
— Що таке апостроф? (Це знак.)
— Наведіть приклади інших знаків мови. (Кома, крапка, тире, знак оклику, знак питання)
— З якою метою вживається апостроф у словах? (Щоб показати роздільну вимову приголосних звуків.)
- Виконайте вправу 145.стор. 51. (Прочитай слова , спиши їх . Пвдкресои букви, після яких пишеться апостроф.)
— Зверніть увагу, після яких приголосних букв пишеться апостроф? (Після букв («бе», «пе», «ве», «ем», «еф», «ер»)
— Які звуки вони позначають? (Тверді).
— Перед якими буквами пишеться апостроф? (Перед я, ю, є, ї)
— Які звуки вони позначають? (Два звуки [йа] [йу] [йе] [йї])
- Прочитайте правило про вживання апострофа на стор. 51. Чи правильно ми зробили висновки ?
3. Наступне місто у яке ми прибуваємо- місто Прип'ять (Київська область).
-Скажіть, чим так відоме це місто на весь світ?
…І знову я туди не повернусь
А там так само вишня розквітає
Сумує за домівкою дідусь
І був там рай, та вже його не має.
І був там рай -Чорнобильська земля
Невидимая хмара все накрила
В пустих домівках вітер там гуля
Журба оселі сумом оповила.
І небо синє і поля без краю
Сади дрімучим лісом поросли
А я в ві сні до дому повертаю
Та вже за дітьми внуки підросли…
ВІДЕО
- І наступне завдання ми отримуємо з міста Припять.
-Виконайте впр. 146. Стор. 51.
Апостроф:
- Сподіваюсь , що ви запамятали , після і перед якими буквами я пишусь.
4. А нас вже зачекалися у місті Кам'янка (Черкаська область).Відео Мешканці Камянки пропонують відпочити разом з ними. (Фізкультхвилинка)
5.Добре відпочивши ми прямуємо до м. Знам'янка (Кіровоградська область)
ВІДЕО
Мешканець Знам'янки виносить завдання.
- Ми знаємо , що ви знайомі з апострофом. А чи вмієте ви правильно переносить слова з ним? (Відповіді дітей)
- Давайте перевіримо , прочитайте на стор. 52 правило. Чи буд=ли правильними ваші відповіді?Тепер зверніть увагу на екран, перед вами слова, вам потрібно записати їх поділяючи для переносу.
(Пам'ять , в'ялий, п'ята, хлоп'я, м'ята, пір'я, реп'ях.)
- Місцеві жителі Знамянки задоволені вашою роботою. А нам час вирушати далі.
6. Ми прямуємо до харківської області у м. Куп'янськ.
ВІДЕО
Нас з вами зустрічає перекладач.
-Вітаю Вас, раді вітати у нашому місці. Я –перекладач.Мені потрібна ваша допомога. Я переклав слова з російської на українську мову, але не впевнений, що правильно. Перевірте ,будь ласка, ці слова ви можете знайти на стор. 52 впр. 150 (На моніторі слова, які учні повинні перекласти з перевіркою.)
-Щиро вдячен за вашу допомогу.
7. Ще трошки і ми будемо вдома, але зараз наш шлях триває до Кам'янка-Дніпровська (Запорізька область). ВІДЕО
Мешканці знають,що ми здолали догий шлях, і просять розповісти, яка тема уроку була, що нового ми дізнались на уроці?
8. Нарешті, видніються наші рідні краї . Ми повертаємось до рідної Дніпропетровської області до міста Кам’янське. ВІДЕО
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Прочитайте текст на с. 52, вправа 151. Вивчити правило стор.51, 52
VI. ПІДСУМОК УРОКУ