Українська мова. НУШ. Тема дня.Визначаю закінчення в словах. Написання розгорнутої відповіді на запитання.

Про матеріал
Тема дня.Визначаю закінчення в словах. Написання розгорнутої відповіді на запитання. Мета:формувати в учнів уміння змінювати слова за запитаннями, виділяти змінну частину, визначати закінчення у слові, поданому в кількох формах; пояснити роль закінчення для зв'язку слів у реченні; розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати дружелюбність.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________            Українська мова  3  клас

 

Тема місяця.

Тема дня. Визначаю закінчення в словах. Написання розгорнутої відповіді на

запитання.

Мета: формувати в учнів уміння змінювати слова за запитаннями, виділяти змінну

частину, визначати закінчення у слові, поданому в кількох формах; пояснити роль закінчення для зв'язку слів у реченні; розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати дружелюбність.

Формувати групу компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;

-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української

літературної мови та мовленнєвого етикету.

-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними

джерелами інформації;

- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.

Очікувані результати:

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь

Сприймає монологічне висловлення та аудіоматеріали

Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі

Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)

Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Продовжує текст письмово (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями

Читає вголос тексти, складені з 8-10 речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)

Відтворює графічні знаки за зразком

Записує словникові слова

Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням

Записує текст з 6-8 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень

Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)

Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)

Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів)

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Вправа «Настрій у квадраті» слайд 2

G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Закінчення\для-загадки-№3.jpgКартинки по запросу квадрат рисунок Картинки по запросу квадрат злой

Оберіть квадрат, що відповідає вашому настрою. Сьогодні квадрата, буде незамінним помічником на нашому уроці.

 

ІІ. Етап цілепокладання

Червоний капелюх  слайд 3

В червоному капелюхові говорять тільки про почуття й емоції.

Казкотерапія

слайд 4 У королівстві Морфології все впорядковано. Кожний житель має своє житло. Оберігають тишу й спокій Кореня, який живе у центрі, його сусіди – Префікс і Суфікс.

У високому палаці, в якому покрівля пряма і тільки спереду дашок, живе Префікс. Він, на відміну від Суфікса, має менше сили і вправності. Префікс закріплений за відповідними частинами мови і надає їм нових відтінків, значень і таке інше.

Великим трудівником в цьому королівстві є Суфікс. Живе він у вежі і дуже любить висоту. Напевно, тому і дах його вежі тягнеться вгору. Суфікс все вміє: він може утворити нове слово чи змінити частину мови, назвати людей чи назвати місце їх проживання та професії, надати їм ознак. значення пестливості й зменшеності.

І на самій околиці королівства, в маленькому будиночку прямокутної форми живе Закінчення. На відміну від інших, воно володіє чарівною силою, – змінює своє забарвлення.

  • Чи сподобалася вам казка?
  • Де жили мешканці країни Морфологія?

слайд 5 ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  •     Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які інші частини можна визначити в словах. Ви  познайомитесь із частиною слова, яка змінюється, дізнаєтесь як вона називається та позначається, для чого служить у реченні.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

ВЗАЄМОДІЄМО УСНО

слайд 6 Гра «Мікрофон»

  •    З чого складається текст? (Текст складається із речень.)
  •     З чого складається речення? (Речення складається зі слів.)
  •     З чого складаються слова? (Вони складаються зі звуків.)

ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО

Білий капелюх.  слайд 7

Білий дає нам інформацію. Отже, поговоримо про закінчення.

Каліграфічна хвилинка слайд 8

К к   Кл Ка Ки км ко кві кн.

Книжка

  •     Доберіть слова синоніми, близькі за значенням до слова книга (підручник, брошура,видання)
  •    Складіть речення із словом «книжка».

Друзі Василькові  подарували цікаву книжку про тварин.

Робота з підручником + відео пояснення слайд 9

  •     Де стоїть частина слова, яка змінюється?

    Отже, ці слова відповідають на різні запитання і відрізняються останніми буквами у записі. Ці слова називаються «форми слова», а частини слова, що  його закінчують  і мають назву закінчення.

  •    Як ви думаєте, яку частину слова називають закінченням?

Робота над правилом. слайд 10

Запам’ятайте! Частина слова, яка змінюється, називається закінченням. Закінчення позначається так: □. І тут нам в пригоді стане наш квадрат з якого ми починали урок.

Щоб визначити закінчення, треба змінити слово. Наприклад: море, на морі, моря, морем.

  •     Позначте частину слова, яка змінюється, відповідним значком.
  •    Уявіть, що виділені слова не змінюються. Чи зрозуміли би ви ці вислови?

Ознайомлення з алгоритмом визначення закінчення

Алгоритм визначення закінчення слайд 11

 Прочитай слово.

 Виділи закінчення, змінивши слово за запитаннями.

 Познач закінчення так □ .

Фізкультхвилинка за відеоматеріалом слайд 12

ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ

Жовтий капелюх. слайд 13

Жовтий – дослідження можливих успіхів

Колективна усна вправа (визначити закінчення) слайд 14

  •   Село, села, у селі, селом.
  •   Школа, школою, у школі.
  •   У лісі, лісом, ліс.
  •    Що цікавого помітили? (Деякі слова не мають закінчення.)
  •     Якщо в змінюваному слові у певній його формі немає закінчення, то кажемо, що це слово має нульове закінчення, воно позначається порожньою клітинкою.

Колективна письмова вправа слайд 15

Підібрати форми слова і визначити закінчення

Зима, зимі, зимою, зими.

Річка, річкою, на річці, у річці.

Дуб, дуба, дубом, на дубі.

Самостійна  вправа за підручником

Зелений капелюх. слайд 16

Зелений капелюх – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій.

Творча робота за картками

 

  •    Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
  •     Чи легко було б прочитати, не розкриваючи дужки? Який висновок зробимо?

(Закінчення зв’язують слова  узгоджують.)

  •    Чи потрібно вміти пов’язувати  слова в реченнях?
  •     Як можна зв’язати слова в реченнях? (Зв’язати слова в реченні можна, змінивши форму слова, а точніше, закінчення слів.)

слайд 17  Запам’ятайте! Закінчення служать для зв’язку слів у реченні. Для цього ще використовують прийменники: у, в, на, з, до, між, під, понад, із. Наприклад: вікно — на вікні, під вікном, до вікон, між вікнами.

слайд 18 Ігрова вправа

  •    Відгадайте слова, які зашифровані у ребусах. Визначте в них закінчення.

ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА

Робота з інтерактивною вправою

https://learningapps.org/6457827

https://learningapps.org/10209510

ТЕАТРАЛІЗУЄМО

Чорний капелюх.   слайд 19

Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків.

Діти діляться на пари і отримують діалоги, де всі закінчення неправильні.

Після театралізації таких діалогів провести обговорення. В чому недоліки діалогів? Чи важливо вивчити правильні закінчення у словах?

Написання розгорнутої відповіді на  запитання. слайд 20

Чи важливо правильно спілкуватися?

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

Синій капелюх. слайд 21

Синій – підбиття підсумків і обговорення користі вивченого матеріалу.

 

  •    Вивчення якої теми ми розпочали?
  •    З якою частиною слова ми сьогодні ознайомилися?
  •    Що таке закінчення?
  •     Як його знайти? А як позначити?
  •    Що нового дізналися на уроці?
  •    Що найбільше запам’яталося?
  •    Яких висновків дійшли? (Слова можуть змінюватися. Змінна частина слова називається закінченням. Закінчення служить для зв’язку слів у реченні.)
  •    слайд 22  Ми говорили про маленьку частинку слова, яка має величезне значення та зв’язує різні слова в реченні. Саме завдяки таким дрібницям українська мова є наймилозвучнішою мовою у світі, добре впорядкованою, тому що слова лаконічно і тонко поєднані.

 

1

 

docx
Додано
5 вересня 2021
Переглядів
766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку