Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 3 клас
Тема місяця.
Тема дня. Визначаю закінчення в словах. Написання розгорнутої відповіді на
запитання.
Мета: формувати в учнів уміння змінювати слова за запитаннями, виділяти змінну
частину, визначати закінчення у слові, поданому в кількох формах; пояснити роль закінчення для зв'язку слів у реченні; розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати дружелюбність.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь
Сприймає монологічне висловлення та аудіоматеріали
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Продовжує текст письмово (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями
Читає вголос тексти, складені з 8-10 речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)
Відтворює графічні знаки за зразком
Записує словникові слова
Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням
Записує текст з 6-8 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)
Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів)
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Вправа «Настрій у квадраті» слайд 2
Оберіть квадрат, що відповідає вашому настрою. Сьогодні квадрата, буде незамінним помічником на нашому уроці.
ІІ. Етап цілепокладання
Червоний капелюх слайд 3
В червоному капелюхові говорять тільки про почуття й емоції.
Казкотерапія
слайд 4 У королівстві Морфології все впорядковано. Кожний житель має своє житло. Оберігають тишу й спокій Кореня, який живе у центрі, його сусіди – Префікс і Суфікс.
У високому палаці, в якому покрівля пряма і тільки спереду дашок, живе Префікс. Він, на відміну від Суфікса, має менше сили і вправності. Префікс закріплений за відповідними частинами мови і надає їм нових відтінків, значень і таке інше.
Великим трудівником в цьому королівстві є Суфікс. Живе він у вежі і дуже любить висоту. Напевно, тому і дах його вежі тягнеться вгору. Суфікс все вміє: він може утворити нове слово чи змінити частину мови, назвати людей чи назвати місце їх проживання та професії, надати їм ознак. значення пестливості й зменшеності.
І на самій околиці королівства, в маленькому будиночку прямокутної форми живе Закінчення. На відміну від інших, воно володіє чарівною силою, – змінює своє забарвлення.
слайд 5 ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІІІ. Етап цілереалізації
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
слайд 6 Гра «Мікрофон»
ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
Білий капелюх. слайд 7
Білий дає нам інформацію. Отже, поговоримо про закінчення.
Каліграфічна хвилинка слайд 8
К к Кл Ка Ки км ко кві кн.
Книжка
Друзі Василькові подарували цікаву книжку про тварин.
Робота з підручником + відео пояснення слайд 9
Отже, ці слова відповідають на різні запитання і відрізняються останніми буквами у записі. Ці слова називаються «форми слова», а частини слова, що його закінчують і мають назву закінчення.
Робота над правилом. слайд 10
Запам’ятайте! Частина слова, яка змінюється, називається закінченням. Закінчення позначається так: □. І тут нам в пригоді стане наш квадрат з якого ми починали урок.
Щоб визначити закінчення, треба змінити слово. Наприклад: море, на морі, моря, морем.
Ознайомлення з алгоритмом визначення закінчення
Алгоритм визначення закінчення слайд 11
• Прочитай слово.
• Виділи закінчення, змінивши слово за запитаннями.
• Познач закінчення так □ .
Фізкультхвилинка за відеоматеріалом слайд 12
ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
Жовтий капелюх. слайд 13
Жовтий – дослідження можливих успіхів
Колективна усна вправа (визначити закінчення) слайд 14
Колективна письмова вправа слайд 15
Підібрати форми слова і визначити закінчення
Зима, зимі, зимою, зими.
Річка, річкою, на річці, у річці.
Дуб, дуба, дубом, на дубі.
Самостійна вправа за підручником
Зелений капелюх. слайд 16
Зелений капелюх – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій.
Творча робота за картками
(Закінчення зв’язують слова — узгоджують.)
слайд 17 Запам’ятайте! Закінчення служать для зв’язку слів у реченні. Для цього ще використовують прийменники: у, в, на, з, до, між, під, понад, із. Наприклад: вікно — на вікні, під вікном, до вікон, між вікнами.
слайд 18 Ігрова вправа
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
Робота з інтерактивною вправою
https://learningapps.org/6457827
https://learningapps.org/10209510
ТЕАТРАЛІЗУЄМО
Чорний капелюх. слайд 19
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків.
Діти діляться на пари і отримують діалоги, де всі закінчення неправильні.
Після театралізації таких діалогів провести обговорення. В чому недоліки діалогів? Чи важливо вивчити правильні закінчення у словах?
Написання розгорнутої відповіді на запитання. слайд 20
Чи важливо правильно спілкуватися?
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Синій капелюх. слайд 21
Синій – підбиття підсумків і обговорення користі вивченого матеріалу.
1