Апостроф. Правила вживання апострофа

Про матеріал
ознайомити учнів з апострофом; формувати вміння правильно читати слова з ним; закріплювати вміння робити звуковий аналіз слів; формувати компетентності спілкування державною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до членів своєї сім'ї, вдосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, увагу; виховувати наполегливість у навчанні.
Перегляд файлу

Тема: Апостроф. Правила вживання апострофа.

Мета: ознайомити учнів з апострофом; формувати вміння правильно читати слова з ним; закріплювати вміння робити звуковий аналіз слів; формувати компетентності спілкування державною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до членів своєї сім'ї, вдосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, увагу; виховувати наполегливість у навчанні.

Обладнання: комп’ютер, презентація уроку, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок вивчення й первинного закріплення нових знань, формування й удосконалення умінь та навичок.

 

Епіграф: „Міцна сім’я – то й сильна держава”

(Народна творчість)

„Де злагода в сімействі, де мир і тишина,

Там люди щасливі, блаженна сторона”

(І.П.Котляревський)

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вчитель:

Добрий день, дорогі діти, до нас на урок завітали ваші татусі та мами !

Учень:

Чудово! У нас сьогодні свято –

до нас завітали мами й тата!

Тат і мам ми привітаємо,

Щастя всім вам побажаймо.

Учениця:

Мами й тата дорогенькі,

Будьте завжди здоровенькі,

І веселі та щасливі,

Хай будуть мами всі вродливі.

Татусі міцні, сміливі,

Дужі, спритні й турботливі!

Ми запрошуємо вас на урок у 5 клас!

З нами в роботу поринайте

І учитись помагайте!

Хай важка праця – навчання

Буде святом нам щодня!

/Звучить пісня „ Родина”/

ІІ. Мотивація

Вчитель: Прочитаємо вдумливо наш епіграф та розкриємо його зміст.

Переглянемо фотовиставку «Я і моя сім’я» . Які чудові сім’ї бачимо, яких щасливих діток!

 /Встає дівчинка з намальованою літерою Я

Дівчинка  Я:

Ви, мабуть, помітили, що скрізь тільки Я і мені не потрібна сім’я!

Дівчинка  Ю:

Любов’ю зігріють тебе, лиш коли ти потрапиш в сім’ю,

Кажу тобі я – дівчинка Ю.

Дівчинка Є:

Єдина ти будеш. Не страшно тобі?

Єднатись в сім’ю треба, щоб не бути в журбі.

Дівчинка Ї:

ЇЇ ми научимо жити в сім’ї.

І їй доведемо , що не треба цуратись сім’ї.

Вчитель: Діти, давайте переконаємо нашу літеру Я в тому, що сім’я – це святиня людського духу, допомагає нам долати негаразди та додає сил та натхнення. Складемо, запишемо в зошити речення про сім’ю, родину та переконаємо літеру Я в тому, що сім’я – це честь і гордість нашого народу.

/Діти зачитують речення/ /Звучить пісня „Моя сім’я/

 

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель:

- У нас присутні мами, тата та їхні діти. Подивимось, чи вони працелюбні та дружні. Зараз перевіримо виконання домашнього завдання учнів.

/Перевіряється правильність виконання домашньої вправи. Батьки беруть зошити і разом з учителем перевіряють, як виконала їхня дитина вправу./

-А тепер учні, представники відповідних сімей, поясніть звукове значення наших красунь-літер /я,ю,є,ї/

- Колективна робота сімей над виконанням тестів. Яка сім’я швидше?

 

ІV Оголошення теми, мети .

Вчитель: Отже, ми переконались, що сім’я - велика сила. А у школі ми маємо ще й нашу класну сім’ю. Сьогодні наша сім’я здійснить святкову подорож тернистими шляхами знань.

Встає хлопчик Апостроф:

- Ой, з собою візьміть мене.

Зла Помилка вас мине.

Я хоч знак не розділовий,

І відомий дітворі,

В словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Коли пишете слово сім’я,

Одразу стаю потрібним і я.

А тепер відгадайте,

Хто ж я?

Учні:

- Апостроф!

Вчитель:

-Так, діти, до нас завітав апостроф недарма, адже тема нашого уроку Апостроф. Ми сьогодні поглибимо й систематизуємо знання про правила вживання апострофа; навчимося правильно вимовляти та писати слова з апострофом.

А також формуватимемо в собі знання й відчуття роду, розуміння ролі сім’ї, поваги до членів родини, любов до батька, матері.

Подарунком батькам на нашому сімейному святі будуть ваші міцні набуті знання та оцінки!

 

V Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу .

Вчитель:

-Діти, які правила вживання апострофа вам відомі з уроків української мови в початкових класах? /діти розповідають/

Хлопчик Апостроф:

- Запишемо 1 - перший номер нашої святкової програми, який пропонують літери б,п,в,м,ф, які разом зі мною та нерозлучними супутницями - чотирма дівчатами я,ю,є,ї утворять слова.

Становляться букви б,п,в,м,ф, після них апостроф та я,ю,є, ї, всі тримають слова

Б’є, п’ять, солов’ї, сім’я, верф’ю.

Дівчинка Я:

Я тепер добре знаю, що сім’я – святий вузол, яким сполучаються люди в суспільстві.

Дівчинка Ю:

Сім’ю славлять розумні добрі діти.

Дівчинка Є:

Сім’єю своєю горжусь я.

Дівчинка Ї:

Кожна дитина дивиться на світ очима сім’ї.

Вчитель:

-Отже, а яке правило ми виведемо? Поглянемо на нашу табличку.

Діти:

- Апостроф пишеться завжди перед я,ю, є, ї після б,п,в,м,ф.

Хлопчик Апостроф:

- 2 номер нашої святкової програми! На наше свято завітала буква р.

Буква Р /хлопчик/:

- Після мене стоїть апостроф теж, але тоді, коли я твердий та стою в кінці складу, а коли м’який і в середині складу , тоді вибач апостроф – ти не потрібен. Ось порівняйте! /Тримає слова „бур’ян” та „буря”, діти записують/

Хлопчик Апостроф:

3 номер нашої святкової програми! До нас завітали префікси привітати батьків, але тільки ті, що закінчуються на приголосний.

Префікси / три хлопчики/ тримають слова: з’явився, об’ява, дит’ясла

Вчитель:

-Отже, а яке правило ми виведемо? Поглянемо на нашу таблицю.

Діти:

- Апостроф пишеться завжди перед я,ю, є, ї після префіксів, які закінчуються на приголосний.

 

 

Вчитель:

У нашому селі дуже багато людей із прізвищем Лук’янов. І у нашому класі є така сім’я.

Тато Лук’янов:

- Після к у всіх словах похідних від імені Лук’ян – Лук’яненко, Лук’янов.

Хлопчик Апостроф:

- До нас завітали гості іншомовних країн, які вітають всіх.

Хлопчик переодягнений в іноземця :

- У словах іншомовного походження після ж,ч,ш,г,к,х,р,п при роздільній вимові ставиться апостроф./ показує слова: Руж’є, П’ємонт, Х’юстон./

Вчитель:

- Діти, та є випадки, коли наш друг Апостроф не ставиться. Погляньте на таблицю і розкажіть. /Учні по черзі пояснюють/.

Фізкультхвилинка.

VІ Закріплення вивченого матеріалу.

Робота з підручником :

Вчитель записує слова, учень- відшукує з апострофом.

Вчитель:

-Зачитаємо прислів’я та приказки : Пояснимо вживання апострофа.

Нащо й клад, коли в сім’ї лад.

Добре ім’я – найкраще багатство.

Батьком – матір’ю не хваляться, а хваляться честю.

У всякім подвір’ї свої пір’я.

 

Робота з підручником :

Вправа.   /Вимова й написання слів у російській та українській мові./

Конкурси:

„Хто швидше виконає завдання?”(тести) - /батьки – діти/

Відгадай загадку:...

 Аналіз тексту:

«Гарна сім’я, де виростають гарні діти. Цими словами підкреслюється особлива роль родини у вихованні дітей . Лад у сім’ї веде до виховних успіхів. А це буває у такій сім’ї, де всі люблять і поважають одне одного, де панує дух взаємодопомоги, де всі живуть цілеспрямованим життям згуртованого, здорового колективу.»

Контрольно – оцінювальний етап.

Визначення кращих сімейних робіт.

Оцінювання роботи учнів та мотивація їх оцінок.

V Домашнє завдання .

Вчитель

-Опрацюйте та вивчіть параграф.

Виконайте вправу. Підготуйте усну розповідь „ Я і моя сім’я”

 

docx
Додано
13 лютого 2023
Переглядів
521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку