Пропоную авторські презентації до уроків мистецтва у 10 класах. Під час відбору матеріалу для презентації перевага віддавалась визначним світовим шедеврам. Намагалась інтегрувати матеріали з усіх підручників, запропонованих МОН України. Сподіваюсь, що дані розробки стануть у нагоді колегам. За бажанням, учитель може додати відеоролики або інші ілюстрації.
Особливості африканської архітектури Північна Африка набагато раніше встановила зв'язки з арабським і європейським світами, тому їх вплив особливо помітно в тутешніх будинках. Архітектура південніше Сахари є більш автентичною, вона пов'язана з давніми місцевими традиціями. Амфітеатр. Туніс. Гробниці Королей. Уганда
Особливості африканської архітектури Завдяки ізольованому місцю розташування (життя в глибоких джунглях, пустелі Сахара тощо), знаходячись далеко від європейської цивілізації, завдяки місцевим традиціям, природним умовам народи Африки зберегли свою тисячолітню архітектуру. У будівництві африканці різних регіонів використовували такі матеріали: солома (центральний субрегіон); бруд (захід);дерево (схід, південь, центр);земля (захід);камені (північ, південь).
Будинки у печерахЄ і таки народи, які не займаються будівництвом взагалі, а просто ховаються всередині заглиблень скель. Жителі пустель найчастіше живуть у печерах, де можна легко зробити кілька поверхів, а переміщаюся між ними за допомогою каналів. Меблі, ложе і полиціроблять просто — викопавши заглиблення в стіні.
Будинки селища Тьєбель. Селище розташоване у країні Буркіна-Фасо, фактично закрите для сторонніх. У селище є резиденція «королівського двору» — це кілька невеликих глинобитних споруд, повністю вкритих складними геометричними візерунками з фарб природного походження. Збудовано з бруду.
Основні кольори, що використовувались для прикраси африканського помешкання:червоний символізує кров, достаток, жертву, «кров землі» (воду), заклик до дощу. символізує мир, щастя, світло, чистоту і перехід з одного стану в інше, ініціацію.чорний символізує притулок духів померлих людей, предків, темні дощові хмари.білий
Піраміда-гробниця Хеопса. Найбільша серед усіх пірамід. Її вік – приблизно 4500 р. Була найвищою спорудою в світі до будівництва Ейфелевої вежі. Існує думка, що піраміда Хеопса є календарем, геодезичним приладом для вимірювання кутів, і компасом такої точності, що за ним можна звіряти найсучасніші компаси.
Великий Сфінкс (XXVII ст. до н. е.)Повністю висічений зі скелі і є найдавнішою монументальною скульптурою, що збереглася до наших днів. Обличчям Сфінкс схожий на фараоном Хефрена (одна з версій). Статуя завдовжки 73 м і висотою в 20 м. Стародавні єгиптяни завжди зображували своїх фараонів у вигляді лева, що захищає свої володіння від ворогів. Тому Сфінкса вважають стражником сусідніх пірамід.
Сучасний монастир Абу-Мена (IV ст.) Християнський мученик Міна Александрійський помер в кінці ІІІ-го ст. Тіло святого вивезли з Александрії на верблюді в пустелю. В один момент верблюд відмовився рухатися далі. Це було сприйнято як воля Божа, і мученика поховали на цьому місці. Місце поховання було забуте до тих пір, поки його дивовижним чином не виявив місцевий пастух, який дивовижним чином почав зцілювати хворих. Після зцілення дочки імператор Костянтин наказав закласти на тому місці церкву.
Дженненська мечеть (ХХ ст.)Збудована на місці зруйнованої у ХІІІ ст. Використано матеріал «банко» — суміш сіна, глини, рисового лушпиння та гною, який після сезону дощів розмивається водою і швидко руйнується. Тому, коли сезон дощів закінчується, місцеві жителі влаштовують річний фестиваль, головним завданням якого є відновлення мечеті.
Давньоєгипетські скульптури Зображували правителів, вельмож, богів, сфінксів. Більшість скульптур з відчуженим поглядом, статичні, їм властива повна симетрія – права й ліва частини тіла абсолютно ідентичні. Чоловічі фігури фарбували в червоно-коричневий колір, жіночі – у жовтий, волосся – у чорний; одяг – у білий.
Атрибути давньоєгипетських скульптур Клафт — смугаста хустка, що спускаються на плечі. Немеє — головна пов'язка. Корона — біла, у формі кеглі (символ Верхнього Єгипту), і циліндрична червона, з високим заокругленим виступом ззаду (символ Нижнього Єгипту). Урей — на пов'язці в середині лоба зображення священної кобри, берегині царської влади на землі і небі.
Маска фараона Тутанхамона. Вага 11,26 кг. Покривала голову та верхню частину тіла правителя. Зроблена з товстого листового золота. Хустку, брови і повіки інструктовані темно-синім склом, намисто, на грудях мумії – напівдорогоцінним камінням. Маска завдяки спеціальним ароматичним смолам була намертво приклеєна до обличчя мумії.
Погруддя цариці НефертітіЇї ім'я, вкрите ореолом з легенд і вигадок, стало символом усього прекрасного. Бюст з вапняку виконаний у натуральну величину. Нефертіті була «головною» дружиною фараона, вражала не лише своєю незвичайною красою, а й милосердям. Її оспівували в поемах і легендах.
Призначення живопису в ЄгиптіПрикрашав стіни гробниць, храмів, предмети домашнього вжитку. Сюжети: повсякденне життя людей, пейзажі, звірі та птахи. Малюнки лінійні, пласкі, без об’єму, перспективи й світлотіні. Зображуваались не конкретні люди, а певні типи, показані незмінно в розквіті літ.
Римський спадок Це архітектура Північної (Римської) Африка: Алжир, Туніс, Марокко, Лівії. Римляни, завоювавши на початку 1-го тисячоліття до н.е. Карфаген, почали його розбудовувати. Наслідували римські взірці, прикрашеними колонами і статуями: театр, амфітеатр, цирк, іподром, одеон (крите приміщення для музичних вистав), форум (майдан для громадських зібрань), арки (на честь важливої події, божества, імператора або знатної особи), терми. Арка Траяна. Тимгад, Алжир. Храм Юпітера. Дугга, Туніс
Мозаїка в римському спадку. Велике будівництво, що розгорнулося в африканських містах у ІІІ ст., приваблювало архітекторів, скульпторів, живописців і мозаїстів з Італії. Саме твори мозаїки стали найвищим мистецьким досягненням Північної Африки. Особливості мозаїки: вишукані кольори, різноманітні сюжети (міфологія, море, полювання, врожай тощо).
Мозаїка в римському спадку. Винайденням техніки мозаїки зі скляних кубиків (тесер) давало митцям можливість ускладнювати художнє рішення твору – зображення набували тривимірності. Шліфування й полірування мозаїчної поверхні посилювали інтенсивність кольорів і напівтонів тесер настільки, що, наприклад, декоративні бордюри відігравали роль рами для центрального панно.
Вежа Понте-Сіті в Йоганнесбурзі (1975 р.)54-поверховий циліндричний хмарочос. Був самим розкішним житловий будинок ПАР для білих. Темношкірі слуги жили на самих верхніх поверхах з крихітними вікнами. Було: пентхауси, винні погреба, сауни, оглядові майданчики на даху. На першому поверсі: магазини, перукарні, кегельбан, концертний зал.
Вежа Понте-Сіті в Йоганнесбурзі (1975 р.)На початку 1980-х потік інвестицій в передмістя вичерпався, і будівля занепала. Жителі з'їхали і в 1990-му район перетворився на трущоби. Будинок став притулком для біженців, злочинців, торговців наркотиками. Його внутрішній двір став місцем скидання сміття і самогубств. Після чотирьох десятиліть запустіння двір був заповнений уламками висотою на п'ять поверхів.
Ювелірні вироби Виготовляли із золота і срібла, бронзи й міді. Носили жінки і чоловіки, яких ховали разом з дорогоцінностями: каблучки-печатки, браслети, кулони, кольє, сережки, підвіски. Символи: квітка лотоса — відродження, розвиток і сонце; анкх — символ вічного життя (у вигляді хреста з кільцем).
Та же символика деторождения и изобилия прослеживается в декоративно-прикладных изделиях, созданных руками африканских женщин. Горшки, кувшины, корзины характерных округлых или яйцеобразных форм; глиняные сосуды украшаются резьбой, гравировкой, плетеные корзины и циновки – богатым орнаментом. Гонарство
Творче завдання. За вибором: розробіть ескіз логотипа чи фірмового знака вашої туристичної агенції; ескіз сучасного одягу африканців з використанням елементів стилістики (орнаменти, аксесуари тощо) Давнього Єгипту; розробити перелік туристичних послуг, спрямованих на задоволення потреб туристів під час подорожі, щоб клієнти зверталися саме до вашої агенції