Архітектура, живопис, декоративно-ужиткове мистецтво Африки

Про матеріал

Пропоную авторські презентації до уроків мистецтва у 10 класах. Під час відбору матеріалу для презентації перевага віддавалась визначним світовим шедеврам. Намагалась інтегрувати матеріали з усіх підручників, запропонованих МОН України. Сподіваюсь, що дані розробки стануть у нагоді колегам. За бажанням, учитель може додати відеоролики або інші ілюстрації.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Етнічна архітектура африканського культурного регіону

Номер слайду 2

Особливості африканської архітектури Північна Африка набагато раніше встановила зв'язки з арабським і європейським світами, тому їх вплив особливо помітно в тутешніх будинках. Архітектура південніше Сахари є більш автентичною, вона пов'язана з давніми місцевими традиціями. Амфітеатр. Туніс. Гробниці Королей. Уганда

Номер слайду 3

Особливості африканської архітектури Завдяки ізольованому місцю розташування (життя в глибоких джунглях, пустелі Сахара тощо), знаходячись далеко від європейської цивілізації, завдяки місцевим традиціям, природним умовам народи Африки зберегли свою тисячолітню архітектуру. У будівництві африканці різних регіонів використовували такі матеріали: солома (центральний субрегіон); бруд (захід);дерево (схід, південь, центр);земля (захід);камені (північ, південь).

Номер слайду 4

Круглі будинки африканських племен. Матеріали для стін: гній, пісок, земля, глина, трава. Часто можна зустріти будівлі, які мають не просто дах, а цілісний комплекс із даху і стін.

Номер слайду 5

Будинки бушменів. Деякі жителі Африки, наприклад, бушмени, звикли вести кочовий спосіб життя. Тому житло будують із сухої високої трави, хмизу. Тут можна зустріти переносні будинки, які «розкладаються».

Номер слайду 6

Будинки у печерахЄ і таки народи, які не займаються будівництвом взагалі, а просто ховаються всередині заглиблень скель. Жителі пустель найчастіше живуть у печерах, де можна легко зробити кілька поверхів, а переміщаюся між ними за допомогою каналів. Меблі, ложе і полиціроблять просто — викопавши заглиблення в стіні.

Номер слайду 7

Будинки селища Тьєбель. Селище розташоване у країні Буркіна-Фасо, фактично закрите для сторонніх. У селище є резиденція «королівського двору» — це кілька невеликих глинобитних споруд, повністю вкритих складними геометричними візерунками з фарб природного походження. Збудовано з бруду.

Номер слайду 8

Основні кольори, що використовувались для прикраси африканського помешкання:червоний символізує кров, достаток, жертву, «кров землі» (воду), заклик до дощу. символізує мир, щастя, світло, чистоту і перехід з одного стану в інше, ініціацію.чорний символізує притулок духів померлих людей, предків, темні дощові хмари.білий

Номер слайду 9

Архітектура стародавнього Єгипту

Номер слайду 10

Майже всі рідкісні символи архітектурних чудес,створені стародавніми цивілізаціями, розташовані саме в Єгипті. Належать до скарбниці світової культури.

Номер слайду 11

Культові споруди Єгипту. Це піраміди-гробниці для великих історичних особистостей, уособлюють могутність культури Єгипту. Їх 118. Будували піраміди не раби, як це прийнято вважати, а селяни, які під час розливів Нілу були вільні від польових робіт.

Номер слайду 12

Піраміда-гробниця Хеопса. Найбільша серед усіх пірамід. Її вік – приблизно 4500 р. Була найвищою спорудою в світі до будівництва Ейфелевої вежі. Існує думка, що піраміда Хеопса є календарем, геодезичним приладом для вимірювання кутів, і компасом такої точності, що за ним можна звіряти найсучасніші компаси.

Номер слайду 13

Рожева піраміда Снофру. Має максимально правильну форму, майже рівнобедрена, з низьким нахилом стін. Назва пов’язана з кольором кам’яних блоків, які набувають рожевого кольору під час заходу сонця.

Номер слайду 14

Піраміда-гробниця Хефрена. Друга за висотою, композиційно пов’язана з Великим Сфінксом. Її основа – практично ідеальний квадрат. При проведенні комп’ютерної перевірки виявилося, що відхилення від прямого кута складає всього дециметр.

Номер слайду 15

 Великий Сфінкс (XXVII ст. до н. е.)Повністю висічений зі скелі і є найдавнішою монументальною скульптурою, що збереглася до наших днів. Обличчям Сфінкс схожий на фараоном Хефрена (одна з версій). Статуя завдовжки 73 м і висотою в 20 м. Стародавні єгиптяни завжди зображували своїх фараонів у вигляді лева, що захищає свої володіння від ворогів. Тому Сфінкса вважають стражником сусідніх пірамід.

Номер слайду 16

 Великий Сфінкс (XXVII ст. до н. е.) Насправді великого Сфінкса називали Хармахіс; Греки іменували його Сфінксом. Зображення сфінкса було поширене в Єгипті і Малій Азії і поєднувало в собі риси людини і різних тварин; Великий Сфінкс служить Стражем дому Богів.

Номер слайду 17

Карнакські храми. Присвячені богам Єгипту. Кожен фараон намагався увічнити тут своє ім'я. Творці храмового комплексу мали намір вселити віруючим почуття трепету перед богами, розуміння того, що кожному у світі уготовано його місце.

Номер слайду 18

Карнакські храми. Храмова стеля підтримується цілим лісом колон (їх 134), щоб світло проникало з будь-якого боку. Кожна колона у висоту 24 м (восьмиповерхова будівля). Щоб обхопити кожну з колон — потрібно 6 людей, що взялися за руки.

Номер слайду 19

Карнакські храми. Посеред колонної зали височіє величний обеліск світу — 39-метровий гранітний моноліт червоного кольору у вигляді спрямованої вгору голки. У нього був брат-близнюк, який стояв поруч, але був зруйнуваний і його уламки розкидані навколо.

Номер слайду 20

Християнський Єгипет

Номер слайду 21

Монастир святої Катерини (IV ст.) Входить до числа найдавніших християнських монастирів, який за всю свою багаторічну історію ніколи не переставав діяти. Заснований біля підніжжя гори Синай, він протягом багатьох століть приваблює паломників з усього світу.

Номер слайду 22

Сучасний монастир Абу-Мена (IV ст.) Християнський мученик Міна Александрійський помер в кінці ІІІ-го ст. Тіло святого вивезли з Александрії на верблюді в пустелю. В один момент верблюд відмовився рухатися далі. Це було сприйнято як воля Божа, і мученика поховали на цьому місці. Місце поховання було забуте до тих пір, поки його дивовижним чином не виявив місцевий пастух, який дивовижним чином почав зцілювати хворих. Після зцілення дочки імператор Костянтин наказав закласти на тому місці церкву.

Номер слайду 23

Сучасний монастир Абу-Мена (IV ст.)

Номер слайду 24

Католицький собор Сен-Вінсен-де-Поль (ХІХ ст.)Названий на честь святого Вікентія де Поля, який, будучи католицьким священиком, був викуплений у Тунісі з арабської рабства. Особисто Папа Римський просив уряд Тунісу про збереження у мусульманській країні католицького храму.

Номер слайду 25

Мусульманські мотиви Африки

Номер слайду 26

Мечеть Зитуна (VІІ ст.)У перекладі означає «оливкове дерево». Матеріалом для будівництва мечеті стали руїни Карфагена.

Номер слайду 27

Мечеть Сіді Окба в Кайруані (VІІ ст.)Схожа на фортецю, де ховалися місцеві мешканці від набігів візантійців, з прекрасними інтер'єрами. дозволений доступ не мусульманам.

Номер слайду 28

Дженненська мечеть (ХХ ст.)Збудована на місці зруйнованої у ХІІІ ст. Використано матеріал «банко» — суміш сіна, глини, рисового лушпиння та гною, який після сезону дощів розмивається водою і швидко руйнується. Тому, коли сезон дощів закінчується, місцеві жителі влаштовують річний фестиваль, головним завданням якого є відновлення мечеті.

Номер слайду 29

Мистецтво стародавнього Єгипту

Номер слайду 30

Давньоєгипетські скульптури Зображували правителів, вельмож, богів, сфінксів. Більшість скульптур з відчуженим поглядом, статичні, їм властива повна симетрія – права й ліва частини тіла абсолютно ідентичні. Чоловічі фігури фарбували в червоно-коричневий колір, жіночі – у жовтий, волосся – у чорний; одяг – у білий.

Номер слайду 31

Атрибути давньоєгипетських скульптур Клафт — смугаста хустка, що спускаються на плечі. Немеє — головна пов'язка. Корона — біла, у формі кеглі (символ Верхнього Єгипту), і циліндрична червона, з високим заокругленим виступом ззаду (символ Нижнього Єгипту). Урей — на пов'язці в середині лоба зображення священної кобри, берегині царської влади на землі і небі.

Номер слайду 32

Маска фараона Тутанхамона. Вага 11,26 кг. Покривала голову та верхню частину тіла правителя. Зроблена з товстого листового золота. Хустку, брови і повіки інструктовані темно-синім склом, намисто, на грудях мумії – напівдорогоцінним камінням. Маска завдяки спеціальним ароматичним смолам була намертво приклеєна до обличчя мумії.

Номер слайду 33

Погруддя цариці НефертітіЇї ім'я, вкрите ореолом з легенд і вигадок, стало символом усього прекрасного. Бюст з вапняку виконаний у натуральну величину. Нефертіті була «головною» дружиною фараона, вражала не лише своєю незвичайною красою, а й милосердям. Її оспівували в поемах і легендах.

Номер слайду 34

Скульптурний портрет Рахотепа і Нофрет. Погребальний портрет. Фараон і його дружина зображені у розквіті сил (обов'язкова умова таких статуй), у канонічних позах (сидячи, рука на коліні).

Номер слайду 35

Давньоєгипетський живопис

Номер слайду 36

Призначення живопису в ЄгиптіПрикрашав стіни гробниць, храмів, предмети домашнього вжитку. Сюжети: повсякденне життя людей, пейзажі, звірі та птахи. Малюнки лінійні, пласкі, без об’єму, перспективи й світлотіні. Зображуваались не конкретні люди, а певні типи, показані незмінно в розквіті літ.

Номер слайду 37

Давньоєгипетські ієрогліфи. Представляли собою символічні зображення. Нимиробили як прості записи, так і складніші, наприклад записували вірші. Писання ієрогліфами було повільним процесом, оскільки кожен символ зображували окремо.

Номер слайду 38

Римський спадок в архітектурі Африки

Номер слайду 39

Римський спадок Це архітектура Північної (Римської) Африка: Алжир, Туніс, Марокко, Лівії. Римляни, завоювавши на початку 1-го тисячоліття до н.е. Карфаген, почали його розбудовувати. Наслідували римські взірці, прикрашеними колонами і статуями: театр, амфітеатр, цирк, іподром, одеон  (крите приміщення для музичних вистав), форум  (майдан для громадських зібрань), арки (на честь важливої події, божества, імператора або знатної особи), терми. Арка Траяна. Тимгад, Алжир. Храм Юпітера. Дугга, Туніс

Номер слайду 40

Руїни міського форуму. Лівія. Амфітеатр. Лептіс-Магна, Лівія. Руїни терм. Лептіс-Магна, Лівія. Мозаїка «Орфей слухає сирен». Туніс

Номер слайду 41

Мозаїка в римському спадку. Велике будівництво, що розгорнулося в африканських містах у  ІІІ ст., приваблювало архітекторів, скульпторів, живописців і мозаїстів з Італії. Саме твори мозаїки стали найвищим мистецьким досягненням Північної Африки. Особливості мозаїки: вишукані кольори, різноманітні сюжети (міфологія, море, полювання, врожай тощо).

Номер слайду 42

Мозаїка в римському спадку. Винайденням техніки мозаїки зі скляних кубиків (тесер) давало митцям можливість ускладнювати художнє рішення твору – зображення набували тривимірності. Шліфування й полірування мозаїчної поверхні посилювали інтенсивність кольорів і напівтонів тесер настільки, що, наприклад, декоративні бордюри відігравали роль рами для центрального панно.

Номер слайду 43

Творче завдання. Створіть ескіз північноафриканської мозаїки.

Номер слайду 44

Сучасна архітектура Африки

Номер слайду 45

Вежа Понте-Сіті в Йоганнесбурзі (1975 р.)54-поверховий циліндричний хмарочос. Був самим розкішним житловий будинок ПАР для білих. Темношкірі слуги жили на самих верхніх поверхах з крихітними вікнами. Було: пентхауси, винні погреба, сауни, оглядові майданчики на даху. На першому поверсі: магазини, перукарні, кегельбан, концертний зал.

Номер слайду 46

Вежа Понте-Сіті в Йоганнесбурзі (1975 р.)На початку 1980-х потік інвестицій в передмістя вичерпався, і будівля занепала. Жителі з'їхали і в 1990-му район перетворився на трущоби. Будинок став притулком для біженців, злочинців, торговців наркотиками. Його внутрішній двір став місцем скидання сміття і самогубств. Після чотирьох десятиліть запустіння двір був заповнений уламками висотою на п'ять поверхів.

Номер слайду 47

Вежа Понте-Сіті в Йоганнесбурзі (1975 р.)З 2001 будівля зазнала капітальної реконструкції. Тепер тут проживають прості люди, африканці та іммігранти, завдяки доступними розцінками (більше 3 000 чоловік темношкірого населення і приблизно 12 білих).

Номер слайду 48

Bo-Kaap: барвисте передмістя Кейптауна. Потрапивши на ці кам'яні вулиці зрозумієш, що все це сьогодення Африки. Ці об'єкти є в путівниках.

Номер слайду 49

Нотр-Дам-де-ла-Пе (1989 р.)Найбільший та найвищий собор світу. Розташований на в Кот-Д'івуарі, де всього 20% християн. На його будівництво було витрачено $300 мільйонів USD. Будувалася церква за зразком собору Святого Петра в Римі.

Номер слайду 50

Чефчауен. Блакитне місто в Марокко. Викликає захоплення у туристів завдяки домівкам, пофарбованим у яскраві зеленувато-блакитні барви.

Номер слайду 51

Бібліотека в Александрії (2001)Побудована на місці Александрійської бібліотеки, що існувала тут у давнину.

Номер слайду 52

Декоративно-ужиткове мистецтво Африки

Номер слайду 53

Ювелірні вироби Виготовляли із золота і срібла, бронзи й міді. Носили жінки і чоловіки, яких ховали разом з дорогоцінностями: каблучки-печатки, браслети, кулони, кольє, сережки, підвіски. Символи: квітка лотоса — відродження, розвиток і сонце; анкх — символ вічного життя (у вигляді хреста з кільцем).

Номер слайду 54

Гончарство. Символіка дітонародження і достатку простежується у декоративно-прикладних виробах, створених руками африканських жінок. Горщики, глечики характерних округлих або яйцеподібних форм прикрашалися багатим орнаментом.

Номер слайду 55

Та же символика деторождения и изобилия прослеживается в декоративно-прикладных изделиях, созданных руками африканских женщин. Горшки, кувшины, корзины характерных округлых или яйцеобразных форм; глиняные сосуды украшаются резьбой, гравировкой, плетеные корзины и циновки – богатым орнаментом. Гонарство

Номер слайду 56

Ткацтво тропічної Африки. Домінує малюнок із квадратів, трикутників і ромбів як символи родючості.

Номер слайду 57

Африканские традиционные орнаменты

Номер слайду 58

Африканские традиционные орнаменты

Номер слайду 59

Африканские традиционные орнаменты

Номер слайду 60

Творче завдання. За вибором: розробіть ескіз логотипа чи фірмового знака вашої туристичної агенції; ескіз сучасного одягу африканців з використанням елементів стилістики (орнаменти, аксесуари тощо) Давнього Єгипту; розробити перелік туристичних послуг, спрямованих на задоволення потреб туристів під час подорожі, щоб клієнти зверталися саме до вашої агенції

Номер слайду 61

Творче завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 12
Оцінки та відгуки
  1. Барабанчук Віра Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Волошенко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ковалюк Людмила Леонідівна
    Дякую Вам за змістовну презентацію. Робота цікава і креативна.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Єрмак Марина Миколаївна
    Дякую за презентацію.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Горак Наталя Анатоліївна
    Дякую дуже за таку допомогу! Матеріал якісний, цікавий, поданий у належному вигляді. Ще раз дякую за Вашу працю!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Da Sharckll
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Дзюра Руслана Антонівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Горбатенко Олена Степанівна
    Дякую за таку змістовну роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. vazhinska ludmila
    Дуже добре!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Ваган Вікторія Анатоліївна
    Дуже пізнавально і грамотно.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 9 відгуків
pptx
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
25 липня 2018
Переглядів
54426
Оцінка розробки
5.0 (12 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку