Арифметична прогресія, її властивості. Формула n – го члена.

Про матеріал

Ввести поняття арифметичної прогресії, розглянути її властивості; вивести формулу n – го члена та навчити учнів застосовувати її до розв'язування задач.

Розвивати в учнів вміння працювати в групах, самостійно опрацьовувати навчальний матеріал та пояснювати його однокласникам.

Виховувати в учнів культуру математичного мовлення.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Алгебра

9 клас

 

 

Вчитель математики

ОНЗ "Трепівська ЗШ І-ІІІ ст."

Гриценко А.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Трепівка, 2018

Тема уроку: Арифметична прогресія, її властивості. Формула n – го      члена.

 

Мета уроку: Ввести поняття арифметичної прогресії, розглянути її   властивості; вивести формулу n – го члена та навчити учнів застосовувати її до розв’язування задач.

                            Розвивати в учнів вміння працювати в групах, самостійно опрацьовувати навчальний матеріал та пояснювати його однокласникам.

                            Виховувати в учнів культуру математичного мовлення.  

 

Тип уроку:   Урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку:

  1. Організаційна частина.

 

  1. Актуалізація опорних знань:
    1.         Перевірка домашнього завдання:
    2.         Фронтальне опитування:
      • як позначаються послідовності і їх члени?
      • яка послідовність називається скінченною?
      • яка послідовність називається нескінченною?
      • способи задавання послідовностей.
    3.         Усні вправи:

         Визначити способи задавання послідовностей:

         а ) ( bn ): 0,1; 7; 0,2; 8; 0,3; 9.

         б )  ( bn ): дільники числа 24.

 

n

1

2

3

4

an

5

8

11

14

         в )

 

 

 

          г ) an  = 5n;      an = 2 n + 1.

          д ) an+1 = an ∙ 3, а1 = 4.

        Для завдання а ): - скільки членів має послідовність?

  • назвати третій член послідовності?
  • який номер має член, що дорівнює 0,3?
  • який член є наступним за числом 8?
  • який член є попереднім до числа 7?

 

 III. Мотивація учбової діяльності.

 

 IV. Засвоєння нових знань:

 

 

Означення арифметичної прогресії

    Арифметичною прогресією називається послідовність, кожний член якої, починаючи із другого, дорівнює попередньому члену, до якого додається одне й те ж число.

     Це число називається різницею арифметичної прогресії і позначається d (d – початкова буква латинського слова differentia – різниця )

    Тоді арифметичну прогресію можна задати рекурентною формулою:

                                                 аn+1 = an + d, звідки d = an+1 - an

Приклад 1:   1; 4; 10; 13; 16; 19; 22; …

                    У цій послідовності кожний член, починаючи з другого, дорівнює попередньому, до якого додається число 3, тобто d = 3.

Приклад 2:   -2; -4; -6; -8; -10;…

                   У цій послідовності кожний член, починаючи з другого, дорівнює попередньому, до якого додається число -2, тобто d = -2.

    Наведіть свій приклад арифметичної прогресії

 

Формула n – го члена арифметичної прогресії

Нехай перший член арифметичної прогресії а1, d – різниця. Тоді за означенням арифметичної прогресії :

                      а2 = а1 + d;

                      а3 = а2 + d = ( а1 + d ) + d = а1 + 2d;

                      а4 = а3 + d = ( а1 + 2d ) + d = а1 + 3d;

                      а5 = а4 + d = ( а1 + 3d ) + d = а1 + 4d.

Помічаємо, що у цих формулах коефіцієнт при d на 1 менший від порядкового номера члена прогресії. Отже можна записати:

 

аn = а1 + ( n -1 ) d  - формула n – го члена арифметичної прогресії.

 

Застосування формули n – го члена для знаходження довільного її члена

Приклад: Знайти дев′ятий член арифметичної прогресії ( аn ): 5; 4,2; 3,4; …

Розв’язання:

Маємо: а1 = 5. Знайдемо різницю прогресії: d  = 4,2 – 5 = - 0,8. Тоді

  а9 = а1 +8d,   а9 = 5 + ( - 0,8 ) ∙ 8 = - 1,4.

Завдання: Знайти вісімнадцятий член арифметичної прогресії: 1; 1,3; 1,6;…

 

Застосування формули n – го члена для знаходження її першого члена

Приклад: Знайти перший член арифметичної прогресії ( аn ), у якій d = - 2, а8 = 93.

Розв’язання:

Застосуємо формулу n – го члена арифметичної прогресії для n = 8:

 

а8 = а1 + 7d і підставимо відомі значення:  93 = а1 + 7 ∙ ( – 2 ),

                                                                        93 = а1 – 14,

                                                                         а1 = 93 + 14,

                                                                         а1 = 107.

Завдання: Знайти перший член арифметичної прогресії, якщо її різниця дорівнює 0,5,  а дев’ятий член 3.

 

Застосування формули n – го члена для знаходження різниці арифметичної прогресії

Приклад: Знайти різницю арифметичної прогресії ( аn ), у якій а1 = 10, а5 = 22.

Розв’язання:

Застосуємо формулу n – го члена арифметичної прогресії для n = 5:

а5 = а1 + d( n – 1 ) і підставимо відомі значення:  22 = 10 + d ∙ 4,

                                                                                   4d = 22 – 10,

                                                                                   4d = 12,

                                                                                     d = 3.

Завдання: Знайти різницю арифметичної прогресії ( аn ), у якій а1 = 28, а15 = - 21.

 

Застосування формули n – го члена для знаходження номера її члена

Приклад: Чи є число 181 членом арифметичної прогресії, у якій а1 = 3, d = 5?

Розв’язання:

Число 181 буде членом прогресії, якщо існує таке натуральне число n  - порядковий номер члена прогресії,  що аn = 181.

Застосуємо формулу n – го члена арифметичної прогресії: аn = а1 + ( n -1 ) d 

   181 = 3 + ( n – 1 ) ∙ 5,

   181 = 3 + 5n – 5,

   181 = 5n – 2,

    5n = 181 + 2,

    5n = 183,

      n = 36,6.

Число 36,6 не є натуральним, тому число 181 не є членом арифметичної прогресії.

 

V. Первинне осмислення та сприйняття отриманих знань.

 

а1

d

Арифметична прогресія

1

2

 

0

-2

 

5

0

 

1,1

-0,5

 

 

VI. Використання знань в стандартних умовах.

Розв’язування вправ.

 

VII. Підсумок уроку.

 

VIII. Домашнє завдання.

 

doc
До підручника
Алгебра 9 клас (Тарасенкова Н.А., Богатирьова І.М., Коломієць О.М., Сердюк З.О.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
6270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку