Ввести поняття арифметичної прогресії, розглянути її властивості; вивести формулу n – го члена та навчити учнів застосовувати її до розв'язування задач.
Розвивати в учнів вміння працювати в групах, самостійно опрацьовувати навчальний матеріал та пояснювати його однокласникам.
Виховувати в учнів культуру математичного мовлення.
Алгебра
9 клас
Вчитель математики
ОНЗ "Трепівська ЗШ І-ІІІ ст."
Гриценко А.О.
Трепівка, 2018
Тема уроку: Арифметична прогресія, її властивості. Формула n – го члена.
Мета уроку: Ввести поняття арифметичної прогресії, розглянути її властивості; вивести формулу n – го члена та навчити учнів застосовувати її до розв’язування задач.
Розвивати в учнів вміння працювати в групах, самостійно опрацьовувати навчальний матеріал та пояснювати його однокласникам.
Виховувати в учнів культуру математичного мовлення.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку:
Визначити способи задавання послідовностей:
а ) ( bn ): 0,1; 7; 0,2; 8; 0,3; 9.
б ) ( bn ): дільники числа 24.
n |
1 |
2 |
3 |
4 |
an |
5 |
8 |
11 |
14 |
в )
г ) an = 5n; an = 2 n + 1.
д ) an+1 = an ∙ 3, а1 = 4.
Для завдання а ): - скільки членів має послідовність?
III. Мотивація учбової діяльності.
IV. Засвоєння нових знань:
Означення арифметичної прогресії
Арифметичною прогресією називається послідовність, кожний член якої, починаючи із другого, дорівнює попередньому члену, до якого додається одне й те ж число.
Це число називається різницею арифметичної прогресії і позначається d (d – початкова буква латинського слова differentia – різниця )
Тоді арифметичну прогресію можна задати рекурентною формулою:
аn+1 = an + d, звідки d = an+1 - an
Приклад 1: 1; 4; 10; 13; 16; 19; 22; …
У цій послідовності кожний член, починаючи з другого, дорівнює попередньому, до якого додається число 3, тобто d = 3.
Приклад 2: -2; -4; -6; -8; -10;…
У цій послідовності кожний член, починаючи з другого, дорівнює попередньому, до якого додається число -2, тобто d = -2.
Наведіть свій приклад арифметичної прогресії
Формула n – го члена арифметичної прогресії
Нехай перший член арифметичної прогресії а1, d – різниця. Тоді за означенням арифметичної прогресії :
а2 = а1 + d;
а3 = а2 + d = ( а1 + d ) + d = а1 + 2d;
а4 = а3 + d = ( а1 + 2d ) + d = а1 + 3d;
а5 = а4 + d = ( а1 + 3d ) + d = а1 + 4d.
Помічаємо, що у цих формулах коефіцієнт при d на 1 менший від порядкового номера члена прогресії. Отже можна записати:
аn = а1 + ( n -1 ) d - формула n – го члена арифметичної прогресії.
Застосування формули n – го члена для знаходження довільного її члена
Приклад: Знайти дев′ятий член арифметичної прогресії ( аn ): 5; 4,2; 3,4; …
Розв’язання:
Маємо: а1 = 5. Знайдемо різницю прогресії: d = 4,2 – 5 = - 0,8. Тоді
а9 = а1 +8d, а9 = 5 + ( - 0,8 ) ∙ 8 = - 1,4.
Завдання: Знайти вісімнадцятий член арифметичної прогресії: 1; 1,3; 1,6;…
Застосування формули n – го члена для знаходження її першого члена
Приклад: Знайти перший член арифметичної прогресії ( аn ), у якій d = - 2, а8 = 93.
Розв’язання:
Застосуємо формулу n – го члена арифметичної прогресії для n = 8:
а8 = а1 + 7d і підставимо відомі значення: 93 = а1 + 7 ∙ ( – 2 ),
93 = а1 – 14,
а1 = 93 + 14,
а1 = 107.
Завдання: Знайти перший член арифметичної прогресії, якщо її різниця дорівнює 0,5, а дев’ятий член 3.
Застосування формули n – го члена для знаходження різниці арифметичної прогресії
Приклад: Знайти різницю арифметичної прогресії ( аn ), у якій а1 = 10, а5 = 22.
Розв’язання:
Застосуємо формулу n – го члена арифметичної прогресії для n = 5:
а5 = а1 + d( n – 1 ) і підставимо відомі значення: 22 = 10 + d ∙ 4,
4d = 22 – 10,
4d = 12,
d = 3.
Завдання: Знайти різницю арифметичної прогресії ( аn ), у якій а1 = 28, а15 = - 21.
Застосування формули n – го члена для знаходження номера її члена
Приклад: Чи є число 181 членом арифметичної прогресії, у якій а1 = 3, d = 5?
Розв’язання:
Число 181 буде членом прогресії, якщо існує таке натуральне число n - порядковий номер члена прогресії, що аn = 181.
Застосуємо формулу n – го члена арифметичної прогресії: аn = а1 + ( n -1 ) d
181 = 3 + ( n – 1 ) ∙ 5,
181 = 3 + 5n – 5,
181 = 5n – 2,
5n = 181 + 2,
5n = 183,
n = 36,6.
Число 36,6 не є натуральним, тому число 181 не є членом арифметичної прогресії.
V. Первинне осмислення та сприйняття отриманих знань.
а1 |
d |
Арифметична прогресія |
1 |
2 |
|
0 |
-2 |
|
5 |
0 |
|
1,1 |
-0,5 |
|
VI. Використання знань в стандартних умовах.
Розв’язування вправ.
VII. Підсумок уроку.
VIII. Домашнє завдання.