Заняття з елементами тренінгу
«Психічне здоров’я. Як його зберегти?»
Підготувала практичний психолог
Криворізької загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №62
Лубенець Олена Леонідівна
Мета: ознайомити учнів з поняттям «психічне здоров’я», формувати ціннісне ставлення до свого здоров’я, мотивацію до збереження психічного здоров'я як необхідної складової життєдіяльності успішної людини.
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, ватман, папір А4, фломастери.
Хід заняття
1. Привітання. Оголошення теми заняття
Психолог:
- Добрий день. Сьогоднішнє наше заняття присвячене здоров’ю і зокрема здоров’ю психічному. Ви, мабуть, не раз чули це словосполучення «психічне здоров’я», але чи розумієте ви що саме мається на увазі, що означають ці слова. І на початку заняття пропоную вам вправу, яка допоможе нам розібратися, що саме означають слова «психічне здоров’я».
2. Вправа «Асоціації»
Мета: налаштувати на заняття, визначити рівень знань щодо теми заняття, створити основу для більш змістовної роботи.
Учасники по черзі називають 1-2 асоціації до визначення «психічне здоров’я». Після цього всі названі асоціації обговорюються, з’ясовуються причини виникнення подібних асоціацій.
3. Інформація психолога «Всесвітній день психічного здоров’я»
Психолог:
- Всесвітня організація охорони здоров'я визначає психічне здоров'я як стан благополуччя, при якому людина може реалізувати свій власний потенціал, свої здібності, протистояти звичайним життєвим стресам, продуктивно навчатися і працювати, робити внесок в свою спільноту.
10 жовтня відзначають Всесвітній день психічного здоров’я. Цей день запропонований Всесвітньою організацією охорони здоров'я щоб привернути увагу до проблеми психічного здоров’я, підвищити рівень обізнаності населення з цієї проблеми, зменшити поширення депресивних розладів, шизофренії, хвороби Альцгеймера, наркотичної залежності, епілепсії та розумової відсталості. В Україні, згідно статистики, 1,2 млн. жителів (це більше 3 % населення) страждає психічними розладами і цей показник з кожним роком зростає.
4. Робота в групах «Що впливає на психічне здоров’я?»
Мета: вчити розмірковувати, робити висновки, сприяти усвідомленню відповідальності за власне здоров’я.
Учасники об’єднуються в групи. Завдання для роботи в групах: визначити від чого залежить психічне здоров’я людини, що впливає на психічне здоров’я, які чинники мають позитивний вплив на психічне здоров’я, а які – негативний. Після обговорень групи презентують свої наробки.
5. Вправа «Дзеркало і мавпа»
Мета: забезпечити психологічне розвантаження, поліпшити емоційний стан, відновити сили для подальшої роботи.
Учасники об’єднуються в пари. Один з учасників пари буде «дзеркалом», а другий – «мавпою». «Мавпа», опинившись перед «дзеркалом», поводиться досить вільно: її міміка, пантоміма, жестикуляція дуже різноманітні. «Дзеркало» повторює якомога точніше всі рухи «мавпи».
Через деякий час учасники міняються ролями.
Після завершення можна обговорити труднощі, що виникли під час виконання цієї вправи.
6. Робота в групах «Порадник підлітку «Як зберегти психічне здоров’я»
Мета: формувати усвідомлення цінності психічного здоров’я, його значимості для повноцінного життя.
Психолог:
- Особливого значення проблема збереження психічного здоров’я має для дітей та підлітків. В дитинстві закладається основа здоров’я людини, потенціал для майбутнього життя. Легковажне ставлення до свого здоров’я в подальшому може призвести до небажаних наслідків. Яких правил слід дотримуватись, щоб зберегти власне психічне здоров’я, а отже мати змогу розкрити свій власний потенціал, протистояти стресам і повною мірою реалізуватися в житті?
Учасники об’єднуються в групи. Завдання для роботи в групах: скласти поради для підлітків зі збереження психічного здоров’я. По завершенні групи презентують свої наробки, обмінюються думками.
7. Міні-лекція «5 простих правил для збереження психічного здоров’я» (Додаток 1).
Психолог супроводжує свою розповідь презентацією «Як зберегти психічне здоров’я» (Додаток 2).
8. Вправа «Цікаве – корисне»
Мета: отримати зворотній зв'язок від учасників, сприяти більш свідомому засвоєнню інформації учасниками.
Психолог:
- Ви добре попрацювали на занятті. Мені було приємно з вами співпрацювати. А тепер давайте згадаєм, що відбувалось на занятті і по черзі скажемо, що для вас було цікавим, а що – корисним.
Учасники висловлюють свої думки.
9. Вправа «Побажання»
Учасники по колу висловлюють побажання один одному, починаючи зі слів: «Бажаю тобі бути здоровим і … ». Завершують фразу своїми словами, наприклад: «… і завжди мати гарний настрій» або «… і більше спілкуватися з позитивними людьми» і т.п.
Додаток 1
5 простих правил для збереження психічного здоров’я
Дотримуйтесь режиму дня
Для збереження психічного здоров’я дуже важливо дотримуватися режиму дня, вчасно вставати і лягати спати. Правильний режим – планування дня, прийом їжі в один і той же час, короткі перерви в роботі і навчанні, повноцінний нічний сон – допомагають уникнути почуття тривоги, зберігати працездатність, впевненість і добрий настрій впродовж дня.
Харчуйтеся раціонально
Їжа впливає не тільки на фізичний, а й на психічний стан людини. Недаремно кажуть: «Ти є тим, що їси». Деякі продукти (сіль, цукор, цибуля, часник, газовані напої) часто збільшують кількість гормонів в організмі, які сприяють прояву ненависті, гніву, спричиняють емоційну напругу. І навпаки – вживання великої кількості води, фруктів, овочів допомагає керувати емоціями, підтримувати стабільний емоційний стан.
Будьте фізично активними
Фізичне здоров’я безпосередньо пов’язане з психічним. Фізичні вправи не лише загартовують організм, захищають судини, стимулюють серцеву діяльність, а й сприяють утворенню гормонів – ендорфінів, які поліпшують настрій, діють як натуральні природні енергетики. Навіть короткі прогулянки на свіжому повітрі сприяють покращенню вашого душевного стану. А штучне обмеження руху, гіпоактивність навпаки призводять до пригніченого настрою, гальмують розумові процеси.
Спілкуйтеся з приємними людьми
Знаходьте час для спілкування з друзями, з небайдужими до вас людьми. Спілкування з близькими, рідними за духом людьми є психологічним ресурсом для кожного з нас, допомагає справлятися з неприємностями, додає оптимізму і впевненості в своїх силах.
За можливості уникайте спілкування з тими, хто свідомо чи несвідомо знецінює ваші успіхи.
Вчіться позитивно мислити
Позитивне мислення – це вміння знаходити в будь-який момент життя привід для радості і сприймати невдачі раціонально, аналізуючи причини і приймаючи їх як цінний досвід.
Мислити позитивно не означає викинути з життя всі негативні емоції. Неприємності все одно трапляються, і не реагувати на них неможливо. Зате цілком реально навіть в дуже неприємній ситуації знайти плюси і нові можливості для себе. Переваг у позитивного мислення багато. Люди з позитивним сприйняттям життя рідше хворіють, вони бадьорі та впевнені в собі, добре виглядають і досягають успіху.