Арт-терапія (з англ. «art-therapy» – лікування мистецтвом) – це метод реанімації душі через архітектурні пам’ятки, культові споруди, релігійний живопис, скульптуру, який спрямований на зміну психо-емоційного стану людини, заспокоєння і умиротворення, зниження негативного впливу стресових ситуацій, чи станів.
Арт-терапевтична робота в різних вікових групах. Арт-терапія для дітей дошкільного віку: малюнок, ліплення, робота з піском, музичні заняття, ігри з кольорами, ляльками, природними матеріалами, вистави. Арт-терапія для дітей шкільного віку: малювання, казки, або фантастичні розповіді, робота з пластичними і сипкими матеріалами, танці й музика, рухові вправи (йога, кардіовправи). Арт-терапія для дітей підліткового віку: малювання, театр, пісок, глина, пантоміма: нетрадиційні напрямки образотворчої діяльності;колаж з малюнків, фотографій, символів, природних матеріалів; пальчиковий театр та нетрадиційні форми роботи з папером;сюжетно – рольові ігри.
Символіка кольорів у арт-терапії: Червоний – уособлює силу, натиск, волю до перемоги, енергію. Жовтий колір – це розум в найвищій формі. Зелений колір – це самоідентифікація людини, її місця в соціумі. Синій - колір сталості, завзятості, наполегливості, вірності, самовідданості, серйозності, строгості. Коричневий колір – це стабільність, відданість справі, сталість, скромність, неприступність, цілеспрямованість, твердість рішень. Білий колір вважається досконалим, завершеним, самодостатнім, символізує остаточне рішення. Чорний колір – асоціюється з загадковістю, таємничістю, страхом, працелюбністю, асоціальністю, негативізмом, ірраціоналізмом, жалобою. Сірий – колір сили для слабких і вразливих, невпевнених в собі, дозволяє звільнитись, заспокоює. Срібний колір – це прагнення волі і намагання подолати обмеження. Фіолетовий колір – колір ідеалізму, підвищує самооцінку, є символом внутрішньої концентрації, смирення, містичних знань, духовного зростання, жертовності, прагнення внутрішньої свободи.
Завдання терапії малюванням: усвідомлення власних можливостей, свого оточення, моделювання різнопланових взаємин та емоцій;вільне вираження думок, відчуттів, мрій та надій; звільнення від конфліктів та надмірних переживань, розвиток емпатії;виявлення і усвідомлення проблем клієнтів, складних для вербалізації;розвиток тілесно-рухової координації;безболісна зустріч з неприємними, лякаючими, травмуючими образами; зняття психічної напруги, стресових станів, корекція невротичних станів, страхів.
ВИСНОВКИУ змісті освіти ставиться акцент на розвитку творчих та інтелектуальних здібностей дитини, на її самовираженні та підтримці дитини педагогами. Засоби арт-терапії дають практично безмежні можливості для становлення особистості, прояву її самостійності, креативності, власної волі та цілеспрямованості. Педагог повинен створити оптимальні умови для нормальної реалізації можливостей кожної дитини, її схильностей. Арт-терапевтичні технології спрямовані на соціалізацію проблемних дітей, полегшення їхнього подальшого життя, виховання толерантності в інших громадянах. В Україні арт-терапія поєднує психотерапію, педагогіку, економічну вигоду та інноваційні підходи.