Використання засобів арт-педагогіки та арт-терапії в роботі соціального педагога з підлітками.
За останні десятиліття методи арт-терапії користуються широкою популярністю серед психологів та соціальних педагогів. Оскільки, сучасний соціальний педагог повинен володіти новітніми техніками й технологіями роботи в соціальній сфері, арт-терапія стає невід’ємною частиною його діяльності, як спеціаліста. Соціальний педагог працює з сім’ями у складних життєвих обставинах, безпритульними, асоціальними дітьми, дітьми з особливими освітніми потребами. Ці категорії потребують специфічного підходу, а саме мистецтво дає можливість примирити суспільство з особливими його членами.
Арт-терапія (з англ. art-therapy – лікування мистецтвом) – це метод реанімації душі через архітектурні пам’ятки, культові споруди, релігійний живопис, скульптуру, який спрямований на зміну психо-емоційного стану людини, заспокоєння і умиротворення, зниження негативного впливу стресових ситуацій, чи станів.
Арт-терапія завжди була найкращою і найм’якшою формою корекції емоційно нестабільної поведінки, нею користуються для зняття психічної напруги, для заспокоєння, умиротворення, чи зосередження. Хоча психотерапевти переконують, що вони першими помітили позитивний вплив мистецтва на хворих, але в соціальній роботі, навіть у стародавньому світі мистецтво було найдоступнішим методом лікування. Тогочасні ескулапи намагались повернути до нормального життя людей, які постраждали у війнах, примушуючи їх споглядати театральні вистави, картини, самостійно створювати музичні твори.
Становлення соціального педагога, як арт-терапевта відбулось завдяки об'єднанню засобів мистецтва та методів вербального впливу на людей та розділенню різних форм арт-терапевтичної роботи, залежно від завдань і характеру групи пацієнтів.
Методи сучасної арт-терапії:
Формами сучасної арт-терапії є:
Групова арт-терапія застосовується, якщо потрібно соціалізувати особистість, або групу осіб з однаковими проблемами (посттравматичні стани, наслідки військових дій, жертви булінгу, чи переслідувань).
Індивідуальну арт-терапію застосовують у роботі з дітьми та дорослими, які мають проблеми вербалізацїї (аутисти, особи з мовленнєвими порушеннями — заїкуватість, мало-контактність, дислексія, дисграфія) та щодо клієнтів зі складними переживаннями (посттравматичні розлади, жертви військових дій та конфліктів, учасники і жертви булінгу тощо)
Прикладні завдання, які розв′язують арт-терапевтичні заняття:
Арт-терапевтична робота в різних вікових групах:
Характеристика методів арт-терапії:
Лялькотерапія. Пісочна терапія.
Символіка кольорів у арт-терапії:
Червоний – уособлює силу, натиск, волю до перемоги, енергію.
Жовтий колір – це розум в найвищій формі.
Зелений колір – це самоідентифікація людини, її місця в соціумі.
Синій - колір сталості, завзятості, наполегливості, вірності, самовідданості, серйозності, строгості.
Коричневий колір – це стабільність, відданість справі, сталість, скромність, неприступність, цілеспрямованість, твердість рішень.
Білий колір вважається досконалим, завершеним, самодостатнім, символізує остаточне рішення.
Чорний колір – асоціюється з загадковістю, таємничістю, страхом, працелюбністю, асоціальністю, негативізмом, ірраціоналізмом, жалобою.
Сірий – колір сили для слабких і вразливих, невпевнених в собі, дозволяє звільнитись, заспокоює.
Срібний колір – це прагнення волі і намагання подолати обмеження.
Фіолетовий колір – колір ідеалізму, підвищує самооцінку, є символом внутрішньої концентрації, смирення, містичних знань, духовного зростання, жертовності, прагнення внутрішньої свободи.
Завдання терапії малюванням:
ВИСНОВКИ