"Арт-терапія в роботі соціального педагога з дітьми з ООП"

Про матеріал
Методичні рекомендації до презентації "Арт-терапія в роботі соціального педагога з дітьми з ООП".
Перегляд файлу

Використання  засобів  арт-педагогіки  та  арт-терапії  в  роботі  соціального  педагога  з  підлітками.

За останні десятиліття методи арт-терапії користуються широкою популярністю серед психологів та соціальних педагогів. Оскільки, сучасний соціальний педагог повинен володіти новітніми техніками й технологіями роботи в соціальній сфері, арт-терапія стає невід’ємною частиною його діяльності, як спеціаліста. Соціальний педагог працює з сім’ями у складних життєвих обставинах, безпритульними, асоціальними дітьми, дітьми з особливими освітніми потребами. Ці категорії потребують специфічного підходу, а саме мистецтво дає можливість примирити суспільство з особливими його членами.

Арт-терапія (з англ. art-therapy – лікування  мистецтвом) – це метод  реанімації  душі  через  архітектурні  пам’ятки,  культові  споруди,  релігійний  живопис,  скульптуру, який  спрямований  на  зміну  психо-емоційного  стану людини,  заспокоєння  і  умиротворення, зниження  негативного  впливу  стресових  ситуацій, чи станів.

Арт-терапія завжди була найкращою і найм’якшою формою корекції емоційно нестабільної  поведінки, нею  користуються для зняття психічної напруги, для заспокоєння, умиротворення, чи зосередження. Хоча психотерапевти переконують, що вони першими помітили позитивний вплив мистецтва на хворих, але в соціальній роботі, навіть у стародавньому світі мистецтво було найдоступнішим методом лікування. Тогочасні ескулапи намагались повернути до нормального життя людей, які постраждали у війнах, примушуючи їх споглядати театральні вистави, картини, самостійно створювати музичні твори.
Становлення соціального педагога, як арт-терапевта відбулось завдяки об'єднанню засобів мистецтва та методів вербального впливу на людей та розділенню  різних  форм  арт-терапевтичної  роботи,  залежно  від завдань і характеру групи пацієнтів.

                                      Методи сучасної арт-терапії:

  • використання готових творів про­фесійних митців (картини, музика тощо);
  • використання самостійної творчості підлітків.

Формами сучасної арт-терапії є:

Групова арт-терапія застосовується, якщо потрібно соціалізувати особистість, або групу осіб з однаковими проблемами (посттравматичні стани, наслідки військових дій, жертви булінгу, чи переслідувань).

Індивідуальну арт-терапію застосовують у роботі з дітьми та дорослими, які мають про­блеми вербалізацїї (аутисти, особи з мовлен­нєвими порушеннями — заїкуватість, мало-контактність, дислексія, дисграфія) та щодо клієнтів зі складними переживаннями (посттравматичні розлади, жертви військових дій та конфліктів, учасники і жертви булінгу тощо)

 

Прикладні завдання, які розв′язують арт-терапевтичні заняття:

  1. Виховні.
  2. Корекційні.
  3. Діагностичні.
  4. Розвивальні.

 

Арт-терапевтична робота в різних вікових групах:

  • Арт-терапія  для  дітей  дошкільного  віку:  малюнок, ліплення, робота з піском, музичні заняття, ігри з кольорами, ляльками, природними матеріалами, вистави.
  • Арт-терапія для дітей шкільного віку: малювання, казки, або фантастичні розповіді, робота з пластичними і сипкими матеріалами, танці й музика, рухові вправи (йога, кардіовправи).
  • Арт-терапія для дітей підліткового віку: малювання, театр, пісок, глина, пантоміма:
  • нетрадиційні напрямки образотворчої діяльності;
  • колаж з малюнків, фотографій, символів, природних матеріалів;
  • нетрадиційні форми роботи з папером;
  • сюжетно – рольові  ігри.

 

Характеристика методів арт-терапії:
Лялькотерапія.                                     Пісочна терапія.

  • Ізотерапія.                                            Кляксографія.
  • Фольклорна арт-терапія.                   Екотерапія.
  • Конструювання.                                   Орігамі.
  • Бібліотерапія.                                     Музикотерапія.
  • Казкотерапія.                                     Ігротерапія.
  • Фототерапія.                                     Кінотерапія.

 

                                        Символіка кольорів у арт-терапії:

Червоний – уособлює силу, натиск, волю до перемоги, енергію.

Жовтий  колір – це розум в найвищій формі.

Зелений  колір – це самоідентифікація людини, її місця в соціумі.

Синій - колір сталості, завзятості, наполегливості, вірності, самовідданості, серйозності, строгості.

Коричневий колір – це стабільність, відданість справі, сталість, скромність, неприступність, цілеспрямованість, твердість рішень.

Білий  колір вважається досконалим, завершеним, самодостатнім, символізує остаточне рішення.

Чорний колір – асоціюється з загадковістю, таємничістю, страхом, працелюбністю, асоціальністю, негативізмом, ірраціоналізмом, жалобою.

Сірий – колір сили для слабких і вразливих, невпевнених в собі, дозволяє звільнитись, заспокоює.

Срібний  колір – це прагнення волі і намагання подолати обмеження.

Фіолетовий  колір – колір ідеалізму, підвищує самооцінку, є символом внутрішньої концентрації, смирення, містичних знань, духовного зростання, жертовності, прагнення внутрішньої свободи.

 

 

Завдання  терапії  малюванням:

  • усвідомлення власних можливостей, свого оточення, моделювання різнопланових взаємин та емоцій;
  • вільне  вираження  думок,  відчуттів,  мрій  та  надій; 
  • звільнення  від  конфліктів  та  надмірних  переживань,  розвиток  емпатії;
  • виявлення  і  усвідомлення  проблем  підлітків,  складних  для  вербалізації;
  • розвиток  тілесно-рухової  координації;
  • безболісна  зустріч  з  неприємними,  лякаючими,  травмуючими  образами;
  • зняття  психічної  напруги,  стресових  станів,  корекція  невротичних  станів,  страхів.

 

ВИСНОВКИ

  • У змісті освіти ставиться акцент на розвитку творчих та інтелектуальних здібностей дитини, на її самовираженні та підтримці дитини педагогами.
  • Засоби арт-терапії дають практично безмежні можливості для становлення особистості, прояву її самостійності, креативності, власної волі та цілеспрямованості.
  • Педагог повинен створити оптимальні умови для нормальної реалізації можливостей кожної дитини, її схильностей.
  • Арт-терапевтичні технології спрямовані на соціалізацію проблемних дітей, полегшення їхнього подальшого життя, виховання толерантності в інших громадянах.
  • В Україні арт-терапія поєднує психотерапію, педагогіку, економічну вигоду та інноваційні підходи.
docx
Пов’язані теми
Психологія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
29 березня 2023
Переглядів
779
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку