АРТ ТЕРАПІЯ
як допомога при травматичному стресі
Арт-терапія відчиняє двері у внутрішній світ дитини. Для дітей, які зазнали травматичного стресу, арт-терапія несе зцілення, преображення, відновлення та духовне благополуччя. Створення художніх поробок знижує у дітей рівень стресу, полегшує болючі емоції та зменшує відчуття суму. Це – впливовий вид комунікації для дітей, які, можливо, ще не володіють вербальними здібностями для того, щоб формулювати свої відчуття через слова.
Арт-терапія для дітей включає процес створення чогось зсередини. Поробка – це результат роботи дитячих рук, який приносить їм відчуття власної цінності та відповідності.
Арт-терапія для дітей – це особливий вид ігрової терапії. Ігри – ключова діяльність у дитинстві, яка формує експресивно-емоційний світ дитини. У дітей ще немає життєвого досвіду, розвинутих когнітивних чи мовних здібностей, щоб виражати свої думки та почуття. Оскільки дитина ще знаходиться в процесі розвитку своєї здатності розуміти, організовувати та висловлювати свій внутрішній світ, уявні ігри є природним засобом комунікації для неї. Грає являє собою спробу дітей впорядкувати свій досвід, і, можливо, час від часу відчути якийсь контроль над ситуацією та присутність у безпечному середовищі. Дитина може досягти вищого рівня майстерності (успішності) завдяки внутрішньому відчуттю власної відповідності. Гра дозволяє дітям відіграти те, що їх турбує та непокоїть. У грі вони реалізують свою енергію та знаходять полегшення своєму болю та страхам.
Відтворення або переказ подій у присутності доброзичливого, підтримуючого дорослого сприятиме зціленню дитячої травми. Терапевтичний ефект для дитини покращить вербальна взаємодія (при можливості). Маленькі діти, зокрема, часто ще не володіють розвиненими мовними навичками, щоб висловити те, що вони пережили або внутрішньо відчувають через якісь травматичні події. Навіть старшим дітям буває важко знайти слова, щоб описати свій тривожний досвід. Дуже цінним для дитини буде те, якщо психолог за допомогою своєї мови, присутності та положення тіла люб’язно та прихильно взаємодіятиме з дитиною під час творчих занять. Таким чином психолог надає дитині емоційну підримку та необхідний словниковий запас для організації, висловлення та розуміння того, що сталося в її житті.
Серед наслідків такого «середовища посередництва», яке створює психолог, можуть бути:
- Навички самоконтролю
-Розуміння та вираження емоцій
-Досягнення відчуття власної відповідності
-Пригадування та вираження пережитої травми
-Управління тривожністю
- Підвищення самооцінки
ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ В АРТ-ТЕРАПІЇ
1. Гра «Акваріум»
2. Фреска «Міський Сад»
3. Фреска «Моє улюблене місце»
4. Криниця щасливих бажань
5. Розфарбуй свій світ/Розфарбуй своє серце
Гра «Акваріум»
Для групового проєкту «Акваріум» потрібен білий папір, олівці, фломастери, ножиці, клей, намистини, блискітки або нарізані шматочки кольорового паперу та великі шматки синього картону.
Спочатку психолог роздає всім учасникам білий папір і просить їх намалювати рибу. Дітям можна дати вирізану модель риби, яку слід просто обвести. Рибок прикрашають бісером або іншими декоративними матеріалами. Психолог пояснює, що шматочки паперу та картону призначені для захисту рибок, щоб зробити їхнє середовище безпечним. Потім рибок вирізають і поміщають у «безпечне місце, де вони можуть плавати» - акваріум або в ставок - на вибір дітей. Середовище акваріума чи ставка повинно мати багато таких ознак догляду як їжа, сонячне світло, заховані скарби та можливості для розваг, напр. каміння чи мушлі, куди можна пірнути і сховатися під ними. Можна додати різнокольорові кульки, ґудзики або маленькі рослини. Попросіть кожну дитину розповісти історію про свою рибку, яку вони створили, і про те, як саме вони її захистили.
«Міський сад»
Група дітей повинна створити гай з дерев і городу. Спочатку розташуйте великий аркуш білого паперу на стіні, столі або підлозі. Кожна дитина нехай намалює на папері одне або декілька дерев. На деяких деревах можна намалювати та розфарбувати олівцями фрукти. Інша частина паперу має бути використана для городу.
Ряди можна малювати простими олівцями або кольоровими – для різних видів овочів. Грунт можна зафарбувати коричневим кольором. Нехай кожна дитина вибере сама, який овоч вона намалює та розфарбує, або можна вирізати зображення певних овочів та приклеїти їх до одного з рядів.
Фреска «Моє улюблене місце»
Інструкції до створення фрески
Уявляють собі місто, у якому є ваша сім’я, друзі, тварини, дороги, залізничні колії, мости, тунелі, школи, лікарня, дитячі майданчики, пожежна частина, дерева та багато квітів. Кругом міста є також чарівна огорожа, яка його захищає. Створіть фреску з речами. Додайте й інші предмети: наприклад, автомобілі, вантажівки, потяг, пожежну машину, стоп-сигнали та вагончик з морозивом.
Питання до учасників:
Як би ти себе почував, якби жив у такому місці?
Як ми разом проводимо там час?
Як виглядає ваш будинок?
Як виглядає твоя кімната?
Як ми тут проявляємо свою любов один до одного?
Що ти робиш, коли ти тут один?
Що тебе тут турбує?
Коли ти відчуваєш себе тут найбільш щасливим?
Що ми говоримо один одному?
Яких домашніх тварин ти б хотів тут мати?
Хто тут про тебе піклується?
Криниця щасливих бажань
Історія для читання
В одному селищі була криниця щасливих бажань із магічною силою. Криниця бажань любила усіх людей у цьому селищі, але виконувала лише ті бажання, які б допомагали людям. Навколо криниці росли квіти, і навесні люди доглядали за квітами та насаджували нові. Іноді жителі селища збиралися разом біля колодязя побажань, щоб співати й танцювати. У цьому селищі жила Ліза. Вона хотіла побажати собі кошеня, але одного разу всім жителям довелося покинути селище. Криниця бажань була дуже сумна, бо залишилася зовсім одна. Вона боялася втратити свою магічну силу, бо в селищі не залишилось нікого, хто приходив би і загадував бажання. Усі гарні квіти зів’яли, бо не було кому за ними доглядати. Але з часом люди почали повертатися. Повернулася і Ліза. Жителі почали садити нові квіти та загадувати бажання у криниці. Знову всі разом збиралися біля криниці, співали та танцювали. Одного ранку Ліза знайшла біля своїх дверей кошеня, і зрозуміла, що криниця бажань знову має свою магічну силу.
Вказівки:
Розповівши історію про Криницю щасливих бажань, запропонуйте дітям наступні творчі завдання:
- Розфарбуйте свою криницю щасливих бажань
- Розфарбуйте квіти та листя біля криниці
- Намалюйте ще квіти та листя, і розфарбуйте їх
- На маленьких аркушах паперу напишіть три бажання та прикріпіть їх до криничного відерця
- Нехай ваші друзі здогадаються, що ти побажав
- Спробуйте здогадатися, що побажав твій друг та інші діти у групі
- Розкажіть своїм друзям, які кольори ти обрав, щоб розфарбувати криницю та квіти біля неї –
- Розкажіть своєму другові, як тепер почуває себе ваша криниця бажань
- Дайте ім’я котику Лізи
Розфарбуй свій світ/ Розфарбуй своє серце
Техніка «Розфарбуй свій світ» і «Розфарбуй своє серце» розроблена для того, щоб допомогти дітям розпізнати та виразити свої емоції. Бажані цілі такого підходу:
• Допомогти дітям усвідомити різні емоції
• Заохотити дітей обговорювати події на емоційному рівні
• Навчити дітей мові почуттів
• Допомогти терапевту зрозуміти емоційне життя дитини у такий спосіб, який дитина не сприйматиме як загрозу
Таких цілей можна досягти, навчаючи дитину поєднувати кольори та емоції. Кожна емоція має свій колір.
Кроки
-В якості необхідних матеріалів можна використати будь-які інструменти для фарбування: олівці або фломастери, та звичайний білий папір.
- Терапевт разом з дитиною можуть обрати певні поєднання кольорів та емоційних станів, наприклад: Червоний – гнів Синій – печаль Сірий – самотність Жовтий – щастя
- Дітей можна попросити намалювати малюнок або вибрати той малюнок серця, який показує те, що вони відчувають зараз або відчували в минулому.
- Терапевт також може запропонувати ідею щодо того, що саме намалювати різними кольорами, наприклад: «Намалюй свою улюблену пору дня». «Намалюй те, що тобі не подобається, або те, що тебе лякає». «Намалюй щасливе або безпечне місце». «Намалюй свою родину». «Намалюй свою улюблену тварину».
- Можливо, терапевту потрібно буде спочатку самому продемонструвати, як це зробити. Поки дитина малює, терапевт може з нею розмовляти.
- Можна попросити дитину розповісти історію про свій малюнок або обране серце, використовуючи назви емоцій, пов’язаних з кольорами, які вибрала дитина.
- На вибраних сердечках дитина може написати імена або намалювати смайлики.
- На «сердечному дереві» можна зазначити друзів, родину чи інших людей, які люблять дитину.
- Сердечка у вигляді повітряних кульок можна заповнити кольорами або словами, які зображують веселі або безпечні події. Можливо, маленьким діткам потрібно буде допомогти з написанням цих слів.
Розфарбуй свої емоції
Іноді ми відчуваємо багато різних емоцій одночасно. Покажіть, скільки емоцій ви відчуваєте, вибравши потрібні кольори!
Крок 1: На кожен олівець призначте певну емоцію
Крок 2: Підберіть кольори!
Сподіваюся вправи будуть корисними, та допоможуть кожній дитині, яка переживає надмірну тривогу.