Арт – терапія як метод спонтанної художньої діяльності у роботі з дітьми

Про матеріал
Методи арт-терапії, до яких належить малювання манкою (один із варіантів пісочної терапії), є найбільш відповідними процесу психологічного супроводу учнів. Арт-терапія — знак про себе. Будь-яка людина здатна виразити себе, свої почуття і стан мелодією звуком, рухом, малюванням. Арт-терапія може допомогти не тільки більше дізнатися про свій внутрішній світ, але й знайти шляхи до встановлення контакту з учнем його внутрішнім простором, стати засобом створення психологічно безпечної атмосфери взаємодії.
Перегляд файлу

Арт – терапія як метод спонтанної художньої діяльності

у роботі з дітьми

 

Мета: створення позитивного емоційного фону, атмосфери доб­розичливості, довіри, зниження тривожності, дослідження властивостей матеріалу, діагностика балансу роботи між правою і лівою рукою.

Матеріали: манна крупа, білий аркуш ватману, папір формату А4, ручка, кульки, музичний супровід.

Час роботи:1.5години

Учасники: учні.

                                                       Хід роботи

                                          Вправа «Кулька спогадів»

Мета:розвивати творче самовираження, асоціативне та креативне мислення, зняти когнітивні установки,дати можливість польоту творчої енергії та фантазії.

Час роботи:10-15 хвилин.

Матеріали: кульки, музичний супровід.

Психолог: Світлої днини, любі друзі. Рада вітати Вас на нашому занятті.    Сьогодні, ми з вами поринемо у світ дитинства. Тому я вам пропоную цікаву вправу.

   У мене є різнокольорові кульки. Я буду в хаосному порядку кидати по одній кожному з вас.

    Ваше завдання: ухопивши кульку ви мені будете говорити свої спогади про такий продукт як манна крупа.

Наприклад: мама, дитячий садок, дитячі роки, спогади дитинства та ін.

                                              Вправа «Рухавка»

Мета:налаштувати учнів до творчої роботи, переключити увагу з одного виду діяльності на інший.

Час роботи:10 хвилин.

Матеріали: музичний супровід.

Психолог: А зараз я пропоную вам розвантажувальний момент:

  1. Коли ви почуєте музику починаєте плечем малювати ім’я подруги (візуально),
  2. Іншим плечем намалювати ім’я друга,
  3. Стегном намалювати своє прізвище (після виконання підняти руку).

                         Вправа «Досліди матеріал»

Мета: відчути фізичні властивості неструктурованого матеріалу, розвинути дрібну моторику рук, дати можливість працювати синхронно обома руками стимулюючи роботу обох півкуль головного мозку.

Час роботи: 20 хвилин.

Матеріали: манна крупа, білий аркуш ватману.

Психолог: На цьому етапі я вам пропоную насипати 200 грамів манної крупи у центр ватману. Далі потрібно набрати манку в обидві руки і, використовуючи техніку малювання двома руками одночасно, намалювати по черзі такі образи:

  •   два однакові ока;
  •   два однакові ока, але не такі, як у першій серії;
  •   дві однакові квітки;
  •   дві інші однакові квітки;
  •   дві однакові людини;
  •   двох людей, яким затишно поряд;
  •   один будинок.

  Діти, образи я обрала спочатку прості, щоб ви спершу відчули фізичні властивості матеріалу, дослідили його. Після створення будинку двома руками одночасно (у техніці насипання) також можна використовувати техніку малювання руками — пальцями і долонями вирівняти, підсилити, зменшити деякі елементи образу.

                         Вправа «Створення п’яти образів»

Мета: розвинути комунікативні якості, творчу уяву, активізувати особистісний ресурс та емоційний стан.

Матеріали: манна крупа, білий аркуш ватману, папір формату А4, ручка, музичний супровід.

Час роботи: 35-40 хвилин

Психолог: Діти, а зараз вам потрібно створювати манкою образи двома руками одночасно одночасно (по 7 хвилин на образ). Після кожного — протягом  хвилини придумати 5 слів - асоціацій, які спадають на думку при спогляданні результату. Цього часу достатньо, щоб відобразити своє символічне індивідуальне бачення.

Пропоновані образи: - дерево, тварина, чоловічий простір, жіночий простір, Усесвіт.

Приклади асоціацій:

  1.   Дерево: коріння, плід, розлоге, зростання, розвиток.
  2.   Тварина (риба): свобода, легкість, гнучкість, вола, незалежність.
  3.   Жіночий простір: безкінечність, народження, вічність,тепло, любов.

4.Чоловічий простір: захист, стабільність, сила, творення.

5. Усесвіт: мудріть, безкінечність, циклічність, народження, нове.

Після,того як закінчите я вам пропоную 5 слів-асоціацій об'єднати у два, які інтегрують загальний сенс. Так, із кожного образу треба виокремити по два слова, разом їх буде десять.

Наприклад:

  •   Дерево: коріння, плід, розлоге, зростання, розвиток — плід, коріння.
  • Тварина (риба): свдбода легкість, гнучкість, вода, незалежність — вода, гнучкість.
  • Жіночий прості безкінечність, народження, вічність, тепло, любов — розвиток, цільність.
  • Чоловічий простір: захист, стабільність, сила і творення — творення, захищеність.
  • Усесвіт: мудрість, безкінечність, циклічність, народження, нове — безкінечність, циклічність.

Далі потрібно записати ці 10 слів в будь-якому порядку і використовуючи тільки їх, скласти якесь змістовне, зрозуміле речення, звернення, вірш, словосполучення максимально короткого змісту.

По завершенню ви матимете можливість зачитати свої творчі рішення.

Рефлексія.

Психолог: Порівняйте свій емоційний стан до і після роботи.

Як почувалися під час роботи, які були відчуття?

Які нові можливості (перспективи) у спілкуванні, професійній і особистісній сфері побачили для себе?

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                            Підготувала

                                                                                            практичний психолог

                                                                                            Ірина ТКАЧЕНКО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

  1. Аляб'єва Е.А. «Психогімнастика », ТЦ «Сфера», М., 2005р.

 

  1. Кисельова М. В. «Арт-терапія в роботі з дітьми»: Керівництво для дитячих психологів, педагогів, лікарів та фахівців, що працюють з дітьми. - СПб. Мова, 2006р.
  2. Копитін А.І., Корт Б. «Техніки аналітичної арт-терапії», СПб, Мова, 2007р.
  3. Лебедєва Л.Д. «Практика арт-терапії: Підходи, діагностика, система занять», СПб, Мова, 2008р.
  4. Не смійся з мене. Посібник для вчителя. Повага Дією.Наукове видавництво «Акта» 2000р.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ткаченко Ірина
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
12 вересня 2022
Переглядів
478
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку