Арт – терапія як метод спонтанної художньої діяльності
у роботі з дітьми
Мета: створення позитивного емоційного фону, атмосфери доброзичливості, довіри, зниження тривожності, дослідження властивостей матеріалу, діагностика балансу роботи між правою і лівою рукою.
Матеріали: манна крупа, білий аркуш ватману, папір формату А4, ручка, кульки, музичний супровід.
Час роботи:1.5години
Учасники: учні.
Хід роботи
Вправа «Кулька спогадів»
Мета:розвивати творче самовираження, асоціативне та креативне мислення, зняти когнітивні установки,дати можливість польоту творчої енергії та фантазії.
Час роботи:10-15 хвилин.
Матеріали: кульки, музичний супровід.
Психолог: Світлої днини, любі друзі. Рада вітати Вас на нашому занятті. Сьогодні, ми з вами поринемо у світ дитинства. Тому я вам пропоную цікаву вправу.
У мене є різнокольорові кульки. Я буду в хаосному порядку кидати по одній кожному з вас.
Ваше завдання: ухопивши кульку ви мені будете говорити свої спогади про такий продукт як манна крупа.
Наприклад: мама, дитячий садок, дитячі роки, спогади дитинства та ін.
Вправа «Рухавка»
Мета:налаштувати учнів до творчої роботи, переключити увагу з одного виду діяльності на інший.
Час роботи:10 хвилин.
Матеріали: музичний супровід.
Психолог: А зараз я пропоную вам розвантажувальний момент:
Вправа «Досліди матеріал»
Мета: відчути фізичні властивості неструктурованого матеріалу, розвинути дрібну моторику рук, дати можливість працювати синхронно обома руками стимулюючи роботу обох півкуль головного мозку.
Час роботи: 20 хвилин.
Матеріали: манна крупа, білий аркуш ватману.
Психолог: На цьому етапі я вам пропоную насипати 200 грамів манної крупи у центр ватману. Далі потрібно набрати манку в обидві руки і, використовуючи техніку малювання двома руками одночасно, намалювати по черзі такі образи:
Діти, образи я обрала спочатку прості, щоб ви спершу відчули фізичні властивості матеріалу, дослідили його. Після створення будинку двома руками одночасно (у техніці насипання) також можна використовувати техніку малювання руками — пальцями і долонями вирівняти, підсилити, зменшити деякі елементи образу.
Вправа «Створення п’яти образів»
Мета: розвинути комунікативні якості, творчу уяву, активізувати особистісний ресурс та емоційний стан.
Матеріали: манна крупа, білий аркуш ватману, папір формату А4, ручка, музичний супровід.
Час роботи: 35-40 хвилин
Психолог: Діти, а зараз вам потрібно створювати манкою образи двома руками одночасно одночасно (по 7 хвилин на образ). Після кожного — протягом хвилини придумати 5 слів - асоціацій, які спадають на думку при спогляданні результату. Цього часу достатньо, щоб відобразити своє символічне індивідуальне бачення.
Пропоновані образи: - дерево, тварина, чоловічий простір, жіночий простір, Усесвіт.
Приклади асоціацій:
4.Чоловічий простір: захист, стабільність, сила, творення.
5. Усесвіт: мудріть, безкінечність, циклічність, народження, нове.
Після,того як закінчите я вам пропоную 5 слів-асоціацій об'єднати у два, які інтегрують загальний сенс. Так, із кожного образу треба виокремити по два слова, разом їх буде десять.
Наприклад:
Далі потрібно записати ці 10 слів в будь-якому порядку і використовуючи тільки їх, скласти якесь змістовне, зрозуміле речення, звернення, вірш, словосполучення максимально короткого змісту.
По завершенню ви матимете можливість зачитати свої творчі рішення.
Рефлексія.
Психолог: Порівняйте свій емоційний стан до і після роботи.
Як почувалися під час роботи, які були відчуття?
Які нові можливості (перспективи) у спілкуванні, професійній і особистісній сфері побачили для себе?
Підготувала
практичний психолог
Ірина ТКАЧЕНКО
Список використаних джерел