Авторська просвітницька програма «Зупинимо булінг разом».

Про матеріал
Авторська просвітницька програма «Зупинимо булінг разом». Мета програми: - навчальна: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; - виховна: виховувати почуття власної гідності; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; - розвивальна: розвивати навички протидії соціальному тискові; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки. Завдання програми: • навчитись розрізняти булінг від звичайних непорозумінь; • уміти розрізняти види булінгу, знати його структуру; • навчитись протистояти булінгу; • навчитись не потрапляти у ситуації булінгу; • мати чітке розуміння, до кого можна звернутись по допомогу; • навчитись бути більш толерантними, доброзичливими та уважними один до одного. Результати навчання Наприкінці занять учні повинні: • Розуміти значення поняття «булінг»; • Вміти відрізнити булінг від непорозуміння; • називати способи протистояння насиллю у своєму середовищі; • знати до кого можна звернутись по допомогу у разі насильства; • Бути більш толерантними, доброзичливими та уважними один до одного. Програма складається з шести занять, тривалістю по 45 хв. Розрахована на учнів 6-8 класів, кількістю 15-18 чоловік. Дану програму у школі можуть впроваджувати практичні психологи, соціальні педагоги, класні керівники.
Перегляд файлу

Авторська просвітницька програма

«Зупинимо булінг разом».

Укладач: практичний психолог Ліцею ім. Б. Лепкого

Дрогобицької міської ради Львівської області

Мітрофанова Ірина Вікторівна

Ми прагнемо, аби наші діти були здоровими та щасливими, щоб процес їх соціалізації відбувався якомога якісніше й безпечніше. І для цього ми маємо забезпечити дотримання прав; формування поваги до прав і свобод людини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, фізичного або психічного насильства, а також до дискримінації за будь-якими ознаками; створити атмосферу безпеки в дитячому та молодіжному колективах, забезпечити процес конструктивної комунікації учнівської молоді з оточуючими. Проте, часті явища булінгу та високий рівень конфліктності серед дітей не дозволяє повною мірою досягти поставлених цілей.

Згідно з інформацією Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), з булінгом у колі однолітків в Україні стикалися близько 67% дітей. Також, за даними останніх опитувань, майже чверть українських школярів та школярок вважають себе жертвами булінгу, а близько 40% з тих дітей, хто зіткнулися з випадками булінгу, ніколи не розповідають про це своїм батькам. Також зазначено, що 44% з тих, хто спостерігав, як знущаються над їхніми однолітками, не реагували на такі факти через острах піддатися аналогічному знущанню.

На думку опитаної української молоді, булінг існує через те, що дорослі ігнорують це питання. Кожному другому батьки відмовили в спілкуванні.

Діти не знають, що робити. Діти не знають, до кого звернутись у випадку насильства. Їх залишили з проблемою насильства наодинці.

Діти, які зростають у середовищі насильства, сприймають його за норму. Тому, що їм немає з чим порівнювати. Саме тому вони беззахисні. У сприйнятті таких дітей вдарити, штовхнути, примусити – це невід’ємна частина світу і поводження з ними.

Булінг –це порушення прав дитини та прояв насильства.

Необхідність захисту прав дитини виникає у будь-якому випадку, коли відбувається порушення її прав. Незалежно від того, чи усвідомлює це сама дитина.

Тому, тема булінгу є надзвичайно актуальною у сучасному суспільстві.

Зважаючи на актуальність проблеми протидії насильству Верховна рада України прийняла закон, який визначає поняття булінгу і передбачає адміністративну відповідальність за нього. Наша спільна мета – це формування у дітей здатності протистояти булінгу, вміння реагувати на випадки булінгу, навичок ненасильницької поведінки.

Саме тому була створена просвітницька програма «Зупинимо булінг разом».

Мета програми

 - навчальна: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу;

 - виховна: виховувати почуття власної гідності; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства;

 - розвивальна: розвивати навички протидії соціальному тискові; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

Завдання програми:

  •             навчитись розрізняти булінг від звичайних непорозумінь;
  •             уміти  розрізняти види булінгу, знати його структуру;
  •             навчитись протистояти булінгу;
  •             навчитись не потрапляти у ситуації булінгу;
  •             мати чітке розуміння, до кого можна звернутись по допомогу;
  •             навчитись бути більш толерантними, доброзичливими та уважними один до одного.

Результати навчання

Наприкінці занять учні повинні:

Розуміти значення поняття «булінг»;

Вміти відрізнити булінг від непорозуміння;

називати способи протистояння насиллю у своєму середовищі;

знати до кого можна звернутись по допомогу у разі насильства;

Бути більш толерантними, доброзичливими та уважними один до одного.

Програма складається з шести занять, тривалістю по 45 хв. Розрахована на учнів 6-8 класів, кількістю 15-18 чоловік.

Дану програму у школі можуть впроваджувати практичні психологи, соціальні педагоги, класні керівники.


Структура програми

Заняття 1 (45 хв)

  1.          Вправа на знайомство «Імена та прикметники». (6 хв)
  2.          Вправа «Правила роботи»  (5 хв)
  3.          Мозковий штурм Що таке булінг та його прояви (10 хв)
  4.          Вправа: «Види булінгу та основні механізми розвитку булінгу» (8 хв)
  5.          Перегляд мультфільму «Камінь-ножиці-папір»  (10 хв)
  6.          Вправа «Міф чи реальність» (5 хв)
  7.          Прощання «Оплески» (1 хв)

Заняття 2 (45 хв)

  1.          Вступ (3 хв)
  2.          Мозковий штурм «Які основні механізми розвитку булінгу?» (5 хв)
  3.          Вправа: Соціальна структура булінгу (15 хв)
  4.          Гра-розминка «Хто зайвий» (14 хв)
  5.          Гра «Лото» (7 хв)
  6.          Підсумок заняття. Рефлексія (1 хв)

 

Заняття 3 (45 хв)

  1.          Притча «Скільки важить сніжинка?» (5 хв)
  2.          ТЕСТ «Чи конфліктна Ви особистість?» (15 хв)
  3.          Вправа «Булінг в дитячому середовищі» (20 хв)
  4.          Перегляд відеоролика «Не смійся з мене» (4 хв)
  5.          Прощання «Оплески» (1 хв)

 

Заняття 4 (45 хв)

  1.          Вступна частина (2 хв)
  2.          Вправа «Наслідки булінгу».  (15 хв)
  3.          Вправа «Ручка без ковпачка».  (7 хв)
  4.          Вправа «Кроки до взаєморозуміння» (18 хв.)
  5.          Підбиття підсумків (3 хв.)

 

Заняття 5 (45 хв)

  1.          Вправа «Павутинка соціальних мереж» (8 хв)
  2.          Робота у групах «Плюси та мінуси інтернету» (8 хв)
  3.          Мозковий штурм. Які види кібербулінгу ви знаєте? (7 хв)
  4.          Вправа «Ситуація в інтернеті» (15 хв)
  5.          Створення пам’ятки «Правила безпеки використання мережі»  (7 хв)

 

Заняття 6 (45 хв)

  1.          Вправа «Незакінчені речення» (5 хв.)
  2.          Вправа «Правила колективу для уникнення булінгу» (7 хв)
  3.          Вправа «Долонька допомоги» (10 хв)
  4.          Вправа «Серце, щоб зігріти душу» (7 хв)
  5.          Вправа «Стілець пошани» (11 хв)
  6.          Вправа «Вогник доброти» (5 хв)

 

 

 

 


ЗАНЯТТЯ 1

 

1 . Вправа на знайомство «Імена та прикметники» (6 хв)

Мета: запам’ятати імена учасників

1. Учасники стають у коло.

2.Перший учасник називає своє ім’я та прикметник на ту ж букву. Наприклад, великий Володимир або прекрасна Поліна.

3.Кожен наступний учасник спочатку повторює ім’я і прикметник попереднього учасника, а потім називає своє ім’я та прикметник.

2. Вправа «Правила роботи»  (5 хв)

Мета: організувати групу та створити можливості ефективної роботи.

Необхідні матеріали: ватман, маркер.

Ведучий/ведуча. Для того, щоб наша робота була ефективною  пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття, а я їх запишу на ватмані.

Можуть бути запропоновані такі правила роботи групи:

1. Говорити від свого імені

2. Бути доброзичливими і активними

3. «Піднята рука»

4. Один говорить – всі слухають

5. «Тут і тепер»

6. Обговорювати дію, а не особу

7. Правило вимкненого телефону

8. Конфіденційність тощо

 

3. Мозковий штурм Що таке булінг та його прояви (10 хв)

Мета: розширити знання учнів щодо поняття «булінг», сфокусувати увагу дітей на актуальній проблемі людства.

Ведучий/ведуча. Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я... А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують?

Запитання для обговорення:

- Чи спостерігали ви таку ситуацію, коли в дитячому колективі «обирається» дитина (так званий цап відбувайло), яка відрізняється від інших зовнішнім виглядом, поведінкою і цю дитину постійно зневажають та застосовують до нього/неї прізвиська, штовхають, чіпляються, псують особисті речі та інше?

- Які відчуття у вас викликає така ситуація?

- Як ви вважаєте почуває себе дитина, яку «обрали» цапом відбувайло?

Ведучий/ведуча приймають відповіді учнів та учениць та підводять до висновку, що обговорена ситуація називається булінгом.

Ведучий/ведуча.  (Інформаційне повідомлення.)

 Булінг (bullying, від анг. bully – хуліган, забіяка) (цькування) – це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого..

 Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.

 Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. А давайте дізнаємося, звідки взялося це незвичайне слово «Булінг». Це слово прийшло до нас із англомовних країн, де словом «bully» називають хулігана, забіяку, задираку, тобто людину, яка поводиться недобре, ображає інших та пакостить. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей. Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

Булінг – це прояв насильства, його може зазнати будь-яка дитина, але жодна не заслуговує на таке ставлення! І сьогодні ми поговоримо про це явище більш детально. 

Як ви вважаєте, які ознаки булінгу? (думки учнів)

Давайте, підсумуємо:

Типовими ознаками булінгу є:

  •              систематичність (повторюваність) діяння;
  •              наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі;
  •              наслідки у вигляді психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
  •              відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
  •              така поведінка є навмисною.

 

4. Вправа: «Види булінгу та основні механізми розвитку булінгу» (8 хв)

Мета: ознайомити учасників з видами булінгу та їх характеристикою.

Ведучий/ведуча.   Які види булінгу ви знаєте? (Думки учнів)

Розрізняють фізичний, психологічний, економічний та кібербулінг. Чим характеризується кожен з видів булінгу? (думки учнів)

Ведучий/ведуча.  (Інформаційне повідомлення.)

Отже, шкільний булінг можна розділити на три основні форми:

  1.          Фізичний булінг – умисні удари, стусани, побої нанесення інших тілесних ушкоджень тощо.
  2.          Психологічний булінг – насильство, пов’язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму через словесні образи або погрози, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість. До цієї форми належать вербальний булінг (знаряддям слугує голос (образливе ім’я, з яким постійно звертаються до жертви, обзивання, поширення образливих чуток і т. д.); образливі жести або дії; залякування (використання агресивної мови тіла й інтонацій голосу для того, щоб змусити жертву здійснювати або не здійснювати що-небудь); ізоляція (жертву навмисне ізолює, виганяє або ігнорує частина учнів або весь клас); активне неприйняття (виникає у відповідь на ініціативу, що походить від жертви, кривдники дають зрозуміти, що вона ніхто, що її думка нічого не означає, роблять її «цапом відбувайлом»); пасивне неприйняття (виникає лише в певних ситуаціях, коли треба вибрати когось у команду, групу, сісти за парту, прийняти в гру, діти відмовляються: «З ним не буду!»); ігнорування (не звертають уваги, не спілкуються, не помічають, забувають, не проявляють відкритої агресії, але й не цікавляться); вимагання (грошей, їжі, інших речей); пошкодження та інші дії з майном (крадіжка, грабіж, ховання особистих речей жертви).
  3.          Економічний булінг  (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо)
  4.          Кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв (пересилання неоднозначних зображень і фотографій, обзивання, поширення чуток тощо)).

Вважають, що жертвами булінгу стають діти чутливі, замкнуті, сором’язливі, тривожні, невпевнені в собі, нещасні, з низькою самоповагою, схильні до депресії, діти, які не мають жодного близького друга й більш успішно спілкуються з дорослими, ніж з однолітками (Дан Ольвеус). Однак провокувати знущання над собою можуть і сильні, обдаровані особистості. Перебуваючи у звичайній школі, обдарований учень запускає визначені механізми розвитку булінгу, викликає заздрість і роздратування однолітків високим рівнем знань, допитливістю, акумуляцією уваги вчителя. Унаслідок цього відбувається ізоляція обдарованого учня від класу. Погане ставлення до нього поступово стає причиною відповідної поведінки: неприйнята в класі дитина починає порушувати правила, діє імпульсивно й необдумано.

Багато хто не надає булінгу значення. Але насправді це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин, яка з часом переростає в насильство.

Зовсім недавно Верховна Рада України прийняла Закон, яким закріпила поняття булінгу (цькування) та відповідальність за його вчинення. Булінг відтепер карається штрафом від 850 грн або громадськими роботами від 20 годин. Якщо булінг буде вчинено повторно протягом року, розмір покарання збільшиться до штрафу від 1700 грн або громадських роботами від 40 годин.

Якщо булінг вчинить дитина від 14 до 16 років, відповідатимуть її батьки. До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу або громадських робіт.

Окремо передбачена відповідальність за приховування фактів булінгу (цькування) для керівників шкіл. Якщо керівник не повідомить поліцію про відомі йому випадки цькування серед учнів, до нього буде застосоване покарання у вигляді штрафу від 850 грн або виправних робіт до одного місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.

 

Ведучий/ведуча. Варто пам’ятати, що не кожен конфлікт є булінгом. Цькування - це тривалі, повторювані дії, а одинична сутичка між учасниками таким не може вважатися. Наприклад, якщо друзі посварилися та побилися чи діти разом весело штовхалися, але одна із них впала і забилася -  це не вважається булінгом. Проте, якщо однолітки на чолі з булером регулярно насміхалися, принижували або ховали та кидали речі дитини, штовхали, не вперше нецензурно обзивали та били – потрібно негайно діяти!

 

  1.          Перегляд мультфільму «Камінь-ножиці-папір»  (10 хв)

Мета: розглянути прояви булінгу та його види, формувати поведінку під час булінгу та як його уникати.

Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор.

Перегляд мультфільму «Камінь-ножиці-папір» https://www.youtube.com/watch?v=H2RpBZrxnow

 

Запитання для обговорення:

- Як почувався папірець, коли вперше прийшов до школи?

- Що він відчув, коли зустрів інші папірці?

- Як його зустріли інші папірці?

- Хто допоміг папірцю?

- Що зробили ножиці?

- Як поводились з камінчиком?

- Хто допоміг камінчику?

- Як ви думаєте, що відчував камінчик?

- Чому важливо захищати/допомагати іншим?

- Як в цієї історії проявляється булінг?

Ведучий/ведуча.

Який висновок можна зробити з цієї історії? Підтримка та взаємодія дуже важливі для людини, яка зазнає булінгу. Головне правило – не залишатися байдужим.

 

  1.          Вправа «Міф чи реальність» (5 хв)

Мета: розширити систему знань учнів щодо проявів булінгу в учнівському середовищі

Обладнання: смайлики червоного та жовтого кольорів.

Ведучий/ведуча.  Вам пропонується прослухати факти про булінг та виявити, що є правдою, а що ні. Для цього я роздам вам смайлики двох кольорів: червоного та жовтого кольорів. Якщо, ваша відповідь на моє твердження «Так» - ви піднімаєте жовтий смайлик, Якщо ваша відповідь «Ні» - піднімаєте червоний смайлик.

Перелік фактів:

  1.          Булінг має і позитивні сторони (НІ);
  2.          Використання нецензурних слів однієї дитини  до іншої не є проявом насильства (НІ).
  3.          Булінг – це коли видно сліди на тілі жертви (НІ).
  4.          Б’ють заслужено (НІ).
  5.          У школі найбільш розповсюджене психологічне насилля, використання нецензурних слів однієї дитини по відношенню до іншої (ТАК).
  6.          Дитина, яка потерпає від булінгу повинна мовчати про це (НІ).
  7.          Булінг не карається законом України (НІ).
  8.          Булінг – це ознака мужності дитини у школі (НІ).
  9.          З 11 років дитина несе адміністративну відповідальність перед законом (ТАК).
  1.     Розповідати, про те, що над вами були здійснені насильницькі дії – це ознака слабкості дитини (НІ).
  1.     Кримінальна відповідальність неповнолітніх настає з 16 років (ТАК).
  2.     Особи, які чинять булінг – психічно хворі (НІ).
  3.     Булінг – це не злочин, а нормальне явище у школі (НІ).
  4.     Поліція не повинна втручатися у вирішення проблеми булінгу (НІ).

 

7. Прощання «Оплески» (1 хв)

Мета: сприяти позитивному завершенню заняття.

Ведучий/ведуча. Дякую вам за роботу та подякуйте одне одному оплесками за активну участь під час заняття.

 

 


ЗАНЯТТЯ 2

 

  1.          Вступ (3 хв)

Мета: пригадати  інформацію, отриману під час першого заняття.

Ведучий/ведуча. Пропоную пригадати, про що ми говорили на попередньому занятті заняття у форматі «запитання-відповідь» або у формі брейн-рингу.

Запитання для обговорення:

- Що таке булінг?

- Хто є сторонами булінгу?

- Хто може страждати від булінгу?

- Які є види булінгу?

- Що таке фізичний булінг?

- Що таке психологічний булінг?

- Що таке кібербулінг?

 

  1.          Мозковий штурм «Які основні механізми розвитку булінгу?»  (думки учнів) (5 хв)
  •             страх;
  •             заздрощі та конкуренція;
  •             неприйняття інакшості;
  •             бажання підпорядковувати когось власній волі;
  •             бажання витіснити когось із групи (колективу);
  •             бажання принизити іншого;
  •             бажання самоствердитись за рахунок інших тощо.

Ведучий/ведуча.  Як соціально-психологічне явище булінг впливає на всіх учасників групи чи класу дітей, де він виникає. Зокрема Д. Ольвеус описав таку рольову структуру булінгу:

1) учень, який є жертвою булінгу;

 2) учні, які здійснюють насилля, ініціюють і відіграють лідерські ролі в процесі булінгу – «булери», або переслідувачі, агресори;

3) послідовники – учні, які позитивно ставляться до знущань над іншими й беруть активну участь у цьому, але зазвичай не є ініціаторами та не відіграють головної ролі;

4) пасивні «булери» – учні, які відкрито підтримують булінг, наприклад через сміх чи привертання уваги до ситуації, проте не втручаються в неї;

5) потенційні «булери» – учні, яким подобаються знущання, але вони не виявляють цього ззовні;

6) «спостерігачі» (байдужі свідки) – учні, які не беруть участі в булінгу, і можуть вважати, що це не їхня справа, тобто виявляють байдуже ставлення до ситуації;

7) «потенційні захисники» – ці учні негативно ставляться до насилля і вважають, що повинні допомогти жертві, проте нічого не роблять;

8) «захисники» – учні, які виявляють негативне ставлення до явища, вони захищають жертву або намагаються їй допомогти.

 

  1.          Вправа: Соціальна структура булінгу (15 хв)

Мета: ознайомити учасників з соціальними ролями у булінгу та стилями їх поведінки.

Обладнання: картки з зображенням «Стріла» (червоного кольору), «Око» (жовтого кольору), «Мішень» (зеленого кольору) , ватмани, маркери.

Ведучий/ведуча.  Ви всі бачите у мене різних кольорів та розмірів картки. Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там зображено та показувати комусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу об’єднатися у групи за малюнками, які є на картках. Дякую. А тепер, як ви думаєте, що означає «стріла?» (агресор), «око» (спостерігач), «мішень» (жертва). Ви знову, мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.

Учням роздаються ватмани та маркери

Група «агресорів» спробує написати як розпізнати агресора та причини, які спонукають кривдника себе так поводити.

Група «жертв» спробує написати як розпізнати жертву та причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.

Група «спостерігачів» пише як розпізнати спостерігача та причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.

Кожна група презентує завдання. Інші групи доповнюють.

 

До уваги ведучого.  

Як розпізнати жертву:

  •              діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
  •              невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
  •              діти, які мають руде волосся, повні чи худі;
  •              діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);
  •    діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

Як розпізнати агресора:

  •              якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;
  •              виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
  •              вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;
  •              не дуже гарно вчаться;
  •              мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Як розпізнати спостерігача:

  •              діти з кола кривдника;
  •              однокласники;
  •              випадкові учні або ін..

 

  1.          Гра-розминка «Хто зайвий» (14 хв)

Мета: дати зрозуміти учням, що інколи вони мимоволі можуть стати учасником булінгу.

Обладнання: стільці, стрічки трьох кольорів.

Ведучий/ведуча.  Зараз я забираю один стілець. Всі ви, за моєю командою, будете рухатися по колу. По команді: «СТОП» ви повинні знайти собі місце для того, щоб сісти. Це не обов'язково має бути ваш стілець. Той, хто залишиться  стояти - вибуває з гри.

   Обговорення. Чи звернув хтось увагу на стрічки, які висять на 3 стільцях? Ці стрічки означають певну соціальну роль у булінгу. Звертаю вашу увагу на те, що дехто з вас, несподівано, встиг побувати у певних ролях. Так, може трапитися з вами і у житті: «Ви не очікуєте, а опиняєтеся у ролі жертви, спостерігача чи можливо агресора».

 

  1.          Гра «Лото» (7 хв)

Мета: навчити розпізнавати булінг.

Необхідні матеріали: картки з надписами «ТАК», «НІ», картки з ситуаціями.

Ведучий/ведуча. Ви вже знаєте, як розпізнати булінг, ми з вами розглядали це на попередніх заняттях. А зараз ми пограємо у гру «Лото» перевіримо, на скільки добре ви розрізняєте булінг від непорозуміння.

Усі учні стають посередині кімнати. На двох протилежних стінах висять надписи «Так» і «Ні». Ведучий зачитує ситуації, учні мають обрати  є це булінгом, чи ні, перейшовши на відповідну сторону.

Ситуації для гри:

1. Один з учнів поплескав по спині, вкотре причепивши листок з написом «Я-заучка».

2. Старшокласниця майже щодня біля їдальні відбирає в тебе гроші.

3. У тебе з твоїм другом різні смаки у музиці, ви часто сперечаєтесь, доводячи, чия музика краща.

5. Однокласник, дивлячись на твої штани, каже: «Де ти їх знайшла, на звалищі?». І так кожного дня.

6. Ти кумедно танцюєш, щоб розсмішити друзів. Вони сміються. Тобі теж смішно.

7. Ти обідаєш в шкільній їдальні. Підходить однокласниця і каже: «Тобі краще не їсти, товстун». Всі сміються.

8. Ти почала носити окуляри. Однокласник постійно дражнять: «Тепер ти чотириока!». Ти почуваєшся ображеною.

9. Ти ідеш по коридору і тебе штовхнув учень, який біг навпроти. Він вибачився і побіг далі.

 

  1.          Підсумок заняття. Рефлексія (1 хв)

Мета: підбити підсумки заняття, обмінятись враженнями; сприяти позитивному завершенню заняття.

Ведучий/ведуча.

- Що ви дізналися на занятті?

- Що для вас було корисним?

- Що найбільше запам’яталося?

 

 

 


ЗАНЯТТЯ 3

 

  1.          Притча «Скільки важить сніжинка?» (5 хв)

Мета: дати учням зрозуміти, що завжди перед тим, як щось сказати треба подумати, чи не образить це іншого.

Ведучий/ведуча. Сьогоднішнє заняття ми розпочнемо з однієї притчі. Уважно послухайте!

Притча «Скільки важить сніжинка?» 

 Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:

— Скільки важить одна сніжинка?

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.

— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, —

вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.

 Обговорення.

  Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не зауважуючи цього.

   Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди.

Я щиро вірю і повністю впевнена, що кожен з вас вживатиме такі слова, що підніматимуть настрій іншим, щоб будувати і не руйнувати. Адже те, що ми говоримо так чи інакше лишає слід у серці людини, якій ми це сказали. Тому пам’ятайте правило, яке називають Золотим «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм  і ви»

 

  1.          ТЕСТ «Чи конфліктна Ви особистість?» (15 хв)

Мета: краще учням пізнати себе

Необхідні матеріали: бланки тесту

Ведучий/ведуча. Зараз кожен з вас визначить, чи конфліктна ви особистість, пройшовши коротенький тест. (Додаток 1). У тесті 7 запитань. Оберіть відповідь, яка описує Вашу поведінку у вказаних ситуаціях.

Учні виконують тест та опрацьовують результати.

Ведучий/ведуча. Кожен з вас нехай подумає, чи співпали ваші результати з вашим уявленням про себе.  Чи варто щось в собі змінити. Чи завжди вам вдається позитивно вийти з конфліктної ситуації? Чи бували ви у ролі агресора, жертви чи спостерігача.

 

  1.          Вправа «Булінг в дитячому середовищі» (20 хв)

Мета: виробити навички безпечної поведінки у конкретній ситуації, пошук шляхів захисту у ситуації булінгу.

Необхідні матеріали: додатки «Ситуації «Булінг в дитячому середовищі»

Ведучий/ведуча. Пропоную вам об’єднатися у 3 групи. Кожна група отримує ситуацію з життя дітей, зі звернень на Національну дитячу «гарячу лінію» (Додаток 2).

Завдання групам

Опрацюйте запропоновану ситуацію та визначте:

1. Вид булінгу. За якими проявами ви це визначили?

2. Хто є учасниками/сторонами булінгу?

3. Які можуть бути наслідки булінгу для дитини?

4. Як можна розпізнати, що ця ситуація є булінгом?

5. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у ситуаціях булінгу?

6. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то в чому саме?

Потім прошу вас представити результати вашої роботи.

Ведучий/ведуча. Отже, як бачимо, явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам’ятати, що сьогодні ти – спостерігач або спостерігачка, а завтра – можеш бути жертвою чи булером.

 

  1.          Перегляд відеоролика «Не смійся з мене» (4 хв)

 https://www.youtube.com/watch?v=-c3A1Fe41OA&ab_channel=ValeryKolosoff_Official

 

 

  1.          Прощання «Оплески» (1 хв)

Мета: сприяти позитивному завершенню заняття.

Ведучий/ведуча. Дякую вам за роботу та подякуйте одне одному оплесками за активну участь під час заняття.

 


Додаток 1

ТЕСТ «Чи конфліктна Ви особистість?»

1. У громадському транспорті почалась суперечка. Ваша реакція?

а) не приймаю участі;

б) коротко висловлююся на захист сторони, яку вважаю правою;

в) активно втручаюся.

2. Чи виступаєте на зборах із критикою?

а) ні;

б) тільки якщо маю для цього вагомі підстави;

в) критикую з будь-якого приводу.

3. Чи часто сперечаєтесь з друзями?

а) тільки якщо ці люди не ображаються;

б) лише з принципових питань;

в) суперечки - моя стихія.

4. На обід запропонували недосолену страву. Ваша реакція?

а) не буду піднімати бучу через дрібниці;

б) мовчки візьму сільничку;

в) не втримаюсь від зауважень.

5. Якщо на вулиці, у транспорті Вам наступили на ногу:

а) з обуренням подивлюсь на кривдника;

б) сухо зроблю зауваження;

в) висловлю свої емоції, не обираючи виразів.

6. Якщо хтось із близьких купив річ, що Вам не сподобалася:

а) промовчу;

б) обмежуся коротким тактовним зауваженням;

в) влаштую скандал.

7. Не пощастило в лотерею. Як до цього поставитесь?

а) постараюся залишатись байдужим, але дам собі слово ніколи більше не брати участь у лотереї;

б) не приховуючи досади, поставлюсь до події з гумором, пообіцяю взяти реванш;

в) програш надовго зіпсує настрій.

Ключ до тесту «Чи конфліктна Ви особистість»:

Кожна відповідь «а» - 4 бали; «б» - 2 бали; «в» - 0.Підрахуйте загальну суму набраних балів.

20-28 балів. Ви тактовні й миролюбні, уникаєте конфліктів і суперечок, уникаєте критичних ситуацій на роботі й удома. Можливо, інколи Вас називають пристосуванцем.

10-18 балів. Вас вважають людиною конфліктною. Але насправді Ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу й усі засоби вичерпані. При цьому не виходите за рамки коректності, твердо обстоюєте свою думку. Все це викликає до Вас повагу.

До 8 балів. Конфлікти й суперечки - це Ваша стихія. Любите критикувати інших, але не виносите критики у свою адресу. Ваша брутальність і нестриманість відштовхує людей.

 


Додаток 2

Ситуації «Булінг в дитячому середовищі»

1. Мене звати Ярослава. Мені 12 років. Я проживаю в Києві. Мої проблеми почалися після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники утискають мене, ображають, інколи навіть б’ють. Це все відбувається через те, що я дуже погано розмовляю, бо маю певні проблеми зі здоров’ям. Але ж я в цьому не винна. Я відчуваю, як мої однокласники стараються вижити мене з класу. Як мені знайти з ними спільну мову? Насправді, я дуже хочу з ними дружити.

2. Я навчаюсь у 8 класі. Всі вчителі дуже люблять наш клас. Наші діти – дуже добрі. Правда, є два однокласники – Тарас та Славік – які постійно ображають наших дівчат, б’ють хлопчиків. Вони і мене теж били та ображали, але тепер вже ні. Все змінилося через те, що в цьому навчальному році до нашого класу прийшов новий хлопчик. Він перейшов з іншої школи. Його звати Вінсет. Він темношкірий. У дитинстві він із мамою переїхав в Україну та зараз він живе із мамою, бабусею та дідусем. Коли Вінсет до нас перейшов, Тарас та Славік його одразу не полюбили, по-перше через інший колір шкіри. Вони постійно його ображають, обзивають «негром», «рабом», «виродком». Часто б’ють його. Я неодноразово бачив, як Вінсет плакав. Я розумію, що це неправильно, але втручатися в цю ситуацію я не дуже хочу. Насправді, мені дуже шкода Вінсета. Він хороший і гарно грає у футбол. Але я з ним не спілкуюся, через те, що думаю, що Тарас та Славік будуть знову наді мною знущатися.

3. Сашко часто конфліктував з вчителями та дітьми.

Цей день у школі не був винятком. Після уроку він посварився з однокласником, нагрубіянив учительці, яка зробила йому зауваження і як завжди прийшов на заняття, не зробивши домашнє завдання. Однокласники Сашка незлюбили і часто насміхалися та глузували з нього, через його старенький, неохайний одяг, відсутність новомодних гаджетів, не приймали у спільну компанію. Але він не видавав свого болю через це. Насправді йому було страшно…

Школа. Уроки давно закінчилися. Усі порозходилися. Сашкові не хотілося йти додому, там нічого їсти, а постійно п’яні батьки, знову будуть сварити.

Сашко вдягає свою куртку. У цей час до нього підходять двоє старшокласників і вкотре починають вимагати у хлопця гроші. Сашко пояснює, що у нього немає грошей. Хлопців це обурює і вони починають його штовхати.

 


ЗАНЯТТЯ 4

  1.          Вступна частина (2 хв)

Пропоную підводитися тих людей, які вважають, що це стосується їх:

  •              Встаньте ті, у кого чорне волосся;
  •              Встаньте ті, хто має гарну посмішку;
  •              Встаньте ті, хто любить солодощі;
  •              Встаньте ті, у кого є друг;
  •              Встаньте ті, то вважає себе хорошою сестрою чи братом;
  •              Встаньте ті, хто прийшов сьогодні на нашу зустріч з гарним настроєм, і хоче отримати безліч позитивних вражень і корисних порад.

Привітайте один одного оплесками.

 

  1.          Вправа «Наслідки булінгу».  (15 хв)

Мета: дати учням розуміння того, яким може бути майбутнє учасників булінгу.

Необхідні матеріали: ватмани, маркери.

Ведучий/ведуча.  На попередніх заняттях ми з вами розглянули, що таке булінг, які його види, хто є учасником булінгу. Зараз ми з вами попробуємо визначити, які можуть бути наслідки булінгу. Зараз я поділю ва на три групи. Кожна група отримує  аркуш паперу із завдання. Завдання для першої групи написати «Якими можуть бути наслідки для потерпілого (жертви булінгу)?» Завдання для другої групи «Якими можуть бути наслідки для кривдника (булера)?»  Завдання для третьої групи «Якими можуть бути наслідки для спостерігачів булінгу?

Після завершення виконання завдання, один з представників команди має презентувати відповідь. Учасники інших команд можуть доповнювати . (Додаток 1)

 

  1.          Вправа «Ручка без ковпачка».  (7 хв)

Мета: дати учням розуміння того, що завжди потрібно мати свою думку

Необхідні матеріали: ручка чорного кольору без ковпачка

Ведучий/ведуча  тримає у руці ручку чорного кольору без ковпачка.

Ведучий/ведуча. Погляньте, будь ласка, на цю ручку. Вона зовсім не красива, непримітного чорного кольору та ще й без ковпачка, у неї його просто нема і це жахливо! Ця ручка така бридка! Скажи їх щось образливе! (Психолог спонукає учнів образити ручку, учні по черзі висловлюються. Якщо учень не бажає говорити образливі слова, то переходити до наступного учня).

А тепер, підніміть руки ті, кого з вас образила, чи зробила щось погане, саме ця ручка. (Наголосити, на участі саме тої ручки, яка в руці у психолога).

Запитання для обговорення:

Чи бувало у вашому житті, що ви ображали когось просто за компанію, бо вас про це попросили, щось про когось розповіли, та вас особисто це не стосувалось? Щойно деякі з вас готові були образити ручку, яку бачили вперше лише тому, бо я вас про це попросила. Так часто буває у житті.

• Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)

Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і безсердечними.)

Чому деякі люди ображають інших? (Хочуть ствердитися за рахунок іншого; можливо, їх самих раніше ображали, і вони думають, що це нормально, вони роблять це за компанію з друзями.)

 

  1.          Вправа «Кроки до взаєморозуміння» (18 хв.)

Мета: навчити учнів шукати шляхи взаєморозуміння у будь-яких ситуаціях.

Необхідні матеріали: аркуші А4, фломастери, ручки.

Ведучий/ведуча.  Зараз ви об’єднаєтесь у групи по 6 осіб. Кожен з вас отримує один аркуш паперу формату А4, на який має покласти свою руку долонею донизу та обвести її. Відкрита долоня завжди є символом взаєморозуміння між людьми, і саме тому контури долонь ми використаємо у цій вправі. На наступному етапі кожен записує у центрі долоні свій крок до взаєморозуміння, передає аркуш з контуром власної долоні сусідові справа, а сам отримує аркуш від сусіда зліва. В одному з пальців отриманого на аркуші контуру долоні ви маєте написати один можливий крок до взаєморозуміння (наприклад, взаємоповага, прийняття думки іншого тощо). Далі аркуші знов передаються по колу. Наступний учень робить запис на другому пальці, вказуючи інший крок (який не повторює вже написаний). Таким чином, кожен аркуш з долонею передається п’ять разів. Коли всі пальці долоні будуть заповнені, то ви по черзі зачитуєте різні кроки-пропозиції до взаєморозуміння.

Наприкінці вправи проходить загальне обговорення.

Ведучий/ведуча підбиває підсумки всієї теми і пропонує подумати, які з визначених кроків до взаєморозуміння підлітки вже застосовують чи зможуть застосовувати у своєму повсякденному житті.

 

  1.          Підбиття підсумків (3 хв.)

Ведучий/ведуча підбиває підсумки заняття, запитуючи:

Що нового та цікавого ви дізналися на занятті?

Чи корисною була для вас інформація, яку ми сьогодні опрацювали?


Додаток 1

Інформаційна довідка.

Потерпілий або потерпіла (жертва булінгу)

- Замкнутість

- Страх

- Безсоння

- Низька самооцінка

- Агресія

- Погіршення здоров’я

- Тривожність

- Залежності

- Потрапляння під вплив

- Самотність

- Суїцидальні настрої та інші негативні наслідки

Кривдник або кривдниця (Булер)

- Агресивна поведінка

- Прояви насильства

- Скоєння правопорушення

- Відторгнення колом друзів, однокласників

- Байдужість до почуттів інших

- Невміння спілкуватися спокійно

- Сприймається оточуючими як агресор

- Постійне перебування в конфлікті

- Непорозуміння з батьками/педагогами

- Погіршення здоров’я та інші негативні наслідки

Несе адміністративну відповідальність:

- Якщо є 16 років:

- Штраф від 50 до 200 мінімумів доходів громадян (від 850 до 3 400 грн.)

- Громадські роботи від 20 до 60 годин

- Якщо до 16 років відповідальність несуть батьки, або особи які їх замінюють, а саме:

- Штраф від 50 до 200 мінімумів доходів громадян (від 850 до 3 400 грн.)

- Громадські роботи від 20 до 60 годин

Спостерігачі

- Некомфортне оточуюче середовище

- Небезпечне освітнє середовище

- Втрата довіри

- Втягнення в ситуацію насильства

- Втягнення в ситуацію булінгу

- Пригнічений стан

- Погіршення здоров’я та інші негативні наслідки

- Почуття провини

- Депресія

 

 


ЗАНЯТТЯ 5

 

  1.          Вправа «Павутинка соціальних мереж» (8 хв)

Мета: дізнатися, чим учні захоплюються в інтернеті.

Діти стоять в колі. Клубок треба передавати гравцям по колу, не випускаючи нитку зі своїх рук (продемонструвати), кожен учасник має назвати своє ім’я, улюблену соціальну мережу і для чого він її найчастіше використовує.

Ведучий/ведуча підсумовує: Отже, ви є активними користувачами соціальних мереж та інтернету загалом. Інтернет — цікавий і корисний засіб навчання, відпочинку, спілкування з друзями. Водночас світова комп’ютерна мережа містить багато небезпек для психічного та фізичного здоров’я користувачів.

У сучасному світі інформаційних технологій дуже багато процесів з реального життя перемістилися в життя віртуальне: спілкування, навчання, перегляд фільмів, нові знайомства тощо. Дружба, любов, роздратування, агресія та інші емоції також «перекочували» у світ онлайн. І тому, з’явилась новітня форма  агресії, що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж тощо – це кібербулінг. І сьогодні я б хотіла більш детально розглянути з вами цей вид булінгу.

 

  1.          Робота у групах «Плюси та мінуси інтернету» (8 хв)

Мета: визначити, які переваги і недоліки користуванням інтернету.

Необхідні матеріали: ватмани, маркери.

Учні об’єднуються у 2 групи («плюс», «мінус»).

Ведучий/ведуча. Кожна команда отримає своє завдання:

команда «плюс»: наводить приклади позитивного впливу інтернету.

команда «мінус»: розповідає про негативний вплив інтернету.

Кожна група 2–3 хвилини працює над презентацією свого завдання.

 

Інформаційна довідка.

Переваги:

  •             можна знайти нових друзів;
  •             швидкий доступ до будь-якої інформації;
  •             є можливість знайти і завантажити фільми;
  •             можливість відпочивати, не виходячи з дому;
  •             можливість щось купувати в онлайн-режимі;
  •             отримати різні послуги.

Недоліки:

  •             порушення режиму;
  •             розвиток різних хвороб (викривлення хребта, погіршення зору);
  •             віртуальне життя замінює реальність;
  •             недостовірність інформації;
  •             інтернет-залежність;
  •             шахрайство;
  •             деградація особистості.

Підбиття підсумків. Ведучий/ведуча. Звичайно, інтернет має безліч переваг, відкриває перед нами великі можливості для спілкування і саморозвитку. Проте, це не тільки безмежне джерело можливостей, але й велике джерело загроз. На сьогоднішній день десятки мільйонів людей є користувачами Інтернету. Чималу частку цих користувачів становлять діти, які не знають про небезпеки, що пропонує їм світова павутина. Дуже велику увагу при роботі з Інтернетом необхідно відводити питанням безпеки.

 Ситуація з кібербулінгом в Україні невтішна. За статистикою  24 % школярів вважають себе жертвами булінгу, 67 %  стикалися з кібербулінгом за останні 2-3 місяці, 40 % жертв не діляться цією проблемою, навіть з батьками, 44% спостерігачів ігнорували боулінг, тому що боялися за себе.

 

  1.          Мозковий штурм. Які види кібербулінгу ви знаєте? (7 хв)

Необхідні матеріали: ватман, маркер.

Відповіді учнів записувати на ватмані.

Інформаційна довідка. Ведучий/ведуча.

До найпоширеніших видів кібербулінгу належать:

 використання особистої інформації;

 анонімні погрози;

 хепіслепінг;

 обмовляння або зведення наклепів;

 переслідування;

 тролінг;

 флеймінг;

онлайн-грумінг;

 секстинг. 

 Під використанням особистої інформації слід розуміти «зламування» поштових скриньок, серверів, сторінок у соціальних мережах із метою отримання особистої інформації про людину та переслідування її.

 Анонімні погрози полягають у надсиланні листів на електронну пошту своєї жертви з повідомленнями загрозливого змісту. Іноді ці погрози мають образливий характер із вульгарними висловами і ненормативною лексикою.

Кіберпереслідування відбуваються за допомогою мобільного зв’язку або електронною поштою. Хулігани можуть тривалий час переслідувати свою жертву, завдаючи брудних образ принизливого характеру або шантажуючи будь-якими таємними фактами. Відстежуючи через інтернет необережних користувачів, переслідувач отримує інформацію про час, місце і всі необхідні умови для вчинення злочину.

Тролінг здійснюється шляхом розміщення в інтернеті (на форумах, у блогах) провокаційних повідомлень із метою викликати флейм, тобто конфлікти між учасниками, взаємні образи.

 Флеймінг – це улюблений метод «тролів» (провокаторів), що полягає в обміні короткими, гнівними і запальними репліками між двома чи більше учасниками, використовуючи комунікаційні технології. Частіше за все розгортається в «публічних» місцях інтернету: в чатах, форумах, у дискусійних групах, спільнотах. Інколи він перетворюється у затяжну війну.

Обмовляння або зведення наклепів – це поширення принизливої, неправдивої інформації з використанням комп'ютерних технологій. Це можуть бути і текстові повідомлення, і фото (використання фотошопу), і пісні, які змальовують жертву у шкідливій манері.

Хепіслепінг – один із видів кібербулінгу. Його назва походить від випадку в англійському метро, де підлітки били перехожих, тоді як інші записували це на камеру мобільного телефона. Тепер ця назва закріпилася за будь-якими відеороликами з записами реальних сцен насильства.

 Секстинг – це обмін власними фото/відео/текстовими матеріалами інтимного характеру, із застосуванням сучасних засобів зв’язку (мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж). Секстинг стає все більш популярним серед підлітків.

 

  1.          Вправа «Ситуація в інтернеті» (15 хв)

Мета: навчити учнів розрізняти небезпеки в інтернеті

Необхідні матеріали: аркуші із ситуаціями, ручки.

Учні об’єднуються у п’ять груп, кожна з яких отримує свою ситуацію. Діти повинні дати відповіді на поставлені запитання та презентувати їх для інших груп. (Додаток 1)

 

  1.          Створення пам’ятки «Правила безпеки використання мережі» (7 хв)

Мета: створення пам’ятки безпечного користування інтернетом.

Необхідні матеріали: ватман, маркер

Ведучий/ведуча. На основі отриманої вами інформації, давайте створимо пам’ятку «Правила безпеки використання мережі». Пропонуйте свої правила, а я буду записувати їх на ватмані. 

На допомогу ведучому/ведучій.

  •             Не розповсюджуй інформацію про себе та своїх батьків: відео, фото, адреси, телефони, номер школи, тощо.
  •             Не відсилай своє фото незнайомій людині, бо невідомо, як його можуть використати.
  •             Попереджай батьків або друзів про свої зустрічі з другом по листуванню в Інтернеті. Якщо ти домовишся про зустріч з інтернет-другом, уникай безлюдних місць та пізніх годин.
  •             Ігноруй, не відповідай на ненормативну лексику, непристойні пропозиції.
  •             Про підозрілі та непристойні повідомлення попередь вчителів, батьків.
  •             Отримуючи повідомлення та привабливі пропозиції на мобільний телефон або через інтернет, зважай, що вони часто є неправдивими.
  •             Не вживай ненормативну лексику, не ображай інших.
  •             Не реєструйся на сайтах знайомств для дорослих.

 

Підсумок. Ведучий/ведуча. Парадокс Інтернету в тому, що він з’єднує людей, що знаходяться далеко, але роз’єднує з тими, хто знаходиться поруч. Тому, як би не було цікаво онлайн, пам’ятайте, що реальне життя набагато цікавіше!

 

 


Додаток 1

«Ситуація в інтернеті»

 

Кібербулінг – що це та як це зупинити? | UNICEFКатруся пропонує Галі зробити смішні фото та виставити їх у соцмережі, але Галя вагається, адже не хоче бути посміховиськом.

Запитання:

1.Як варто вчинити Галі?

2.Чи потрібно Галі слухати подругу?

3. Висновок, який я зробив/ла

__________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Чи була в тебе  схожа ситуація? Як би ти вчинив/ла?

__________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Critical and troubling cyberbullying statistics emerge in 2020

Микола постійно отримує з Інтернету листи з погрозами від невідомого. Це продовжується тривалий час. Хлопець наляканий і не розуміє як йому поводитися далі.

Запитання:

1.Як варто вчинити Миколі?

2. Чи варто про все розповісти дорослим?

3. Висновок, який я зробив/ла

__________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Чи була в тебе  схожа ситуація? Як би ти вчинив/ла?

__________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Новини та статті — Немовлятко.com.uaСвітлана без згоди подруги виставила у свій профіль в Інтернеті її фотографії та відео з нею і написала смішні та образливі коментарі.

Запитання:

1.Чи правильно вчинила Світлана?

2. Чи варто про все розповісти дорослим?

3. Висновок, який я зробив/ла

__________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Чи була в тебе  схожа ситуація? Як би ти вчинив/ла?

__________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Безпечна веб-країнаПодруга Іринки запропонувала їй обмінятися паролями до спільних мереж, адже на думку подруги у них з Іринкою немає бути жодних таємниць.

Запитання:

1.Чи варто ставати на пропозицію подруги?

2. Чи варто про все розповісти дорослим?

3. Висновок, який я зробив/ла

__________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Чи була в тебе  схожа ситуація? Як би ти вчинив/ла?

__________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Кожна дитина – це цілий світ! : Кібербулінг

Нещодавній віртуальний друг Михайла просить повідомити йому особисту інформацію хлопця, надати домашню адресу та телефон, адже він хоче зробити йому приємний сюрприз, надіслати дуже дорогу річ.

Запитання:

  1.          Як варто вчинити?

2. Чи варто про все розповісти дорослим?

3. Висновок, який я зробив/ла

__________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Чи була в тебе  схожа ситуація? Як би ти вчинив/ла?

__________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 


ЗАНЯТТЯ 6

  1.          Вправа «Незакінчені речення» (5 хв.)

Ведучий/ведуча  пропонує підліткам висловити свої міркування одним словом за методикою незакінчених речень:

для мене булінг – це…

 

  1.          Вправа «Правила колективу для уникнення булінгу» (7 хв)

Мета: виробити правила уникнення булінгу в дитячому колективі.

Необхідні матеріали: листи формату А4 та фломастери

Ведучий/ведуча. Об’єднаємося у 3 групи та кожна група має розробити по 5 правил уникнення булінгу в класному/дитячому колективі. Напишіть їх на листах.

Потім представник або представниця однієї з груп ознайомить решту учнів та учениць із правилами, які розробила група.

Ведучий/ведуча також можуть доповнити презентації учнів та учениць.

До уваги ведучого/ведучої!

Важливо з пропозицій дітей, скласти єдині правила дитячого колективу для уникнення булінгу, прийняти їх колективно та розмістити у класному куточку.

 

  1.          Вправа «Долонька допомоги» (10 хв)

Мета: Дати учням чітке розуміння того, до кого вони можуть звернутися у разі булінгу.

Необхідні матеріали:  долоньки вирізані з паперу, ручки, ватман, маркер.

Ведучий/ведуча. Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли ситуація булінгу? Кожен з вас отримав долоньку допомоги. На кожному пальчику напишіть конкретну людину, до якої ви б звернулись по допомогу коли вас хтось ображає.

Діти записують свої варіанти.

Ведучий/ведуча.  Розгляньте ще раз уважно свої надписи на долоньках і запам’ятайте їх. Я бажаю кожному з вас, щоб ви не потрапляли у неприємні для вас ситуації. Але, якщо раптом так станеться, гляньте на свою долоньку і ви відразу пригадаєте, до кого можна звернутися по допомогу.

Давайте, ми з вами напишемо  на ватмані усі можливі варіанти, куди можна звернутись у ситуації булінгу.

 Запропонуйте учням за правилом піднятої руки назвати, до кого можна звернутися, якщо ви стали свідком або жертвою булінгу. Запишіть на ватмані всі ідеї.

Орієнтовні варіанти відповідей:

— батьки;

— старший брат або сестра;

— друг (друзі) зі старших класів;

— друг (друзі) не зі школи;

— класний керівник;

— директор школи;

— батьки кривдника;

— поліція;

— центр соціальних служб для сім’ї дітей та молоді;

— шкільний психолог;

— «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей 0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів) або 116 111 (безкоштовно з мобільних телефонів)

 

Ведучий/ведуча. З будь-якими питаннями про булінг і не тільки, ти можеш звернутися на Національну дитячу «гарячу лінію»: 0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних) або 116 111 (безкоштовно з мобільних), тут ти можеш довірливо розповісти про свою ситуацію.

Основними принципами роботи Національної дитячої «гарячої лінії» є анонімність і конфіденційність.

Чому діти телефонують на НДГЛ? Тому що довіряють – бо вже раз телефонували і отримали допомогу; знають, що їхні історії нікому не розкажуть, якщо вони самі цього не захочуть; дзвінки безкоштовні; консультанти або консультантки не бачать номера телефону, з якого ви телефонуєте; бо хочуть і можуть допомогти вам. Національна дитяча «гаряча лінія» працює з понеділка по п’ятницю з 12:00 до 16.00 (години можуть змінюватися).

 

  1.          Вправа «Серце, щоб зігріти душу» (7 хв)

Мета :навчити дітей робити більше хороших вчинків для інших.

Необхідні матеріали: вирізані з паперу сердечка, ручки.

Ведучий/ведуча. Було б набагато краще, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного.

Давайте, зараз, кожен з вас  напише на сердечку те, що може допомогти іншій людині, зігріти їй душу (наприклад: поділитися парасолькою під час дощу, притримати для когось двері).

Ведучий/ведуча збирає усі «серця», перемішує їх, і пропонує кожному витягнути навмання одне серце та впродовж наступного тижня зробити те, що написано на його серці доброти, для когось іншого.

 

  1.          Вправа «Стілець пошани» (11 хв)

Мета: Дати можливість кожному учневі відчути свою значимість у колективі.

Необхідні матеріали: стілець.

Ведучий/ведуча. Кожній людині приємно чути у свою адресу гарні слова. Та, не менш приємно робити компліменти іншим. Зараз кожен з вас буде мати можливість і почути про себе щось хороше, і сказати щось добре іншому. По черзі ви будете сідати на «стілець пошани», а інші учасники мають говорити вам про вас щось хороше.

Питання для обговорення:

Як ви себе почували на «стільці пошани»? Чи було вам приємно? Чи сподобалось вам говорити компліменти іншим?

Ведучий/ведуча.  Кожен хоче до себе шанобливого ставлення, чути в свою адресу приємні слова. Та треба не забувати, що завжди потрібно починати з себе, так поводитись з іншими, як би хотіли, щоб поводились з вами.

 

  1.          Вправа «Вогник доброти» (5 хв)

Усі учні стають в коло.

Ведучий/ведуча. Зараз ми з вами передамо один одному вогник доброти. Візьміться усі за руки. Я передам свій вогник доброти сусіду справа, стискаючи його долоньку, мій сусід передає вогник, стискаючи долоньку своєму сусіду справа і так по колу будемо передавати цей вогник, поки він не повернеться до мене.

Після завершення вправи, ведучий дякує усім за активну участь на заняттях і усі вітають один одного оплесками.

 


Література

  1.          Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період: метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, О.В.Залеська та ін. – Київ: МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014.
  2.          Корекційно-розвиткова програма формування стійкості до стресу у дітей дошкільного віку та школярів «Безпечний простір». Режим доступу: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/11847/KRP2017.pdf?sequence=6
  3.          Найбільший урок у світі «Навчатися у безпеці». Режим доступу: https://www.ed-era.com/world2030/lesson3
  4.          Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/2019-11-25-protydiy-bullingy.pdf
  5.          Виховна година «Стоп булінг». Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/vihovna-godina-stop-buling-94783.html
  6.          Виховна година « Скажи - «НІ» булінгу». Режим доступу: https://naurok.com.ua/vihovna-godina-skazhi---ni-bulingu-156458.html
  7.          ТЕСТ «ЧИ КОНФЛІКТНА ВИ ОСОБИСТІСТЬ?» http://ininv.vntu.edu.ua/ukr/index.php?option=com_content&view=article&id=150:np-dodat-stat-2k-koflikt-test&catid=41&Itemid=967
  8.          ПРОФІЛАКТИКА БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Режим доступу: https://vinnvk.e-schools.info/pages/stsenarj-vihovnogo-zahodu-stop-bulng
  9.          Кібербулінг: що це, яким він буває та як від нього захистити свою дитину. Режим доступу: https://www.telegraf.in.ua/kremenchug/10082081-kberbulng-scho-ce-yakim-vn-buvaye-ta-yak-vd-nogo-zahistiti-svoyu-ditinu.html
  10.     Виховна година «Кібербулінг».  Режим доступу: https://naurok.com.ua/vihovna-godina-kiberbuling-177242.html
  11.     Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект. Режим доступу: https://www.prostir.ua/?library=navchalno-metodychnyj-posibnyk-rozbudova-myru-profilaktyka-i-vyrishennya-konfliktu-z-vykorystannyam-mediatsiji
  12.     Закон про булінг: відповідальність за цькування у школі. Режим доступу: https://ldn.org.ua/consultations/zakon-pro-bulinh-vidpovidalnist-za-tskuvannya-u-shkoli
  13.     Як побороти булінг: інструкція для дітей, батьків та вчителів. Режим доступу: http://krgimn.osv.org.ua/antibulingova-programa-15-24-01-09-09-2020/
  14.     Булінг як актуальна соціально-педагогічна проблема. Чому діти стають булерами? Режим доступу:  https://vseosvita.ua/library/buling-ak-aktualna-socialno-pedagogicna-problema-comu-diti-staut-bulerami-197921.html
  15.     https://www.youtube.com/watch?v=H2RpBZrxnow
  16.     https://www.youtube.com/watch?v=-c3A1Fe41OA&ab_channel=ValeryKolosoff_Official

 

 


Вправи-руханки

1. Атоми і молекули

Уявімо собі, що всі ми атоми. Атоми виглядають так (показати). Атоми постійно рухаються та об’єднуються в молекули. Число атомів у молекулі може бути різне, воно визначається тим, яке число назве ведучий/ведуча. Всі починають швидко рухатися, і ведучий/ведуча говорить, наприклад, три. І тоді атоми повинні об’єднатися в молекули по три атома в кожен. Молекули виглядають так (показати).

2. Законодавець моди

Учні стають в коло. Один учень виходить. Хтось з учасників «задає» рух. Всі повторюють за ним. Час від часу «законодавець моди» змінює рух. Той, хто виходив за двері повинен відгадати, хто є «законодавцем моди».

3. Поміняйтеся місцями

Поміняйтеся місцями, хто сьогодні:

- Їв яєчню

- В кого світле волосся

- Хто в спідниці

- Хто в темному одязі

- Пив зранку чай

- Любить класичну музику

- Отримав сьогодні хорошу оцінку

- Любить борщ

- Любить читати

- Доглядає за квітами

- Має молодшого брата тощо.

4. Світлофор

Учні рухаються, а ведучий/ведуча дає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо ведучий/ведуча каже: «Червоний!», учні та учениці мають швидко присісти; якщо «Зелений!» – учасники та учасниці продовжують йти й плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.

5. Вправа «Мисливець за словами» («Злови все, що літає»).

Ведучий/ведуча читає список слів. Завдання дитини – плеснути в долоні (зловити те, що літає).

Додаток до занять

Картина, буква, літак, муха, лелека, собака, пароплав, гойдалки, вікно, повітряна кулька, монетка, бухгалтер, трамвай, комар, телевізор, метелик, скатертина, помідор, качка, вертоліт, човен, ялинка, самовар, гарбуз, весло, паркан, ракета, губка.

6. Мисливець за словами (Злови всі рослини)

Ведучий/ведуча читає список слів. Завдання дитини – плеснути в долоні (зловити рослину).

Додаток до занять

Дзеркало, пальма, береза, велосипед, сорока, чайник, білка, троянда, кульбаба, гарбуз, колесо, труба, тюльпан, зошит, лялька, кропива, подушка, обман, пустеля, тополя, острів, шипшина, музей, конвалія, сосна, подорожник, лижі, рушниця, чайка, дорога, виноград, яблуня, вермішель, трава.

7. Оплески

Ведучий/ведуча розміщує учасників та учасниць на стільцях колом, послідовно кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися; інші учасники групи активно аплодують тим, хто підвівся. (Наприклад, «Підведіться з місць усі ті, хто вміє вишивати». Оплески! «Дякую, сідайте». «Підведіться з місць усі ті, хто вміє кататися на гірських лижах». Оплески! «Дякую, сідайте». Далі: «Підведіться з місць усі ті, хто любить дивитися серіали...», «Підведіться з місць усі ті, хто мріє навчитися грати у великий теніс...» тощо.)

8. Мокрий пес

Ведучий/ведуча пропонує учасникам та учасницям утворити коло й уявити таке: «Ви мокрий пес, який вийшов із води. Зараз струсіть воду з голови, тепер із правої лапи, з лівої, із задніх лап, з усього тіла».

9. Шеренга

Учням та ученицям пропонується за командою ведучого/ведучої стати в ряд за кожною з таких ознак: зріст, дата і місяць народження та ін. Розмовляти при цьому не можна, можна спілкуватися тільки за допомогою міміки і жестів. У другому та третьому варіантах, після закінчення побудови, учасники та учасниці по черзі озвучують свої дні та місяці народження, при цьому відбувається перевірка правильності виконання вправи.

10. Зіпсований телефон

У групі вибирається ведучий або ведуча. Потім вся група дітей стає до нього спиною, й ніхто не підглядає. Той, хто водить, підходить до однієї дитини й непомітно для інших показує їй якусь позу. Потім він відвертається і відходить у бік. Дитина, якій показали позу, обирає іншого учасника або іншу учасницю й показує цю позу йому/їй і т. д. Після демонстрації пози всім дітям, вони стають у коло обличчям до центру. Ведучий/ведуча показує свою позу, а та дитина, що закінчила гру останньою, також показує свою позу. Перша і остання поза порівнюються між собою.

11. Карлики-Велетні

Усі стають в коло. Ведучий/ведуча каже: «Я буду говорити 2 слова: карлики або велетні. Якщо я скажу – карлики, то ви всі повинні сісти, якщо велетні – то встати. Я можу вас плутати і називати інші слова.

Якщо хтось переплутає і встане або сяде невчасно, він виходить з гри».

12. Зустріч поглядами

Усі учасники та учасниці стоять у колі, опустивши голови вниз. За командою ведучого/ведучої вони одночасно піднімають голови. Їхнє завдання – зустрітися з кимось поглядом. Та пара гравців, якій це вдалося, залишає коло.

13. Ноїв ковчег

Легенда ведучого/ведучої:

Гра відбувається так. Звірі в темряві вирвалися на свободу і кожен звір повинен по голосу знайти свою пару.

Інструкція: учасники та учасниці об’єднуються у дві групи. Ведучий/ведуча дає кожному учаснику/кожній учасниці першої та другої групи назву певного звіра так, щоб кожен звір у групі був в одному екземплярі. Нехай обидві групи встануть і об’єднаються в одну групу. Нехай вони заплющать очі та покружляють на місці, подаючи своїм партнерам звук, характерний для того виду тварини, яку вони зображують. Якщо хтось із партнерів знайшов собі пару, то вони повинні тихо відійти в сторону і чекати, поки всі інші «звірі» не знайдуть собі пари. Плутанина буде зменшуватися в міру того, коли більша частина граючих буде знаходити свою пару.

14. Полювання на лева

Учасники та учасниці стають у коло одне за одним. Ведучий/ведуча промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а учасники та учасниці повторюють вголос:

- Ми йдемо полювати на лева. (Впевнений хід по колу)

- Не боїмося ми нічого! (Відображаємо рухами)

- Ой, а це що?

- Болото! Чав! Чав! Чав! (Обережний хід, високо піднімаючи коліна)

- Ой, а це що?

- Море! Буль! Буль! Буль! (Плавальні рухи)

- Ой, а це що?

- Поле! Топ! Топ! Топ! (Тупотіння ногами)

- Ой, а це що?

- Це дорога навпростець! (Впевнений хід)

- Ой, а це хто? Такий великий! (Показуємо) Такий пухнастий! (Немов гладимо)

- Ой, та це ж лев! (Показуємо, як злякалися)

- Побігли додому! Через поле! Топ! Топ! Топ!

- Через море! Буль! Буль! Буль!

- Через болото! Чав! Чав! Чав!

- Прибігли додому! Сховалися! (Присіли)

- Які ми молодці! (Гладимо себе по голові)

- Які ми хоробрі! (Легенько стукаємо кулачком у груди)

- Ми нічого не боїмося! (Заперечливо похитуємо вказівним пальчиком)

15. Булочка з родзинками

Ведучий/ведуча запитує у всіх: «Хто любить родзинки?» Ті, хто любить, стають посередині кімнати, беруть одне одного за руки, створюючи ланцюжок. Ті, хто полюбляє солодощі, гарну компанію і т.д., теж до них приєднуються, аж поки всі не стануть у ланцюжок. Потім ведучий/ведуча бере останнього учасника за руку і починає, ідучи навколо першого, «намотувати» всю групу на нього/неї – «пекти булочку з родзинками». Коли всі щільно «намотаються», треба хвилинку так постояти, щоб відчути всіх разом, прислухатися до того відчуття і аж тоді розійтись.

16. Ураган

Учасники та учасниці сідають у коло, а ведучий/ведуча залишається стояти у центрі. Він/вона пропонує помінятися місцями всім, хто має певну спільну ознаку (любить математику, має сірі очі, народився влітку тощо). При цьому, якщо учасник або учасниця має названі ознаки, він повинен помінятись місцем з іншим учасником/іншою учасницею, які теж має ці ознаки. Ті, хто в центрі кола, називають тільки ту ознаку, яку вони на цей час мають. Коли учасники та учасниці міняються місцями, вони повинні зайняти чиєсь місце. Учасник або учасниця, що залишається без стільця, стає в центрі кола. Якщо ведучий/ведучий довго залишається стояти, він може сказати: «Ураган», і тоді всі без винятку встають і міняються місцями.

17. Дотягнись до зірок

Усі, стоячи у колі, заплющують очі і роблять три глибокі вдихи та видихи. Потім уявляють, що над ними нічне небо, повне зірок. Необхідно відшукати яскраву зірку, яка асоціювалась би із власною мрією. Далі учасники та учасниці поступово простягають руки до неба, ніби намагаються досягти своєї зірки. Після закінчення вправи присутні можуть обговорити свої «зірки».

18. Пошкоджений телефон

Діти стають у шеренгу. Ведучий/ведуча каже на вухо найближчому речення, яке складається з 5 слів. Наприклад: «Тема сьогоднішнього заняття дуже цікава». Учасник або учасниця має передати речення (як вони почули і зрозуміли) наступному, і так далі. Наприкінці ведучий/ведуча пропонує останньому з учасників виголосити те, що він почув. Зазвичай речення відрізняються.

19. Їстівне-неїстівне

Учасники та учасниці стають у коло. Ведучий/ведуча тримає в руках м’яч і пропонує за командою спіймати його або відштовхнути. Спіймати м’яч потрібно тоді, коли буде сказано «їстівне» слово, наприклад, овочі, фрукти тощо, а відштовхнути, якщо буде сказано «неїстівне» слово, наприклад, вікно, книга тощо. Ведучий/ведуча промовляє слово і кидає м’яча комусь з гравців групи. Ті, у свою чергу, повинні, промовляючи слово, кинути м’яч комусь іншому і т. д.

20. Незвичайний хор

Ведучий/ведуча об’єднує учасників та учасниць у три групи: кошенята, цуценята, жабенята.

Ведучий/ведуча: «Ми організували незвичайний хор. Кожна група має свою партію. Кошенята співають: «Няв, няв, няв», цуценята: «Гав, гав, гав», жабенята: «Ква, ква, ква». Ми будемо співати під мелодію пісні «У лісі, лісі темному» (можна використати будь-яку відому мелодію). Ви уважно слідкуєте за рухами диригента і починаєте співати свою партію тільки тоді, коли диригент вам покаже».

У ролі диригента можна вибирати тих учасників або учасниць, які почуваються дещо невпевнено. Для них ця вправа дуже корисна.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
3 січня 2023
Переглядів
1213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку