Авторська розробка " Фрагменти уроків читання (художнього твору, наукового, науково-популярного) з використанням стратегії " Ромашка Блума"

Про матеріал

Використання стратегії "Ромашка Блума" на уроках читання дуже добре розвиває у здобувачів освіти критичне мислення. Допомагає вчителю працювати з дітьми в групах.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Авторська розробка

 

на тему 

«Фрагменти уроків читання (художнього твору, наукового, науково-популярного)                                                                                        з використанням стратегії «Ромашка Блума»

 

 

 

 

 

Виконала:

Хіль Ірина Іллівна,    вчитель початкових класів

Мелітопольської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6  Мелітопольської міської ради Запорізької області

 

 

 

 

 

 

 

 

Одним із основних напрямків розвитку сучасної освіти є використання інноваційних технологій навчального процесу. Технологія, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення. Одна із задач учителя на уроках читання – вчити дітей формулювати свої думки, оціночні судження, переконання, незалежно від інших, тобто мислити індивідуально. Розвинути такі уміння в учнів може допомогти вчителю використання на уроках читання стратегії «Ромашка Блума».                                                                                                                                                                        Мета: показати, як за допомогою стратегії «Ромашка Блума» на уроках читання можна розвивати критичне мислення у здобувачів освіти.

 

Організація роботи зі стратегією «Ромашка Блума» передбачає наступне:                                                                                                                                                                        Крок 1. Вчитель готує «ромашку» з шести пелюсток.                                                        Крок 2. Учитель складає список запитань, на які учні мають знайти відповіді, працюючи на уроці. Шість пелюсток – шість запитань (завдань): прості (буквальні) – «запам’ятовує»; уточнюючі (на перетворення) – «розуміє»; пояснюючі (на застосування існуючих знань) – «застосовує»; творчі (на витлумачення) – «аналізує»; оцінюючі (на оцінку) – «оцінює»; практичні (на зв'язок з життям) – «створює».                                                                                                  Крок 3. Діти об’єднуються в групи.                                                                                                   Крок 4. Повторюються правила роботи дітей в групах та інструктаж роботи за стратегією «Ромашка Блума».                                                                                                  Крок 5. Учням пропонується обрати одну з пелюсток і виконати завдання до тексту, з яким працють на уроці.                                                                                     Використання стратегії «Ромашка Блума» під час вивчення художнього твору В. Сухомлинського «Протоптали стежку» (додаток А).                            Прості запитання                                                                                                                                            - В яку пору року відбувалися події?                                                                                                  - Яке природне явище сталося уночі?                                                                                                  - Хто йшов до школи?                                                                                                                                            - Що робили люди на вулиці?                                                                                                                - Що порадив Михайлик?                                                                                                                              - Що робили діти на бабусиному подвірї?                                                                                    Уточнюючі запитання                                                                                                                              - Що ви уявили собі, коли читали перший та другий абзаци?                                          - Які почуття виникли у вас, коли читали останній абзац?                                                        Пояснюючі запитання                                                                                                                              - Чи потрапляли ви (ваші рідні) коли-небудь  у такі природні умови? Як ви діяли?                                                                                                                                                                                      - Чи потрапляли ви (ваші рідні) в тяжкі ситуації, коли вам потрібна була допомога? Хто допомагав?                                                                                                                              Творчі запитання (завдання)                                                                                                                - Дослідіть, чи достатньо логічною є кінцівка твору? Чи закінчується оповідання так, як ви очікували?                                                                                                                              - Що було б, якщо діти не протоптали доріжку?                                                                      - Чому, на вашу думку, діти вирішили протоптати доріжку?                                          - Яка проблема вирішується в оповіданні?                                                                                    Оцінюючі запитання                                                                                                                                            - Чи правильно поступили діти? Чому ви так думаєте?                                                        - Як ви ставитися до вчинку героїв?                                                                                                  - Якими виростуть діти?                                                                                                                              - Які риси характеру дітей проявилися у цій історії?                                                                      Практичні запитання                                                                                                                                            - Де в звичайному житті можна спостерігати такі ситуації?                                                        - Якби ви були на місці дітей, як би вчинили?                                                                                    - Як і де ви можете використати досвід наших героїв у житті?              Використання стратегії «Ромашка Блума» під час роботи з науковим текстом «Лисиця звичайна» (додаток Б).                                                                                                  Прості запитання                                                                                                                                            - Яка довжина тіла лисиці? Яка маса?                                                                                                  - До якої родини належить лисиця?                                                                                                                - Як бігає лисиця?                                                                                                                                            - Які ноги у тварини?                                                                                                                                            - Де полюбляє селитися хижак?                                                                                                                Уточнюючі запитання (завдання)                                                                                                  - Перекажіть текст своїми словами.                                                                                                                  - Якою ви уявляєте лисицю?                                                                                                                              - Що ви зрозуміли, прочитавши текст?                                                                                                   Пояснюючі запитання                                                                                                                              - Чи доводилося вам бачити лисицю в житті? Де саме? Як вона поводилася?                                                                                                                                                                        - Чи розповідав вам хтось із дорослих про лисицю? Що саме?                                          - Чи дивилися ви передачі про цю тварину? Що саме дізналися?                                               Творчі запитання                                                                                                                                            - Чи достатньою є ця інформація про лисицю?                                                                         - Що б було, якщо не було цієї тварини на землі?                                                                      - Чи можна назвати лисицю хитрою? Чому? Порівняйте її з казковим образом.                                                                                                                                                            Оцінюючі запитання                                                                                                                                            - У чому значимість лисиці в природі?                                                                                                   - Яку шкоду може принести цей звір людині?                                                                                    Практичні запитання              (завдання)                                                                                                                - Як і де можна застосувати знання про лисицю з тексту в житті?                                          - Що б ви порадили своїм одноліткам дізнатися більше про цю тварину?                                                                                                                                            Використання стратегії «Ромашка Блума» під час роботи з науково-популярним текстом «Птахи англійської королеви» (додаток В).                                          Прості запитання                                                                                                                                            - Символом чого вважають лебедя?                                                                                                                - Якого лебедя в Англії оголошено королівським птахом?                                                        - Чи співають лебеді? Який звук вони видають?                                                                      Уточнюючі запитання (завдання)                                                                                                  - Яку картину ви уявили, коли читали 2 абзац?                                                                                    - Перекажіть 3 абзац.                                                                                                                                            Пояснюючі запитання                                                                                                                              - Чи доводилося вам бачити цих птахів? Де саме? Як вони себе поводили?                                                                                                                                                                                       Творчі завдання                                                                                                                                                                  - Що б було, якби на світі не було таких птахів?                                                                      - Що люди можуть навчитися у лебедів?                                                                                                  Оцінюючі запитання                                                                                                                                            - Доведіть, чому лебідь – королівський птах? Чи згодні ви з цією думкою?                                                                                                                                                          Практичні запитання              (завдання)                                                                                                                - Створіть своє повідомлення про лебедя. (Довідка: водоплавний птах, біле оперення, розмах крил – 240 см, занесений до Червоної книги)                                          - Де ви використаєте інформацію, що отримали з тексту?

Навчити учнів розуміти , аналізувати, інтерпретувати текст, відповідати на запитання різного рівня, висловлювати власне ставлення до прочитаного, встановлювати зв'язок між подіями в тексті та в житті, давати оцінку позитивних і негативних рис отриманої інформації – один із механізмів формування критичного мислення через використання стратегії «Ромашка Блума» на уроках читання.                                                                                                  Я вважаю, всі види запитань (від простих до практичних) є важливими та корисними, бо ведуть до мислення різними шляхами крізь широченний простір мисленнєвих процесів, навчального досвіду. Кожний вид запитань розрахований на певний тип мислення й веде до формування певних уявлень, які, у свою чергу, сприяють більш тонкому й водночас більш глибокому розумінню прочитаного тексту.

 


СПИСОК  ВИКОРИСТАНИХ  ДЖЕРЕЛ

 

  1. Козира В. М. Технологія розвитку критичного мислення у навчальному процесі: навчально-методичний посібник для вчителів. / В.М. Козира.  – Тернопіль: ТОКІППО, 2017. –  60с.
  2. Корінько Л. М. Роль критичного мислення у формуванні учнівських компетенцій. – Харків: Основа, 2010. – 96с.
  3. Навчаємо мислити критично: пос. для вчителів / автори-укладачі                      О. І. Пометун, І.М.Сущенко. – Дніпро: ЛІРА, 2016. – 144 с.
  4. Сухомлинський В. О. Бути людиною. – Веселка, 2014. – 64 с.
  5. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти 1 –  2 класи. – Київ: ТД «Освіта - Центр плюс», 2018.

 

«Інтернет – ресурси»

https://www.youtube.com/watch?v=JRXCCu_LJnA

                                                                                               


     Додаток А

Василь Сухомлинський

ПРОТОПТАЛИ СТЕЖКУ

Василь Сухомлинський, Протоптали стежку, оповідання

Уночі була хурделиця. Намело кучугури снігу. Рано-вранці у школу йшло троє дітей — Юрко, Михайлик і Ніна. Всюди коло хат з'явилися люди. Відкидали лопатами сніг, прокладали доріжки.                                                                                    Ось хатина бабусі Марії. Вона живе одна-однісінька. Зупинились діти біля бабусиного двору. Нікого не видно.

— Як же бабуся до криниці вийде? Снігу ж скільки, — сказав Юрко.

— Давайте протопчемо стежку від хати до криниці! — порадив Михайлик.

Діти увійшли на бабусине подвір'я. Йшли по глибокому снігу. Від воріт до хати йти було дуже важко. А від хати до воріт — трохи легше. Пройшли раз, два, три рази. Протоптали стежку від воріт до хати і від хати до криниці.

Спітнілі, стомлені, радісні діти йшли до школи. Вони думали: ось бабуся Марія вийшла з хати. Побачила стежку. Радіє...

 

 

 

 

 

                                                                                                     Додаток Б

ЛИСИЦЯ ЗВИЧАЙНА

 

Лисиця – один із хижих звірів України. Довжина тіла 60–90 см, маса 6–11 кг. Тривалість життя лисиці в природних умовах становить від 3 до 10 років. Вона полюбляє селитися в ярках, по балках, що позаростали чагарниками, по перелісках Лисиця належить до родини собачих. Своїм зовнішнім виглядом ця тварина справді нагадує собаку. Проте від собаки лисиця відрізняється  характерними ознаками. Біжить лисиця прямою лінією, залишаючи за собою чіткий ланцюжок слідів.   Вона має міцні й жилаві ноги, що дозволяє їй робити раптові довгі стрибки. У стрибках їй допомагає  пухнастий хвіст, який перевищує половину довжини тіла. Звір вміє заплутувати сліди, обманювати дичину. Лисиця винищує безліч шкідливих гризунів, виконуює важливі функції «санітарів лісу», поїдаючи хворих або ослаблих тварин. Певну небезпеку для людини становлять участь лисиці в поширенні деяких небезпечних захворювань, у тому числі сказу.

                                                                                                            (З журналу)

 

 

                    Картинки по запросу лисиця

 

                                                                                                    Додаток В

 

ПТАХИ АНГЛІЙСЬКОЇ КОРОЛЕВИ

Картинки по запросу лебеди-шипуны

Лебеді — величні й граціозні птахи. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти й шляхетності. В Ан­глії ще шістсот років тому лебедя-шипуна було ого­лошено королівським птахом.  Нині англійській королеві на­лежить близько 20 тисяч лебедів.

Шипуном цей вид названий завдяки звуку, який він видає, коли роздратований. Літають вони зі швидкістю 60—80 кілометрів на годину. Ві­домі випадки, коли літаки зіштовхувалися з лебедями і виму­шені були робити посадку. Лебеді дуже агресивні й забіякуваті птахи. Вони не терплять на своїй території нікого, крім свого шлюбного партнера та пташенят.

Пари лебедів створюються раз і на все життя. Сімейна пара лебедів ніколи не розпадається і зберігає вірність одне одному все життя. У давні часи лебедям приписували незвичайної краси го­лос. Згідно з повір’ям, перед смертю вони співають прекрасну пісню, сповнену туги й відчаю. Та насправді лебеді не співа­ють. Вони шиплять, трублять, а доглядаючи пташенят, гар­чать, мов собаки.

Проте краса цих птахів ніколи не заважала людям їх вини­щувати. Тільки завдяки впровадженню нових законів птахів вдалося зберегти.

                                                                                    (За С. Образцовим)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. колодій світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Терешко Лілія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
7274
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку