Урок читання ліричного вірша розкриває красу і своєрідність поезії Павла Тичини, навчає розуміти поетичну мову, виховує любов до художнього слова. Урок містить творче завдання
Дата:
Тема: Павло Тичина «Пастелі» (уривок)
Мета: розкрити красу і своєрідність поезії П.Тичини; навчати розуміти поетичну мову, уявляти описані картини; розвивати спостережливість, творчу уяву, чуття поетичного слова, асоціативне мислення; формувати навички зв’язного висловлювання; виховувати любов до природи рідного краю, художнього слова.
Тип уроку: урок читання ліричного вірша
Хід уроку:
І. організація класу до роботи
Дзвінок у класі нас зібрав,
Свої звертання надіслав:
Того, хто справа, - похвалити.
Того, хто зліва, - збадьорити.
Всіх, хто сумує , - звеселити.
Думки красиві говорити.
ІІ. Перевірка д/з (письмово)
- Для того, щоб дізнатися, в якій мірі ви засвоїли матеріал попереднього уроку, та чи легко вам буде вивчати нові твори. Адже без знань певних понять ви не до кінця зрозумієте суть віршів. (1 хвилина на повторення)
1.Твори, зіткані з почуттів, настроїв митця, образів, народжених його уявою, називаються… ЛІРИКОЮ.
2.Поетичний твір, у якому зображено олюднену природу називається … ПЕЙЗАЖНА ЛІРИКА.
3.Образ людини, чий внутрішній світ розкрито в ліричному творі називають …ЛІРИЧНИМ ГЕРОЄМ
4. Епітет, порівняння, уособлення., звукопис – це… ХУДОЖНІ ЗАСОБИ
- Отже, в кого всі відповіді правильні, хто допустився помилок. Що вам треба довчити?
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку, МНД
Тихий, привітний вечір заходить у гості до кожної оселі, засвічує вогники… Навкруги тиша і спокій.
Висновок: Вечір зображений як істота.
VI. АОЗ
Зоря – зоряниця
По землі ходила,
Ключі загубила.
А сонце зійшло,
Ключі знайшло.
Перший рядок вірша читаємо тихо на низькій ноті а далі вище
V. Вивчення нового твору
1. Підготовча робота ( ознайомлення з біографією Павла Тичини)
Павло Григорович Тичина народився 11 січня 1891 року в селі Піски Чернігівської області. Батько — Григорій Тимофійович Тичина був вчителем церковної школи. За спогадами Павла «батько був чудесним, хоча і суворим чоловіком. Він навчав співати українські пісні»
Мати — Марія Василівна відзначалася сердечністю, добротою. Тичина згадував, що матірв чила їх бути «чесними в житті й правдивими».
Батькам доводилося постійно економити і через матеріальні нестатки старші діти залишилися без освіти. Для того, щоб менший син Павло став освіченою людиною, батько віддав його в хор при монастирі в Чернігові. За словами Павла Тичини у нього був «голос чудовий і слух прекрасний». Раз на тиждень він співав у хорі, а всі останні дні ходив на заняття в Чернігівське училище. Досконало оволодів технікою гри на фортепіано, бандурі, кларнеті.(наочність)
Навчаючись в Чернігівській духовній семінарії, Тичина виявив здібності до малювання .
Павло Григорович Тичина виявив себе і як талановитий перекладач. Він вільно володів 15 мовами.
У літературному доробку Павла Тичини є чудові вірші адресовані дітям: «А я у гай ходила», «Хор лісових дзвіночків». Поет успішно виступив і у ролі казкаря. Написані їм казки «Івасик-Телесик», «Кожум'яка», «Дударик». Ці твори для дітей друкувалися в багатьох збірниках, а також виходили окремими книжками.
2. Словникова робота
- Під час читання вам трапляться незнайомі слова
Пастель - чит
Флейта – чит, фото, музика
Навшпиньки
Вуста – губи
Група «Вечір» - скласти казку про вечір.
Розпочніть казку так:
Жила – була на небі мама – Нічка. В неї був синочок. Звали його Вечір. Дуже полюбляв він , щоб усюди був порядок…
Група «Ніч» - доповніть вірш про вечір.
Тихий вечір ……………..,
Ясні зорі ………………….
Ось сріблястий …………..
Випливає …………………
Засипає все …………..:
Поле, річка, ліс і …………
Навіть пугач спить на ……
Слова для довідок:
білці, навкруг, наступив, місяченько, по-тихеньку, гілці, луг, засвітив.
Група «Ранок» - скласти розповідь про вечір.
Слова для довідок :
чудовий, ніжний, неповторний, вклав спати, засвітив ясні зірочки, втомлене сонечко, дбайлива рука, постелив постіль з туману, ліг спати, місячна колисочка.
VI. Узагальнююча бесіда (бесіда за малюнком підручника)
- Розгляньте картину. Що зобразив на ній художник?
- Що він намалював у центрі картини? Вдалині?
- За допомогою яких кольорів художник зобразив вечір?
- Який настрій вони створюють?
- Знайдіть у вірші рядки, які могли б стати другою назвою картини.
VII. Підведення підсумків, оцінювання навчальних досягнень
VIII. Домашнє завдання