Поетична вистава до Дня вчителя «Ловець у житі»1
Кирилецька Т.В.,
учитель української мови та літератури,
учитель вищої категорії,
керівник театрального гуртка, керівник гуртка методист.
Дійові особи: Голден, Фібі (сестра Голдена), 1-ий читець, 2-ий читець.
Голден заходить до Фібі.
Голден: Привіт, сестричко!
Фібі: Чого це ти приїхав до середи? Тебе часом не вигнали знов зі школи, га?
Голден: Я ж тобі вже казав: нас відпустили раніше. Розпустили всю школу!
Фібі: А от і ні! Тебе вигнали! Ой, тебе вигнали!
Голден: Хто тобі сказав, що мене вигнали? Ніхто не...
Фібі: Бо й вигнали! Вигнали! Тато вб’є тебе!
Голден: Не дурій, ніхто мене не вб'є. Ніхто мене й пальцем не... чуєш? Ніхто мене не вбиватиме.
Фібі: Тато тебе вб'є!
Голден: Ніхто мене не вб'є! Ти поворуши своїми мізками. По-перше, я їду звідси. Знаєш, що я зроблю? Наймуся десь на роботу абощо і трохи попрацюю. Я знаю одного хлопця, він допоможе. Якщо я поїду, я тобі напишу. Ну, годі тобі. Чуєш! Ну годі, прошу тебе! Ну, будь ласкавенька, чуєш! Не треба...
Фібі: Тато тебе вб'є!
Голден: Не вб'є. У найгіршому разі дасть прочуханки й пошле до отої чортової військової школи. Оце й усе, що він мені зробить. А крім того, мене тут уже не буде. Я буду далеко.
1-ий читець:
Доки я тут, покажи мені, як2
Перетнути цю річку вбрід.
Ось на другому березі світить маяк,
А на першому — сім воріт.
Бачиш, я грузну, сягаючи дна,
Але ти не міняєш ходи.
Ти найкраще з усіх розумієшся на
Агрегатних станах води.
Кажуть, що ти такий само, як ми,
Коли роздивитись впритул.
Порадь мені, як не боятись пітьми,
Принаймні не вгрузнути в мул!
Учителю, це не лише ріка,
Здебільшого дні й труди.
Мені лише треба твоя рука
І просто твоє «Іди»!
Фібі: Ох, не сміши!
Голден: Хто це тебе так обчикрижив? Як по-дурному тебе підстригли. Стирчить, мов стерня.
Фібі: Не твоє діло!
Голден: Повернись до мене. Я нічого не чую, коли ти бубониш!
Фібі: Тобі взагалі все не подобається!
Голден: Чого ж, не все. Не кажи. Бо таки не все. Звичайно, не все. Навіщо в біса так казати?
Фібі: Бо тобі все не подобається. Тобі не подобається все на світі. Геть усе!
Голден: Бо й ні! Тут ти не маєш рації. Якраз тут ти й не маєш рації! На дідька казати те, чого не знаєш?
Фібі: Бо тобі все не подобається. От скажи: що тобі подобається?
Голден: Що подобається? Що мені подобається? Будь ласка! Що мені дуже подобається чи що просто подобається?
Фібі: Що тобі дуже подобається. Навіть не можеш нічого придумати, еге?
Голден: Чому не можу?! Можу.
Фібі: То чого ж мовчиш? Знов скажеш щось не те…
Голден: Чого ж у дідька не те? Це якраз те! Звичайно, те! Люди завжди так думають - це, мовляв, не те, що треба. Мені це вже остобісіло до нудоти!
2-ий читець:
Учителю, з берега лівого,3
Розмило мій берег правий.
І тільки й життя щасливого,
Що річка без переправи!
У затишку теплих класів
Не раз вам псували нерви…
Ми ще злетимо, нам вдасться
Народжувати шедеври!
Життя вимагає ясності
І часом штовхає в спину.
І дзвінко тремтить в пропасниці
Тут кожна німа стеблина.
Ти з ніжністю хворобливою
Завдячуєш цій турботі!
Учитель з берега лівого,
Ще й досі рікою ходить.
Фібі: Не лайся, кажу! Ну добре, а що тобі подобається ще? Ким би тобі хотілося бути? Вченим, чи там адвокатом, чи ще кимось?
Голден: Вченого з мене не вийде. Смальцю мало в голові.
Фібі: Тоді адвокатом - як тато.
Голден: Бути адвокатом, мабуть, непогано, але така перспектива мене не приваблює, - кажу. - Розумієш, добре, коли адвокати намагаються врятувати життя невинним людям і таке інше. Та саме цього вони й не роблять. Коли стаєш адвокатом, то тільки збиваєш гроші, граєш у щось там, купляєш машини, і й ходиш з таким виглядом, ніби ти - пуп землі. А крім того: навіть якби ти й намагався рятувати людям життя тощо, звідки б ти знав, задля чого це робиш - задля того, щоб справді врятувати людське життя, чи задля того, щоб стати справді знаменитим адвокатом, таким, якого в залі суду всі поплескують по плечу й вітають, коли кінчається якийсь там процес? Одне слово, як ото в дешевому кіно - репортери і вся ота мура. Хто знатиме, що ти робиш це від щирого серця?
Фібі: Тато вб'є тебе. Він тебе вб'є!
Голден: Знаєш, ким би я хотів бути? Знаєш, ким? Ну, якби можна було вибирати, хай йому грець!
Фібі: Ким?
Голден: Знаєш таку пісеньку: «Коли хтось когось піймає у густому житі...»? То я б...
Фібі: Ні! Там так: «Коли хтось когось зустріне у густому житі...»! Це вірш Роберта Бернса.
Голден: Я знаю, що Роберта Бернса. А я думав, що там «хтось когось піймає»! кажу. Принаймні я собі уявляв, як табунець малечі грається серед поля - кругом жито й жито, куди не глянь. Тисячі дітлахів, і довкола - жодної людини, тобто жодної дорослої людини. Крім мене, звичайно. А я стою на краю страшнючої прірви. Нібито я повинен ловити малюків, якщо вони підбіжуть дуже близько до прірви. Бо вони граються, гасають і не дивляться, куди біжать. А я повинен звідкись вискакувати й ловити їх, щоб не зірвались у прірву. Оце й усе, що я маю цілий день робити. Стерегти дітей над прірвою в житі. Дурниці, звичайно, я знаю, але це - єдине, чого мені хочеться по-справжньому. Дурниці, звичайно.
Всі разом читають вірш:
Належить життя прожити,4
Долаючи часом кручі.
Та вчитель, ловець у житі,
Боронить від прірви учнів!
Не прагне надмір любові
Чи шану якусь подвійну,
Хоч світ його також ловить
В занадто міцні обійми!
Та слово його пророче
І справдиться неминуче,
Бо вчитель найбільше хоче,
Щоб виросли крила в учнів!
Щоб вчились творити дива,
Які не під силу й Будді!
Та йшли по воді сміливо,
Над брудом життєвих буднів.
Наснаги тепер й надалі!
Любові, краси і сили!
В житті нас минуть провалля,
Бо крила ви нам зростили!
Примітки: