Запропонована розробка уроку вивчення нового матеріалу з використанням елементів критичного мислення стане у нагоді вчителям зарубіжної літератури.
Урок
Тема. Айзек Азімов – видатний американський письменник-фантаст. Роздуми про майбутнє людини і людства у творі «Фах».
Мета: познайомити учнів з основними віхами життя та творчості письменника, визначити бачення автором освіти майбутнього в оповіданні «Фах»; показати своєрідність фантастичного жанру у творі, поєднання його з реальністю; розвивати навички виразного читання та уміння висловити своє розуміння прочитаного, розвивати навички «графічної роботи» з інформацією; виховувати працелюбність, наполегливість, відповідальність.
Обладнання: портрет письменника, текст твору (інтернет джерело)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням елементів критичного мислення
Хід уроку
Мотивація
Ще у 1964 році А. Азімов передбачив, що в школах буде введено вивчення комп’ютерних дисциплін, передбачав появу Вікіпедії. Він став відомим як автор наукових праць та науково-популярних творів про досягнення науки і техніки, наприклад, такі твори, як-от: «Кров – ріка життя» (1978), «Світ азоту» (1981) тощо. Його вважають одним із відомих наукових фантастів другої половини ХХ ст.
Основи своєї освіти я здобув у школі,
та цього було недостатньо.
Справжню освіту — надбудову,
деталі, правильну структуру — я здобув
у бібліотеці.
А. Азімов з автобіграфії
Учитель. Письменник як той чарівник, що може повести у різні фантастичні або реальні світи. Сьогодні ми відправимося в майбутнє і познайомимося із процесом здобуття знань в далекому майбутньому. Пропоную разом із письменником поміркувати про майбутнє. На урок ви мали прочитати твір А. Азімова «Фах».
Алгоритм роботи: орієнтуючись на назву твору, зробіть припущення, про що саме йтиметься у тексті, тобто тема тексту – це «стовбур дерева», припущення – це «листя», а «гілочки» - це аргументи ваших припущень.
(письменник багато уваги приділяв самоосвіті і самореалізації, працелюбність допомагала досягти бажаного результату)
Айзек Азімов – американський учений-біохімік, письменник-фантаст народився 2 січня 1920 р. у Білорусі. У 1923 р. його родина переїхала до США, а у 1928 р. він отримує американське громадянство. У школі він вражав усіх своїми здібностями. Читати він навчився у п’ять років, а в сім років він вже мав формуляр у місцевій бібліотеці. У 1929 році до рук Айзека потрапив журнал наукової фантастики. Хлопець захопився читанням.
В 11 років написав першу фантастичну історію. Айзек розповів історію однокласнику, а той попросив продовження. Тоді хлопець зрозумів, що має хист до письменства. Після школи він вступив до коледжу в Брукліні. У 15 років Айзек закінчив коледж, в 19 років – Колумбійський університет за спеціальністю «біохімія». У 21 рік він отримав ступінь магістра.
У 1939 році з’явилося перше опубліковане оповідання А. Азімова в журналі «Дивовижні історії». Засновником журналу був Х’юго Гернбек, автор терміну «наукова фантастика». З 1939 року в США присуджують премію «Х’юго» за найкращий науково-фантастичний твір. А. Азімов отримав п’ять премій «Х’юго».
У 1941 році він здобув звання магістра з хімії. У період з жовтня 1945 року до липня 1946 року служив у військово-морському флоті. У 1948 році здобув ступінь доктора наук та був запрошений до Гарвардського університету, де в 1955 році працював на посаді професора.
В 29 років став професором Бостонського університету, де працював викладачем.
Айзек Азімов володів мовою ідиш та англійською, захоплювався зоологією, біологією, природознавством, історією та математикою, любив велосипед.
Перша збірка «Я – робот» (1950), в якій автор сформулював три основні закони програмування, принесла А. Азімову світову славу. У 1957 р. А. Азімов пише оповідання «Фах».
Фах — це вид трудової діяльності, заняття, що передбачало ґрунтовну підготовку і було основним засобом для існування, професія.
Освіта - цілеспрямована пізнавальна діяльність людей з отримання знань, умінь та навичок або щодо їх вдосконалення. Процес і результат засвоєння особистістю певної системи наукових знань, практичних умінь та навичок і пов'язаного з ними того чи іншого рівня розвитку її розумово-пізнавальної і творчої діяльності, а також морально-естетичної культури, які у своїй сукупності визначають соціальне обличчя та індивідуальну своєрідність цієї особистості. Освіта призначена, щоб дати новому поколінню початкові знання культури, формуючи поведінку у дорослому житті і допомагаючи у виборі можливої ролі в суспільстві. (матеріал з Вікіпедії)
Джордж Плейтен не міг приховати суму в голосі:
— Завтра перше травня. Олімпіада!
Джордж перевернувся на живіт і через спинку ліжка пильно глянув на товариша по кімнаті. Невже він не відчуває те саме? Невже думка про Олімпіаду не викликає у нього ніяких емоцій?
Джордж мав худорляве обличчя, його риси ще більше загострилися майже за півтора року, проведених у Інтернаті. І сам він був худорлявий, та в його синіх очах горів колишній невгамовний вогонь, а розпачливістю, з якою він уп'явся в ковдру, Джордж нагадував зацькованого звіра.
Почніть міркування, використовуючи формулу «З одного боку – з іншого боку»
Підсумок
У творі «Фах» письменник розповідає про освіту майбутнього, про проблеми, які можуть виникнути, про творчу уяву і самостійність мислення, про прагнення людини і її право на самореалізацію.
Учитель. На початку уроку ми працювали з «Деревом припущень». Подумайте, чи виправдалися ваші припущення? Що б ви хотіли додати або над чим подумати на наступному уроці?
Оповідання «Фах» змусило мене замислитися …
Учитель. У своїй автобіографії письменник писав: бібліотека була дверми до відкриттів і звершень; і я безмірно радий, що мені вистачило розуму пройти крізь ті двері та не змарнувати шанс.»