11 травня о 19:00Вебінар: Трудові відносини в закладі освіти: права, обов’язки та соціальні гарантії

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 7 класу на тему "Айзек Азімов – видатний американський письменник-фантаст. Роздуми про майбутнє людини і людства у творі «Фах»

Про матеріал

Запропонована розробка уроку вивчення нового матеріалу з використанням елементів критичного мислення стане у нагоді вчителям зарубіжної літератури.

Перегляд файлу

Урок

Тема. Айзек Азімов – видатний американський письменник-фантаст. Роздуми про майбутнє людини і людства у творі «Фах».

Мета: познайомити учнів з основними віхами життя та творчості письменника, визначити бачення автором освіти майбутнього в оповіданні «Фах»; показати своєрідність фантастичного жанру у творі, поєднання його з реальністю; розвивати навички виразного читання та уміння висловити своє розуміння прочитаного, розвивати навички «графічної роботи» з інформацією; виховувати працелюбність, наполегливість, відповідальність.

Обладнання: портрет письменника, текст твору (інтернет джерело)

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням елементів критичного мислення

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань
  • Що таке оповідання?
  • Яку літературу називають науково-фантастичною? (твори, в яких представлено науково обгрунтоване зображення життя людей в майбутньому)
  • Пригадайте, твори яких авторів в цьому жанрі ви читали у шостому класі? («Усмішка» Р.Д. Бредбері, «Запах думки» Р. Шеклі)
  • Як ви думаєте, для чого люди вчаться читати?

 

Мотивація

Ще у 1964 році А. Азімов передбачив, що в школах буде введено вивчення комп’ютерних дисциплін, передбачав появу Вікіпедії. Він став відомим як автор наукових праць та науково-популярних творів про досягнення науки і техніки, наприклад, такі твори, як-от: «Кров – ріка життя» (1978), «Світ азоту» (1981) тощо. Його вважають одним із відомих наукових фантастів другої половини ХХ ст.

 

  1. Оголошення теми, мети

Основи своєї освіти я здобув у школі, 

 та цього було недостатньо.   

Справжню освіту — надбудову,  

деталі, правильну структуру —  я здобув
у бібліотеці.

 А. Азімов з автобіграфії

 

Учитель. Письменник як той чарівник, що може повести у різні фантастичні або реальні світи. Сьогодні ми відправимося в майбутнє і познайомимося із процесом здобуття знань в далекому майбутньому. Пропоную разом із письменником поміркувати про майбутнє. На урок ви мали прочитати твір А. Азімова «Фах».

 

  • Поміркуйте, про що або про кого йтиметься у творі і чому ви так вважаєте?

 

  • Метод «Дерево припущень» (за навчальним посібником «Основи критичного мислення: навчальний посібник / О. І. Пометун. – К.: Видавничий дім «Освіта!, 2016. -  с. 37)

Алгоритм роботи: орієнтуючись на назву твору, зробіть припущення, про що саме йтиметься у тексті, тобто тема тексту – це «стовбур дерева», припущення – це «листя», а «гілочки» - це аргументи ваших припущень.

 

  • Розкажіть, що вам відомо про життя і творчість А. Азімова?
  • Прокоментуйте слова письменника, які стали епіграфом до уроку.

(письменник багато уваги приділяв самоосвіті і самореалізації, працелюбність допомагала досягти бажаного результату)

  • Вправа «Штрихи до портрету письменника»

 Айзек Азімов – американський учений-біохімік, письменник-фантаст народився 2 січня 1920 р. у Білорусі. У 1923 р. його родина переїхала до США, а у 1928 р. він отримує американське громадянство. У школі він вражав усіх своїми здібностями. Читати він навчився у п’ять років, а в сім років він вже мав формуляр у місцевій бібліотеці. У 1929 році до рук Айзека потрапив журнал наукової фантастики. Хлопець захопився читанням.
В 11 років написав першу фантастичну історію. Айзек розповів історію однокласнику, а той попросив продовження. Тоді хлопець зрозумів, що має хист до письменства. Після школи він вступив до коледжу в Брукліні. У 15 років Айзек закінчив коледж, в 19 років – Колумбійський університет за спеціальністю «біохімія». У 21 рік він отримав ступінь магістра.

У 1939 році з’явилося перше опубліковане оповідання А. Азімова в журналі «Дивовижні історії». Засновником журналу був Х’юго Гернбек, автор терміну «наукова фантастика». З 1939 року в США присуджують премію «Х’юго» за найкращий науково-фантастичний твір. А. Азімов отримав п’ять премій «Х’юго».

У 1941 році він здобув звання магістра з хімії. У період з жовтня 1945 року до липня 1946 року служив у військово-морському флоті. У 1948 році здобув ступінь доктора наук та був запрошений до Гарвардського університету, де в 1955 році працював на посаді професора.

В 29 років став професором Бостонського університету, де працював викладачем.

 Айзек Азімов володів мовою ідиш та англійською, захоплювався зоологією, біологією, природознавством, історією та математикою, любив велосипед.

 Перша збірка «Я – робот» (1950), в якій автор сформулював три основні закони програмування, принесла А. Азімову світову славу. У 1957 р. А. Азімов пише оповідання «Фах».

 

  • Робота з поняттями

Фах — це вид трудової діяльності, заняття, що передбачало ґрунтовну підготовку і було основним засобом для існування, професія.

Освіта - цілеспрямована пізнавальна діяльність людей з отримання знань, умінь та навичок або щодо їх вдосконалення. Процес і результат засвоєння особистістю певної системи наукових знань, практичних умінь та навичок і пов'язаного з ними того чи іншого рівня розвитку її розумово-пізнавальної і творчої діяльності, а також морально-естетичної культури, які у своїй сукупності визначають соціальне обличчя та індивідуальну своєрідність цієї особистості. Освіта призначена, щоб дати новому поколінню початкові знання культури, формуючи поведінку у дорослому житті і допомагаючи у виборі можливої ролі в суспільстві. (матеріал з Вікіпедії)

 

  • Проблемне питання: Освіта для людини чи людина для освіти? Фах – це покликання чи набір знань та навичок?

 

  • Виразне читання уривку з оповідання

Джордж Плейтен не міг приховати суму в голосі:

— Завтра перше травня. Олімпіада!

Джордж перевернувся на живіт і через спинку ліжка пильно глянув на товариша по кімнаті. Невже він не відчуває те саме? Невже думка про Олімпіаду не викликає у нього ніяких емоцій?

Джордж мав худорляве обличчя, його риси ще більше загострилися майже за півтора року, проведених у Інтернаті. І сам він був худорлявий, та в його синіх очах горів колишній невгамовний вогонь, а розпачливістю, з якою він уп'явся в ковдру, Джордж нагадував зацькованого звіра.

 

  • Коли відбуваються події? (переддень Олімпіади першого травня)
  • Які емоції відчуває Джордж Плейтен? («не міг приховати суму в голосі» - означає розчарування, частіше ця емоція скерована в минуле)
  • На які деталі портрету звертає увагу автор? (в його синіх очах горів колишній невгамовний вогонь, а розпачливістю, з якою він уп'явся в ковдру, Джордж нагадував зацькованого звіра)
  • Які емоції захопили юнака? («Тільки б не лишатися на самоті зі своїм гнівом! Тільки б із кимось поділитися обуренням, вихлюпнути його, не відчувати самотності цього вмирання повільною смертю!»)
  • Чому герой відчуває саме ці емоції? («Примушу виправити несправедливість. Тут змова. Я доберуся до того Антонеллі й змушу його зізнатися, що він... він...»)
  • Що відбулося в минулому з Джорджем Плейтеном? («півтора року, проведених у Інтернаті»; У тому, що коїлося з Джорджем, був винен травень, місяць Олімпіади. Це він роз'ятрив колишню лють, і Джордж нічого не міг з собою вдіяти. Та й не хотів — адже йому загрожувала небезпека все забути.»)
  • Чого прагнув Джордж Плейтен? («Я збирався стати програмістом обчислювальних машин»; «У вісімнадцять років Джордж Плейтен твердо знав, що стане дипломованим програмістом; він прагнув цього, відколи пам'ятав себе.»)
  • Чому Джордж Плейтен хотів бути програмістом? («це відповідальний і складний фах. Програмісти виконують важку і складну роботу. Мені вона подобається, і я думаю, що впораюся з нею.»)
  • Чому Джордж Плейтен був упевнений у своєму виборі фаху? («Я читав про програмування; я дістав книжку з математики, електроніки й розібрався в них, наскільки міг. Я, звичайно, знаю не так уже й багато, проте все-таки досить, аби зрозуміти, що мені подобається цей фах і що я можу бути програмістом», Він вважав, що, постійно тренуючи свій мозок у вибраній галузі, здобуде таким чином перевагу. Значною мірою саме ця надія підтримувала його впевненість.)
  • Розкажіть, як відбувається процедура навчання читання?
  • Чому свята день Читання, день Освіти були важливими в житті кожного землянина? (Система освіти в оповіданні: День читання (8 років, вересень), День Освіти (18 років, листопад), День Олімпіади (травень) визначали фах і майбутнє дитини)
  • Що сталося з Плейтеном після Дня Знань? (він потрапив до Інституту «недоумків»)
  • Коли відбуваються події у творі? (в майбутньому)
  • У чому полягає основне протиріччя, що створює проблему? На чому хотів наголосити автор? (людина і суспільство: чи має людина право сама обирати життєвий шлях)

Почніть міркування, використовуючи формулу «З одного боку – з іншого боку»

  • Яку роль в житті людини відіграє вибір фаху?
  • Чому письменника зацікавила тема фахової підготовки?

 

Підсумок

У творі «Фах» письменник розповідає про освіту майбутнього, про проблеми, які можуть виникнути, про творчу уяву і самостійність мислення, про прагнення людини і її право на самореалізацію.

 

  1. Рефлексія

Учитель. На початку уроку ми працювали з «Деревом припущень». Подумайте, чи виправдалися ваші припущення? Що б ви хотіли додати або над чим подумати на наступному уроці?

  • Продовжити речення

Оповідання «Фах» змусило мене замислитися …

 

  1. Підсумки

Учитель. У своїй автобіографії письменник писав: бібліотека була дверми до відкриттів і звершень; і я безмірно радий, що мені вистачило розуму пройти крізь ті двері та не змарнувати шанс.»

 

 

  1. Домашнє завдання: стор. 266 – 267 № 1, 4 (за підручником Волощук Є.), виписати цитати до характеристики образу Джорджа Плейтена, Тревіліяна.

 

docx
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
2559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку