Б.Грінченко "Каторжна"

Про матеріал
Тема. Б. Грінченко. Оповідання «Каторжна»(огляд) Мета: познайомити учнів з біографією Бориса Грінченка і місцем у ній Богодухова, розкрити значення жертовної , титанічної подвижницької діяльності митця, розповісти про тематику його ліричних та епічних творів ; навчити визначати основну думку оповідання «Каторжна», пояснювати причини душевних страждань Докії, розкривати чинники формування її характеру, причини неординарного вчинку головної героїні , висловлювати власні міркування про діяльність Б.Грінченка. Розвивати навички аналізу малої прози, висловлення власної думки з приводу прочитаного; поглиблювати вміння визнача¬ти риси індивідуального стилю письменника. Виховувати працелюбність, усвідомлення неприйняття зла, жорстокості, помсти у стосунках людей, переваги співчуття, доброзичливості, уваги до ближнього як необхідних моментів гарного спілкування. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Обладнання: картки для поділу за групами, відеопрезентація біографії письменника, виставка "Борис Грінченко і Богодухів",портрет письменника Теорія літератури: оповідання, ідея, художній образ
Перегляд файлу

Тема. Б. Грінченко. Оповідання «Каторжна»(огляд)

 

Мета: познайомити учнів з біографією Бориса Грінченка і місцем у ній  Богодухова,  розкрити значення жертовної , титанічної подвижницької діяльності митця, розповісти про тематику його ліричних та епічних творів ; навчити  визначати основну думку оповідання «Каторжна», пояснювати причини душевних страждань Докії,  розкривати чинники формування її характеру,  причини неординарного вчинку головної героїні , висловлювати власні міркування про діяльність Б.Грінченка.

      Розвивати навички аналізу малої прози, висловлення власної думки з приводу прочитаного; поглиблювати вміння визнача­ти риси індивідуального стилю письменника.

       Виховувати працелюбність, усвідомлення неприйняття зла, жорстокості, помсти у стосунках людей, переваги співчуття, доброзичливості, уваги до ближнього як необхідних моментів гарного спілкування.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

Обладнання: картки для поділу за групами, відеопрезентація біографії письменника, виставка "Борис Грінченко і Богодухів",портрет письменника

 

Теорія літератури: оповідання, ідея, художній образ

 

ХІД УРОКУ

 

 

I.  Мотивація навчальної діяльності школярів

Вступне слово вчителя

-У біблійних заповідях сказано, що на зло треба відповідати до­бром. Чому ж так? Ти до мене зі злом, ненавистю, а я до тебе з лас­кою, прощенням. Де логіка? Відповідаючи злом на зло, ми породжуємо ще більше зло, підштовхуємо до помсти, провокуємо на злочин. Отже, ланцюг зла можна перервати лише добром. Так є  в ідеалі. А чи може бути в житті , дізнаємося на уроці, познайомившись з оповіданням Б. Грінченка «Каторжна».

 

II. Оголошення теми й мети уроку

- Оскільки зрозуміло, що ви маєте з кожного предмета багато  завдань, тож, діти, ви вдома тільки прочитали оповідання "Каторжна", а  біографічні дані Б. Грінченка ми розглянемо на уроці. Ознайомтеся з планом нашої роботи. Він буде таким:

1. «Кожнеє слово хай буде в нас діло!» . Подвижництво  Бориса Грінченка

2.  Утвердження прагнення людини до любові, добра( за змістом оповідання "Каторжна")

3. Усвідомлення неприйняття зла, жорстокості, помсти у стосунках людей, переваги співчуття, доброзичливості, уваги до ближнього як необхідних моментів гарного спілкування.

 

-Скажіть, діти, а чого ви чекаєте від уроку?Відповіді на які питання хотіли б почути?

 

-Тож, розпочинаємо з біографії . Це буде дуже приємним для мене завданням, адже особистість це незвичайна. Це - великий подвижник, видатний письменник і мовознавець, Учитель з великої букви, який навчив особисто мене вірити дітям і любити їх. А ще - людина, життя якої тісно пов'язане з нашим рідним містом - Богодуховом.

 

 

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 

 

1. «Кожнеє слово хай буде в нас діло!» . Подвижництво  Бориса Грінченка

 

 Презентація життєвого і творчого шляху


1 .   “Якщо не я, то хто ж інший?” – ось  спонука всеохоплюючого відчуття обов`язку перед рідним краєм та його культурою, що повсякчас спрямовували  Бориса Дмитровича  Грінченка.

Він народився 9 грудня 1863 року на хуторі Вільховий Яр Харківського повіту у збіднілій дворянській родині. Батько був надзвичайно гордий своїм  походженням та родинними зв`язками і не визнавав української мови.

 

Своє дитинство маленький Борис провів у Харкові, де навчався в середній школі. Саме тут відкрився перед ним світ книг, які стали його найкращими друзями і порадниками. Хлопець захоплюється творами І.Котляревського, Т.Шевченка, вперше знайомиться із забороненою літературою, за розповсюдження якої в 16 років потрапляє за грати, де за 8 місяців перебування  захв. на туберкульоз. У ті часи Імперія трималася на інтелігенції, тому хлопця з дворянської родини не піддавали тортурам. Катом був батько, який приходив до камери і влаштовував синові допити. А згодом відмовився від нього.
Після звільнення двері школи були для нього назавжди зачинені. Але Грінченко посилено займається самоосвітою і складає екзамени при Харківському університеті. Відтепер він – народний вчитель.


2.   Дружина, Марія Миколаївна Гладиліна (письменниця під псевд. М. Загірня), з якою Грінченко познайомився на учительських курсах у Змієві, стала для нього найкращим другом, порадником і помічником у всіх його справах.

 

3.  Вона народилася у 1863 р.  у Бо­годухові в родині чиновника  Гладиліна . Десяти­річною Марію віддали до Харківської жіночої школи X. Алчевської, де шанували укра­їнську мову.

Через кілька років, одержавши звання вчительки, дівчина приступає до роботи в с. Нижня Сироватка (тепер Сумської області). Тут вона вперше побачила молоду людину, однолітка, про яку вже багато чула. «...На своєму шляху зустрів я свою долю,— згаду­вав пізніше Борис Грінченко,— Марію Гладиліну, що стала моєю дружиною — вірним другом, соратником, вимріяним цвітом па­пороті...» їй присвятив закоханий чоловік чимало ніжних ліричних вдячних слів у прозі і віршах. Ось один із них:

Кохана, єдина! Ми вкупі з тобою

Робили над ділом святим.

Ми вдвох однією журились журбою

І щастям раділи одним.

Зо мною укупі ти працю ділила,

 І праця та (знаю це я!)

Була і для тебе однаково мила.

 Була вона теж і твоя.

4.   Згодом обдароване подружжя приймає за­прошення на роботу до школи, відкритої просвітителькою Христиною Алчевською в с. Олексіївці (тепер Луганської області).

   При світлі гасової лампи письменник та його дружина упродовж багатьох місяців читали місцевим селянам та їх дітям найвидатніші твори української і світової класики.

Як згадувала Марія Загірня: “…хоч і не вкраїнською була школа в Олексіївці, та все ж вивчившися , учні знали, що вони українці, знали про всіх видатних письменників і про їх писання … І свої знання уміли висловити путящою українською мовою”.

5. Через свою неспокійну  бунтівну натуру БГ часто доводилося змінювати місце роботи.  Проте, завдяки титанічній праці подружжя в несприятливих умовах зробило дуже багато. З 1894 по 1902 рік у Чернігові Борис Дмитрович працює на різних посадах у земстві, організовує також своє видавництво й налагоджує  “бібліотеку українських книжок”. За кілька років у Чернігові вийшло 45 видань тиражем близько 200 тисяч примірників.

В 1907 у Киеві стає  одним з організаторів та першим головою товариства “Просвіта”.

 

6. Та, мабуть, найбільшою заслугою було завершення роботи по укладанню словника української мови. До 50 000 карток, складе­них попередниками, Грінченки додали ще 40 000 слів, зібраних ними самими, в т. ч. за­писаних на Богодухівщині, про що є окремі помітки. Перше видання “Словаря української мови” у чотирьох томах вийшло у Києві у 1907-1909 роках.


7.  Творчість письменника  багатогранна. 

 Це і проза, жанрово урізноманітнена, це і оповідання для дітей і дорослих, і повісті , наприклад, “Сонячний промінь”. Це поезія, уміщена в шести збірках. Знаючи кілька мов, він переклав українською твори  Шиллера, Гейне, Ґете, Гюго, Дефо.

За тематикою твори розподіляються на оповідання для дітей, життя села та  громадянські мотиви.

8….

9…

10.  Несправедливою, жорстокою, гіркою була доля роду Грінченків.

Навчаючись у Львівському університеті, донька Грінченка, Настя залишає студентську лаву і бере активну участь у революції 1905-1907рр., За свою революційну діяльність двічі була ув`язнена , а її чоловік потрапив на каторгу.
У тюрмі вона тяжко занедужала, а після другого арешту і зовсім злягла. За Настею, якій не було і 24 років,  пішов із життя і її крихітний синок Воля, єдиний онук Грінченка. Усі ці події підірвали здоров`я поета, і він вимушений був їхати на лікування до Італії у
м. Оспедалетті. Він писав:
“Може пишна блакить і широкеє море
Зможуть болі втішить, вколисать моє горе.”


Тяжкі звістки з України прийшли до Італії: смерть матері та закриття товариства “Просвіта”. Це були останні краплі, що переповнили чашу терпіння.
6 травня 1910 року Б.Д. Грінченко помер.

 

11. Пам'ять про нашого видатного замляка залишається живою.

12. Його ім'я увіковічнено у назвах вулиць.  На будинках, де він жив, висять меморіальні дошки,

 

13. на його честь названо Київський міський педагогічний  університет,

 

14. у с. Олександрівка на Луганщині діє музей  Бориса Грінченка,

 

15. по всій Україні встановлено пам’ятники. 

16. Останній урочисто було відкрито влітку 2011 року  у сквері поряд із Київським університетом імені Бориса Грінченка  , кошти на його спорудження   упродовж двох років збирали викладачі і студенти Університету та освітяни столиці України.

 

- Подвижницька діяльність здобула високу оцінку громадськості. Тут бачите вислови, що переконують у цьому.

- Ви ж зверніться до підручника, де знайдете вислови про Грінченка.   Франка с.156, Чернявського с.158 і Єфремова с.163 .  Прчитайте і прокоментуйте.1 хв

 

 

- Подивившись презентацію та прочитавши вислови, створімо асоціативний кущ.

 

Хто ж такий Грінченко?

2. Робота над змістом оповідання

 Обмін враженнями щодо прочитаного

- Ми сказали багато про Б. Грінченка, але ще більше скажуть про нього його твори.

 

- Каторжна.// Які асоціації виникають у вас , коли чуєте це слово?

- А тепер звернімося до словника.

- Грінченко пояснює це слово як злий, поганий, дурний.

-  Послухаймо початок оповідання. (З диска)

 

- Про що далі розповідає автор?Не вдаючись до глибокого аналізу, нагадайте зміст оповідання.

Мачуха- Батько-Не люблять- Сусіди- Єдиною радістю-Побачивши  С на вечорн….

 

 

Складання «сюжетного ланцюжка»

 

- У вас на партах є стрічки з елементами сюжету. Попрацюйте у групі і складіть«сюжетний ланцюжок». 1 хв.  Зупиняймося. Зверніть увагу на дошку, де подано правильне виконання завдання. Звірте. Чи в усіх правильно?. Озвучимо сюжет. Кожна група називає по 1 елементу.

 

Сирітське дитинство Докії без ласки й любові; постійна робота і знущання мачухи ~

 

Ставлення сільських дітей до дівчинки — образи,насмішки. Докія відштовхує Христю, що хотіла її перепросити ~

 

Прагнення Докії до любові, ласки;розмова з калиною, з малою дитиною ~

 

Зустріч із Семеном, жагуче кохання, відкриття світу краси ~

 

Семен зраджує дівчину,на вулиці сміються. При зустрічі парубок відштовхує Докію ~

 

Рішення помститися. Підпал повітки.Згадка про дівчинку Саньку, що

любила Докію ~

 

Героїня схаменулася, кинулася гасити пожежу й сильно обгоріла. Померла зі словами «За що?»

Групова робота (відтворення сюжету)

 

- У кожного на парті є малюнок з горщиком, калиною чи сірниками. Об'єднайтеся у групи відповідно до предмета, що знаходиться на столі. Виконайте завдання.

- За предметом відтворіть пов'язаний з ним ключовий момент  (сюжет) оповідання, спираючись на рядки з підручника

Визначення теми і основної думки оповідання

- Ми ще раз розглянули сюжет. Визначимо тему й основну думку

  • Т. Безрадісне життя дівчинки –    сироти Докії,    її трагічна    загибель

 

  • О.Д.. Заклик до неприйняття зла, жорстокості, помсти у стосунках людей, переваги співчуття, доброзичливості, уваги до ближнього як необхідних моментів гарного спілкування

 

 

Робота у малих групах. Написання листа"Прости, Докіє", від імені:

Мачухи

Батька

Зведених братів, сестер

Семена

Дівчат-ровесниць

Сусідів

 

- Спробуймо побути в ролі героїв оповідання. Напишімо листа. 6 персонажів. 2 хв. Послухаймо ваші листи.

IV. Закріплення знань, умінь та навичок

Виступ Докії

- Спасибі, дорогі діти, що ви каялися не за свої гріхи. Вірю, що таким чином ви уникнете власних. //

 

- А Докія?//  Мені здається, що ми від неї зараз почуємо таке: "Не найбільша моя біда, що я рано залишилася без мами. Не найбільша моя біда, що батько тільки п’яним виявляв свою любов до мене. Не найбільша моя біда, що всі мене не розуміли. Найбільша моя біда, що я не вміла прощати, що кожна ваша образа запікалася на серці раною і кам'яніла, а жити з кам’яним серцем неможливо. //  Якби то можна життя прожити заново і навчитися прощати інших. Тоді доля стане світлою ".

 

V.  Підсумок уроку

- Ось і добігає кінця наш урок. Як багато ми сьогодні зробили. Що зі зробленого вам найбільше припало до душі? Чи справдилися ваші очікування?

А тепер проаналізуймо свою роботу, заповнивши таблицю самооцінкки

 

 

Самооцінювання

Вид роботи на уроці

0

1

2

1) я глибоко  усвідомив значення  подвижницької діяльності Б.Грінченка і можу розповісти про нього:

а)  як педагога, мовознавця     

б) як організатора товариства "Просвіта" , письменника, перекладача

 

 

 

2) я запам’ятав  тематику його ліричних та епічних творів

 

 

 

3) я знаю зміст оповідання  "Каторжна"

 

 

 

4) я можу  визначити основну думку оповідання, пояснити причини душевних страждань Докії.

 

 

 

5) я можу висловити власні міркування про діяльність

 Б. Грінченка та про його оповідання " Каторжна"

 

 

 

 

 

 

- Хто прочитав оповідання повністю - дод. 11 балів, хто у скор.вигляді - дод. 8 балів. Не прочитав - 0 балів.  Підсумуйте і поділіть на 2. Це ваша оцінка за урок. Хто поставив 12, 11. 10…?

- Перенесіть бали на ІІ екземпляр…

 

VІ. Домашнє завдання

До  9 балів - переглянути і доопрацювати картку самооцінки, щоб не було прогалин у знаннях

……..

До 10 - 12 балів - Скласти міні - твір  "Чому людина повинна прагнути до любові і добра"

 

doc
Додано
9 жовтня
Переглядів
20
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку