Батьківські збори: «Його величність – конфлікт»!
Тема: Його величність – конфлікт!
Мета: познайомити батьків з поняттям «Конфлікт». Наочно показати проблеми у розумінні людьми одне одного, до чого призводять неконкретні інструкції. Підвищити психологічну компетентність батьків у спілкуванні з своїми дітьми. Створювати сприятливі умови для роботи з дітьми.
Матеріали: плакат «валізи», ручки, маркери, плакат «Правила роботи», аркуші паперу, презентація, «Я-висловлювання».
Форма проведення: тренінг.
Хід заняття
1.Привітання «Вправа з клубком».
Мета: створити доброзичливий настрій, сприяти згуртованості в групі, підготувати учасників до роботи.
Доброго усім дня! Запрошую вас стати в коло. Зараз кожен матиме можливість перекинути клубок ниток незнайомому або добре знайомому учаснику, не випускаючи з рук свій кінець нитки. (Демонструю це: кидаю комусь клубок, відрекомендовуюсь та розказую коротко про себе, чим цікавлюсь, чим полюбляю займатися. Не забувайте при цьому тримати кінець нитки в руках! Продовжуйте гру до того часу, доки всі учасники не будуть залучені до «комунікаційної павутини»).
2.Повідомлення теми і мети заняття.
Сьогодні ми познайомимось з поняттям «Конфлікт». Спробуємо наочно показати проблеми у розумінні людьми одне одного, до чого призводять неконкретні інструкції. Підвищуватимемо психологічну компетентність у спілкуванні з своїми дітьми. Навчимося створювати сприятливі умови для роботи з дітьми.
3.Правила роботи учасників тренінгу.
Мета: нагадати батькам правила роботи в групі, що сприятимуть робочій та доброзичливій атмосфері.
4.Вправа «Очікування».
Мета: визначити очікування учасників тренінгу щодо проблемної теми.
Кожен із Вас, збираючись у сьогоднішню мандрівку певним чином уявляв нашу зустріч. Кожен з Вас має певні сподівання та очікування щодо нашого сьогоднішнього тренінгу. Запишіть, будь ласка, на стікерах Ваші очікування і розмістіть їх навколо валізи «Досвіду».
Отже, очікування записані й розміщені навколо валізи, сподіваюсь, що вони лише позитивні!
У свою чергу, хочу побажати Вам приємних вражень та корисного досвіду.
5.Вправа «Конфлікт».
Мета: дати визначення поняття «Конфлікт».
Коли ми говоримо «Конфлікт», у кожного з вас, напевно, виникає якась асоціація. Яка ж це асоціація? Будь ласка, озвучте свої асоціації. На кожну літеру слова «конфлікт» назвати слово, що асоціюється з конфліктом. Ведучий записує на плакаті.
6.Інформаційне повідомлення «Конфлікт вдома».
Конфлікт - постійно присутній в нашому житті. Не сам конфлікти є проблемою, а те, як ми на нього реагуємо. Якщо ми вважаємо, що конфлікт є загрозою, то реагуємо відповідно. Якщо ж знаємо, що конфлікт може привести до подолання суперечностей, то ставимося до нього більш конструктивно і спокійно. Крім того, наша реакція на конфлікт залежить від того, наскільки ми вміємо його розв`язувати, і цьому треба вчитися. Конфлікти можуть виникати між дітьми, між батьками і дітьми, між дітьми і вчителями, між вчителями та батьками дітей. Саме на такі конфлікти ми звернем увагу сьогодні на нашому занятті.
7.Презентація «Конфлікти » (слайд №1 )
Додаток 1
8.Вправа на ефективну комунікацію «Витинанка».
Мета: наочно показати проблеми у розумінні людьми одне одного, до чого призводять неконкретні інструкції.
Через те, що однією з найпоширеніших причин конфлікту між батьками - вчителями - учнями є відсутність навичок ефективної комунікації, цій проблемі ми приділимо увагу в першу чергу.
Усі учасники отримують по аркушу паперу.
Псиолог: Заплющіть очі. А тепер виконайте певні дії з аркушем:
Тепер розгорніть свої аркуші та порівняйте їх із витинанками інших учасників групи.
Обговорення:
Що вийшло? Швидше за все, візерунки в усіх виявляться різними. Безумовно, знайдуться схожі «твори», але однакових ви не зустрінете, хоча інструкція була тією самою для всіх.
Мораль експерименту: під час комунікації, однозначна інформація сприймається по – різному, що спричиняє непорозуміння, викликає напруження, а отже, небезпеку конфлікту. Наприклад: …
9.Вправа «Я-висловлювання».
Найчастіше в складних, напружених ситуаціях ми висловлюємо різкі, негативні судження на адресу дітей: «Як завжди – ти не знаєш, що задано додому…», «Ти завжди жахливо поводишся!», «Ти завжди поводишся так…». В психології такі висловлювання називають « Ти-висловлюваннями». На такі висловлювання дитина зазвичай відповідає запереченням, образою, захистом.
«Я-висловлювання» на відміну від «Ти- висловлювання» характеризуються описом власних почуттів і переживань щодо конкретної ситуації. Висловлюючи свої почуття без наказу, осуду або догани, батьки надають дитині можливість самостійно зрозуміти свою помилку.
Демонстрація орієнтовної схеми «Я-повідомлення».
Приклади «Ти-висловлювань» і «Я-висловлювань».
«Ти-висловлювання» |
«Я-висловлювання» |
«Ти ніколи мене не слухаєш!» |
«Коли я бачу, що ти не слухаєш мене, мені неприємно, адже я говорю важливі речі. Будь ласка будь уважнішим до того, що я кажу» |
«Чого ти весь час розмовляєш паралельно зі мною?» |
« Мені складно говорити, коли хтось розмовляє одночасно зі мною. Якщо в тебе є запитання – постав його. Можливо, якщо ти уважно послухаєш мене, у тебе виникне менше запитань. Буду вдячна тобі, коли слухатимеш мене.» |
« Ти завжди жахливо поводишся!» |
« У цій ситуації ти поводишся некрасиво. Мене обурює така поведінка. Ти вмієш бути іншим, тому, будь ласка, наступного разу будь стриманішим». |
10. Відпрацювання навичок використання техніки «Я-висловлювання».
3. Вкиньте у спільний кошик.
Усі аркуші перемішуються. Учасникам роздаються інші аркуші. Учасники розгортають аркуші з записаними на них некоректними фразами і розпочинають вправу.
Вправа виконується наступним чином. Н-д: некоректну фразу переформульовують в «Я-висловлювання». Вправа триває до тих пір, допоки всі аркуші не будуть опрацьовані.
11.Поради батькам (Пам`ятка).
Додаток 2
12. Підведення підсумків. Рефлексія.
Завершується тренінг. Час підводити підсумки, ділитись враженнями.
Якщо вам сподобався тренінг, ви отримали корисну інформацію, важливий досвід, якщо Ваші очікування справдилися, перемістіть свої аркуші з очікуваннями до «Валізи корисного досвіду», якщо ж Ваші очікування не виправдалися, в такому разі вони залишаються на попередньому місці.
13. Заключне слово психолога.
Психолог. На мою думку, цей тренінг подарував всім нам приємні хвилини спілкування. Дякую вам за активність та співпрацю. Мені було дуже приємно провести цей час у вашому товаристві. Була рада поділитись своїм досвідом! До побачення!
Додаток 1
Додаток 2