Тема |
ТОЛЕРАНТНІСТЬ – ШЛЯХ ДО ПОРОЗУМІННЯ |
Мета: |
ознайомити з історією виникнення поняття «толерантність», якостями толерантної особистості; розвивати навички толерантного спілкуватися, усвідомлення значущості толерантної поведінки під час взаємодії з іншими; формувати навички безоціночного спілкування, уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв'язувати конфлікти, досягати компромісів. |
Хід заняття
Мета: розвивати у здобувачів освіти уміння короткої самопрезентації.
Всі учасники по черзі говорять фразу « Мій (хто) сказав би про мене, що я…»
Мета: прийняти правил роботи групи.
- У житті існує багато правил. Як ви думаєте для чого вони потрібні?
Складання правил роботи в групі.
Мета: активізувати пізнавальну діяльність.
Дітям пропонується із запропонованих літер «т», «т», «е», «о», «а», «н», «р», «н», «с», «і», «л» , «ь» скласти слово.
Мета: активізувати увагу здобувачів освіти до теми заняття.
Сьогодні на занятті ми будемо говорити про толерантність, вчитися жити по законах совісті, справедливості, поважаючи права кожної людини, вчитися толерантно ставитися до індивідуальних особливостей і відмінностей між людьми.
Мета: визначити очікування учасників.
Підсумок очікувань.
Мета: визначити рівень поінформованості.
Свої відповіді учні записуються на дошці. Після цього психолог узагальнює їх разом з дітьми.
Мета: ознайомити з історією виникнення поняття «толерантність», якостями толерантної особистості.
Поняття толерантності вперше зустрічається у 18 столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» відомий французький філософ Вольтер писав, що «безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети».
Розуміння толерантності не однакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміється як готовність і здатність без протесту стримати особистість, у французів - як певна свобода іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайській мові бути толерантним означає дозволяти великодушність по відношенню до інших. В арабському світі толерантність – прощення, терпимість, співчуття іншому, а в персидському – ще й готовність до примирення.
Зараз толерантність розуміється, як повага і визнання рівності, відмова від домінування та насилля, визнання прав інших на свої думки та погляди. Отже, толерантність, перш за все, має наметі прийняття інших такими якими вони є і взаємодію з ними на основі згоди.
Поділ людей на толерантних або інотолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму житті здійснює як толерантні, так і інотолерантні вчинки. Але здатність поводити себе толерантно може стати особистісною рисою, а відтак - забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у всіх бідах звинуватити інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не ділить світ на два кольори - чорний та білий. Вона не акцентує на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору.
Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами – особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба домінувати та зверхньо ставитися до інших.
Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним та доброзичливим ставленням до інших.
Мета: показати значущість толерантної поведінки під час взаємодії з оточуючими, формувати навички толерантного спілкуватися.
Притча про аксакала
Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – ТЕРПИМІСТЬ!
Мета: засвоїти поняття «толерантність», розширити його змістове поле.
На дошці по вертикалі записується слово толерантність. Учасники у вільному ритмі називають характеристики людини, що асоціюються зі змістом поняття «толерантність» і починаються з букви вертикального ряду.
Т
О
Л
Е
Р
А
Н
Т
Н
І
С
Т
Ь
Мета: сприяти усвідомленню того, що кожна людина – особистість, єдина і неповторна, розвивати навички групової взаємодії.
Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад етнічну, як ціле і не замислюємося про те, що кожний її представник – зовсім унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», що всі німці страшні педанти, а фіни – мовчазні. Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними.
Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці. Завдання кожній групі – стати за зростом, потім – за кольором волосся (наприклад, від темніших до світліших), за кольором очей (тільки з карими очима).
У людей багато схожого, і водночас кожен із нас унікальний. Якщо гончар зробить 10 000 абсолютно однакових за розміром, за формою, за малюнком ваз, то ціна кожної такої вази буде не надто високою. Але якщо майстер зробить вазу неперевершеної краси, форми й стилю, нанесе на неї унікальний малюнок – її ціна буде набагато вищою. Кожен із нас схожий на таку особливу, унікальну вазу, створену за особливим задумом. Ваша особистість є дорогоцінною, насамперед, тому, що не існує на світі нікого, хто повторював би вас до дрібниць. Отже, кожен має властиві тільки йому індивідуальні риси. Відрізняються й наші характери. Як у природі кожна квітка має свою красу, так і кожна людина неповторна.
Кожна людина є індивідуальною, унікальною та неповторною. Це поєднання зовнішності, поведінки, характеру та здібностей кожної людини.
Мета: розвивати навички толерантного спілкуватися, усвідомлення значущості і толерантної поведінки під час взаємодії з іншими, формувати навички без оціночного спілкування; уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв'язувати конфлікти, досягати компромісів.
Ситуація 1
Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
Варіанти:
Ситуація 2
Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
Варіанти:
Ситуація 3
Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?
Варіанти:
Мета: розвивати навички групової взаємодії, творчого мислення.
Дітям пропонується намалювати та презентувати емблему толерантності.
Толерантність врятує світ
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний всесвіт побудуй!