Мета уроку: дати короткий огляд життя і творчості письменника;ознайомити учнів із змістом оповідання «Останній дюйм»;звернути увагу на проблему відносин батьків і дітей,проблему відповідальності людини;викликати інтерес до творчості Дж.Олдріджа.
«Батько і син».(Урок за оповіданням Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»)
Мета уроку:дати короткий огляд життя і творчості письменника;ознайомити учнів із змістом оповідання «Останній дюйм»;звернути увагу на проблему відносин батьків і дітей,проблему відповідальності людини;викликати інтерес до творчості Дж.Олдріджа.
Обладнання:портрет Дж.Олдріджа,видання його творів.
Хід уроку.
1.Слово вчителя.
Сьогодні ми познайомимося із відомим англійським письменником Джеймсом Олдріджем та поговоримо по змісту оповідання «Останній дюйм».
Прочитаємо статтю підручника-хрестоматії.
2.Робота з текстом оповідання.
-Ким був Бен,батько Деві? Чому батько і син опинилися в пустелі біля узбережжя Червоного моря? Чому ця подорож обтяжує обох?
-Чому акули напали на Бена?
Виразно прочитаємо уривок після нападу акул зі слів: «Бен вдарився спиною за надводний край рифу…» до слів «…бліде обличчя сина було спотворене жахом,але він з мужнім відчаєм намагався виконати своє завдання».
-Як проявляються характери героїв у перші хвилини небезпеки? Як показує це автор?
-Як змінюється ставлення батька до сина? Які риси характерні для обох героїв?
-Чому Бен «роздивився» сина тільки зараз?
-Як вдалося Бену знайти шлях до серця хлопчика?
-Як змінювався Деві під час польоту?Як зображує це автор?
-Про що весь час думає Бен?
-Знайдіть в тексті оповідання рядки,де Бен подумки розмовляє сам із собою.Як він називає свого сина в цих думках?
-Чому Деві розуміє,що більше ніколи не зможе плакати?
-Доведіть словами із тексту,що після поранення Бен і Деві ніби міняються місцями.
-Чи відчуває Деві,що він подорослішав? Доведіть це словами із тексту.
-Чи міг Деві у даній ситуації поводитися інакше?
-Як ви розумієте смисл слова «відповідальність»?
-Як ви розумієте вислів «останній дюйм»? Поясніть слова Бена,що все діло в останньому дюймі.
-Чи вистачає батькові витримки протриматися до кінця?Чи можемо ми його засуджувати за це?
-Чи можемо ми сказати,що оповідання має щасливий кінець?
-Які відомі вам твори зарубіжної літератури подібні вам на оповідання «Останній дюйм»? (Можна згадати вірш Р.Л.Стівенсона «Вересовий трунок» та оповідання Дж.Лжндона «Жага до життя»)
-Що їх об*єднує? (Ці твори описують мужніх,стійких,витривалих,відважних людей,які живуть справжнім життям,ніколи не здаються,не бояться труднощів і виконують свою справу добре)
4.Підсумок уроку.
У передмові до оповідання «Останній дюйм» Джеймс Олдрідж пише: «Взаєморозуміння батька і сина-річ не проста,і щоби досягти його,потрібно немало зусиль з обох сторін. В «Останньому дюймі» цьому допомагає не критична ситуація,а та взаємоповага,яка в чоловікові і в дитині народжує проявлену в цій ситуації мужність і здатність добре робити те,що робиш». Сподіваюся, це оповідання змусило вас обдумати свої вчинки та навчитися цінувати та берегти стосунки з батьками.
5.Домашнє завдання.
Скласти правила спілкування батьків і дітей,що зміцнюють родину.