Мета: .
Обладнання: портрет А. Азімова, тексти оповідання «Фах», малюнки учнів до твору
Яка людина- така й держава
А.Азімов
Хід уроку
І.Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
- Що ви знаєте про письменника А.Азімова?
-Який жанр він розробляв?
-Які риси характерні для науково –фантастичної літератури?(Нереальність художнього світу, образів .ситуацій;художній прогноз майбутнього людини та всієї земної цивілізації; опис вигаданих науково-технічних відкриттів )
-Про що він хотів попередити людство?
-Назвіть теми та проблеми оповідання «Фах». (Тема твору — зображення системи освіти майбутнього, її переваг і недоліків та ставлення до неї людей. Цим твором письменник поставив за мету переконати читачів, що глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.)
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
1.Слово учителя
Проблеми освіти та виховання людини не випадково постають у центрі уваги американського письменника-фантаста Айзека Азімова. Він добре усвідомлював, що від освіти, від її змісту та системи залежить майбутнє людства. Однак ще більше це майбутнє залежить від того, якою є сама людина, від її якостей, не лише інтелектуальних , а й моральних. «Яка людина - така й держава»,- писав А.Азімов , пильно придивляючись до людини, до її внутрішнього світу. Разом із митцем ми уважно розглянемо художні образи оповідання «Фах», щоб зясувати погляди митця на проблеми самостійного інтелектуального пошуку,здобуття знань.
Тема: Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей
Мета: розкрити образ Джорджа; розвивати навички аналізу художнього твору фантастичного змісту, вчити формувати власну думку, аналізуючи художній текст; сприяти вихованню любові до художньої літератури, прагнення до самоосвіти, до обрання майбутньої професії відповідно до своїх здібностей та нахилів.
Обладнання: портрет А. Азімова, тексти оповідання «Фах», малюнки учнів до твору
Яка людина- така й держава
А.Азімов
Хід уроку
І.Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
- Що ви знаєте про письменника А.Азімова?
-Який жанр він розробляв?
-Які риси характерні для науково –фантастичної літератури?(Нереальність художнього світу, образів .ситуацій;художній прогноз майбутнього людини та всієї земної цивілізації; опис вигаданих науково-технічних відкриттів )
-Про що він хотів попередити людство?
-Назвіть теми та проблеми оповідання «Фах». (Тема твору — зображення системи освіти майбутнього, її переваг і недоліків та ставлення до неї людей. Цим твором письменник поставив за мету переконати читачів, що глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.)
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
1.Слово учителя
Проблеми освіти та виховання людини не випадково постають у центрі уваги американського письменника-фантаста Айзека Азімова. Він добре усвідомлював, що від освіти, від її змісту та системи залежить майбутнє людства. Однак ще більше це майбутнє залежить від того, якою є сама людина, від її якостей, не лише інтелектуальних , а й моральних. «Яка людина - така й держава»,- писав А.Азімов , пильно придивляючись до людини, до її внутрішнього світу. Разом із митцем ми уважно розглянемо художні образи оповідання «Фах», щоб зясувати погляди митця на проблеми самостійного інтелектуального пошуку,здобуття знань.
ІІІ Оголошення теми, мети уроку.
ІV. Формування нових знань, умінь ,навичок.
«Джордж мав худорляве обличчя, його риси ще більше загострилися майже за півтора року, проведених в інтернаті.І сам він був худорлявий, та в його синіх очах горів колишній невгамовний вогонь, а розпачливістю , з якою він упявся у ковдру, Джордж нагадував зацькованого звіра»
2.Виразне читання в особах. Прочитати діалог Джорджа з Хейлі Омейні, поданий на початку твору.
3.Бесіда
4.Робота в групах. Згрупуйтеся за кольором вашої картки
І Група. Дати характеристику образу Джорджа Плейтена за планом.
ІІ Група. Дати характеристику образу Тревіліяна за планом.
1.Походження героїв.
2.Мрії про професію.
3.Ставлення до батьків.
4.Долі героїв.
5. Ставлення до самостійного здобуття знань.
6. Моральні якості.
5.Складання порівняльної характеристики героїв
|
Джордж Плейтен |
Тревіліян |
Походження героїв |
Батько: дипломований трубоукладач на Землі |
Батько: дипломований металург на планеті Новія |
Мрії про професію |
Мріє стати дипломованим програмістом на планеті класу А |
Мріє стати дипломованим металургом на планеті Новія |
Ставлення до батьків |
Любив свого батька,вступив у бійку, захищаючи його імя |
Хотів наслідувати свого батька, щоб посісти вище місце суспільстві |
Долі героїв |
Потрапляє до інтернату для недоумків, не знаючи про своє справжнє призначення |
Залишився на Землі, тому що отримав знання за допомогою старого апарата ( знав апарат Хенслера, а для Новії треба було знання апарату Бімена) |
Ставлення до самостійного здобуття знань |
Читає багато книжок, самостійно вивчає дисципліни, які йому знадобляться у роботі програміста |
Впевнений, що буде металургом, як батько; насміхається з Плейтена та його допитливістю; нічого не читає |
Моральні якості |
Сором’язливий, добрий, має гідність, цілеспрямованість, |
Самовпевнений, пихатий, байдужий, йде найлегшим шляхом у житті,дбаючи про матеріальні блага,з датний на зраду товариша
|
|
Спільне у героях |
|
|
Були однолітками, разом жили на планеті Земля, спілкувалися, брали участь у дитячих розвагах, товаришували. |
|
6. Бесіда.
7.Усне малювання. Перегляд малюнків учнів. Демонструючи малюнки, вони відповідають на питання: « Якими я побачив героїв оповідання « Фах»?
8. Слово вчителя. Отже, Джордж мріяв про професію програміста. Він навіть готував себе до цього, самостійно опрацювавши підручники, які були досить складні. Але бажання і наполегливість були такими сильними, що юнак зумів розібратись з ними. Він робив так, як ми зараз у сучасній школі. Щоб зрозуміти програмування, він спочатку вивчав електроніку та математику. А Тревіліян особливо не задумувався над вибором свого фаху. Його цілком влаштовувало те, що його дід та батько були металургами, і він хотів продовжити їхню справу.
9. Проблемне питання. Чи є майбутнє у суспільства з такою системою освіти, коли люди не вміють самостійно здобувати знання?
(Суспільство, у якому люди не вміють мислити, не приймають самостійних рішень, рано чи пізно вичерпає себе. Зовсім не достатньо . щоб у суспільстві мислили лише окремі особистості , треба, щоб усі представники суспільства були самостійними , свідомими і в здобуті освіти, і в житті . Бо лише так досягається справжня свобода і розвиток
цивілізації )
10. Робота над епіграфом .
- Як вирозумієте слова епіграфу?
-Чи згодні ви з думкою Айзека Азімова?
V. Закріплення матеріалу
1.Бесіда з учнями
2.Творче завдання. Робота в групах
1група- Як могла надалі скластися доля Тревіліяна?
2 група- Що , на вашу думку,чекало на Джорджа Плейтена після того.як він виявив себе?
VI. Домашнє завдання
VII. Підбиття підсумків уроку
Вже почалось, мабуть, майбутнє.
Оце, либонь, вже почалось…
Не забувайте незабутнє,
Воно вже інеєм взялось!
2. Слово вчителя
Багато наукових відкриттів, про які писали фантасти, стали реальністю. Світ змінюється і змінюємося ми. Можливо, дійсно, настане час, коли ми самостійно не схочемо або не зможемо вчитися, мислити… За нас все будуть вирішувати машини.
«Фах» - це оповідання – застереження, в якому, використовуючи фантастику, письменник розкриває протиприродність, абсурд того, що відбувається в реальному житті, і , моделюючи події твору на майбутнє, передбачає страшну катастрофу, до якої може призвести бездуховність технізованого суспільства. Письменник вірить у можливості людини з душею створити краще майбутнє.