Тема: Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей

Про матеріал

Мета: .

Обладнання: портрет А. Азімова, тексти оповідання «Фах», малюнки учнів до твору

Яка людина- така й держава

А.Азімов

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань

1. Бесіда

- Що ви знаєте про письменника А.Азімова?

-Який жанр він розробляв?

-Які риси характерні для науково –фантастичної літератури?(Нереальність художнього світу, образів .ситуацій;художній прогноз майбутнього людини та всієї земної цивілізації; опис вигаданих науково-технічних відкриттів )

-Про що він хотів попередити людство?

-Назвіть теми та проблеми оповідання «Фах». (Тема твору — зображення системи освіти майбутнього, її переваг і недоліків та ставлення до неї людей. Цим твором письменник поставив за мету переконати читачів, що глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.)

ІІ.Мотивація навчальної діяльності

1.Слово учителя

Проблеми освіти та виховання людини не випадково постають у центрі уваги американського письменника-фантаста Айзека Азімова. Він добре усвідомлював, що від освіти, від її змісту та системи залежить майбутнє людства. Однак ще більше це майбутнє залежить від того, якою є сама людина, від її якостей, не лише інтелектуальних , а й моральних. «Яка людина - така й держава»,- писав А.Азімов , пильно придивляючись до людини, до її внутрішнього світу. Разом із митцем ми уважно розглянемо художні образи оповідання «Фах», щоб зясувати погляди митця на проблеми самостійного інтелектуального пошуку,здобуття знань.

Перегляд файлу

Тема: Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей

Мета: розкрити образ Джорджа; розвивати навички аналізу художнього твору фантастичного змісту, вчити формувати власну думку, аналізуючи художній текст; сприяти вихованню любові до художньої літератури, прагнення до самоосвіти, до обрання майбутньої професії відповідно до своїх здібностей та нахилів.

Обладнання: портрет А. Азімова, тексти оповідання «Фах», малюнки учнів до твору

 

                                                                                          Яка людина- така й держава

                                                                                                                              А.Азімов

 

                                     Хід уроку

 

І.Актуалізація опорних знань

1. Бесіда

- Що ви знаєте про письменника А.Азімова?

-Який жанр він розробляв?

-Які риси характерні для науково –фантастичної літератури?(Нереальність художнього світу, образів .ситуацій;художній прогноз майбутнього людини та всієї земної цивілізації; опис вигаданих науково-технічних відкриттів )

-Про що він хотів попередити людство?

-Назвіть теми та проблеми оповідання «Фах». (Тема твору — зображення системи освіти майбутнього, її переваг і недоліків та ставлення до неї людей. Цим твором письменник поставив за мету переконати читачів, що глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.)

 

ІІ.Мотивація навчальної діяльності

 

1.Слово учителя

Проблеми освіти та виховання людини не випадково постають у центрі уваги американського письменника-фантаста Айзека Азімова. Він добре усвідомлював, що від освіти, від її змісту та системи залежить майбутнє людства. Однак ще більше це майбутнє залежить від того, якою є сама людина, від її якостей, не лише інтелектуальних , а й моральних. «Яка людина - така й держава»,- писав А.Азімов , пильно придивляючись до людини, до її внутрішнього світу. Разом із митцем ми уважно розглянемо художні образи оповідання  «Фах», щоб зясувати погляди митця на проблеми самостійного інтелектуального  пошуку,здобуття знань.

 

ІІІ Оголошення теми, мети уроку.

ІV. Формування нових знань, умінь ,навичок.

  1. Вправа «Навігатор». Знайдіть і зачитайте портретний опис Джорджа Плейтена , поданий автором на початку твору      

«Джордж мав худорляве обличчя, його риси ще більше загострилися майже за півтора року, проведених в інтернаті.І сам він був худорлявий, та в його синіх очах горів колишній невгамовний вогонь, а розпачливістю , з якою він упявся у ковдру, Джордж нагадував зацькованого звіра»     

  • Що за невгамовний вогонь горів в очах Джорджа?Як ви розумієте цю метафору?(У душі Джорджа з дитинства жила невгамовна жага знань.Найбільше його цікавила обчислювальна техніка. Це був не просто інтерес , а талант, його покликання, яке було для нього вище за все. Навіть в інтернаті для недоуків він не відмовився стати програмістом)
  • Чому герой нагадував зацькованого звіра?(Джордж відчував себе не таким , як усі. Він був у розпачі від того, що не міг вільно жити й творити, віддатися своїй мрії. Саме тому автор порівнює його із зацькованим звіром)

 

2.Виразне читання в особах. Прочитати діалог Джорджа з Хейлі Омейні, поданий на початку твору.

 

3.Бесіда

  • Що так розхвилювало Джорджа? (Травень- місяць Олімпіади )
  • Поясніть причину гніву Джорджа?(Неволя, неможливість виявити свої здібності,знання )
  • Якою була позиція Омейні?Чи змирився він зі своїм становищем?( Так, він сприйняв інтернат як вимушену, але необхідність )
  • Чому Джорджа не задовольняла можливість просто читати книжки, отримувати задоволення від процесу читання , здобуття знань?(Він хотів бути потрібний суспільству, знайти своє місце в ньому, виявити знання , розум повною мірою )
  • Визначте головнк думку цього діалогу.( Людина може виявити себе, свої знання , здібності повною мірою лише в суспільстві )

 

4.Робота в групах. Згрупуйтеся за кольором вашої картки

І Група. Дати характеристику образу Джорджа Плейтена за планом.

ІІ Група. Дати характеристику образу Тревіліяна за планом.

1.Походження героїв.

2.Мрії про професію.

3.Ставлення до батьків.

4.Долі героїв.

5. Ставлення до самостійного здобуття знань.

6. Моральні якості.

 

5.Складання порівняльної характеристики героїв

 

Джордж Плейтен

Тревіліян

Походження героїв

Батько: дипломований

трубоукладач на Землі

Батько: дипломований металург на планеті Новія

Мрії про професію

Мріє стати дипломованим

 програмістом на планеті класу А

Мріє стати дипломованим металургом на планеті

 Новія

Ставлення до батьків

Любив свого батька,вступив у бійку,

захищаючи його імя

Хотів наслідувати свого батька, щоб посісти вище місце

 суспільстві

Долі героїв

Потрапляє до інтернату для недоумків,

 не знаючи про своє

 справжнє призначення

Залишився на Землі, тому що отримав знання за

 допомогою старого апарата

( знав апарат Хенслера, а для Новії треба було знання

 апарату Бімена)

Ставлення до самостійного здобуття знань

Читає багато книжок, самостійно

 вивчає дисципліни,

 які йому знадобляться у роботі

програміста

Впевнений, що буде металургом, як батько;

 насміхається з Плейтена та його допитливістю;

 нічого не читає

Моральні якості

Сором’язливий, добрий,

має гідність, цілеспрямованість,

Самовпевнений, пихатий, байдужий,

 йде найлегшим шляхом у житті,дбаючи

 про матеріальні блага,з

датний на зраду товариша

 

 

Спільне у героях

 

 

Були однолітками, разом жили на планеті Земля, спілкувалися, брали участь у дитячих розвагах, товаришували.

 

6. Бесіда.

  • Хто, на вашу думку, досяг у житті більшого? Чому?

7.Усне малювання. Перегляд малюнків учнів. Демонструючи малюнки, вони відповідають на питання: « Якими я побачив героїв оповідання « Фах»?

 

8. Слово вчителя. Отже, Джордж мріяв про  професію програміста. Він навіть готував себе до цього, самостійно опрацювавши підручники, які були досить складні. Але бажання і наполегливість були такими сильними, що юнак зумів розібратись з ними. Він робив так, як ми зараз у сучасній школі. Щоб зрозуміти програмування, він спочатку вивчав електроніку та математику. А Тревіліян особливо не задумувався над вибором свого фаху. Його цілком влаштовувало те, що його дід та батько були металургами, і він хотів продовжити їхню справу.

 

9. Проблемне питання. Чи є майбутнє у суспільства з такою системою освіти, коли люди не вміють самостійно здобувати знання?

(Суспільство, у якому люди не вміють мислити, не приймають самостійних рішень, рано чи пізно вичерпає себе. Зовсім не достатньо . щоб у суспільстві мислили лише окремі особистості , треба, щоб усі представники суспільства були самостійними , свідомими і в здобуті освіти, і в житті . Бо лише так досягається справжня свобода і розвиток

 цивілізації )

 

10. Робота над епіграфом .

- Як вирозумієте слова епіграфу?

-Чи згодні ви з думкою Айзека Азімова?

 

V. Закріплення матеріалу

 

1.Бесіда з учнями

  • У чому виявилась незвичайність героя?
  • Чим образ Джорджа виявився цікавим для вас?
  • Ким ви в майбутньому хочете стати? Чому?

2.Творче завдання. Робота в групах

1група-  Як могла надалі скластися доля Тревіліяна?

2 група-  Що , на вашу думку,чекало на Джорджа Плейтена після того.як він виявив себе?

VI. Домашнє завдання

  1. Уміти характеризувати героїв, висловлювати свої  почуття, думки та враження
  2. Скласти план оповідання 

VII. Підбиття підсумків уроку

 

  1.  Читання вчителем уривка з вірша Ліни Костенко:

Вже почалось, мабуть, майбутнє.

Оце, либонь, вже почалось…

Не забувайте незабутнє,

Воно вже інеєм взялось!

 

     2. Слово вчителя

        Багато наукових відкриттів, про які писали фантасти, стали реальністю. Світ змінюється і змінюємося ми. Можливо, дійсно,  настане час, коли ми самостійно не схочемо або не зможемо вчитися, мислити… За нас все будуть вирішувати машини.

      «Фах»  - це оповідання – застереження, в якому, використовуючи фантастику, письменник розкриває протиприродність, абсурд того, що відбувається в реальному житті, і , моделюючи події твору на майбутнє, передбачає страшну катастрофу, до якої може призвести бездуховність технізованого суспільства. Письменник вірить у можливості людини з душею створити краще майбутнє.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Половец Инна
    Дякую за допомогу у підготовці до уроку!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
24 квітня 2018
Переглядів
32779
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку