В презентації поданя яскраві матеріали для характеристикиохарактеризувати образів головних героїв повісті В.Бикова «Альпійська балада». Учні мають змогу познайомитися з уривком із 7 симфонії Д. Шостаковича та фрагментом кінофільму реж. Б. Степанова
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Історія знає багато війн. Але війни, подібної, подібної Другій світовій людство не бачило ніколи. Вона втягнула у свою безжальну орбіту десятки країн і народів, мільйони людей. «Ах віна, війна…Хворіти нам нею не перехворіти, згадувати її – не перезгадувати»,- писав письменник В. Астафьєв. Тема війни, подвигу, страждань і перемоги хвилювала митців і знаходила своє втілення в літературі, музиці, живописі. У чому ж секрет її сили? Мабуть, у тому, що твори про війну написані серцем і виражають найсильніші почуття людей – біль, страждання, втрати, а з іншого боку – віру в перемогу, в життя, в любов.
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Ви прослухали уривок «Нашестя» з 7 симфонії Д. Шостаковича. Які почуття виникали у вас під час слухання музики і перегляду світлин з видами альпійської природи?Д. Шостакович, композитор, автор 7 (Ленінградської ) симфоніїЯкі два образи протиставлені у світлинах і в музиці?
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР» В одному з інтерв’ю В. Биков зауважив:«Писати тільки про війну чи писати тільки про мир просто неможливо. Якщо писати, то писати про життя»… Окрасою життя є кохання. Справжнє кохання часто приходить тоді, коли його не чекаєш. Навіть на війні… Воно приносить з собою щастя, надію на майбутнє, силу жити, не зважаючи ні на що. Саме про це «Альпійська балада» В. Бикова , твір, з яким ми почали знайомитися на попередніх уроках . Повість про любов і ненависть, про підступність і порядність всупереч усьому. Через весь твір проходить ніби заклик – «Жити, незважаючи на біль, холод, розруху і смерть. Жити, щоб перемогти, творити і любити! Про велику любов у ситуації, яку навіть уявити складно, ми поговоримо на уроці, дослідимо тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства на прикладі вчинків та почуттів головних героїв твору «Альпійська балада». Білоруський письменник В. Биков
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Згадаймо героїв художньої літератури, котрі, навіть потрапивши у складну, а іноді й трагічну, ситуацію, вставали на захист інших людей. Вони не втратили людяності та гідності, не скорилися, не стали рабами. Серед них і Прометей, який дав вогонь людям, і герой шотландської балади - маленький пікт, котрий не зрадив свій маленький народ і не виказав секрет медового напою, а також мільйони в’язнів фашистських таборів смерті, військовополонених, про котрих йдеться у віршах А. Моргул-Шпербера та К.І. Галчинського.
А хто ж із героїв В. Бикова продовжує цей ряд персонажів, здатних на самопожертву?Безумовно, це Іван Терешка і Джулія Новелі. Незважаючи на трагедію війни, біль і страх, які вона несе, усі люди прагнуть щастя, хочуть любити, хочуть, щоб їхні почуття були взаємними. Того ж хотіли герої повісті В. Бикова, саме про це і розповів білоруський письменник у своєму творі «Альпійська балада»
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Обери позицію. Літературний критик Лазар Лазарєв, вважав, що історія втечі з полону і переслідування є дуже цікавою, але йому був не до снаги любовна лінія в сюжеті твору: « Для чого потрібна в повісті ця історія короткого, несподіваного… кохання?»Чи згодні ви з думкою критика?
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Бесіда. Хто з вас прочитав повний текст повісті?Хто працював з текстом підручника?Яке враження справив на вас твір?Що найбільше вразило?Які деталі допомогли вам зрозуміти, що події відбуваються під час війни? Запишіть асоціативний ланцюжок з цих деталей.
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»{08 FB837 D-C827-4 EFA-A057-4 D05807 E0 F7 C} ІВАН Джулія. Вік25 років. Молодша за Івана. Стать. Чоловік Жінка. Національність. Білорус Італійка. Походження. Простий селянин. З багатої родини. Батьки. Селяни, батько помер від тяжкого життя. Батько-багатий італійський комерсант, співпрацював з фашистською владою. Стосунки з родиною. Любить матір, з теплотою згадує родину Втекла від батька в партизанський загін. Освіта Технікум механізаціїЗнає латинь, вивчала біологію, розуміється на мистецтвіКим були до війни. Як жили?Трактористом у колгоспі, голодував і з дитинства тяжко працював Не працювала, вчилась, гарно одягалась, мала все.
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»В. Биков протягом повісті вставляє в сюжет спогади й розповіді героїв про минуле, що дозволяє в межах невеликого за обсягом твору показати нам , як жили герої до війни, зрозуміти їх та їхні вчинки. Навіть уві сні Івана не полишають картини війни: війна нанесла криваві рани його душі, спотворила життя героя. Джулія інша: добра, лагідна, весела. Уривок з фільму «Альпійська балада»
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Робота над змістом повістіЯк же вперше зустрілися Іван і Джулія? Зачитайте, якою її побачив Іван вперше. Доведіть, використовуючи приклади з тексту, що Джулія, не зважаючи на тендітність, теж не зламна і наполеглива. Як і чому Іван поводиться з дівчиною, котра за волею випадку втекла з полону в той же час, що й він? Чому Іван не покинув дівчину, коли та від утоми не змогла йти далі? Як же розвиваються стосунки героїв під час втечі? У чому вбачає Іван сутність кохання ? Доведіть це прикладами з тексту повісті.
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Автор переконаний, що кохання - почуття непереможне і вічне. Ніщо: ані війна, ані полон, ані жорстокість не можуть здолати найпрекрасніше почуття у світі – кохання. Героїв об’єднала війна, ненависть до фашизму, жага до життя і свободи. Їх об’єднало кохання, яке залишилося у часточці Іванової душі: у синові, котрий народився після загибелі героя.
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Чому щастя Івана і Джулії було таким коротким? Послухайте, як почав змінюватися навколишній світ, коли героїв почали переслідувати есесівці. Як поводилися герої перед лицем смерті? Чому Іван скинув Джулію у провалля? Про які якості говорить цей вчинок Івана?
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Твір закінчується епілогом – листом Джулії до рідних Івана. Це не тільки завершує розповідь про сміливу втечу й неймовірне кохання, а й доводить, що подвиг Івана безсмертний , а образ героя продовжує жити в коханні Джулії, в пам’яті сина
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»«Вернісаж емоцій»Будь-який урок залишає в душі людини певний слід. Для вас звучить музика чудового італійського композитора Антоніо Вівальді, і ви маєте обрати те слово, котре найбільш повно відповідає вашому настрою. Композитор А. Вівальді
Волошина С. Г., учитель зарубіжної літератури КЗ «Загальноосвітня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 ВМР»Домашнє завдання:для групи поетів – скласти сенкан про кохання Івана та Джулії;для групи художників –намалювати ілюстрації до твору таким чином, щоб ті, хто не читав повість «Альпійська балада», зацікавивилися нею. Світлина з опери В. Губаренка «Альпіська балада»
Тема війни, яку зобразив В. Биков у своїй повісті «Альпійська балада» , на жаль, є актуальною і сьогодні, тому що на нашу долю випало бути очевидцями війни, яка точиться на Сході України. І там , так, як і у творі В. Бикова, на мою думку, є місце найпрекраснішому почуттю в житті – КОХАННЮ. Тому нехай закликом для миру стане пісня С. Галябарди та О. Злотника «Я не хочу грати у війну…». Сцена зі спектаклю «Альпійська балада»