Образи Івана Терешка і Джулії Новеллі в повісті «Альпійська балада».

Про матеріал

В розробці уроку схарактериовано увати образи головних героїв повісті В.Бикова «Альпійська балада», досліжено ити тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства в повісті та в музичних творах

Перегляд файлу

Образи Івана Терешка і Джулії Новеллі  в повісті В. Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства. Відображення теми війни в музиці

 

 

Мета уроку: охарактеризувати образи головних героїв повісті В.Бикова  «Альпійська балада»,  дослідити тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства в повісті та в музичних творах;  формувати   навички лінгвістичного аналізу тексту та уміння аналізувати літературні образи, роботи з цитатним матеріалом; вдосконалювати вміння виразного читання прозового твору; розвивати критичне мислення учнів; сприяти  вихованню в учнів кращих людських якостей – вірності,  наполегливості,  мужності.

 Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього  твору

Наочні засоби навчання:  епізод з к/ф «Альпійська балада» ( 1965 рік, реж .  Б. Степанов,  в голролях  Любов Рум’янцева, Станіслав Любшин), фрагмент 7-ї симфонії  Д. Шостаковича; відео кліп пісні С. Галябарди та О. Злотника «Я не хочу грати у війну».

Формування ключових компетентностей:

  • Спілкування державною мовою тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди;
  • Уміння вчтися застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування;
  • Ініціативнісь: застосовувати комунікативні стратегії для для формування власних думок;
  • Соціальна та громадянська компетентності: аргументовано та грамотно висловлювати власну думку;
  • Обізнаність та самовираження у сфері культури: використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва.

Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти

 

  • емоційно – ціннісна лінія: розвиток  вмінь і навичок читацької діяльності, формування етичної позиції  учнів, формування почуттів учнів засобами музики;
  • літературознавча: оволодіння учнями  елементами  лінгвістичного аналізу  художнього тексту та аналізу обоазів твору;
  • культурологічна: виховання загальної культури учнів.

 

 

 

 

 

 

                                     … і мертві ми будемо жити,

                                      у часточці Вашого великого щастя,            

                                  адже ми вклали  в неї наше життя

                                                                     (Ю. Фучік)                                       

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.  Історія знає багато війн. Але війни, подібної Другій Світовій, людство не знало ще ніколи. Вона втягнула в свою вогняну орбіту десятки країн і народів, мільйони людей. «Ах, війна-війна… Хворіти нам нею не перехворіти, згадувати її – не перезгадувати»,- писав письменник В. Астафьєв. Тема війни, подвигу, страждань і перемоги хвилювала митців і знаходила своє втілення в літературі, музиці, живопису. У чому ж секрет  її сили?  Мабуть, в тому, що твори про війну написані серцем і виражають найсильніші почуття людей – біль, страждання, втрати, а з іншого боку – віру в перемогу,  в життя, в любов.

   (Звучить музика Д. Шостаковича. 7 сивфонія. Тема нашестя.. Демонструються слайди Альпійськиї лук)

Бесіда.

  • –Які почуття виникли у вас під час слухання музики і перегляду світлин? Запишіть їх у зошит.

( Гнів, страх, біль, гордість, співчуття, повага, краса природи, кохання).                                             

  • Які два образи протиставлені в світлинах і в музиці?

(Мирне життя і війна, добро і зло, любов і ненависть.)

В одному з інтерв’ю В.Биков зауважив:

«Писати тільки про війну чи писати тільки про мир просто неможливо. Якщо писати, то писати про життя»… Окрасою життя є кохання. Справжнє кохання часто приходить тоді, коли його не чекаєш. Навіть на війні… Воно приносить з собою щастя, надію на майбутнє, силу жити, не зважаючи ні на що. Саме про це «Альпійська балада» В. Бикова , твір,  з яким ми почали знайомитися  на попередній уроках . Твір про любов і ненависть, про підступність і порядність всупереч усьому. Через весь твір проходить ніби заклик – «Жити всупереч усьому.  Жити, незважаючи на біль, холод, розруху і смерть. Жити! Жити, щоб перемогти, творити і любити!»

     Про велику любов у ситуації, яку навіть уявити складно, ми поговоримо на уроці, дослідимо  тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства на прикладі вчинків і почуттів головних герої твору «Альпійська балада».

 

ІІ. Оголошення теми уроку й епіграфу до нього.

 

Образи Івана Терешка і Джулії в повісті В.Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства.

«Залишитися людиною в полум’ї війни»

                                … і мертві ми будемл жити,

                                      у частинці вашого великого щастя,            

                                      адже ми вклали  в неї наше життя

                                                                     (Ю. Фучік)                                       

 

 

І. Актуалізація опорних знань.

     Перш ніж ми почнемо говорити про героїв твору ви бачите на столі «теоретичну скриньку», в якій «заховалося» запитання. Зараз ми дізнаємося, що з це за запитання, а допоможе нам в цьому… (вчитель викликає 1 учня, котрий дістає зі скриньки запитання)

  • До якого жанру належить твір «Альпійська балада»?
  • Дайте визначення терміну «повість».

 

    Згадаймо героїв художньої літератури, котрі, навіть потрапивши у складну, а іноді й трагічну,  ситуацію, вставали  на захист інших людей.  Вони не втратили людяності та гідності, не скорилися, не стали рабами. Серед них і Прометей, який дав вогонь людям, й герой шотландської балади - маленький пікт, котрий не зрадив свій маленький народ і не виказав секрет медового напою, а також мільйони в’язнів фашистських таборів смерті,   військовополонених, про котрих йдеться у віршах А. Моргул-Шпербера та К.І.  Галчинського.

  • А хто ж із героїв В. Бикова продовжує цей ряд персонажів, здатних на самопожертву?

 Безумовно, це Іван Терешка і Джулія Новеллі. Незважаючи трагедію війни, біль і страх, які вона несе, усі люди прагнуть щастя, хочуть, любити, хочуть, щоб їхні почуття були взаємними, того ж хотіли герої повісті В. Бикова,  саме це і показав білоруський письменник у своєму творі.

1. Прийом «Обери позицію».

Літературний критик Лазар Лазарєв, вважав, що історія втечі з полону і переслідування  є дуже цікавою, але йому був не по душі любовний сюжет повісті: « Для чого потрібна в повісті ця історія короткого, несподіваного… кохання?»

  • Чи згодні ви з думкою критика. /прийом «обери позицію» /

2. Бесіда.

  • Хто з вас прочитав повний текст повісті?
  • Хто працював з текстом підручника?
  • Яку враження справив на вас твір?
  • Що найбільше вразило?
  • Які деталі допомагають нам зрозуміти, що події відбуваються під час війни? Складіть асоціативний ланцюжок художніх деталей, що допомагають зрозуміти, в який час відбуваються події

(художні деталі: бомба, стрілянина, пістолет у руці – все це свідчить про те, що ми разом з героєм потрапили до страшного світу).

  • Хто з героїв викликав найбільше захоплення?

( Іван Терешка і Джулія Новеллі)

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального  матеріалу.

1. Робота над образами героїв твору.

  • За яких обставин ми вперше бачимо Івана Терешка?( герой тікає з полону)
  • Розкажіть, яким був душевний і фізичний стан Івана? ( Він виснажений і морально,  і фізично, але рішуче настроєний на втечу).
  • Як він втік з полону?
  • Як відбувається наше знайомство з Джулією?
  • Як вона опинилася разом з Іваном?
  • Якою вона була за вдачею?

На попередньому уроці ви отримали завдання заповнити таблицю. Зачитайте ваші відповіді.  (Одночасно таблиця демонструється  в презентації)

Відмінне

 

                        ІВАН

                          Джулія

Вік

25 років

Молодша за Івана

Стать

Чоловік

Жінка

Національність

Білорус

Італійка

Походження

Простий селянин

З багатої родини

Батьки

Селяни,батько помер від тяжкого життя

Батько-багатий італійський комерсант, співпрацював з фашистською владою

Стосунки з родиною

Любить матір, з теплотою згадує родину

Втекла від батька в партизанський загін

Освіта

Технікум  механізації

Знає латинь, вивчала біологію, розуміється на мистецтві

Ким були до війни

Як жили?

Трактористом у колгоспі, голодував і з дитинства тяжко працював

Не працювала, вчилась, гарно одягалась, мала все. 

     В. Биков протягом твору вставляє в сюжет спогади й розповіді  героїв про минуле, що дозволяє в межах невеликого за обсягом твору показати нам , як жили герої до війни, зрозуміти їх та їхні вчинки. Навіть уві сні Івана не покидають картини війни: війна нанесла криваві рани його душі,  спотворила життя героя.

Джулія інша.: добра, лагідна, весела. 

  • Як же вперше зустрілися Іван і Джулія?
  •  Зачитайте, якою її побачив Іван вперше. (ст. 87)
  • Доведіть, використовуючи приклади з тексту, що Джулія , не дивлячись не тендітність, теж незламна і наполеглива.
  • Як і чому Іван поводиться з дівчиною, котра за волею випадку втекла з полону в той самий час, що й він? (дуже жорстко, тому що роки полону вбили в його серці людяність та милосердя. (ст. 88, 90)
  • Чому Іван не покинув дівчину, коли та від утоми не змогла йти далі? (Зустріч з Джулією пробудила в його серці потребу кохати, кохати всупереч смерті та насильству).
  • Як же розвиваються стосунки героїв під час втечі? ( щирість дівчини, її індивідуальність, спільна біда об’єжнала героїв. Вони молоді, й навіть війна не може заборонити людям кохати і бути щасливими). ( ст. 101)
  • У чому вбачає Іван сутність кохання ? Доведіть це прикладами з тексту. (Іван вбачає сутність кохання у вірності, навіть за межею смерті) (ст. 100)

     Під час втечі герої побачили чудову галявину з маками. (Ст. 99)

  • Що ж символізують маки? ( маки в повісті символізують не тільки кохання, а й є символом памяті про жертв війни. І недаремно ми і зараз, згадуючи про війну і віддаючи шану загиблим у ній, прикріплюємо стрічки  з маками).  
  • Чому ж втікачі відчули себе найщасливішими людьми у світі?
  • Чи можливо це посеред війни?

     Автор переконаний, що кохання - почуття непереможне і вічне. Ніщо, ані війна, ані полон, ані жорстокість не можуть здолати найпрекрасніше почуття у світі – кохання. Героїв об’єднала війна, ненависть до фашизму, жага до життя і свободи. Їх обєднало кохання, яке залишилося у часточці Іванової душі: у синові, котрий народився після смерті героя.

  • Чому щастя Івана і Джулії було таким коротким? ( із-за божевільного полоненого, котрий видав їх німцям)
  • Послухайте, як почав змінюватися навколишній світ,  коли героїв почали переслідувати есесівці
  •  ( Складається враження, що природа тужить за та почуттями закоханих та за ними самими).
  • Як поводилися герої перед лицем смерті? (Читання за ролями)

     У цьому уривку образи головних героїв набувають …. Краси, стають дійсно баладними.

  • Чому Іван скинув Джулію у провалля?  (Уривок з фільму про загибель Івана)
  • Про які якості говорить цей вчинок Івана?

(Іван до останнього прагне врятувати Джулію, а це означає, що він дійсно її кохає,  усвідомлює, чим для неї може стати нове поневолення фашистами.)

  • Яка думка міститься у фіналі повісті В. Бикова «Альпійська балада»? ( Наголосити, що кохання та життя завжди перемагають війну та смерть).

 

     Твір закінчується епілогом – листом Джулії до рідних Івана. Це не тільки підводить риску під розповіддю про сміливу втечу й неймовірне кохання, а й доводить, що подвиг Івана безсмертний , що образ героя продовжує жити в коханні Джулії, в пам’яті сина . (зачитати уривки з листа)

     Ми з вами записали епіграф до уроку, слова Ю. Фучіка,

 

                                                                      … і мертві ми будемо жити,

                                      у часточці  вашого великого щастя,            

                                      адже ми вклали  в неї наше життя

                                                                     (Ю. Фучік)                                       

 

 

  • Як же ви розумієте слова  чеського антифашиста, котрий загинув у фашистській тюрмі?

 

На початку уроку я запропонувала вам обрати позицію: чи згодні ви зі словами критика Лазаря Лазарєва, котрий вважав, що історія кохання зайва у повісті. Підійміть руку ті хто й досі вважає, що критик був правий; а тепер - ті, хто вважає, що любов  -  це прекрасне почуття і має право на життя за будь яких умов?

«Вернісаж емоцій»(під музику Вівальді)

Будь-який урок залишає в душі людини  певний слід. Я сподіваюсь, що і ви не залишилися байдужими. Тому під музика чудового італійського композитора  Антоніо Вівальді оберіть те слово, котре найбільш повно відповідає вашому настрою та прикріпіть листочок, на якому воно записано до дерева, розташованого на дошці.

(Слова: смуток, журба, світла печаль)

ІV.  Домашнє завдання і виставлення оцінок.

  • Підготуватися до контрольної роботи за темою «Історичне минуле в літературі)
  •  Виставлення оцінок

 

 

     Тема війни, яку зобразив В. Биков у своїй повісті «Альпійська балада» , на жаль, є актуальною і сьогодні, тому що на нашу долю  випало бути очевидцями війни, яка точиться на Сході України. І там , так, як і у творі

В. Бикова, на мою думку, є місце найпрекраснішому почуттю в житті – КОХАННЮ.  Тому нехай закликом для миру стане пісня С. Галябарди та О. Злотника  «Я не хочу грати у війну…». 

і кліп до неї.  Нехай над нами буде безмежне синє небо, сяє сонце і живе кохання на землі. 

 

Тож нехай над нами буде безмежне синє небо, сяє сонце і живе кохання на землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
22520
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку