Бесіда на тему: « Охорона дитячого голосу»
Мета:
Обладнання: таблиця, ноутбук, колонки, наочності.
Вчитель: Доброго дня діти, сьогодні ми з вами обговоримо дуже важливу тему,яка безпосередньо стосується кожного хто присутній на нашій бесіді. Причиною цього є особлива тема, яка пов’язана із голосом. Чи могло б існувати людство без можливості спілкуватись з допомогою слова? Звичайно можливість вимовляти слова значно полегшує проблеми в спілкуванні. А чи є важливим правильне формування звуку при співі, це ми з вами сьогодні обговоримо.
В утворенні звуків беруть участь органи дихальної системи. Вони виконують функції вібраторів, резонаторів та артикуляторів. За вібрацію звуків відповідає голосовий апарат. Знаходиться він у гортані. До складу голосового апарату входять: голосові складки, голосові зв’язки, голосова щілина та гортанні м’язи. Голосові зв’язки складаються із особливих еластичних волокон, які прилягають до зовнішніх країв голосових складок. Між голосовими зв’язками є голосова щілина, розміри якої можуть мінятись залежно від розташування голосових зв’язок. З допомогою гортанних м’язів людина свідомо контролює розташування голосових зв’язок. Коли ми мовчимо – вони розширені, коли шепочем – вони зближуються, коли ж голосно говоримо або співаєм – голосові зв’язки щільно прилягають один до одного. Важливою умовою виникнення звуку є проходження повітря через голосову щілину. При цьому голосові зв’язки будуть тремтіти і виникне звук.
Перегляд та обговорення наочного матеріалу.
Учитель ставить ще одне проблемне питання: коли буде формуватись звук, на вдиху, чи видиху? Пропонує це дослідити під час дихальної гімнастики.
Здоров’язберігаюча хвилинка.
Учні глибоко вдихають через ніс та повільно видихають через рот. При цьому і на вдиху, і на видиху пробують сказати слово «хто». Роблять висновки, що звуки формуються лише на видиху.
Учитель розповідає про органи дихальної системи, які виконують функцію резонаторів. Таким чином, коли у людини нежить, то голос трохи міняється. Остаточне формування із звуків складів і слів відбувається з допомогою артикуляторів, це язик, зуби, губи, нижня щелепа, м’яке піднебіння та мімічні м’язи.
Діти, а давайте створимо власну таблицю правил охорони голосу, щоб знати які правила не слід порушувати при співі.
Створення таблиці.
|
|
|
|
|
|
|
Якщо у гітари струни можна міняти, то голосовий апарат ні. Голосові зв’язки дуже ніжні та вразливі, вони реагують на перенапруження та простуду. При цьому голос хрипне, а люди п’ють чай з лимоном та медом , думаючи, що це подіє як ліки. Проте ні чай, ні мед на голосові зв’язки не попадуть, вони стікають у травну систему. Гортань при цьому закривається надгортанником. Необхідно звертатись до лікаря, але це не отоларинголог. Розладами голосу займається галузь медицини – фоніатрія. Лікар – фоніатор (з грец. «фон» - звук). Для обстеження голосового апарату лікар використовує спеціальний прилад, який допомагає побачити зв’язки у роботі. Під час простуди вони можуть запалюватись: набрякають, збільшуються у розмірах і не можуть вібрувати як раніше. Говорять, що голос сів, а лікар ставить діагноз – ларингіт.
Що ж відбувається із зв’язками коли людина зриває голос?
Під час крику або голосного співу швидкість руху повітря між зв’язками становить 30 м/с – це швидкість урагану. Від такого навантаження на зв’язках можуть тріснути судини, відбудеться крововилив, ушкодження слизової або ж розрив тканин. Про такі травмування говорять, що зірвав голос. Таке часто буває у тих людей, які постійно навантажують голосовий апарат. Яких професій ці люди?
Учні називають професії: актор, диктор, вокаліст, вчитель чи просто любителі поспівати в караоке.
Завдання «Ромашка здоров’я».
Учні опрацьовують роздатковий матеріал, пелюстки із зображеннями, та відбирають ті, які вказують на правила гігієни голосового апарату. Ці пелюстки необхідно прикріпити на дошку навколо серединки ромашки.