Бесіда « Щасливе дитинство без насильства»

Про матеріал

Захід був проведений для учнів 5 класу спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату. Бесіда містить матеріал з правового виховання.

Перегляд файлу

Бесіда « Щасливе дитинство без насильства»

Мета -  ознайомити дітей з документами, які захищають їх права;  з'ясувати   основні причини насильства над дітьми в суспільстві, школі,  сім'ї та виявлення шляхів його подолання.

Хід бесіди.

Вихователь.    Дитячі очі чисті, щирі

                           В них видно наміри й думки,

                           Вони хоч чорні, сині, сірі

                           Бувають радісні й сумні.

Мабуть, радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень. 

- Діти, коли ви відчуваєте себе щасливими?

       На жаль, ми живемо у світі де, існує таке негативне явище, як насилля. Прояви насильства супроводжують людство з давніх -  давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж  прояви насильства порушують права людини, принципи  вільного та справедливого існування.

     І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.

     Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе

.Вправа «Асоціації»

-      Які асоціації виникають у Вас , коли ви чуєте слово «насильство»?

      Наприклад, слово  «насильство» може викликати асоціації: негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо.

       Є різні види насильства :

     Фізичне насильство – удари, кидання в інших різними предметами, штовхання, підніжки,   бійки.

     Психологічне насильство – залякування, погрози,  глузування,  приниження, обзивання, образливі й  принизливі прізвиська.

    Економічне насильство – навмисне пошкодження особистого майна, одягу; вимагання грошей або речей;  жебракування, крадіжка.

    Шкільне насильство – це те, що стосується твого однокласника  або  учня твоєї школи: приставання, розповсюдження пліток, побиття; вилучення грошей, речей.

 Практикум «Аналіз ситуацій».

Вихователь. У повсякденному житті ми зустрічаємось із насильством. Який це може мати вигляд, давайте розглянемо ситуації.

Завдання: потрібно визначити вид насильства, вказати агресора  ситуації той, хто здійснює насилля) 

  • Ситуація 1.

      Петрик, зайшовши у їдальню, і як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.

  • Ситуація 2

    Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.

 

 

 

  • Ситуація 3

    Більшість хлопців із 4 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджались, але батько Ігоря сказав: “Матимеш гроші тоді, коли  в табелі будуть лишень 11 і 12 балів”.

Ситуація 4

     Іванко не хотів дружити з Васильком тому, що в нього  темний колір шкіри.

Вихователь. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.

     Люди здавна вчилися уникати насилля, все робити щоб не стати жертвою насилля. І із своїх знань вони складали  певні правила - прислів’я та приказки. Це народна мудрість, з них можна черпати добрі поради.

 Розбір прислів’я.

Ваше завдання : пояснити значення прислів’я .

  • Як ми до людей, так люди до нас.
  • Дружба і братство – дорожче багатство.
  • У хорошій компанії розуму наберешся,  а в поганій – і свій загубиш.
  • З ким поведешся, від того й наберешся.
  • Згода будує, а незгода руйнує.
  • Від сварки до бійки – один крок.
  • Правда і в огні не горить, і в воді не тоне.
  • Добрі діти на ноги поставлять, а лихі – з ніг звалять.

Вихователь. Тема насилля відображена не тільки у прислів’ях та приказках , а й у казках.

  • Пригадайте у яких казках вам зустрічається жорстокість.

— Поясніть,  як виявляється жорстокість у таких казках.

 

·                    Колобок.

       Порушення права на життя. Лісові звірі хотіли з’їсти Колобка.

(У сучасному житті трапляється безліч випадків, коли злочинці позбавляють життя людей, не маючи на це ніякого права.)

                    Івасик-Телесик.

            Порушення права на життя. Змія хотіла з’їсти Телесика. (Ніхто не має права позбавляти когось життя.)

·                    Коза-Дереза.

            Порушення права на житло. Коза оселилася в хатці Зайчика і не пускала його до оселі. (І в реальному житті буває так, що хтось хоче нечесним шляхом заволодіти чужим майном.)

·                    Гидке каченя .

        Порушення права на сім’ю. Мама Качка не змогла захистити своє каченя від глузувань і навіть прогнала його з дому. (Мама повинна опікуватись своєю дитиною і розв’язувати проблеми її здоров’я, а не покидати її напризволяще.)                        

Вихователь. Звичайно, діти не хочуть, щоб над ними здійснювалось насильство, але коли це стається ви повинні вміти це зупинити і знати, як діяти.

  • Як зупинити насильство і куди потрібно звертатись?»

ЩОБ ВБЕРЕГТИСЬ ВІД НАСИЛЬСТВА.

-        Попереджай батьків, куди, з ким ідеш, коли повернешся.

-         Не заходь у підвали, підсобні приміщення, у машини.

-         Якщо ти десь затримався, передзвони батькам, попроси, щоб тебе зустріли.

-         Постарайся, щоб твій маршрут проходив не через ліс, парк.

-         Якщо тобі здалося, що тебе хтось переслідує, перейди на іншу сторону, зайди в магазин, звернись до дорослих.

-         Якщо тебе зупинили і попросили показати дорогу, постарайся пояснити на словах, не сідаючи у машину.

-         Якщо незнайома людина відрекомендувалась другом твоїх батьків, не спіши запрошувати її додому, попроси зачекати їх приходу на вулиці.

-         Якщо при вході у під'їзд ти помітив незнайомців, зачекай, доки хто-небудь із сусідів не ввійде разом з тобою. Не входь в ліфт разом з незнайомими.

Перегляд відео « Діти проти насильства»

Вихователь.  Давайте  створимо пам’ятку « Як вберегтися від насильства»

         У кожного на парті  на кольоровому папері лежить написане правило , по одному учневі вийдіть прочитайте його і прикріпить до пам’ятки.

( фіолетовий, синій, голубий, зелений, жовтий, оранжевий, червоний)

-          Що у нас вийшло?

      На веселці ви бачите різні кольори  і кожний колір щось означає: червоний – любов, зелений – життя, а синій колір  - колір синців ,  вважається кольором боротьби з  насиллям.

        Цьому передувала трагічна подія у одній родині. Історія ця трапилася навесні1989 року у м. Норфолк  США.  Чотирирічний хлопчик Майкл  знаходився у лікарні з травмами. Після закінчення тритижневого терміну хлопчика намагалися повернути рідній матері, Майкл плакав, кричав, що мама його не любить, і не хотів повертатися. Бабуся за станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти його  до себе. Суд вирішив, що кращим місцем для дитини буде її рідний дім. Бонні  Фіней  – так звали бабусю більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були опіки від сигарет. І тоді розпочалися пошуки зниклого Майкла. Виявилося, що хлопчик був убитий у будинку матері, а потім утоплений у болоті.

           Під час похорону онука Бонні Фіней прив’язала синю стрічку до антени свого фургона, тим самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Її підтримали різні співтовариства.

          З того часу 25 листопада  почали відзначати  міжнародний день боротьби з насиллям.

 

      На сторожі  боротьби з насильством  над дітьми стоять ваші батьки, дорослі , світ та  держава, які  створили  закони, які    захищають ваші права.

1959 р. - Декларація прав дитини

1982 р. - Конвенція ООН про права дитини.

1991 р. - Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини і зобов'язалася її виконувати

1991 р. - прийнято Закон України про освіту

1996 р. - прийнято Конституцію України

2001 р. - прийнято Закон України «про охорону дитинства».

 

Учень.   Добро спішіть творити, люди,

              Воно, як сонце, зігріва,

             В добрі нам всім

             Зручніше буде,

            Без нього затишку нема.

Вихователь.  Якщо ж ви стали жертвою насилля, чи свідком вам потрібно звертатись :

-         до батьків

-          класного керівника

-         шкільного психолога

-        у  службу у справах неповнолітніх 

-         за  телефоном  102.

         Нажаль, з проявами насильства  ми зустрічаємося  з вами дуже часто і в громадських місцях і в сім’ях  і в наших шкільних колективах.

       Ми гостро реагуємо на біль і образи по відношенню до себе і не замічаємо, як кривдимо інших самі. В цих словах закладені дії, які ведуть до зменшення насильства.

 Учень.    Трошки більше поваги,трошки менше образ,

                 Трошки більше добра,  трошки менше зла,

                 Трошки більше любові,трошки менше ненависті,

                  Трошки більше радості,трошки менше  горя і сліз.

Учень.        Уважним будь, хай шлях твій на землі 

                    Зламає  байдужості холодні грати,

                    Є цінності великі і малі

                     Багатий той,  хто вміє віддавати.

      Вихователь. Треба навчитися  розуміти людей,любити їх, прощати і ставитися до них неупереджено. Нехай вони в чомусь і відрізняються від нас. Треба навчитися розуміти  людей і вибачати їм, ставитися до інших так, якби ви хотіли, щоб ставилися до вас.

Учень.             Мій улюблений світ  -

                         Без насильства,

                         Без жорстокості, болі і зла,

                         Де народом заспівана пісня

                         Містить тільки хороші слова.

Учень.             Мій улюблений світ – без насильства,

                         Де немає страждання й війни,

                         Де розквітла калина барвиста,

                        Й голосінь не почуєш сумних.

Учень.             Мій улюблений світ – це не казка,

                        А реальне щасливе життя,

                        Бо звільнивши наш світ від насильства,

                        Можна сміло іти в майбуття.

Учень.            І коли на теренах країни

                       Без страждань заживе кожне місто,

                      Скажуть люди всієї країни:

                      Україна – це світ без насильства.

Вихователь. Так,  ми мріємо про світ без насильства, жорстокості, але в житті так не завжди буває.

  • А що  можемо зробити, щоб його було менше?
  • Куди і до кого можна звернутися в разі, коли вас ображають?
  • Які правові документи створені, щоб захистити дітей ?

    Але ніякі закони нам не допоможуть, якщо ми не станемо

добрішими,бо як каже народна мудрість : « Доброму скрізь добре!»

Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість.

                         Правда в світі є дуже проста:

                         Сонце Землю теплом зігріває,

                         А людину – її доброта,

                         І любов у житті прикрашає.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Позакласні заходи
Інкл
Додано
27 січня 2019
Переглядів
2364
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку