Культура спілкування
Мета: уточнити уявлення дітей про ввічливі слова; учити оперувати ввічливими мовними формами; вправляти у вживанні ввічливих слів залежно від ситуації; виховувати бажання бути ввічливими, турботливими, чуйними.
ХІД БЕСІДИ
Індійська мудрість говорить, що ввічливість — найдорогоцінніший камінь. Ввічливість – це одна із найважливіших рис вихованої людини. З добрими, чуйними та ввічливими людьми завжди хочеться спілкуватися, бути поруч із ними. Не маючи навичок ввічливого спілкування, важко справити гарне враження на оточуючих.
Ввічливість – це форми поведінки, у яких виявляється повага до людини (дотримання добрих манер, доброзичливість, уважність, чемність тощо). У перекладі слово «ввічливий» означає «знає, як себе поводити».
Є слова дуже важливі, вагомі — Батьківщина, Україна, мир. Є рідні слова та близькі — мама, тато, бабуся, дідусь, брат, сестра. А ще є ввічливі слова, які називають «чарівними».
Відповіді учнів.
• Зазеленіє древній пень, коли почує...(Добрий день.)
• Розтопить серце всякого сердечне слово...(Дякую.)
• Якщо бажаєш висловити подяку, промовити потрібно … (Красно дякую).
• За смачний обід, сніданок … , - скажем мамі. (Дякуємо)
• Розтане навіть льодяна глибина від слова теплого...(Спасибі.)
• Коли тебе впіймають за підказку, то вчителя розчулиш...(Вибачте, будь ласка.)
• Коли згасає сонце у росі й зоря лягає лагідно на плечі, серед знайомих, рідних голосів ми чуємо привітне ...(Добрий вечір.)
• Щоб знову зустрітись в годину призначену, кажу щиро завжди всім... (До побачення.)
• І в Україні, і в Росії, і в Словаччині всі кажуть на прощання … (До побачення).— Потрібно бути ввічливим не лише в словах, а й у тоні, жестах, діях.
Якщо ввічливі слова сказані грубим голосом, вони перестають бути ввічливими.
Культурна людина завжди вітається і прощається, адже не відповісти на привітання неввічливо.
Послухайте притчу «Про Єнота».
Маленький єнот збирав у лісі хмиз. Він набрав велику в'язку сухих гілок і рушив додому. Йому потрібно було перейти через річку. Міст був старий, скрипучий, і єнот дуже боявся. Обережно перебираючи лапами, він уже підходив до берега... Випадково глянув униз. Який жах! На нього дивилось величезне кудлате чудовисько. Єнот швидко показав йому кулак,— чудовисько — теж.
Єнот посварився на нього палкою — палкою посварили і його. Єнот кинувся тікати. Захекавшись, він прибіг додому, до мами:
Єнот знову побіг до моста. Він нагнувся і... посміхнувся. І що ж? На нього дивилася усміхнена істота.
Малий єнот так зрадів, що зареготав.
— Тепер воно буде зі мною дружити!
І єнот побіг через міст на інший бік.
— Чого вчить ця притча?
Діти називають ввічливі слова. -
— Перевірте себе.
Коли ви вживаєте такі слова ввічливості?
Гра «Що сказати треба?» (Двоє біля дошки)
- Я задаю вам загадки, а ви записуєте відповіді..
Учні йдуть щоранку в школу.
Дзвонить дзвоник: «Дзень – дзелень»
Учні вчителя стрічають
І говорять…(добрий день).
Вранці вас послала мама
До сусідки тьоті Тані.
Вийде тітонька на ганок.
Ми їй скажем….(добрий ранок).
Допоміг тобі товариш –
Поспіши з подякою.
Не забудь йому сказати
Гарне слово….(дякую).
Коля наш образив Таню.
Чути схлипування, плач.
Що сказати треба Колі?
Люба Танечко, ….(пробач).
Як задачу вирішити
Дуже-дуже важко.
Тут сказати треба другу:
Поможи,…(будь ласка).
Мовчки Коля одягнувся,
В друга досить вже гулять.
І забув хороше слово
На прощання всім сказать.
Що сказати треба? (До побачення)
Біг Віталик по доріжці.
Через Сашу раптом впав.
Саша мовчки відвернувся
І нічого не сказав.
Що сказати треба? (Вибач)
Щоб із вами не траплялись
Різні ось такі дива.
Діти, ви не забувайте чарівні усі слова.