Бесіда з елементами тренінгу щодо особистісного зростання педагога « Як навчитися цінувати час і управляти ним»

Про матеріал
Бесіда з елементами тренінгу щодо особистісного зростання педагога « Як навчитися цінувати час і управляти ним»
Перегляд файлу

 

Бесіда

з елементами тренінгу щодо особистісного зростання педагога

« Як навчитися цінувати час і управляти ним»

 

 Молодість щаслива тим, що в неї є майбутнє

                                                                        М. Гоголь

 

 

 

 

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDcnXAOthCl6N9johRZXGdVL7cIeZT5V08lb0KSKNonuUdLZxn

 

 

 

 

Мета: визначити сутність і складові ефективного використання часу,усвідомити цінність часурозглянувши основні шляхи підвищення ефективності використання вільного часу. Розвивати вміння планувати час та ефективно розподіляти справи протягом робочого дня.

 

Ми часто запитуємо  себе: «Що таке час взагалі?». Матеріально його не існує, але він здатен на що завгодно: він, тобто час, може розлучити людей, подарувати життя, розбити серце та вилікувати душу. Зараз кожен з нас живе за індивідуальним розкладом, який містить багато пунктів досягнення головної мети чи мрії. Але, слідуючи цьому розкладу, ми втрачаємо цінність часу, котра, згодом, стає нам байдужа

То ж що ж таке час? « Якщо ніхто мене про це не питає, я знаю що таке час; якби я захотів пояснити запитувачу – ні, не знаю» ( Аврелій Августин).

 

Пропоную кожному учаснику одним реченням дати визначення часу.

 

Багато відповідей є на це запитання.

 У фізиці час – це оборотна міра руху матерії, що пов’язана з простором.

У філософії час – це необоротне поняття, що протікає в одній спрямованості( Із минулого в майбутнє через сучасність) усередині якого знаходяться усі наявні факти.

Час є невідємним атрибутом світу, він почався із народженням світу й зникне, коли світ завершиться Не існує спеціального органу, який би відчував час так, як око відчуває світло, вухо – звук, язик – смак. Проте все живе відчуває час.

У психології «час – це потік, що  проходить крізь суб’єкта. Життя входить у визначення часу».

До появи годинників люди сприймали час як певну пройдену відстань. Ми й нині часто говоримо: « До роботи 20 хв транспортом або пішки». Час поняття універсальне. Усім відомий вираз « Час летить» має місце в нашому житті. За допомогою часу ми вимірюємо своє життя, яке насичене подіями.

Вільний час – досить не визначене поняття. Вільний від чого? Від навчання, від роботи? Але він у багатьох людей  завантажений різними справами: першочерговими та другорядними, великими та малими.

Пропоную дати визначення вільного часу( відповіді педагогів)

 

Вільний час-це не завжди час відпочинку. Життєвий досвід людей, які прагнуть успіху, переконує: що культурніша, організованіша особистість, то більше в неї вільного часу, завдяки якому вона може встигнути зробити безліч справ.

 

Уявіть, що існує банк,  який кожен ранок кладе на ваш рахунок 86 400 доларів. Він не зберігає щоденний залишок і щоночі прирівнює до нуля весь залишок до останньої копійки, яку ви не використали протягом дня. Що ви робитимете? Звичайно ви знімаєте щодня все до останньої копійки!

Знайте у кожного з вас є рахунок у цьому банку. Його назва – час. Кожен ранок цей банк нараховує  нам 86.400 секунд.  Щоночі цей банк стирає  дані й дивиться, яку частину цього кредиту ми не інвестували у  потрібн6их цілях. Цей банк не зберігає грошей і не дозволяє перекладати їх на інші рахунки. Щодня відкривається новий рахунок, щоночі анольовується залишок за день. Якщо не використовуємо ці гроші -  втрачаємо лише ми.

 

Щоб гідно оцінити рік, запитайте у студента, який втратив рік навчання.

Щоб зрозуміти цінність місяця, запитайте про те в матері, яка народила  передчасно.

Щоб зрозуміти цінність тижня, запитайте про це у видавця щотижневого журналу.

Щоб зрозуміти цінність години запитайте про це в двох закоханих, які чекають зустрічі.

Щоб зрозуміти цінність хвилини, запитайте про це  в людини, яка запізнилася на потяг.

Щоб зрозуміти цінність секунди, запитайте про це людину, яка щойно уникнула автокатастрофи.

Щоб гідно оцінити тисячну частку секунди, запитайте про це в атлета, який виграв срібло на Олімпійських іграх.

 

Гідно цінуйте кожний  момент. І пам’ятайте Учора ? це історія. Завтра? це таємниця… Сьогодні - це ПОДАРУНОК, тому то воно і зветься ТЕПЕРІШНІМ!Тому існує лише цей час. Тому  цінуйте кожний момент, який ви маєте у своєму розпорядженні.

Як часто ми задумуємося над цінністю власного життя? Інколи ми так захоплюємося «щурячими перегонами», що реальну цінність годин, хвилин, секунд власно життя задумуємося вже тоді, коли воно (життя) уже підходить до завершення. Сумно.

Не так давно десь в контактах мені на очі потрапила одна притча про тисячу кульок. Цікава та повчальна притча. Можливо, вона так і залишилася одною з багатьох прочитаних мною притч, але кілька днів я вирішив провести один експеримент.

Звичайно він не такий масштабний, як у героя притчі, але тим  не менше…

Я згадав, що існує така річ як відривний календар. Саме такий висів колись у моєї бабусі (в дитинстві я багато часу проводив у селі). Сам календар символізує рік, а кожна його сторінка – це день. Я буду перед сном відривати та спалювати одну сторінку, як нагадування про те, що прожитий день поверненню та обміну не підлягають.

А якщо ви ще не чули і не читали цієї притчі, то ось вона. Читайте, а основне – робіть для себе висновки.

 

Притча про тисячу кульок

Кілька тижнів тому я приготував собі каву, взяв ранкову газету і сів послухати радіоприймач. Перемикаючи канали радіостанції, я раптом зупинив свою увагу на оксамитовому голосі одного старого. Він щось говорив про «тисячу кульок». Я зацікавився, зробив звук гучніше і відкинувся на спинку крісла.

– Добре, – сказав старий, – можу посперечатися, що ви дуже зайняті на роботі. Вчора, сьогодні, завтра. І нехай вам платять багато. Але за ці гроші вони купують ваше життя. Подумайте, ви не проводите цей час зі своїми коханими і близькими вам людьми. Ні за що не повірю, що вам потрібно працювати весь цей час, щоб звести кінці з кінцями.

Ви працюєте, щоб задовольнити ваші бажання. Але знайте, що це замкнуте коло – чим більше грошей, тим більше хочеться, і тим більше ви працюєте, щоб отримати ще більше. Треба зуміти в один момент запитати себе: «А чи дійсно мені так потрібна та чи інша річ, наприклад нова машина?» І заради цього ви готові пропустити перший танцювальний виступ вашої доньки або спортивне змагання вашого сина?

Дозвольте мені розповісти дещо, що реально допомогло мені зберегти і пам’ятати про те, що головне в моєму житті. І він почав пояснювати свою теорію «тисячі кульок»:

– Дивіться, в один прекрасний день я сів і підрахував. В середньому людина живе 75 років. Я знаю, деякі живуть менше, інші більше. Але живуть приблизно 75 років. Тепер я 75 множу на 52 (кількість неділь в році) і виходить 3900 – стільки неділь у вас в житті. Коли я задумався про це, мені було п’ятдесят п’ять.

Це означало, що я прожив уже приблизно 2900 неділь. І в мене залишалося тільки 1000. Тому я пішов у магазин іграшок та купив 1000 невеликих пластикових кульок. Я закинув їх усі в одну прозору банку. Після цього щонеділі я витягав і викидав одну кульку. І я помітив, що коли я робив це і бачив, що кількість кульок зменшується, я став звертати більше уваги на справжні цінності цього життя.

Немає більш сильного засобу, ніж дивитися, як зменшується кількість відпущених тобі днів! Тепер, послухайте останню думку, якою я хотів би поділитися сьогодні з вами, перед тим як обійняти мою кохану дружину і сходити з нею на прогулянку. Цього ранку я витягнув останню  кульку з моєї банки …

Тому кожен наступний день для мене подарунок. Я приймаю його з вдячністю і дарую близьким і коханим тепло і радість. Знаєте, я вважаю, що це єдиний спосіб прожити життя. Я ні про що не жалкую. Було приємно з вами поговорити, але мені потрібно поспішати до моєї сім’ї. Сподіваюся, ще почуємось! …

Я задумався. Дійсно, було про що подумати. Я планував ненадовго змотатися сьогодні на роботу – потрібно було робити проект. А потім я збирався з колегами по роботі сходити в клуб.

Замість усього цього я піднявся наверх і розбудив мою дружину ніжним поцілунком.

– Прокидайся, мила. Поїдемо з дітьми на пікнік.

– Дорогий, що трапилося?

– Нічого особливого, просто я зрозумів, що ми давно не проводили разом вихідні. І ще, давай зайдемо в магазин іграшок. Мені потрібно купити пластикові кульки …

 

Сучасна людина постійно скаржиться на брак часу. Можливо раніше люди не так поспішали, як ми у XXІ ст..? Але і раніше люди писали книжки, виходили у відкритий космос, здійснювали наукові відкриття. Час для кожного різнийі у кожного він свій. Погодьтеся, від людини залежить, як вона використовує свій вільний час.

Вирішальними при цьому будуть умови сімейного виховання, відносини з батьками, мотиви, інтереси, захоплення ціннісні орієнтації особистості. Час дає можливість для творчого зростання, духовного та інтелектуального збагачення, тому його бажано берегти і витрачати на те, що має сенс, тоді час може стати другом.

 

                                       Кодекс честі педагога

  1. Ми – за культ знань, проте він не може заступити культ совісті.
  2. У кожного вчителя свій предмет, але наш спільний предмет –Духовність.
  3. Наші благородні правила – повага і довіра до учня.
  4. Діти не повинні чути, що вчитель завжди правий.
  5. Школу врятує інтелігентність, це – творчий інтелект учителя і висока моральність.
  6. Памятайте! Винну дитину можна або зрозуміти, або виправдати, або пробачити.
  7. Працюйте з кожною дитиною так, щоб вона могла сказати: « Спасибі школо, ти допомогла мені перемогти відчуття беззахисності перед таким суворим життям».

 

  1. Навчально-рольова гра «Педагог, який все встигає: основні характеристики, особливості взаємодії з колегами та адміністрацією»

Учасники семінару діляться на дві групи.

  • Завдання першої групи: створити портрет педагога, який все встигає
  • Завдання другої групи: показати особливості взаємодії зколегами й адміністрацією педагога, якому постійно не вистачає часу.

(Обговорення:

  • З якими труднощами ви зустрілися під час виконання даної вправи?
  • Який у вас зараз настрій?)

 

 

         Тест для визначення ефективності використання робочого часу

Інструкція: визначте ступінь відповідності наведених тез Вашій діяльності, позначивши потрібний варіант у графі таблиці. Кількість відповідей «завжди» помножте на 4, «часто» — помножте на 2, за відповідь «іноді» поставте 0. Підрахуйте бали і дізнайтеся, чи ефективно Ви використовуєте свій час.

Тези

Завжди

Часто

Іноді

Я щодня складаю план того, що потрібно зробити

 

 

 

Я виділяю у своїх планах найбільш важливі і термінові справи

 

 

 

Я виконую заплановане

 

 

 

Я регулярно оновлюю робочі та особисті плани

 

 

 

Моє робоче місце охайне та оптимально організоване

 

 

 

Я кладу кожну річ на своє місце

 

 

 

Я можу ефективно працювати, навіть якщо мені заважають

 

 

 

Я можу без особливих зусиль знайти необхідні документи у власному архіві

 

 

 

Я надійна та впевнена у собі людина

 

 

 

Я можу виділити протягом дня час для праці без сторонніх перешкод

 

 

 

Я витрачаю на телефонні розмови оптимальну кількість часу

 

 

 

Я легко запобігаю проблемам

 

 

 

Я ефективно застосовую свій час

 

 

 

Визначаючи терміни виконання справ, я резервую час на розв'язання непередбачуваних проблем

 

 

 

Я запізнююся на роботу, наради, інші заходи

 

 

 

Мої учні працюють з ентузіазмом над завданнями, які я перед ними поставив

 

 

 

Я одразу продовжую свою діяльність після того, як мені завадили

 

 

 

Я щодня роблю щось, що наближує мене до поставленої мети

 

 

 

Я легко розслабляюся у вільний час і не думаю про роботу

 

 

 

Мої колеги знають, де і коли мене можна знайти

 

 

 

Я виконую найважливіші справи, коли відчуваю найбільшу фізичну та розумову активність

 

 

 

У разі моєї відсутності мої обов'язки можуть якісно виконати інші

 

 

 

Я починаю і закінчую заплановане у чітко визначені терміни

 

 

 

 

Ключ до тесту:

  •                    81-100 балів - Ви вмієте керувати своїм часом і тримати ситуацію під контролем;
  •                    61-80 балів - Ви непогано вмієте управляти своїм часом, коли справді цього хочете. Будьте послідовнішими і частіше використовуйте методи організації роботи, які заощаджують час;
  •                    41-60 балів - обставини часто керують Вами. Почніть застосовувати техніки економії часу;
  •                    21-40 балів - ситуація вийшла з-під Вашого контролю. Визначте, що заважає Вам дбайливо використовувати свій час. Упорядкуйте своє життя. Наведіть лад у думках і в почуттях, а вже потім освоюйте техніки ефективного використання часу;
  •                    0-20 балів - Ви пригнічені і не можете чітко визначити власні інтереси, реалізувати заплановане. Спробуйте виявити причини стресу та усунути їх. Упорядкуйте, врешті-решт, думки і почуття.

 

 

 

 

Найпоширеніші “поглиначі” і «пастки» часу:

1. Нечітка постановка мети. 

2. Відсутність пріоритетів у справах. 

3. Спроба занадто багато зробити за один раз. 

4. Відсутність повного уявлення про майбутні завдання і шляхи їх вирішення. 

5.  Погане планування дня. 

6.  Особиста неорганізованість, «завалений» письмовий стіл. 

7.  Надмірне читання

8.   Брак мотивації.

10. Пошук записів, пам'ятних записок, адрес, телефонних номерів. 

12. Відривають від справ телефонні дзвінки. 

13. Незаплановані гості. 

14. Нездатність сказати «ні». 

16. Відсутність самодисципліни. 

17. Невміння довести справу до кінця. 

18. Відволікання (шум). 

20. Недостатня підготовка до бесід та обговорень. 

22. Балаканина на приватні теми. 

23. Зайва комунікабельність. 

24. Надмірність ділових записів. 

25. Синдром «відкладання». 

26. Бажання знати всі факти. 

28. Квапливість, нетерпіння. 

29. Занадто рідкісне делегування (передоручення) справ. 

30. Недостатній контроль за перепорученными справами. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матриця Ейзенхауера

Зазвичай термінові справи не найважливіші,а важливі

не найтерміновіші.

Д. Ейзенхауер

Квадрант І

Важливі і термінові справи:

  невідкладні завдання

• справи, що мають точний термін виконання

  відвідування лікаря

Квадрант II

Важливі і нетермінові справи:

  планування нових проектів

  оцінка результатів діяльності

  самоосвіта

  підтримка фізичної форми

Квадрант III

Неважливі і термінові справи:

  наради,збори

  громадська діяльність

  виконання чужих посадових обов'язків

Квадрант IV

Неважливі і нетермінові справи:

  опрацювання деяких листів

  телефонні дзвінки

  перегляд телевізора

 

Рекомендації щодо

роботи з матрицею Ейзенхауера:

 

  •                    виконуйте насамперед справи із квадранта І;
  •                    зверніть увагу на квадрант II, що містить справи, виконання яких забезпечить досягнення успіху;
  •                    не плутайте важливість із терміновістю (квадрант III);
  •                    делегуйте виконання справ із квадранта IV: підготуйте список обов'язків, які Ваші співробітники можуть виконувати замість Вас;
  •                    складайте списки завдань, які треба виконати протягом дня, розподіливши завдання за важливістю і терміновістю;
  •                    запишіть ці завдання у матрицю Ейзенхауера;
  •                    дійте протягом дня відповідно до запланованого;
  •                    підготуйте список пріоритетів, віддавши перевагу справам із квадранта II;
  •                    запам'ятайте, що люди, які прагнуть успіху і досягають його, найменше часу витрачають на виконання справ із квадрантів IIIі

ІV.

Пам'ятка

“ Важливі термінові справи ”

  1.                    Встановити пріоритети

Як?

  • Вести справи за планом.
  • Виконувати термінову роботу у встановлений термін.
  • Регулювати перерви в роботі.
  • Перевіряти ступінь терміновості.
  • Визначити альтернативні рішення за допомогою допоміжних питань.
  • Врахувати можливість делегувати повноваження інших.
  1.                    Як активно регулювати свій трудовий процес?

Самоменеджмент

  • Уникайте непотрібних конфліктів.
  • Уникайте конфліктів з підлеглими, колегами та керівником.
  • Уникайте “ перевиконання ” вже виконаної роботи.
  • Уникайте непотрібного стресу.

ДЕНЬ   :                         8 годин   -   сон.

                                          8 годин   -   робота.

ТИЖДЕНЬ   :               63 години   - вільного часу.

МІСЯЦЬ   :                  252 години - вільного   часу.

РІК     :                         3024години - вільного часу.

 

 

Кілька порад з управління собою,

своєю діяльністю і часом:

1. Скоротіть до мінімуму непродуктивне спілкування, яке відволікає вас від справ

2.Відведіть час для роботи

3. Заведіть органайзер (паперовий або електронний блокнот) для більш ефективного планування.

4. Не бійтеся братися за нові справи.

5. Слідкуйте за своїй здоров'ям - фізичним і психологічним

6. Плануйте свій робочий день заздалегідь, розставляючи пріоритети (важливі і термінові справи; важливі, але не термінові; термінові, але не важливі; не важливі і не термінові).Самоменеджмент -  важлива складова успішної кар’єри.

Не бійтеся керувати своїм життям!

 

Кодекс честі педагога

  1. Ми – за культ знань, проте він не може заступити культ совісті.
  2. У кожного вчителя свій предмет, але наш спільний предмет –Духовність.
  3. Наші благородні правила – повага і довіра до учня.
  4. Діти не повинні чути, що вчитель завжди правий.
  5. Школу врятує інтелігентність, це – творчий інтелект учителя і висока моральність.
  6. Памятайте! Винну дитину можна або зрозуміти, або виправдати, або пробачити.
  7. Працюйте з кожною дитиною так, щоб вона могла сказати: « Спасибі школо, ти допомогла мені перемогти відчуття беззахисності перед таким суворим життям».

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
7 жовтня 2020
Переглядів
792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку