Бесіду проведено з учнями 5-класу спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату.
Бесіда з Правил дорожнього руху « Це повинні знати всі»
Мета: вчити дітей правильно поводитися на проїжджій частині;
закріплювати з учнями знання правил та умов безпечного переходу вулиці;
виховувати культуру поведінки на дорозі, обов’язковість у дотриманні Правил дорожнього руху.
Обладнання: малюнки з Правил дорожнього руху, модель світлофора, дорожні знаки, зелені та червоні фішки.
Хід бесіди:
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Конкурс загадок
Та ніколи не зрушить з місця. (Дорога)
Лежу, нікого не чіпаю.
Шкода мені, що добрі люди
Ногами топчуть мої груди. (Дорога)
По боках — будинки. (Вулиця)
В’ється стрічка, наче вуж,
Не плазує, не іде,
А усіх кудись веде.(Стежка)
Є по три кругленьких ока.
Світить жовтим — стоїмо,
А зеленим — ми йдемо,
Як червоним — зачекай,
Транспорту не заважай.(Світлофор)
Від криниці до криниці,
Від порога до порога
Всюди нас веде...(Дорога)
Кінця не має,
В кожне місто і село завертає.(Дорога)
Від хатини до хатини,
Від порога до порога
Пролягла в селі...(Дорога).
Без копит і без хвоста,
Не гуляє, не біжить,
Серед вулиці лежить.(Зебра)
На тварину схожий?
Береже людей від бід,
Йде ним перехожий.(Зебра)
На дорозі острівок,
Пішохода захищає.
Назву хто його вгадає?(Острівець безпеки)
Вулицею йти не можна.
Щоб дорогу перейти,
Треба знак який знайти?(Пішохідний перехід)
«Асоціативний кущ»
Запитання до учнів:
— Які асоціації пов’язані у вас з поняттям «безпека на дорозі»?
ІІІ. Основна частина
Вихователь. Щодня ви поспішаєте до школи. Долаючи на своєму шляху такі перешкоди, як дорогу, по якій рухаються автомобілі. Вони наші друзі і помічники, адже допомагають перевозити вантажі, доставляють продукти, меблі, будматеріали і т. п.
Але дружба з автомобілями відбувається тільки тоді, коли ми, пішоходи, будемо поважати і дотримуватися грамоти доріг - правил дорожнього руху.
Дорога дає нам щоденний урок,
Тож пам'ятайте за кожен свій крок.
Азбуку міста вивчайте завжди,
Щоб не траплялось ніколи біди.
Усі мають пам'ятати,
Що на дорозі не варто жартувати.
Вихователь. І наша школа і будинки, в яких ми живемо, розташовані біля дороги. По проїжджій частині рухається транспорт. Які транспортні засоби можуть там рухатись?
- Ані транспорт, ані пішоходи не заважають одне одному. Це тому, що є чіткі правила, для всіх учасників дорожнього руху. Запам’ятайте: Правила дорожнього руху обов’язкові для всіх і їх повинні знати і виконувати всі. Порушуючи ці правила, ми наражаємо себе на смертельну небезпеку. Тоді якою ж має бути наша поведінка на дорозі, щоб уберегти себе від небезпеки?
- Діти, давайте поміркуємо, що ж таке безпека? (Відповіді дітей)
Безпека – це стан, при якому ніщо кому – або чому-небудь не загрожує.
- Від кого або від чого залежить безпека на дорозі? ( Відповіді дітей)
Вихователь. Так, на безпеку на дорозі впливають стан доріг (вони мають бути безпечними), стан транспортних засобів (автомобілі мають бути безпечними) та поведінка людей (вона має бути безпечною та відповідальною).
Зараз потрібна Ваша допомога одному хлопчику, який вирушив до школи. І, на мою думку його поведінку не можна назвати безпечною. Аби з ним нічого лихого не сталося, давайте йому допоможемо. Слухайте уважно, я розказуватиму вам історію про Данилка, як тільки ви почуєте, що він робить щось правильно плескайте у долоні, а якщо неправильно – тупайте ногами, тобто попереджайте його.
Історія про шлях до школи
Данилко взяв ранець і вирушив до школи. Всі люди йшли по тротуару, він теж. (Діти мають відреагувати оплесками).
Пішоходи зупинилися, підійшовши до проїжджої частини. На невеликій відстані, повільно рухалася вантажівка і Данилко вирішив, що встигне перебігти. (Діти мають відреагувати тупотом ніг)
- Діти, а чому ви попереджаєте, Данилка?
Рухаючись далі Данилко вирішив читати назви на всіх вивісках, які йому зустрінуться. Та йому не дуже це вдавалося, бо він весь час на когось або на щось натикався.
- Чому так відбувалося? (Згадуємо правила, як необхідно рухатися по тротуару).
Часу до початку уроків залишалось мало і Данилко вирішив поспішати. А попереду ще одна дорога. Хлопець стрімко направився до пішохідного переходу.
Світлофор привітно всім моргав своїм червоним оком. Данилко оглянув дорогу – машин не було видно. Побіжу, – вирішив хлопець. (Діти мають відреагувати тупотом ніг)
- А зараз, що неправильно робив Данилко?
А ось і школа! Нарешті Данилко добрався до школи живим і здоровим.
З вашою допомогою хлопець безпечно добрався до школи. А могла би статися і біда. Сьогодні ми часто чуємо, що діти потрапляють у ДТП.
Фізкультхвилинка.
Гра «Не плутай сторони»
Вихователь. Діти, пограємо в гру «Не плутай сторони» та перевіримо вашу уважність, адже вона вам пригодиться при переході через дорогу.
Всі учні стоять. Вихователь подає такі команди: «Підняти праву (ліву) руку!», «Подивитись праворуч (ліворуч)». Хто помиляється, той сідає на місце. Перемагають ті, хто не зробив помилок і залишився стояти.
Вихователь. А зараз ми вирушаємо до країни ДАІ. (Робота з малюнками з Правил дорожнього руху)
Правила переходу залізничних колій
1. Шлагбаум:
а) переходити при відкритому шлагбаумі;
б) за наявності відповідної звукової чи світлової сигналізації, яка дозволяє перехід;
в) проявляти особливу обережність.
Перехід дороги без вказівних знаків
Можна переходити, коли дорога добре проглядається в обидва боки.
Не можна переходити:
- біля крутого повороту;
- біля підйому;
- біля спуску з гори;
- біля моста;
- біля бензоколонок;
- огороджені дороги.
ІV. Підсумок.
1. Гра «Перехід»
Перед початком руху подивіться наліво. Машин не має – іди!
Дійшов до середини – подивись направо. Машини близько – почекай.
Машин не має – закінчуй перехід.
2. Практична робота.
Виготовлення моделі світлофора (аплікація)
Вихователь. Діти, щоб усе у вас було добре, ми будемо і надалі вивчати Правила дорожнього руху. Правила треба застосовувати кожен день, бо життя в людини одне. Тому ніколи не поспішайте. Недарма в народі кажуть: «Той, хто спішить, той людей смішить».
3. Вікторина
- А зараз, діти, давайте перевіримо, які знання ви маєте з Правил дорожнього руху. За правильну відповідь ви одержите зелену фішку, а за неправильну – червону фішку. Учень, який набере більше зелених фішок, буде вважатись переможцем.
1. Який сигнал світлофора забороняє рух пішоходів?
2. Чи можна починати переходити вулицю на жовтий сигнал світлофора?
3. Яка тварина втекла із зоопарку, щоб увесь день лежати на перехресті посеред дороги?
4. Які острівки розташовані не на воді, а на суші?
5. Де можна гратися?
6. Маленькі будиночки
По місту біжать.
Дорослі і діти
В будиночках сидять. (Автобуси)
7. Підморгне зеленим оком – ми йдемо,
Підморгне червоним оком – стоїмо. (Світлофор).
8. На якій вулиці розташована наша школа?
9. Назвіть елементи вулиць.
10. Що таке проїзна частина.
11. Що таке тротуар.
12. Який рух транспорту встановлено в Україні?
13. Для чого потрібні світлофори?
14. Де і як повинні рухатися пішоходи?
15. Чи можна перебігати вулицю?
16. Кого ми називаємо учасниками дорожнього руху?
V. Підсумок бесіди.
Вихователь. Ну що ж, закінчився наш захід. Хочу сказати велике дякую всім, хто гарно працював. Ви показали досить хороші знання з Правил дорожнього руху. Гадаю, що всі ці знання ви зможете використати на практиці, вони вам допоможуть зберегти своє життя та здоров’я.
Будьте пильними та відповідальними та наших вулицях та дорогах.