Безособові дієслівні форми на -но, -то

Про матеріал
Конспект уроку відповідає чинним підручникам і програмам з української мови
Перегляд файлу

Тема уроку. Безособові дієслівні форми

                       на -но, -то

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями творення

                             та вживання безособових дієслівних форм на

                             -но, -то; формувати вміння вирізняти їх у

                             реченні та використовувати у власному

                             мовленні; розвивати пам'ять, увагу, логічне

                             мислення,  творчі вміння  використання

                             дієслівних форм на -но, -то   у

                             висловлюваннях; виховувати любов до мови,

                                      пісні, фольклору, бажання пізнавати нове.

Обладнання: підручник «Українська мова» для 7 класу

                        О. Глазової (Видавничий дім «Освіта», 2020),

                         кросворд, роздатковий матеріал, інтерактивна дошка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

                      (формування мовної компетенції)

               

                                           Х І Д       У Р О К У

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

      Вступне слово вчителя

           -В українській мові дієслово має 5 основних форм:

  1) неозначена форма;

  2) особові форми; 

  3) дієприкметник,

  4) безособова форма на -но, -то;

  5) дієприслівник.

   - Сьогодні ми зупинимося на безособових формах дієслова.

    1. Запитання до учнів

- Пригадайте з попередніх уроків, які дієслова називаються  безособовими?

Орієнтовна відповідь.

Безособові дієслова називають дію або стан, що відбуваються самі по собі, без діючої особи.

Безособові дієслова означають:

1) явища природи: звечоріло,дніє, світатиме;

2) стан людини: морозить, заманулося.

У реченнях з безособовими дієсловами підмета не буває.

        2. Завдання учням

- Прочитайте речення, вкажіть особові та безособові дієслова та скажіть, чим вони відрізняються.

І. 1. Сад підготований до зими. Під деревами прикопаний гній.

   Земля спушена. Стовбури дерев побілені та обгорнуті соломою.

        ІІ. 2. Кожній людині відкрито в нас дорогу – твори, дерзай.

3. Всі квіти вирвано.

 

3. Тренувальна вправа

- Перебудуйте особові речення в безособові та запишіть їх

 (з попереднього завдання І).

У ролі якого члена речення виступають колишні підмети?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

               Проблемне запитання

- Діти, на вашу думку, з якою метою в українській мові вживаються безособові дієслівні форми на  -но,  -то ?

(Вони допомагають висловити думку стисло й точно, не акцентуючи на особі діяча. Зазвичай вживаються в розмовному стилі та фольклорі).

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

               1. Пояснення вчителя

В українській мові досить поширені невідмінювані дієслівні форми на -но, -то.

Хай буде все небачене побачено.

Хай буде все пробачене пробачено.

Хай буде вік прожито як належить.

                                              ( Л. Костенко)

2. Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу  (учні працюють

з роздатковим матеріалом) та підручником (с. 117-118, параграф 21).

 

3. Спостереження над мовою

  

     Дієприкметники

    

       Форми на

        -но, -то

  Пшениця скошена  

Пшеницю скошено

 Солома звезена

Солому звезено

 Буряки викопані

Буряки викопано

 Поле зоране

Поле зорано

 Сівба почата

Сівбу почато

  

Порівняйте вислови, у яких присудком виступає дієприкметник, в інших – безособові форми на  -но, -то,

 і дайте відповіді на подані нижче запитання.

 

  1. Які вислови звучать енергійніше, впевненіше?

2. Чи змінюються форми на -но, -то?

3. У яких висловах іменник виступає підметом (відповідає на питання х т о ?  щ о ? ), а в яких – прямим додатком (відповідає на питання  к о г о?  щ о ?) ?

4. Чому дієслівні форми на  - но, -то називаються безособовим?

      VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Тренувальні вправи

Дослідження-конструювання

 Завдання І (біля дошки працює двоє учнів):

Від поданих дієслів утворіть пасивні дієприкметники, а від дієприкметників – форми на -но, -то.  

Зразок. Зорати – зораний – зорано.

Спекти, перечитати, вивчити, розсипати, виявити, зробити.

    -З двома утвореними формами скласти речення.

    Завдання ІІ (робота з класом):

   Усне виконання вправи 244

   (Дібрати з довідки потрібні  форми на -но, -то до прислів’їв).

    Завдання ІІІ

    Інтелектуальна розминка

    ( Працює увесь клас)

Прочитайте загадки і відгадайте їх.

  1. По білому полю чорним маком сіяно (Письмо).
  2. Не сіяно, не кошено, не віяно, не молочено; водою змочене, каменем придавлене, на зиму приховане (Сир).

Завдання ІV:

Вибірковий диктант

Учитель читає поетичні рядки. Учні записують  форми

на  -но, -то.

                        Ой у полі жито

                       Копитами збито,

                       Під білою березою

                       Козаченька вбито.

                      Козаченька вбито,

                      Затягнено в жито,

                     Червоною китайкою

                      Личенько накрито.

Завдання V:

   Запам’ятайте стійкі звороти та їхнє значення!

З двома складіть речення (усно).

 Де ж таки видано (здивування чи обурення);

 Ні думано, ні гадано (несподівано);

 Шито й крито (залишилося все таємним);

 Жереб кинуто (прийнято остаточне рішення);

 Спіймано на гарячому (викрито на місці негідного вчинку).

  Завдання VІ:

       Лінгвістична  гра «Хто швидше?»

Дібрати до слів – прямих додатків –  форми на -но, -то

Зразок.

Траву (скошено), картоплю(викопано).

 Рибу, подвір’я, дерево, квіти, кімнату, посуд, школу, покрівлю (дах), двері, паркет (лінолеум), гараж, автомобіль, килимок, сорочку, задачу, приклади, зошити, вірш, журнал, зауваження, урок, свято Миколая, екскурсію, станцію метро «Виставковий центр», підготовку до Євро 2012..

- Діти, а що ви знаєте про Євро2012? (відповіді учнів)

Учитель показує презентацію.

Мить творчості

                   Учні складають діалог

                    Мовленнєва ситуація:

                1–га група - складання діалогу про підготовку до найближчого свята, використовуючи дієслівні форми на -но, -то.

                2-га група складає діалог про гостей, які приїхали до Києва на Євро 2012. Що ви можете розповісти про своє рідне місто гостям?

          VII. Підбиття підсумків уроку

     Розгадування учнями  кросворду.

Завдання: дібрати антоніми до поданих слів.

  1.     Освітлено (затемнено)
  2.     Зачинено   (відкрито)
  3.     Збільшено (зменшено)
  4.     Привезено (відвезено)
  5.     Віднесено  (принесено)
  6.     Нагріто (охолоджено).

 

  1.  Оцінювання учнів
  2. Завершальне слово вчителя

- Давньогрецький драматург Есхіл писав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Сподіваюсь, що знання, отримані сьогодні, стануть вам у пригоді, допоможуть досконало опанувати українську мову.

 

  1. Домашнє завдання: с. 118-119, вивчити правила, вправа 248;

скласти 3-5 речень або загадок, у яких присудками виступали б безособові дієслівні форми на -но, -то  (на вільну тему).

doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
16 січня
Переглядів
501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку