Урок засвоєння нових знань (формування практичних умінь і навичок).
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ, 7 КЛАС
Тема. Безособові дієслова
Мета: навчальна: ознайомити семикласників із безособовими дієсловами; формувати вміння розрізняти особові й безособові дієслова;сформувати поняття про безособові дієслова, їхню структурну будову, семантику, синтаксичну роль; формувати вміння розрізняти безособові та особові дієслова;
розвивальна: розвивати вміння доречно вживати безособові дієслова в в усному та писемному мовленні, визначати їхні виражальні можливості;
виховна: виховувати любов до прекрасного, природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування практичних умінь і навичок).
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Добрий день, діти! Будь ласка, простягніть перед собою праву руку долонькою вгору і подумки уявіть, що ви поклали на неї свої знання та вміння. А тепер простягніть ліву руку так само долонькою вгору. На неї ми покладемо свій гарний настрій, доброзичливе ставлення один до одного. Потисніть обидві долоньки, змішайте компоненти, потисніть руки один одному, висловіть свої побажання. Тож я сподіваюся, що ми сьогодні будемо працювати з гарним настроєм злагоджено і плідно. Бажаю вам успіхів!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ. МОТИВАЦІЯ.
Прокинувся, примружився, сів, посміхнувся.
Відсмикнув, встав, потягнувся.
Глянув, почухався, намилив, вмився,
Позіхнув, причесався, почистив, придивився.
Погладив, одягнув, зав'язав, застібнувся,
Зібрався, спітнів, віддихався, взувся.
Схопив, побіг, повернув, підсковзнувся,
Чіплявся, кричав, полетів, навернувся.
Сонце вмило своє ще заспане від снігу обличчя й розпустило промені.
Усе навколо вкрилося пухнастим снігом.
Надворі морозило.
ІІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ.
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Але є дієслова, які виконують дію без вказівки на її виконавця. Це безособові дієслова. Влітку світає дуже рано. Безособові дієслова змінюються лише за часами. Їх форми в теперішньому і майбутньому часі нагадують форми третьої особи однини (вечоріє, звечоріє, вечорітиме, буде вечоріти), а в минулому ‒ форму однини середнього роду (посутеніло, не спалось).
Безособові дієслова
ІV.УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ, УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАГАЛЬНОПІЗНАВАЛЬНИХ І ТВОРЧИХ УМІНЬ З ТЕМИ.
1. Вибіркова робота (індивідуальна робота).
З поданих речень виписати безособові дієслова і визначити, до яких груп за значенням вони належать. (слайд)
1. Влітку світає дуже рано (О. Квітневий).
2. Надворі морозило, дув західний колючий вітер (А. Головко).
3. Під цим високим зоряним небом думається про все одразу (О. Сизенко).
4. Пахло чебрецем, свіжою травою (М. Шиян).
2. Ігрове завдання “Приховані слова” (робота в парах). (слайд)
Замість рисочок запишіть букви так, щоб утворилися безособові дієслова. З двома словами письмово складіть речення.
(перевірити слайд)
Перебудуйте подані речення так, щоб дієслова в них набули безособового значення. Речення запишіть, підкресліть граматичні основи. У ролі якого члена речення виступатимуть при цьому дієслова, що були підметами?
Зразок: У садку пахли свіжі яблука. – У садку пахло свіжими яблуками.
Теплий весняний дощ покропив землю. Сніг замів дороги. У лісі пахне сосна. Вода залила луки. Заморозки прибили зав’язь на деревах. Туман вкрив степ.
(Теплим весняним дощем покропило землю. Снігом замело дороги. У лісі пахне сосною. Водою залило луки. Заморозками прибило зав’язь на деревах. Туманом вкрило степ.)
Складіть і запишіть по два речення з кожним дієсловом так, щоб в одному випадку воно було безособовим, а в іншому – особовим.
Пече, тьмяніє, мрячить.
Наприклад. Маленьке телятко пахло молоком і свіжим сіном. - Зранку вже пахло морозцем.
Закiнчуеться листопад,тьмяніють барви осенi. Навкруги потьмяніло.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ
1. Гра “Ланцюжок”
Клас ділиться на стільки груп, скільки рядів. Кожна з груп отримує чистий аркуш паперу, де по черзі кожен учасник команди записує безособове дієслово. Яка команда швидше впорається із завданням, та і перемогла.(один представник команди зачитує дієслова своєї групи)
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх : опрацювати параграф № 17, виконати вправу…
Творче завдання: скласти твір-мініатюру «Останній місяць осені», використовуючи безособові дієслова.
VІ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ