Урок "Безособові дієслова"

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань (формування практичних умінь і навичок).

Перегляд файлу

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ, 7 КЛАС

Тема.                Безособові дієслова

Мета:          навчальна: ознайомити семикласників із безособовими дієсловами; формувати вміння розрізняти особові й безособові дієслова;сформувати поняття про безособові дієслова, їхню структурну будову, семантику, синтаксичну роль; формувати вміння розрізняти безособові  та особові дієслова;

                        розвивальна: розвивати вміння доречно вживати безособові дієслова в в усному та писемному мовленні, визначати їхні виражальні можливості; 

                        виховна: виховувати любов до прекрасного, природи.

Тип уроку:    урок  засвоєння нових знань (формування практичних умінь і              навичок).

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Добрий день, діти! Будь ласка, простягніть перед собою праву руку долонькою вгору і подумки уявіть, що ви поклали на неї свої знання та вміння. А тепер простягніть ліву руку так само долонькою вгору. На неї ми покладемо свій гарний настрій, доброзичливе ставлення один до одного. Потисніть обидві долоньки, змішайте компоненти, потисніть руки один одному, висловіть свої побажання. Тож я сподіваюся, що ми сьогодні будемо працювати з гарним настроєм злагоджено і плідно. Бажаю вам успіхів!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ. МОТИВАЦІЯ.

  1. Мені вранці надійшов електронний лист від мого друга. Прочитаймо його. (слайд)

Прокинувся, примружився, сів, посміхнувся.

Відсмикнув, встав, потягнувся.

Глянув, почухався, намилив, вмився,

Позіхнув, причесався, почистив, придивився.

Погладив, одягнув, зав'язав, застібнувся,

Зібрався, спітнів, віддихався, взувся.

Схопив, побіг, повернув, підсковзнувся,

Чіплявся, кричав, полетів, навернувся.

 

  • Що незвичного ви в ньому помітили? Що привернуло вашу увагу?
  • Цей текст дає нам змогу пересвідчитися, що можна скласти текст лише з дієслів.
  • Отже, давайте пригадаємо відомості про дієслово, які нам сьогодні знадобляться:
  • Яка частина мови називається дієсловом?
  • Які форми дієслова ви знаєте? (особове, інфінітив, дієприкм., дієприсл., безособові дієслова)
  • А як можуть змінюватися дієслова? ( у мин. часі – за родами і числами; у теп. і майб. – за особами і числами)
  1. Спостереження.
  • Запишіть речення, підкресліть граматичну основу в кожному з них.(слайд)

Сонце вмило своє ще заспане від  снігу обличчя й розпустило промені.

Усе навколо вкрилося пухнастим снігом.

Надворі морозило.

  • Порівняйте ці речення. Що ви помітили?
  • Яке з речень відрізняється від інших наявністю головних членів? (два двоскладних, одне – односкладне).
  • У це речення можна ввести підмет? (ні)
  • Зверніть увагу, присудок  означає дію, яка виконується сама по собі, без особи.
  • Як же називаються дієслова, в яких немає особи? (безособові)
  • Отже, тема нашого уроку «Безособові дієслова».

ІІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ.

  • Діти, сьогодні на уроці я очікую від вас творчої праці, старанності.
  • А ви що очікуєте від уроку? (нових знань, навчитися викор. безособові дієслова у мовленні, складати речення)

ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  • Звичайно, дієслова виражають дію, яку виконує певна дійова особа. Наближається весна. У таких реченнях вказівкою на особу служить підмет, а особова форма дієслова ‒ присудком.

Але є дієслова, які виконують дію  без вказівки на її виконавця. Це безособові дієслова. Влітку світає дуже рано. Безособові дієслова змінюються лише за часами.  Їх форми в теперішньому і майбутньому часі нагадують форми третьої особи однини (вечоріє, звечоріє, вечорітиме, буде вечоріти),  а в минулому ‒ форму однини середнього роду (посутеніло, не спалось).

  • Пропоную вам опрацювати матеріал підручника. Розгорніть підручник на сторінці 50, & 17 (підручник Заболотний). Розгляньте теоретичний матеріал підручника самостійно.
  • Пропоную вам заповнити кластер (слайд). Учні озвучують свої кластери.

                                        Безособові дієслова

 

 

 

 

ІV.УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ, УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАГАЛЬНОПІЗНАВАЛЬНИХ І ТВОРЧИХ УМІНЬ З ТЕМИ.

  • Діти, а тепер спробуємо застосувати свої знання, виконуючи завдання.

1. Вибіркова робота (індивідуальна робота).

З поданих речень виписати безособові дієслова і визначити, до яких груп за значенням вони належать. (слайд)

1. Влітку світає дуже рано (О. Квітневий).

2. Надворі морозило, дув західний колючий вітер (А. Головко).

3. Під цим високим зоряним небом думається про все одразу (О. Сизенко).

4. Пахло чебрецем, свіжою травою (М. Шиян).

2. Ігрове завдання “Приховані слова” (робота в парах). (слайд)

Замість рисочок запишіть букви так, щоб утворилися безособові дієслова. З двома словами письмово складіть речення.

  1. Д - щ - ть    (Дощить)             
  2. Г р - м - ть (Гримить)
  3. П - в - в- є    (Повіває)
  4. В - ч - р - є (Вечоріє)
  5. М - р - з -  ть (Морозить)

(перевірити слайд)

 

  1. Творче конструювання (робота в парах). (слайд)

Перебудуйте подані речення так, щоб дієслова в них набули безособового значення. Речення запишіть, підкресліть граматичні основи. У ролі якого члена речення виступатимуть при цьому дієслова, що були підметами?

Зразок: У садку пахли свіжі яблука. – У садку пахло свіжими яблуками.

Теплий весняний дощ покропив землю. Сніг замів дороги.  У лісі пахне сосна.  Вода залила луки. Заморозки прибили зав’язь на деревах. Туман вкрив степ.

(Теплим весняним дощем покропило землю. Снігом замело дороги. У лісі пахне сосною. Водою залило луки. Заморозками прибило зав’язь на деревах. Туманом вкрило степ.)

  • Діти зверніть увагу ще на один момент. Деякі особові дієслова можуть уживатися в ролі безособових. Розгляньмо табличку в підручнику на стор. 51.
  1. А зараз виконаємо вправу № 147(148).

Складіть і запишіть по два речення з кожним дієсловом так, щоб в одному випадку воно було безособовим, а в іншому – особовим.

Пече, тьмяніє, мрячить.

Наприклад. Маленьке телятко пахло молоком і свіжим сіном. -  Зранку вже пахло морозцем.

  •                 У реченнях з особовими дієсловами визначте граматичні основи.

Закiнчуеться листопад,тьмяніють барви осенi. Навкруги потьмяніло.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ

1. Гра “Ланцюжок”

Клас ділиться на стільки груп,  скільки рядів. Кожна з груп отримує чистий аркуш паперу, де по черзі кожен учасник команди записує безособове дієслово. Яка команда швидше впорається із завданням, та і перемогла.(один представник команди зачитує дієслова своєї групи)

  • Молодці! Повторимо ще раз відомості про безособові дієслова (слайд)
  • Які дієслова називаються безособовими?
  • Чи може при безособових дієсловах стояти підмет?
  • Що виражають безособові дієслова?
  • Чи змінюються безособові дієслова за особами або родами ?

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Для всіх : опрацювати параграф № 17, виконати вправу…

Творче завдання: скласти твір-мініатюру «Останній місяць осені», використовуючи безособові дієслова.

VІ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ

  • Діти , пропоную вам записати свої враження від уроку(як пройшов урок?  що найбільше сподобалось?)  на цих кольорових долоньках і прикріпити їх на дошку, за бажанням, можна озвучити свої думки (учні заповнюють свої «долоньки вражень»).
  • Дякую за урок! Бажаю вам успіхів!
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Максименко Ольга Олександрівна
    Дякую за урок! Усе чітко, усе зрозуміло!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лебедь Іванна Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 жовтня 2022
Переглядів
2126
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку