Урок-телепроект «Архітектурні дива України» (дієприкметник, дієприкметниковий зворот)

Про матеріал

Урок-телепроект «Архітектурні дива України»

Формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань про дієприкметник і дієприкметниковий зворот

Перегляд файлу

Мовна тема:Формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань про дієприкметник і дієприкметниковий зворот.

Українознавчий компонент: Своєрідність архітектури мого краю,чим вона зумовлена. Регіональні особливості українського житла та інтер’єру від минулого до сучасного, його традиційні риси.

Мета уроку: закріпити знання учнів про дієприкметник та дієприкметниковий зворот, удосконалити вміння визначити його  в реченнях та виділяти відповідними розділовими знаками;

розвивати вміння складати речення з дієприкметниковими зворотами;

виховати повагу й любов до культурної та історичної спадщини своєї держави, розвивати почуття національної гідності.

формувати мовну, мовленнєву, інформативну, комунікативну компетенції.

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань

Форма уроку:урок-телепроект «Архітектурні дива України».

Унаочнення: мультимедійна презентація до уроку,дидактичний матеріал.Форми роботи: фронтальна.

Методи та прийоми:бесіда, прийом «Я знаю, що…», метод «Мікрофон», Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть

визначати дієприкметникові звороти в тексті;

знати умови відокремлення дієприкметникових зворотів;

уміти виділяти дієприкметниковий зворот відповідними розділовими знаками.

Перебіг уроку

1.Оргмомент.

Доброго дня, друзі! Перед початком основної роботи пропоную налаштувати ваш мозок на творчість та пізнання.

Вправа «Вісімка».Зробіть горизонтальні рухи у вигляді вісімки спочатку правою, потім лівою рукою, потім обома руками разом.

2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності .

Описание: F:\24784.jpg

 

 

 

 

 

(слайд 1 )

 

 

-Діти, подивіться на екран і скажіть, що на ньому зображено?

(Камера, мікрофон, прожектор)

  • Де використовуються ці предмети? (на телебаченні)
  • Сьогодні я хочу запросити вас узяти участь у телепроекті «Архітектурні дива України»

-Сьогодні на уроці триватиме вивчення теми «Дієприкметник», ми закріпимо знання про дієприкметник та дієприкметниковий зворот,удосконалимо вміння визначати його в реченнях, виділяти відповідними розділовими знаками; будемо розвивати вміння будувати речення з дієприкметниковим зворотом і, звичайно, не забудемо й про те, що ми повинні поважати культурну та історичну спадщину своєї держави, адже культурна спадщина - безцінний скарб кожного народу. Турбуватись  про неї  є обов’язком кожного освіченого громадянина, кожної порядної людини. Від цього залежить, чи вдасться зберегти загальнолюдську спадщину,чи ні (слайд 2).

Ознака освіченості сучасної цивілізованої людини — її знання про унікальні культурні надбання світу, усвідомлення небезпеки їх можливої втрати і необхідності збереження цих об’єктів.

На жаль, в Україні існує проблема — молоде покоління мало знає про визначні об’єкти культурної та природної спадщини, які є одним з доказів, що Україна – це й справді Європа.

   Ми повинні навчитись бути відповідальними перед прийдешніми поколіннями за видатні надбання людства.

Україна багата на місця, де можна відпочити душею й тілом. Але чи впевнені ви, що знаєте про них? Наші кореспонденти (учні, які підготували матеріал)презентують спецпроект про замки України як про унікальні архітектурні шедеври.

- Але спочатку треба ввімкнути камеру. І зробите це саме ви, виконавши певні завдання й згадавши відомості про дієприкметник та дієприкметниковий зворот.

3. Актуалізація опорних знань учнів.

3.1. Прийом «Я знаю, що…»

- Дієприкметник – це…..

- Дієприкметник має спільні ознаки з….

- У реченні дієприкметник залежить від…

- У реченні дієприкметник виступає…

- Дієприкметники можуть бути…. та…. станів.

- Дієприкметниковий зворот - це…

3.2. Робота в зошитах.

У поданому тексті знайти дієприкметники (слайд 3).

Хто не знає минулого, той позбавлений майбутнього. Про забуті події минулого нам розповідає багата архітектурна спадщина України, зокрема її старовинні замки, оповиті таємницями та легендами.

Від поданих дієслів утворити дієприкметники. Пригадайте, що вам відомо про стан дієприкметників. Визначте  стан утворених вами дієприкметників.(слайд 4).
Побудувати
оточити
обсадити
прикрасити
овіяти
заснувати
перемогти

4. Формування набутих умінь і навичок на основі набутих знань.

-Учні, ми з вами пригадали, що таке дієприкметник, якого стану бувають дієприкметники.Тепер слід було б зазначити, що у мовленні одиничні дієприкметники шукають собі залежні слова, утворюючи сім’ї .

- Як же називається дієприкметник із залежними словами?

- За яких умов дієприкметниковий зворот виділяємо комами?

- За яких обставин дієприкметниковий зворот не виділяємо комами?

- Діти, сьогодні ми ознайомимося з такими величними й визначними спорудами як замки України. Звісно, побачти їх усі ми не в змозі, але за допомогою наших кореспондентів віртуально відвідаємо деякі з них. І перше місце, яке ми побачимо, - це Олеський замок (доповідь учня-кореспондента про Олеський замок) (слайд 5,6).

Олеський замок був побудований в 14-17 століттях, на землях Галичини. Точна дата будівництва замку невідома. Вперше про ньогозгадується в 1837 році. Кажуть, щойого побудував син князя Львовича. У 1646 році його зруйнували татари, але в 1682 році його викупив і відбудував колись народжений у ньому князь Речі Посполитої Ян ІІІ Собеський.

Уперше згаданий в історичних джерелах 1327 року: замок перейшов у володіння князя Юрія — сина мазовецького князя Тройдена і руської княжни Марії (дочки Юрія І), запрошеного боярами на галицько волинський королівський (князівський) престол після згасання роду Романовичів.

   Олеський замок стояв на межі Волині й Галичини, опинився на кордоні Литви й Польщі,  за нього точилася постійна боротьба між цими державами. 

Зі стану руїни замок вивела ґрунтовна реставрація і створення музею. Замок передано Львівській  галереї для музейних цілей.

4.1.Фронтальна робота в зошитах.

Завдання 1. Пояснити розділові знаки у поданому реченні. Метод «Ситуаційний аналіз»( учні записують речення, пояснюють розстановку розділових знаків, починаючи відповідь словами «Це речення з дієприкметниковим зворотом. Кома ставиться (не ставиться) після(перед) слова…, тому що…»(слайд 7).

Олеський замок, відроджений з цілковитої руїни, є, можливо, найвідомішим замком Львівщини.

Овіяні легендами Олеський, Підгорецький, Золочівський,Свірзький, Жовківський та Старосільський замки Львівщини – німі свідки нашої давнини,визначні пам'ятки європейської цивілізації. Їх збереження може сприяти поверненню України до європейськоїспільноти, до якої вона завжди належала.

Доповідь учня-кореспондентів про Підгорецький замок(слайд 8,9).

-У 1440 роціпольський король Ягайло заповідав землі боярину Івану Підгорецькому. Новий власник назвав цю місцевість Підгірці. Він і побудував тут перше укріплення.

   За задумом архітектора службові приміщення створювали квадратний двір з терасою, яка булла пристосована для оборони території. Палац з трьох сторін оточував глибокий рів. У північній частині, яка виходила на рівнину, булла побудована терраса зі скульптурами і балюстрадою. В'їзд був оформлений великою аркою, що нагадує портал з двома колонами. З XVII століття Підгорецький замок кілька разів піддавався серйозних руйнувань під час воєн. Але його тут же відновлювали.

Напочатку XX століття замок був відданий історичному музею міста Львова.

4.2. Завдання 2 (слайд   ).

У поданому тексті знайдіть речення з дієприкметниковим зворотом, запишіть його, розставивши розділові знаки(слайд 10).

Замковий комплекс містить палац оточений бастіонними укріпленнями  та валами. На декількох терасах знаходиться чудовий парк, який є пам’яткою садово-паркового мистецтва державного значення.

Доповідь учня-кореспондентів про Золочівськийзамок(слайд 11,12).

-Скромною постаттю є Золочівський замок посеред своїх більш відомих «братів» — замку Паланок, Хотинською фортецею та Кам'янцем-Подільським. Проте, це не заперечує того факту, що замок — легендарна та унікальна архітектурна пам'ятка XVII століття. Замковий комплекс — вдале поєднання оборонного зодчества з тим, яке призначене для проживання. Разом з Підгорецьким, Свіржським, Старосільським замками, Золочівський замок створює туристичний комплекс «Золота підковаЛьвівщини». 

   Замок має свою героїню — Білу пані, котра начебто бродить його коридорами та підвалами. Ймовірно, вважають любителі містики, це примара дружини Яна ТретьогоСобеського — Марія Казиміра д‘Аркуін. Є легенда про те, що пані власноруч командувала захистом замку під час турецької облоги. Марія Казиміра д‘Аркуін залишається однією з найвпливовіших жінок свого часу.

4.3.Завдання 3(слайд 13).
З поданого тексту виписати речення, яке відповідає схемі:

 

 

 

Упродовж віків Золочівський замок був і фортецею, і королівською резиденцією, і панською садибою, і навіть тюрмою.На щастя, замок, сформований протягом XVIIстоліття, зберігся до сьогодні.Золочівський замок є справжньою окрасою Галичини.

Доповідь учня-кореспондентів про Червоноградський замок(слайд14,15).

-На Тернопільщині є надзвичайної краси місцина, сповнена таємничості, оповита загадковими легендами та переказами. Це – Червоноградський замок у селі Нирків. Старовинна будівля розташована неподалік Джуринського водоспаду – ще одного дива, найбільшого рівнинного водоспаду України. Живописна природа у поєднанні із загадковістю замку просто заворожують. Історія цієї місцевості сягаєще далекого 9 століття. Історія розвитку міста пов'язана з відомим родом Коріятовичів і Бучацьких-Язловецьких. Особливої привабливості ця місцевість набула на початку 17 століття, коли на кошти родини Лісецьких тут був збудований домініканський  костел Вознесіння Діви Марії. Завдяки давньому магнатському роду Даниловичів на червоних землях Тернопільщини виник прекрасний Червоноградський замок, який ще має назвуЧервоногородський замок.

   Дуже шкода, але зараз Червоноградський замок перебуває у занедбаному, аварійному стані. З кожним роком його, у буквальному сенсі, стає менше: стіни просто валяться. Якщо ситуацію не виправити, замок просто розсиплеться. Допомогти врятувати безцінну пам’ятку виявили бажання польські інвестори.

4.4. Завдання 4 (слайд 16).

Подані речення перетворити у речення з дієприкметниковим зворотом.

1. Замок у Нирківі, що збудовано на пагорбі, займає вигідне оборонне розташування.

2. Основною окрасоюрозкішного палацу стали замковівежі, якіувінчанозубчастими коронами.

Доповідь учня-кореспондентів про Свірзькийзамок (слайд 17,18).

 -  Серед мальовничої природи Львівщини, на невеличкому пагорбі, овіяному історією, височіють білокам'яні вежі Свірзького замку. Фортечний комплекс розташований у селі Свірж, передмісті Львова.

Перша згадка про замок датована 1427 роком, коли в містоСвіржприїхавпольський правитель Владислав II Ягелло. Цей візит дав поштовх до розвитку поселення і вже в 1449 році утворилося місто з передмістями. На той час замок, сам Свірж та його передмістя перебували у володінні тодішніх земельних магнатівСвірзьких, звідки, власне, й походить сама назва.

  Цікавий факт про Свірзький замок. Устінах замку проводились зйомки фільму «Д'Артаньян і три мушкетери». Будівля Бетюнського монастиря, в якому отруїли Констанцію, не що інше, як Свірзький замок.

Доповідь учня-кореспондентів про Старосільський  замок (слайд 19,20).

-У Старому Селі Пустомитівського району Львівської області, приблизно в 18 км на південний схід від Львова збереглися залишки стародавньої фортеці, колись однієї з найпотужніших в Україні та найбільшої на Львівщині. Цю фортецю називають Старосільським замком - похідним від назви села. Поруч із замком розташована залізниця і протікає місцева річка Давидівка. 
  Старосольський замок є пам'яткою оборонної архітектури XVI-XVII століть. Будувався він для захисту від татар південно-східних шляхів до Львова. Перше укріплення на території Старого Села у вигляді дерев'яного замку, як вважають дослідники, вже існувало в XV столітті. До кінця наступного століття на його місці князі Острозькіз будували більш міцний замок - з цегли і каменю.

   На початку XVIII століття Старе Село разом із замком стає власністю Адама Миколи Сенявського. До цього часу замок втрачає своє обороне значення. Новий власник відреставрував фортецю і переніс сюди збройний арсенал, що зберігався у Львові. Останній господар замку - Альфред Потоцький - перетворив колись могутню твердиню... у пивоварню. В подальшому ґрунтовна реконструкція Старосільського замку чомусь так і не була проведена. З кожним роком замок у Старому Селі все більше руйнується і заростає травою. Те, що не зруйнували люди, руйнують вітри, дощі і час.

4.5. Завдання 5(слайд 21).

Подані речення перебудувати так, щоб дієприкметниковий зворот стояв перед означуваним словом. Записати речення, пояснити розділові знаки.

1.Свірзький замок, визнаний найромантичнішим замком у Львівській області, неодноразово був залучений до різноманітних кінозйомок.

2.Старосільський замок, названий найсильнішим замком Галичини, приймає безліч туристів кожної пори року.

3.Замки Львівщини, описані у багатьох художніх творах, і досі бентежать уяву творчих людей.

5.Підведення підсумків.

Метод «Мікрофон».

Я навчився…

Я можу…

Мені сподобалося на уроці….

6. Домашнє завдання(слайд 22):

Для всіх:

виконати  завдання  з підручника.

За бажанням.

Написати твір-мініатюру на тему «Замки України – німі свідки минулого», використовуючи у реченнях  дієприкметники та дієприкметникові звороти.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Максименко Ольга Олександрівна
    Дякую щиро за урок! Захоплює!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 жовтня 2022
Переглядів
398
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку