Безособові дієслова. Способи творення дієслів

Про матеріал
Вкладення містить презентацію до уроку "Безособові дієслова. Способи творення дієслів". Доцільно використовувати на уроці української мови у 7 класі. Матеріал допоможе формувати ключові компетентності: уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; емоційно-ціннісна - ознайомити учнів із безособовими дієслівними формами ; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, уміння розрізняти особові й безособові дієслова, визначати їх морфологічні ознаки; загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; діяльнісна – розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на –но, -то у висловлюваннях.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Четверте листопада Класна робота

Номер слайду 2

Інтерактивна вправа «Від серця до серця»

Номер слайду 3

Пам’ятаймо, що маленьке зло породжує устократ більше зло, а добро, навпаки, примножує добро, щастя, радість.

Номер слайду 4

Живе людина, Хороша, добра, У ділі мудра, В бою - хоробра. Таку зустрінеш - Хай сніг у вічі, - А в серці літо Від тої стрічі. А є ні мудра, Ані хоробра, Та ще й душею Не зовсім добра. Таку зустрінеш В ясну годину І мов потрапиш У холодину. З такою й хліба Не з'їсти, знайте. Таку людину Ви обминайте. О.Підсуха

Номер слайду 5

Ми дізнаємося про особливості дієслів, які означають дію без вказівки на виконавця, та про їхню роль у мові, будемо вчитися визначати в реченнях безособові форми дієслів; перебудовувати речення так, щоб дієслова в них набули безособового значення; складати тексти – описи, тексти-розповіді, використовуючи безособові дієслова.

Номер слайду 6

Що виражають дієслова?

Номер слайду 7

дія, стан _________ _________ Що робити зробити Морфологічні ознаки Вид, час, перехідність - неперехідність, спосіб, дієвідміна,число, особа (або рід).

Номер слайду 8

Морфологічні ознаки доконаний число, особу вид минулий Початкова форма дієслова - має назви: інфінітив (неозначена форма дієслова) недоконаний спосіб дійсний наказовий умовний час майбутній теперішній рід У реченні дієслово найчастіше виступає присудком: Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур'ян. М.Рильський

Номер слайду 9

Живе людина, Хороша, добра, У ділі мудра, В бою - хоробра. Таку зустрінеш - Хай сніг у вічі, - А в серці літо Від тої стрічі. А є ні мудра, Ані хоробра, Та ще й душею Не зовсім добра. Таку зустрінеш В ясну годину І мов потрапиш У холодину. З такою й хліба Не з'їсти, знайте. Таку людину Ви обминайте. О.Підсуха Визначте морфологічні ознаки, синтаксичну роль виділених дієслів.

Номер слайду 10

Наближається зима. Учениця пише твір. Запам’ятай! У таких реченнях назва особи або вказівка на неї служить підметом, а особова форма дієслова - присудком.

Номер слайду 11

У систему дієслова входять такі особові форми що роблю? що зроблю? читаю, прочитаю, прочитав (змінна форма) дієприкметник який? яка? яке? прочитаний (-а,-е,-і) вказує на ознаку предмета за дією (змінна форма) Неозначена форма (інфінітив) що робити? що зробити? читати має суфікс -ти, є почат. фор. дієслова, називає дію або стан без вказівки на особу, рід, число, час, спосіб дієприслівник що роблячи? що зробивши? читаючи, прочитавши означає додаткову дію безособові форми на -но, -то що зроблено? прочитано, розбито безособові дієслова світає, щастить, дощить, сутеніє

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Отже, із переглянутого відеосюжету ми дізналися, що є дієслова, які виражають дію без вказівки на її виконавця. Це безособові дієслова: світає, морозить, (неможливо поставити питання  хто світає? хто морозить?) Безособові дієслова змінюються лише за часами. Їх форми в теперішньому і майбутньому часі нагадують форми третьої особи однини (вечоріє, звечоріє, вечорітиме, буде вечоріти), а в минулому - форму однини середнього роду (посутеніло, не спалось).

Номер слайду 14

Ці форми виражають дію невідомої або неназваної особи і вживаються в значенні «хтось щось зробив»: Тепло, пишно і велично у козацькій хаті, А простором не зрівнятись і царській палаті. Вквітчано її гаями, вислано лугами І закрашено Дунаєм, його берегами. П. Куліш На відміну від дієприкметників, безособові форми не вказують на ознаку за дією, а самі виражають дію, яка поширюється на якийсь предмет. При них обов'язково стоїть додаток у знахідному відмінку без прийменника (тобто прямий додаток).

Номер слайду 15

Запам’ятайте! У реченнях, у яких вжито такі дієслова, не може бути підмета. Восени світає дуже пізно. Безособові дієслова означають : Явища природи (розвидняється, підмерзає). Стихійні явища (замело, занесло, вигоріло). Фізичний стан людини або її відчуття  (трусить, пече, ріже). Психічний стан людини (хочеться, не віриться, не спиться, тягне). Буття, існування (минулося, не стало). Випадковість явища, незалежність його від особи (щастить, таланить).

Номер слайду 16

https://www.youtube.com/watch?v=VPPCYnUpsU0

Номер слайду 17

Безособові форми на -но, -то — це незмінювані дієслівні форми, які утворені від пасивних дієприкметників минулого часу з суфіксами –н(ий), -т(ий) шляхом заміни закінчень на суфікс -о; збудований міст — збудовано міст, зораний степ — зорано степ, вирощений сад — вирощено сад, вкритий росою — вкрито росою, прожитий вік — прожито вік, вишита сорочка — сорочку вишито.

Номер слайду 18

На відміну від дієприкметників, безособові форми не вказують на ознаку за дією, а самі виражають дію, яка поширюється на якийсь предмет. При них обов'язково стоїть додаток у знахідному відмінку без прийменника (тобто прямий додаток).

Номер слайду 19

Вибірково - дослідницька робота Прочитайте текст, визначте його тему й основну думку. Знайдіть й назвіть дієслова, які не пов’язані з будь-якою особою. Визначте, що вони виражають. Звертаючись до багатьох надбань народної медицини, ми здебільшого використовуємо дикорослі рослини. Поміж тим незвичайні цілющі властивості мають і культурні представники зеленого світу. Доведено, що споживання, наприклад, варених бульб сприяє лікуванню виразки шлунка, знижує артеріальний тиск. При кашлю та цукровому діабеті рекомендовано відпочивати не тільки у сосновому лісі чи горіховому гаю, а й на плантаціях білокачанної. Доведено, що при серцево–судинних захворюваннях слід уживати персики і суниці. Абрикоси посилюють зір.

Номер слайду 20

Тема: розповідь про…….. Основна думка: наголошується на …… Дієслова, які не пов’язані з будь – якою особою: …….. Вони виражають……….

Номер слайду 21

Тема: розповідь про надбання народної медицини, про цілющі властивості бульби, капусти, персиків, суниць. Основна думка: наголошується на незвичайних властивостях культурних представників зеленого світу. Дієслова, які не пов’язані з будь – якою особою: доведено, рекомендовано. Вони виражають дію без вказівки на діяча.

Номер слайду 22

Робота з підручником ст. 53. § 16. СПОСОБИ ТВОРЕННЯ ДІЄСЛІВ

Номер слайду 23

Розтлумачити стійкі сполучення слів, знайти в них дієслівні форми на -но, -то. Увести 2 фразеологічні звороти (на вибір) у прості речення. Спіймано на гарячому; не думано не гадано; шито й крито; жереб кинуто. Довідка: прийнято остаточне рішення; усе залишилося таємним; викрито на місці негідного вчинку; несподівано.

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Складіть і запишіть текст – опис за поданою картиною (5-7 речень), використавши безособові дієслова, що означають явища природи. Складіть і запишіть розповідь за поданою картиною (5-7 речень), використавши безособові дієслова, що означають явища природи. Опишіть сьогоднішній день за допомогою безособових дієслів.

Номер слайду 26

Ігрове завдання Розгадати кросворд. У горизонтальні рядки вписати дієслова, що вживаються тільки в безособовому значенні у формі однини теперішнього або минулого часу. 1. Явище природи, що свідчить про початок дня. 2. Дієслово на позначення випадкового успіху у справах. 3. Явище природи, що свідчить про початок вечора. 4. Дієслово з часткою -ся, утворене від особового в третій особі однини,що означає впевненість у чомусь. 5. Стало холодніше. 6. Синонім до слова світає. 7. Синонім до слова пощастить. 8. Дієслово з часткою –ся, спільнокореневе з іменником життя. 9. Синонім до слова вечоріє. 10. Дієслово з. часткою –ся, спільнокореневе з іменником сплюха. 11. Явище природи, характерне великою кількістю опадів. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Номер слайду 27

Ключ: 1. Світає. 2. Щастить. 3. Вечоріє. 4. Віриться. 5. Похолодало. 6. Розвидняється. 7. Поталанить. 8. Живеться. 9. Смеркає. 10. Спиться. 11. Дощить.

Номер слайду 28

Домашнє завдання ( диференційоване ) 1. Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Безособові дієслова» ( Для всіх). 2. Використовуючи безособові дієсло-ва, записати 3–4 народні рецепти від будь-яких хвороб. 3. Від поданих дієслів утворити безособові. Увести їх у самостійно складені речення на тему «Природа-помічниця». Чує, бачить, живе, діє, працює, хоче.

Номер слайду 29

https://www.youtube.com/watch?v=zNKjTRaoK5A https://school.home-task.com/bezosobovi-diyeslova/ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Українська мова:Українська мова: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт навч. закл./ О.В.Заболотний, В.В.Заболотний.2-ге вид.-К.: Генеза, 2016.-256 с. іл. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ:

Номер слайду 30

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

ppt
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
4 листопада 2022
Переглядів
2557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку